Memorabele videoclips

nikita

Sunset slot
27 okt 2018
2.464
5.954
In 1987 gebeurden er grote mirakels, eentje daarvan was MTV Europe dat in België & Nederland zijn intrede deed.
Die eerste jaren heb ik zelf niet meegemaakt, maar eind jaren '90 vond ik het heerlijk om alle recente en oude videoclips te zien en stond de TV bijna steeds op die zenders (toch tot m'n zus binnen kwam, als jongste heb je namelijk niets te zeggen - dan werd het the fresh prince of bel air, the simpsons, friends, of wat er dan ook speelde...).

Helaas is de Music in zenders als MTV en TMF al lang vervlogen en uiteraard is er youtube met een gigantisch aanbod aan video's, maar hoe begin je daarin te zoeken...

Daarom mijn oproep;
Welke videoclips zorgden er bij jou voor dat een nummer nog zoveel beter werd? Meer betekenis kreeg? Een (extra) lach of traan bracht?
De echte klassiekers, visuele pareltjes, of misschien een verborgen juweeltje waar bijna niemand het over heeft?
'Oud' en ooit getoond op de video tv kanalen, of modern en enkel gemaakt voor een trouw publiek op youtube, alles is goed!
Laat me weten welke clips volgens jou absoluut onvergetelijk zijn!

*** Afhankelijk van de respons probeer ik hier op te lijsten wat er allemaal al genoemd is.

*** Ik denk niet dat er al een gelijkaardig topic bestaat, indien ik er toch heb overgekeken, laat het gerust weten, dan haal ik deze weg.

Laatst bewerkt:
Ik start (edit: of ja, tweede dan ;-) ) graag zelf met 2 pareltjes van Steven Wilson die me telkens een krop in de keel bezorgen.
De lyrics zelf zijn al stevig, maar de prachtig geanimeerde videoclips erbovenop maken de boodschap eens zo krachtig.

Steven Wilson & Ninet Tayeb - Routine

Steven Wilson - The Raven that refused to sing

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: LM1155 en Dr. Hannibal
Ik ben geen enorme videoclip kijker maar deze moderne parel heeft het nummer wel extra tot leven gebracht voor mij. Hele mooie beelden en flinke productie voor zo'n kleine band:

• Leuk
  • Pray
Waarderingen: nikita, B0G5 en johanra
Mustasch - Yara's Song

In 2013, 8 year old Yara was sent from Gaza to Sweden by her parents to escape the trauma of war. She came to live with her uncle and his wife in Karlskrona.
After many alerts from society about bruises, Yara not wearing enough clothes in winter time, her left alone in their filthy apartment with her baby cousins and other alarming things..
Nothing was done. The authorities did nothing.

After several months, an ambulance was sent to the apartment where Yara and her relatives lived, just to find Yara beaten to death.

Apart from anger and tears, this was Mustasch's reaction to it.

Volledig verhaal (in Zweeds) aftonbladet.se

Recent had ik de volgende in het topic covers gepost maar hoort eveneens hier:

TERRA - Losing My Religion (R.E.M. Cover) - 2020

de teksten in de video zijn niet de lyrics maar een persoonlijke gebeuren dat de zanger/drummer van de band op deze manier wou delen en waar je toch wel even stil bij wordt

• Sad
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en johanra

Voor de Groningers/mensen die in Groningen hebben gestudeerd 😅

Laatst bewerkt:
Mustasch - Yara's Song

Volledig verhaal (in Zweeds) aftonbladet.se

Recent had ik de volgende in het topic covers gepost maar hoort eveneens hier:

TERRA - Losing My Religion (R.E.M. Cover) - 2020

de teksten in de video zijn niet de lyrics maar een persoonlijke gebeuren dat de zanger/drummer van de band op deze manier wou delen en waar je toch wel even stil bij wordt

Damn, wat een aangrijpende verhalen allebei, dank voor het delen! Wel benieuwd naar dat TERRA album nu ook, gelijk maar eens aan gezet.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
De eerste 5 Sonic Youth videoclips (regisseur en jaar tussen haakjes)

Death Valley '69 (Richard Kern -1985)

Shadow of a Doubt (Kevin Kerslake -1986)

Beauty Lies in the Eye (Kevin Kerslake -1987)

Silver Rocket (Charles Atlas -1988)

Teenage Riot (Sonic Youth -1988)

• Geweldig
Waarderingen: B0G5
Niet heel geliefd hier maar deze kon niet ontbreken

Als ik aan MTV en videoclips in mijn jeugd denk, dan denk ik toch snel aan deze, hier wist kleine Luluasas ook dat hij toch wel echt op meisjes viel.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Deze is onder de noemer 'Hoe maak je van een doorsnee een iconisch nummer met een videoclip (film)'

Users who are viewing this thread