Alle sympathie voor persoonlijke afkeer tegenover drugsgebruik, om wat voor reden dan ook.
Maar om het weer terug op Pinkpop te betrekken:
Dit is precies de houding waar ik zo'n moeite mee heb. Deze jongen moet nu aan de schandpaal genageld worden, omdat hij op het podium iets durft te doen waarvan iedereen weet dat de muziekwereld er bol van staat? Zat tiener idolen die het constant over drugs hebben hoor, al jarenlang, en in videoclips wordt het gebruik ervan ook niet onder stoelen of banken gestoken. En sowieso was die hele morele paniek over de invloed die popidolen op de jeugd hebben in de tijd van Elvis al achterhaald, dat hele puriteinse gedoe doet meer kwaad dan goed.
Maar ik dwaal af, ik vind het gewoon totaal oneerlijk om nu te roepen dat Goldband geboycot moet worden en straks wel vrolijk naar RHCP en QOTSA te gaan kijken. De laatste keer dat ik Josh Homme op een podium zag lag het er ook duimendik bovenop dat hij aan de coke zat, en het heerlijk vond. Om van het verleden van RHCP maar niet te spreken. Behoorlijke tiener idolen in hun tijd. En zo zijn er vast nog tientallen andere voorbeelden in de geschiedenis van Pinkpop te noemen. Boycot dat hele festival maar dan, genoeg mensen die daar hun eerste keer drugs gedaan hebben door de jaren heen lijkt me zo. Of het op zijn minst op het podium verheerlijkt hebben zien worden.
Dus ja, vooral gewoon verbaasd dat festival publiek hier zo geschokt op reageert en er zo hard over oordeelt. Nogmaals, uit persoonlijke ervaringen gemotiveerd snap ik dat. En misschien geldt dat wel voor iedereen zich er hier tegen heeft uitgesproken hoor. Maar om nu in de waan van de dag daar Goldband als enige zo schuldig aan te bevinden, dat vind ik nogal misplaatst.
Nogmaals, als het een slok drank was geweest had iedereen het leuk gevonden, terwijl dat nog altijd de
meest voorkomende verslaving is. De verontwaardiging is zo selectief. En daar kan ik persoonlijk dan weer erg slecht tegen.