Oorbescherming

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Doordat ik jarenlang zonder oorbescherming naar concerten / feesten ben gegaan heb ik gehoorschade opgelopen. Als het om mij heen (als ik in bed lig bijvoorbeeld) compleet stil is, dan hoor ik altijd een piep/suis in mijn oren.

Sinds een paar jaar gebruik ik van die partyplugs van Alpine, maar vroeg mij af of er geen betere en comfortabelere opties beschikbaar zijn. Ik ken bijvoobeeld de otoplastieken die op maat gemaakt worden.

Dus mijn vraag; gebruiken jullie oorbescherming? En zijn de op maat gemaakte otoplastieken echt zoveel beter dan de standaard ear plugs?
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik gebruik nu twee jaar standaard oorbescherming en vind het erg prettig. Ik heb gewoon bij de apotheek partyplugs gehaald en deze werken voor mij prima. Je went er snel genoeg aan. Ik vind het nu echt vervelend als ik ze vergeten ben of even uit doe. Het enige waar ik nog altijd aan moet wennen is dat de stem van je gesprekspartner wat minder duidelijk hoorbaar is, maar ook dit loopt meestal wel los.

Misschien dat ik in de toekomst nog een keer bescherming op maat laat maken, maar dat is me nu nog even te duur.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik heb op maat gemaakte gehoorbescherming, en kan dat zeker aanraden. Het zit heel comfortabel en de geluidsmix is over het algemeen heel fijn i.t.t. die alpine (die heb ik daarvoor ook een tijdje gebruikt, maar daar was ik snel geneigd om ze uit te doen omdat het soms ten koste van de muziek was). Ik zou je wel goed oriënteren waar je dan oordoppen laat maken, want de kwaliteit kan ook nog flink verschillen.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Ik heb op maat gemaakte gehoorbescherming, en kan dat zeker aanraden. Het zit heel comfortabel en de geluidsmix is over het algemeen heel fijn i.t.t. die alpine (die heb ik daarvoor ook een tijdje gebruikt, maar daar was ik snel geneigd om ze uit te doen omdat het soms ten koste van de muziek was). Ik zou je wel goed oriënteren waar je dan oordoppen laat maken, want de kwaliteit kan ook nog flink verschillen.
Waar heb je ze zelf laten maken? En heb je ze ook specifiek met een bepaalde demping laten maken?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik heb zelf ook gehoorschade, opgelopen in de zomer van 2011. Ik zou zelf zeker ook aanraden om voor op maat gemaakte oorbescherming te gaan. Naast de voordelen die hierboven al genoemd zijn kan ik er nog twee meegeven: het is het enige type gehoorbescherming waar je 100% zeker bent van optimale bescherming (die partyplugs verliezen hun kracht als de muziek echt echt luid staat) en ze gaan extreem lang mee (ik zit zelf nog steeds aan mijn paar uit 2011, ondanks flink wat wear & tear). Gewoon jaarlijks voor de festivalzomer eens een lektest laten uitvoeren voor de zekerheid.

Zelf ben ik voor de hoogst mogelijke demping gegaan (-25db) omdat ik naast oorsuizen ook last van overgevoeligheid kreeg. Maar waar ik ze kocht (AudioNova, met doppen van Variphone) kreeg ik de kans om ze eerst te testen en tot een maand na aankoop gratis de hoeveelheid demping te laten wijzigen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ben het helemaal eens met die gasten hierboven. Ik raad het zeker aan. Het kost misschien wat, die van mij 150+ euries als ik me niet vergis. Maar het is 't helemaal waard vooral omdat je de muziek ook beter beleefd dan die Alpine plugs.

Ergens op dit forum is al een keer eerder 'n post geweest over gehoorbescherming, misschien kun je die even terughalen en bekijken. Gewoon ergens in de buurt naar een audicien gaan. Maakt echt niet uit welke, ze hebben allemaal prima gehoorbescherming en what you pay is what you get.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ergens op dit forum is al een keer eerder ’n post geweest over gehoorbescherming, misschien kun je die even terughalen en bekijken.
Dat dacht ik ook. Maar die is nergens te vinden blijkbaar.

Ik ga binnenkort ook maar eens investeren in iets beters om m'n oren te beschermen. Heb laatst te horen gekregen dat m'n gehoor aan mijn ene oor niet beter gaat worden, dus dan maar zorgen dat die andere geen schade oploopt. Ik doe het nu met die simpele partyplugs.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Had uiteraard zelf ook al even gekeken, maar kon zo snel geen oude topics vinden.

Maar thanks voor de tips, ik zal eens gaan rondneuzen hier in de buurt. Het is mij de investering zeker waard om mijn gehoor nog beter te beschermen, want het zou zonde zijn als we later deze hobby niet meer kunnen uitvoeren :)
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik heb besloten om ook maar passende aan te gaan schaffen. Iemand ervaring met Schoonenberg of Beter Horen? (die zitten bij mij in de buurt)
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Hebben jullie ook een verzekeringachtig-iets voor jullie gehoorsbescherming?
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Nee alleen voor die van m'n kat. Als ik Words to the Blind of The Seer aanzet op maximaal volume pleur ik 'm het huis uit. Kost hem overigens niks. Andere geinteresseerden?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Denk dat die kat van jou er zelf wel tussenuit klapt als je die muziek van je op de speakers aanzet.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Doordat ik jarenlang zonder oorbescherming naar concerten / feesten ben gegaan heb ik gehoorschade opgelopen. Als het om mij heen (als ik in bed lig bijvoorbeeld) compleet stil is, dan hoor ik altijd een piep/suis in mijn oren.

(...)
Dus mijn vraag; gebruiken jullie oorbescherming? (...)

Kijk hier eens.
http://www.gehoorbeschermers-oordoppen.nl/e-a-r-soft-fx-snr-39db2.html

Zelf ook last van wat blijvend ongemak.
Deze helpen mij het beste, dempt hoog dB gehalte, zitten mij goed (op een avond maar ook op festivaldag), op een dag makkelijk hergebruiken en weg te gooien na lang gebruik, niet te duur voor een zak met 25 stuks bijvoorbeeld, zonder account te bestellen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
Damn.

Maandag ben ik, zoals héél veel anderen, naar AC/DC gaan kijken. Ben niet zo'n grote fan maar ik kreeg gratis tickets. Tof. Tijdens hun show stond ik niet té veel voorin, maar eerder aan de achterzijde van de middenste geluids booth. goed concert enzo, maar eens in de bus merkte ik het al: een luidere ruis dan normaal tijdens een concert. Normaal heb ik oordopjes bij, maar door de snelle beslissing die dag dus niet.

Toen in in m'n bed lag merkte ik dat het gepiep (en in mindere mate geruis) héél luid was. Maar ik maakte me geen zorgen en viel in slaap, om de ochtend daarachter te merken dat er nog steeds een pieptoon in m'n rechteroor zit. Daarnaast voelt het alsof m'n oor 'vol' zit, alsof er een prop in zit. Moeilijk te omschrijven. En de pieptoon hoor ik enkel als het stil is. Daarbij merk ik dat luide geluiden pijnlijk zijn om aan te horen.

Gisteren zei de dokter dat het een geluidstrauma is die vanzelf zal overgaan. Maar op het moment van schrijven hoor ik nog steeds een gepiep.

Heeft iemand dit al meegemaakt? Ik ben nogal een hypochondrer op dat vlak, maar moet ik me echt zorgen maken? Ik ga vrijdag bijvoorbeeld naar Radiohead (iets waar ik jaren naar uitkeek). Uiteraard koop ik in de tussentijd oordopjes, maar is dit voldoende?

Damn...
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Ai, vervelend zeg! Sterkte ermee!

Ik heb me er een tijd geleden op ingelezen, aangezien ik zelf ook last heb van een (weliswaar extreem lichte) pieptoon, en graag wil voorkomen dat dit erger wordt. Ik ben natuurlijk geen kenner, maar ik kan je wel vertellen wat ik heb gelezen, en wat vrienden mee hebben gekregen met ernstige tinnitus.

