Muse

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
167
227
Ik vond het echt fantastisch. Halverwege Royal Blood van drukke middenveld naar rustig voorvak verplaatst en daar enorm genoten. Mijn (hele) korte vriendin kon het podium zien dus het was ook haar €80 helemaal waard, maakte mijn avond nog een stuk beter.

Geen ruimte voor speelsheid of improvisatie inderdaad, maar daar staat tegenover dat je een strak geregisseerde show krijgt met 3 enorme, verschillende decors, diverse lichtopstellingen tussendoor en goede visuals. Ergens jammer dat het niet donkerder was, dan was het denk ik nog imponerender geweest. Muzikaal gezien waren ze in topvorm. Qua setlist was ik erg blij met het zwakke blokje op 1/3 vd set. Goeie plas- en drankhaal pauze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Maar dat ging schijnbaar niet. Dus is volgend jaar prima. Kaartverkoop-technisch ook een hele goede zet...
Je ziet toch ook met RHCP (en GnR in 2020) nu dat een festivaloptreden op Pinkpop een jaar na een grote solo show niet zo gemakkelijk te verkopen is? Ik gok dat dat voor Muse ook zou gelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
435
760
Hier even een verslagje van gisteravond:
De avond begon door voor het eerst met een georganiseerde busreis (onthemove) vanaf Rotterdam te vertrekken richting het Malieveld. Helaas was de vertrek tijd om half 7, dus kwamen we pas bij het begin van Royal Blood aan bij de ingang, waar het ongelooflijk druk was. Door het geluk dat er een extra poort open ging, toch nog binnen een kwartiertje binnen gekomen. En toen was voor mij al meteen duidelijk dat ik liever een zaalshow heb. Wat een drukte en een afstand tot het podium. Ik kreeg een beetje het Pinkpop gevoel van achteraan op het grote veld staan.

Royal Blood was oke, geluid vond ik zelf niet al te best afgesteld tijdens dit optreden. Het geluid tijdens Muse vond ik trouwens ook niet harder dan normaal bij een concert, ondanks dat volgens het nieuws heel den Haag er last van had.

Hierna geprobeerd om iets verder naar voren te gaan, maar het was behoorlijk druk dus halverwege het veld blijven hangen. Toen nog even een paar biertjes gehaald (3,60 per muntje, 1,5 munt voor 0.33 cl) en wachten op de hoofdact.

En dan Muse, een band waar ik 15 jaar geleden verliefd op ben geworden en daardoor richting de rock/indie muziek ben gegaan.

Ze begonnen met Will of the people, geen bijzonder nummer en live ook niet echt speciaal. Daarna kwam er een erg fijn stuk van het concert met Hysteria, Psycho (had graag Reapers gehad ipv Psycho), Bliss en Resistance. Deze nummers vervelen nooit om live te horen. Won’t stand down klonk live ook heel erg vet! Muse blijft live toch één van de beste bands.

Toen het bierhaal moment voor mij met Compliance, thought contagion en Verona. Hadden van mij niet gehoeven en vond ze live ook niet meer bijzonder dan op plaat.

De rest van het optreden was wel weer ijzersterk en keihard meegeschreeuwd met de oudere bekende nummers, al mogen ze dat Halloween nummer wel weglaten, wat een draak van een nummer is dat zeg..

Al met al wel erg genoten, sfeer was gemoedelijk en gezellig, georganiseerde busreis was ook een succes, alle show elementen waren er weer en Muse was gewoon erg goed, zoals ze eigenlijk altijd zijn.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Allemachtig wat zuur.

Recensie gaat meer over hoe de recensent de muziek en met name de teksten minder vindt geworden dan over het daadwerkelijke concert zelf. Iemand die niks meer met de band heeft maar toch een recensie moet schrijven.
 
Laatst bewerkt:

Keyos

Playlistbediener
8 mei 2023
28
30
Feit blijft wel dat Muse ‘gewoon’ het Malieveld heeft uitverkocht. Dan is de vraag objectief gezien alsnog hoog.

Dat is even wat anders zoals het geval is bij GnR die ze van Megaland naar Weert hebben verplaatst in verband met de tegenvallende kaartverkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Feit blijft wel dat Muse ‘gewoon’ het Malieveld heeft uitverkocht. Dan is de vraag objectief gezien alsnog hoog.

Dat is even wat anders zoals het geval is bij GnR die ze van Megaland naar Weert hebben verplaatst in verband met de tegenvallende kaartverkoop.
Is ook niet echt vergelijkbaar met GnR natuurlijk, aangezien ze veel nieuw werk blijven uitbrengen. Over de kwaliteit daarvan valt te twisten, maar het vernieuwt wel telkens de interesse, ten opzichte van een band die voor de vierde keer in zes jaar terugkeert met nog steeds hetzelfde werk wat al minstens 10 jaar oud is (en de grootste hits nog veel ouder).
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.151
3.671
Allemachtig wat zuur.

Recensie gaat meer over hoe de recensent de muziek en met name de teksten minder vindt geworden dan over het daadwerkelijke concert zelf. Iemand die niks meer met de band heeft maar toch een recensie moet schrijven.
Haha, dat is zo'n beetje bijna standaard bij Randy Timmers. Ik kan er wel om lachen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.766
8.330

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Haha. Heerlijke review.
Nu ook pas even gelezen, voor mij slaat hij de spijker op zijn kop ja. De inhoud is ver te zoeken bij ze.
Allemachtig wat zuur.

Recensie gaat meer over hoe de recensent de muziek en met name de teksten minder vindt geworden dan over het daadwerkelijke concert zelf. Iemand die niks meer met de band heeft maar toch een recensie moet schrijven.
Slechte muziek kan goed uitgevoerd worden, met alle bombast en spektakel erbij die we van Muse gewend zijn. Maar de muziek blijft slecht. Ik zou daar zelf net zo hard over vallen. Wat mij betreft is deze kritiek ook allemaal prima van toepassing op het concert zelf. Als je meer waarde hecht aan de inhoud, dan aan de vorm, en de band dus daar op afrekent, ben je dan gelijk zuur? Of verlang je gewoon iets anders van muziek, dan mensen die komen om te genieten van de show elementen?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Slechte muziek kan goed uitgevoerd worden, met alle bombast en spektakel erbij die we van Muse gewend zijn. Maar de muziek blijft slecht. Ik zou daar zelf net zo hard over vallen.
Ik snap dat niet zo goed. Je gaat als recensent naar een concert, je weet de setlist, je weet wat de muziek inhoudt. De inhoud is bekend. Die verandert tijdens een concert niet. Dan zijn niet ineens al die lyrics anders.

Dan is je oordeel al gemaakt voordat je 1 stap op het terrein hebt gezet.

Bij een albumreview snap ik het. Bij een live concert niet.
 

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
573
423
Ik vind het geen probleem dat Muse qua tekst niet zoveel inhoud heeft. Vind het muzikaal lekker wegluisteren. Af en toe McDonalds is toch ook lekker?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik snap dat niet zo goed. Je gaat als recensent naar een concert, je weet de setlist, je weet wat de muziek inhoudt. De inhoud is bekend. Die verandert tijdens een concert niet. Dan zijn niet ineens al die lyrics anders.

Dan is je oordeel al gemaakt voordat je 1 stap op het terrein hebt gezet.

Bij een albumreview snap ik het. Bij een live concert niet.
Viel inderdaad 100% van tevoren te verwachten, deze review. Maar is het nu zo onbegrijpelijk, dat de realiteit die verwachting bevestigt?

Een vriend van me was er zelf ook bij gisteren en herkent zich volledig en deze review. Vroeger waren we beide groot Muse fan, aantal keer eerder samen gezien al. Nu zijn we gewoon afgehaakt. Hij heeft het nog een kans gegeven omdat hij toch om de hoek woont, maar het is niet overtuigend geweest. Dan is dat toch gewoon een valide conclusie?
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Nu ook pas even gelezen, voor mij slaat hij de spijker op zijn kop ja. De inhoud is ver te zoeken bij ze.

Slechte muziek kan goed uitgevoerd worden, met alle bombast en spektakel erbij die we van Muse gewend zijn. Maar de muziek blijft slecht. Ik zou daar zelf net zo hard over vallen. Wat mij betreft is deze kritiek ook allemaal prima van toepassing op het concert zelf. Als je meer waarde hecht aan de inhoud, dan aan de vorm, en de band dus daar op afrekent, ben je dan gelijk zuur? Of verlang je gewoon iets anders van muziek, dan mensen die komen om te genieten van de show elementen?
Met alle respect voor ieders smaak, waar immers niet over te twisten valt. Maar het is tegen het absurde aan om wat ik gisteren allemaal gezien en gehoord heb als 'slechte muziek' te bestempelen. Jij was er natuurlijk niet bij en baseert je op de albums, dus dit is niet aan jou gericht hoor. En inderdaad, op album hebben veel nummers niet meer de kwaliteit van de eerste albums. Maar een aantal kwamen live juist verrassend goed over.

Ik ben normaal helemaal niet zo van de synthesizers, falcetto zang en indierock. Maar gisteren was echt van het allerhoogste muzikale niveau wat ik ooit heb gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Viel inderdaad 100% van tevoren te verwachten, deze review. Maar is het nu zo onbegrijpelijk, dat de realiteit die verwachting bevestigt?

Een vriend van me was er zelf ook bij gisteren en herkent zich volledig en deze review. Vroeger waren we beide groot Muse fan, aantal keer eerder samen gezien al. Nu zijn we gewoon afgehaakt. Hij heeft het nog een kans gegeven omdat hij toch om de hoek woont, maar het is niet overtuigend geweest. Dan is dat toch gewoon een valide conclusie?
Absoluut. Maar het hele "teleurgesteld zijn in de muziek en lyrics" vind ik een wat absurde take in die recensie, want je weet op voorhand wat je krijgt.

Dat is als naar een garnalenrestaurant gaan en het 1 ster geven omdat je het jammer vindt dat die garnalen naar garnalen smaken. Dat weet je al voordat je naar binnen stapt en zowel de lezer als recensent heeft niks aan die conclusie.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Met alle respect voor ieders smaak, waar immers niet over te twisten valt. Maar het is tegen het absurde aan om wat ik gisteren allemaal gezien en gehoord heb als 'slechte muziek' te bestempelen. Jij was er natuurlijk niet bij en baseert je op de albums, dus dit is niet aan jou gericht hoor. En inderdaad, op album hebben veel nummers niet meer de kwaliteit van de eerste albums. Maar een aantal kwamen live juist verrassend goed over.

Ik ben normaal helemaal niet zo van de synthesizers, falcetto zang en indierock. Maar gisteren was echt van het allerhoogste muzikale niveau wat ik ooit heb gezien.
Alleen maar leuk om te lezen dat het jou wel pakte natuurlijk! En ik was er inderdaad zelf niet bij, dus de muzikaliteit op het podium kan ik niet over meepraten. Voor de één zal dat het gebrek aan inhoud goedmaken, voor de ander niet. Dat zal inderdaad een kwestie van smaak zijn.
Absoluut. Maar het hele "teleurgesteld zijn in de muziek en lyrics" vind ik een wat absurde take in die recensie, want je weet op voorhand wat je krijgt.

Dat is als naar een garnalenrestaurant gaan en het 1 ster geven omdat je het jammer vindt dat die garnalen naar garnalen smaken. Dat weet je al voordat je naar binnen stapt en zowel de lezer als recensent heeft niks aan die conclusie.
Ik snap zo wel wat je bedoelt ja. Maar je vergelijking gaat toch een beetje scheef op vind ik. Het garnalen restaurant is hun gerechten gewoon veel minder smakelijk gaan bereiden dan 10-20 jaar terug. Die conclusie is wel degelijk zinnig vind ik. De recensent geeft ook aan dat in zijn ogen het publiek het enthousiasts werd van het handjevol oude klassiekers. Het is niet louter negatief, maar het bevestigt de lijn der verwachtingen.

Maar goed, we kunnen er lang of kort over lullen. Ik was er niet bij, ik wil ook niks afdoen aan het enthousiasme van mensen die er wel bij waren, helemaal top natuurlijk. Maar je kunt niet verwachten dat iedereen onversneden positief gaat zijn. Nogmaals, mijn vaste concert buddy was er wel zelf bij en herkent zich wel 100% in de review. Het zijn verschillende belevenissen die naast elkaar kunnen bestaan, de negatieve kijk is niet direct ongeldig omdat anderen het wel leuk vonden, en vice versa :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Timmetje

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
199
434
Ja, wat verwacht je ook qua interactie als je achteraan op een veld staat? Moet hij een keer zeggen "how are you feeling in the back?" en voel je je dan goed?Ik stond vooraan en dan zie je heel duidelijk de gezichten en gimmicks die Matt doet richting het publiek. Dat zie je minder als je verder weg staat, al komt het soms ook op de schermen. Overigens voegt dat vrij weinig toe aan de beleving, behalve dat het vet is dat je iemand van dichtbij ziet, maarja als je dat graag wilt moet je naar voren toe dus.
Of willen ze dat hij door de microfoon gaat lullen met het publiek en na elke 2 nummers een speech geeft? Kan zijn dat je dat lukt vindt, maar ik heb er persoonlijk een schijthekel aan als de helft van het concert uit gelul bestaat. Ik kom voor de muziek, en soms ook de productie.
En heb je het over de productie in combinatie met de muziek, hebben ze alles op alles gezet om het publiek iets moois te geven.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel

Vicarious

Gouden Tip
10 jul 2022
283
179
Heel die zever over de inhoud van hun teksten moeten ze al heel hun carrière aanhoren, trekken ze zich niets van aan. Ik heb ze gisteren gezien in Keulen en muzikaal is daar gewoon niets op aan te merken, ze blijven nog altijd een van de sterkste livebands die er zijn. Ik ga persoonlijk nog altijd naar een concert om me te amuseren, en niet om over de diepere betekenis van het leven na te denken.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Jamel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken