Lowlands 2026

De wachten op vakantiegeld theorie is logisch, maar Mojo heeft inmiddels zoveel festivals dat je niet met alles kan wachten op dat moment. Of krijgen we op de zelfde dag een aankondiging van zowel DTRH als Lowlands?

• Leuk
Waarderingen: davadude
als ik vrij vaak honger hebt :ROFLMAO: . Vind het ook fijn om voor het nachtprogramma een lange broek aan te trekken en heel eventjes op te laden. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nooit voor de brug he
Wij deden ook regelmatig een vest of lange broeken halen door terug te gaan richting onze tent (vaak tijdens/vlak voor de headliner). Zeker als je in de nacht niet zo van de techno bent en je dus naar cabaret of speciaalbieren cafe gaat is het fijn om iets van een trui aan te hebben. Het gevaar daarin was wel, dat er dan ook soms een drankje wordt gedaan bij de tent en je toch even gaat zitten. Er zijn wel is momenten geweest dat dit zo lang duurde dat ik een act miste. Vandaar dat ik toch liever gewoon op het festival terrein blijf.
er zullen serieuze (mainstream) boekingen nodig zijn om het publiek over de streep te trekken denk ik.
Ik hoop toch dat ze dat niet gaan doen. Vind de richting die ze nu hebben ingeslagen (en vorig jaar eigenlijk ook al een beetje) echt prima met deze line-up. Voelt als een heerlijk alternatievere line-up met veel gitaren, goede hip-hop, maar ook de iets meer experimentele techno zoals Voices from the lake. Dat in combinatie met cabaret, wetenschap en de rest van het randprogramma, zou voor mij een perfecte richting zijn.
Of dat het grote publiek aantrekt is de tweede vraag, want mijn vrienden die alleen naar de radio luisteren die kennen denk ik bijna geen enkele naam meer.

• Leuk
Waarderingen: CVS en justin.feestje
Na ons bezoek vorig jaar heb ik een verslagje geschreven in het Pukkelpop forum, eerlijk hoe wij het hebben ervaren.
Mocht je tijd/zin hebben om het te lezen:

Bericht in onderwerp 'Pukkelpop 2025'
https://forum.festileaks.com/threads/pukkelpop-2025.1763/post-580173
Leuk verslag! Dat van de sfeer van Lowlands herken ik niet zo. Sterker nog, de laatste 2 jaar waren prima en een verademing tov het jaar ervoor en tov andere festivals.

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit qua gemiddelde leeftijd op Pukkelpop en de aanwezigheid van randprogramma? Iets wat voor mij ervoor zorgt dat Lowlands uniek is en ik er altijd weer naar toe wil. Even een kunstrondleiding volgen tussendoor, even je hersenen aan het werk zetten bij de wetenschapsquiz, cabaret, maatschappelijke discussies. Al deze aspecten zorgen er bij mij in ieder geval voor dat de sfeer zo fijn aanvoelt op Lowlands, het contact leggen met andere tijdens een weteschapsquiz of een lezing in de ochtend is zo makkelijk en je hebt dan heel snel gesprekken met mensen die je nog nooit hebt gesproken die erg fijn aanvoelen. Dat heb ik bij een ander festival nog nooit gehad.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Leuk verslag! Dat van de sfeer van Lowlands herken ik niet zo. Sterker nog, de laatste 2 jaar waren prima en een verademing tov het jaar ervoor en tov andere festivals.

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit qua gemiddelde leeftijd op Pukkelpop en de aanwezigheid van randprogramma? Iets wat voor mij ervoor zorgt dat Lowlands uniek is en ik er altijd weer naar toe wil. Even een kunstrondleiding volgen tussendoor, even je hersenen aan het werk zetten bij de wetenschapsquiz, cabaret, maatschappelijke discussies. Al deze aspecten zorgen er bij mij in ieder geval voor dat de sfeer zo fijn aanvoelt op Lowlands, het contact leggen met andere tijdens een weteschapsquiz of een lezing in de ochtend is zo makkelijk en je hebt dan heel snel gesprekken met mensen die je nog nooit hebt gesproken die erg fijn aanvoelen. Dat heb ik bij een ander festival nog nooit gehad.
Wat de gemiddelde leeftijd betreft zal het niet veel uit elkaar liggen denk ik. Qua randprogramma is Lowlands veel uitgebreider.

Ik ben ook een jaar op Pukkelpop geweest (omdat we naast LL-kaarten hadden gegrepen). En het is echt een fijn festival, prima aankleding ook. De mainstage op Pukkelop is veel beter geïntegreerd in het terrein dan de afgelegen Alpha op Lowlands. Op Lowlands denk ik wel eens bij een act: oh, die staat op de alpha, laat maar zitten. Ook organisatorisch en qua vriendelijkheid van de medewerkers is het bij Pukkelpop helemaal top.

Maar qua onderlinge sfeer vond/vind ik Lowlands veel prettiger. Ik kan me goed inleven in het punt dat Hersenscheetje maakt, dat qua cultuur de Belgen misschien niet zo zitten te wachten op overaanwezige, schreeuwerige en te directe Nederlanders. Ik hou daar ook niet van en herken mezelf of mijn groep daar ook niet in. Zelf ook op nog geen 50 kilometer van Hasselt opgegroeid en wat dat betreft zou ik prima moeten aansluiten bij het publiek van Pukkelpop.

Maar juist als je ergens aan een tafeltje zit te eten of staat te wachten op een act, leg je op Lowlands zo veel makkelijker contact in mijn beleving. Gewoon lekker kletsen, soms gewoon anderhalf uur met totale vreemden ouwehoeren en een drankje doen. Uiteraard alleen als die wens wederzijds is, we blijven niet staan aan ouwehoeren tegen mensen die daar overduidelijk niet op zitten te wachten. Het moet een natuurlijke wisselwerking zijn.

Dat hebben we op Pukkelpop gemist, daar voelde het wel een beetje alsof iedereen daar vooral in kleine besloten kring wil genieten (en dat is natuurlijk helemaal prima, geen waardeoordeel, maar daardoor vonden wij het minder aansluiten bij onze eigen beleving). Dit is natuurlijk een hele particuliere mening voor de duidelijkheid, N=1.

Als ik niet naar Lowlands kan gaan, dan vind ik Pukkelpop een heel mooi alternatief, maar als ik moet kiezen dan is het bij ons altijd Lowlands.

Na ons bezoek vorig jaar heb ik een verslagje geschreven in het Pukkelpop forum, eerlijk hoe wij het hebben ervaren.
Mocht je tijd/zin hebben om het te lezen:

Bericht in onderwerp 'Pukkelpop 2025'
https://forum.festileaks.com/threads/pukkelpop-2025.1763/post-580173
Ben zelf ook op beide festivals geweest, maar sta er toch wat anders in

Sowieso vond ik het jammer dat op pkp naast de boiler en booth eigenlijk alle stages gewoon kale tenten met een paar lampjes erin waren. Op lowlands heeft elke stage wel echt z’n eigen gezicht. Al hebben ze wel misschien wat meer hippe boekingen qua dj’s(maar zit je nou echt te wachten op een John summit?), na 2 uur draaien er alleen nog een paar radiodj’s hitjes alsof je in de kroeg staat. Gecombineerd met dat het terrein leeg geveegd wordt om 4 uur krijg je een aardige meute die dan nog even stennis komt schoppen op de camping. Dat doet lowlands met zo’n armadillow veel beter, dat iedereen daar nog even af kan sauzen voordat ze naar bed gaan.

En het zat ook in de kleine dingetjes. Dixi’s op de camping, open vuur verboden op de camping, waardoor je ‘s ochtends telkens drie kwartier in de rij moest staan om je eten te laten opwarmen in de magnetron. Ook moest je vanaf de camping gewoon de doorgaande weg oversteken(waar gewoon mensen woonden) om naar het terrein te komen, om vervolgens door een soort vliegveld achtige beveiliging te moeten. Ook dat er dan om 11 uur ‘s ochtends al een blik Billie eilish fans voor de deur staat, om dan de hele dag de MainStage te barricaderen.

Ik heb het erg naar m’n zin gehad op Pukkelpop hoor, maar ik kan de uniciteit van Lowlands toch een stuk meer waarderen. Er is geen enkel festival zoals lowlands

Maar juist als je ergens aan een tafeltje zit te eten of staat te wachten op een act, leg je op Lowlands zo veel makkelijker contact in mijn beleving. Gewoon lekker kletsen, soms gewoon anderhalf uur met totale vreemden ouwehoeren en een drankje doen. Uiteraard alleen als die wens wederzijds is, we blijven niet staan aan ouwehoeren tegen mensen die daar overduidelijk niet op zitten te wachten. Het moet een natuurlijke wisselwerking zijn.

Dat hebben we op Pukkelpop gemist, daar voelde het wel een beetje alsof iedereen daar vooral in kleine besloten kring wil genieten (en dat is natuurlijk helemaal prima, geen waardeoordeel, maar daardoor vonden wij het minder aansluiten bij onze eigen beleving). Dit is natuurlijk een hele particuliere mening voor de duidelijkheid, N=1.
Als import-Belg kan ik dit inderdaad onderstrepen. Belgen zijn heel introvert (ook op festivals en bij concerten). Dat komt de sfeer bij festivals niet ten goeden. Bij concerten daarentegen wel, want er wordt amper doorheen geouwehoerd.

Wij deden ook regelmatig een vest of lange broeken halen door terug te gaan richting onze tent (vaak tijdens/vlak voor de headliner). Zeker als je in de nacht niet zo van de techno bent en je dus naar cabaret of speciaalbieren cafe gaat is het fijn om iets van een trui aan te hebben. Het gevaar daarin was wel, dat er dan ook soms een drankje wordt gedaan bij de tent en je toch even gaat zitten. Er zijn wel is momenten geweest dat dit zo lang duurde dat ik een act miste. Vandaar dat ik toch liever gewoon op het festival terrein blijf.
Lang leve een kluisje!

IMG_9894.jpegZack Fox moet Lowlands ook ooit nog eens zien te kapen voor het nachtprogramma, wat anders dan de standaard maar wel een feestje

Users who are viewing this thread