De piep die je nu hebt hoeft niet blijvend te zijn. Tot enkele weken na het optreden kan de piep blijven afnemen, totdat hij helemaal weg gaat zelfs. Zeker als de dokter zegt dat het een tijdelijk trauma is. Het is echter niet alleen een zaak van éénmalig overbelasten, het hangt er ook vanaf hoe vaak en lang je je oren blootstelt aan te hard geluid. Als je naar Radiohead gaat komende week(wat ik absoluut niet afraad, ik ben in geen enkel opzicht een deskundige), lijkt het me heel verstandig om meer dan voldoende maatregelen te nemen. Oordoppen zijn dan inderdaad wel het minste wat je kunt doen, en persoonlijk zou ik in ieder geval op een flinke afstand van de luidsprekers gaan staan(maar dat is iets dat ik altijd doe).

Nogmaals: ik ben in geen enkel opzicht een kenner, en ik ga dus ook niet zeggen wat je met dat Radiohead optreden moet doen komende week. Ik deel even mee wat ik mee heb gekregen vanuit primaire en secundaire bronnen. Heel veel succes ermee!
 

hetfield

Gouden Tip
21 jan 2014
474
0
Ik heb zelf ook last van gehoorbeschadiging.
Ik hoor eigenlijk nooit meer een piep, maar het is net alsof je oren dicht zitten.
Zelf ga ik al vanaf '92 naar concerten en heb nooit oordopjes gebruikt.
Heel irritant, dus ik zou uit voorzorg altijd bescherming mee nemen.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Hee, ik zou je er niet te druk om maken. Ik had het een tijdje geleden ook, toen had ik een aantal nachtdiensten achter elkaar, dus stond ik een paar nachten achter elkaar te werken met keiharde muziek (wel met gehoorbescherming, maar nog steeds). Ik had daarna ook een tijd last van een tinnitus en waren mijn oren overgevoelig, maar heb daarna twee weken geen concerten bezocht en weinig muziek geluisterd en daarna werd het minder. Ik zou dus tot aan vrijdag weinig, of op een zacht volume muziek luisteren en vrijdag gewoon met volle tuigen van Radiohead genieten. En daarna je oren een paar weken gewoon goed rust geven.
Ik verwacht overigens dat het geluid bij Radiohead heel goed is afgesteld, ten eerste omdat het niet perse hard hoeft (wat wel zo bij AC/DC is), ten tweede omdat het de HMH is (waar het geluid over het algemeen heel goed is) en ten derde omdat het Radiohead is (waarvan ik gewoon verwacht dat ze een hele kundige geluidsman mee op tour hebben).
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik zou zeker na Radiohead een tijdelijke stop inlossen. Mijn gehoorschade is zelf het gevolg van 'er is niets aan de hand' iets te veel naar harte nemen, nadat mijn oren reageerden op een stresssituatie. Maar dan spreek ik ook wel over 3 concerten en een lange uitgaansnacht in de eerste weken na die signalen. Een concert zou geen probleem mogen vormen, maar dan met voldoende bescherming ingebouwd (zoals @mynoseknows al suggereerde).

Ook heel belangrijk: jezelf niet te veel zorgen gaan maken. Tinnitus en overgevoeligheid zijn grotendeels psychologische zaken. Hoe meer je jezelf schrik aanpraat, hoe luider die piep ook zal klinken. Dus dit weekend gewoon genieten en jezelf desnoods luidop vertellen dat het slechts tijdelijk is.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
Bedankt iedereen voor de reacties. Heel leuk om te zien hoe snel je hier een reactie kan krijgen. Het is duidelijk dat ik niet alleen ben.

Ik ga inderdaad na Radiohead m'n oren wat rust gunnen. Heb ik er vlak voor ook gedaan (even geen ipod bijvoorbeeld). Heb goede oordoppen aangeschaft voor morgen.

Ik geloof ook zeker dat het een deel psychologisch is. Heel vreemd. M'n rechteroor piept nog steeds en ze zijn nog steeds wat overgevoelig. Heel onprettig aangezien ik voor deze week daar nog nooit last van had.

Maar ik hoop ook dat 'geluidsrust' m'n oren goed zal doen. :wink:

En morgen Radiohead. Eindelijk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken