Lowlands 2026

Die nacht Voices From the Lake + Skee Mask + Upsammy + Djrum past het best in mijn straatje. Hopen dat de xray te doen is

• Leuk
Waarderingen: CVS en BeWario
Laat nene h maar weer zitten.. volgens mij van dat hardgroove. Alle diepe bassen vervangen door hi hats / hoge tonen(getik) En iedereen met dat zelfde dansje.
De voorbije jaren speelt ze inderdaad wat meer hardgroove. Net als Marron trouwens.
Ik vind het fantastisch. Heb een enorme hekel aan de trend van lange breaks met EDM-achtige drops in (mainstream) Techno.
Hardgroove keert voor mij terug naar wat techno echt moet zijn, energiek, hypnotisch & groovy (met korte overgangen).

Erg positief over deze nacht programmering. Voor mij voelt het veel beter in balans dat andere jaren en ook veel meer passend bij wat Lowlands wilt zijn als festival, dat heb ik bij de gehele programmering dit jaar. Het was voor mij dit jaar wel een keuze moment: gaat Lowlands verder de DGTL / Radio Obscura kant op met populaire namen of kiest het voor de de Draaimolen / Dekmantel route waarbij de programmering veel experimenteler en vooruitstrevender is. Voor mijn gevoel is het meer het tweede, maar de balans blijft er wel goed in.

Daarnaast vind ik het fijn om te horen dat de klachten over de drukte in de nacht gehoord worden, en dat er naar gehandeld wordt. TLM op zaterdag in de Heineken gaat gegarandeerd zorgen voor een volle tent wat direct voor veel meer spreiding zorgt in de andere tenten. Ben alleen benieuwd of de Heineken niet meteen te klein is voor deze boeking, had mogelijk beter in de Bravo kunnen staat, ligt er een beetje aan wat er tegenover staat op deze avond.

Hulde aan Lowlands! Btw vraag vanuit mij: is deze nachtprogrammeur dezelfde als de afgelopen jaren?

Podcast ook geluisterd. Allereerst goed verteld en duidelijk verhaal. Echt een pluspunt dat de Heineken nu ook meer in de nacht betrokken wordt en ze die ook meer willen vullen in plaats van een half lege tent te laten zijn. Benieuwd hoe ze dat gaan uitwerken in die tent.
Enige minpunt is de keuzemogelijkheden in de nacht als je niet iets elektronische/techno wilt, nog minder wordt. Lima zal dit vast prima invullen, maar voor mijn gevoel toch net te weinig.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Enige minpunt is de keuzemogelijkheden in de nacht als je niet iets elektronische/techno wilt, nog minder wordt. Lima zal dit vast prima invullen, maar voor mijn gevoel toch net te weinig.
Ja niet bijster veel keuze inderdaad. Lima, een liveslot in de Heineken of X-Ray of naar bed… Zal eigenlijk nog een extra kleine tent bij moeten s nachts om dat op te vangen. Kunnen ze die schuur naast de Heineken daar niet voor gebruiken?

Ja niet bijster veel keuze inderdaad. Lima, een liveslot in de Heineken of X-Ray of naar bed… Zal eigenlijk nog een extra kleine tent bij moeten s nachts om dat op te vangen. Kunnen ze die schuur naast de Heineken daar niet voor gebruiken?
Maar wat zou er dan moeten zijn om dat op te vangen? Hitjesavonden heb je dan in de lima(sterker nog, er stroomt er eentje door van de lima naar de heineken) en extra live acts in de nacht lijkt me niet echt een optie. De enige reden dat ze dat nu in de xray kunnen doen is lijkt mij dat het grotendeels elektronische acts zijn op ook nog eens het kleinste podium, waardoor dat probleem met geluidspieken niet echt speelt. En de lowlandsnachten zijn niet alleen het danceprogramma. Ik kan me bijvoorbeeld ook nog tripsessies in een ikea-dome herinneren

Podcast ook geluisterd. Allereerst goed verteld en duidelijk verhaal. Echt een pluspunt dat de Heineken nu ook meer in de nacht betrokken wordt en ze die ook meer willen vullen in plaats van een half lege tent te laten zijn. Benieuwd hoe ze dat gaan uitwerken in die tent.
Armadillow?

Daarnaast was er schijnbaar te weinig vraag naar. Heineken was amper gevuld…Lima ook niet echt. Bovendien TLM draait vooral hitjes en Iconic was er vorig jaar ook.

WC probleem in de nacht wordt ook opgelost op deze manier. Ik verwacht trouwens wel dat ze een deel gaan afzetten vanaf 3uur.

Verder een fijn nachtprogramma met afwisseling!

• Leuk
Waarderingen: Veer
Maar wat zou er dan moeten zijn om dat op te vangen? Hitjesavonden heb je dan in de lima(sterker nog, er stroomt er eentje door van de lima naar de heineken) en extra live acts in de nacht lijkt me niet echt een optie. De enige reden dat ze dat nu in de xray kunnen doen is lijkt mij dat het grotendeels elektronische acts zijn op ook nog eens het kleinste podium, waardoor dat probleem met geluidspieken niet echt speelt. En de lowlandsnachten zijn niet alleen het danceprogramma. Ik kan me bijvoorbeeld ook nog tripsessies in een ikea-dome herinneren
Denk iig dat je wil hebben dat de ‘niet-elektronische’ LL-bezoeker iets te kiezen heeft in de nacht, los van 1 tent of naar bed. Maar misschien overschat ik daar de vraag voor ook hoor.

• Leuk
Waarderingen: Greyhound en Davidd
Ik ken / snap niks van deze drop. Niet mijn muziek, maar gaat dit voor een boost zorgen in de kaartverkoop?

• Leuk
Waarderingen: CVS
Ik ken / snap niks van deze drop. Niet mijn muziek, maar gaat dit voor een boost zorgen in de kaartverkoop?
Kort antwoord: Nee

Lang antwoord: Nee, maar ik geloof wel dat dit een gezondere en duurzamere kant is voor Lowlands om de komende jaren op voort te bouwen. Met deze drop laten ze zien dat ook s nachts wat interessants te ontdekken valt voor wie dat wilt. Hiermee trek je het iets alternatievere publiek aan dat Lowlands de laatste jaren wat meer is kwijtgeraakt geloof ik. En met de spot voor TLM en de boeking van KETTAMA kunnen ze het grachtengordel publiek (met gebrek aan een betere term), ook nog wel paaien. Ik geloof dat ze hiermee de balans een beetje terugbrengen die de afgelopen jaar zoek was op Lowlands .

Denk iig dat je wil hebben dat de ‘niet-elektronische’ LL-bezoeker iets te kiezen heeft in de nacht, los van 1 tent of naar bed. Maar misschien overschat ik daar de vraag voor ook hohoor.
Precies en dat moeten ze ook blijven doen anders haakt het "bandjes" publiek snachts en misschien voor het hele festival wel steeds verder af. Krijg je een nog groter gedeelte van je publiek wat enkel voor de nacht komt.

En de Armedillow vind ik snachts ook niet echt een plek om nog lekker te feesten terwijl er wel leuk gedraaid wordt.

Nu veranderd er voor mij qua nacht weinig dit jaar denk ik. Pak meestal de laatste act in de Julliet. Daarna nog een speciaal biertje in de bar, even langs alle tenten (Lima, Heineken, x-ray, India en Bravo) blijven hangen waar het leuk is en dan richting de camping. Maar als er acts als Voices From The Lake in het nacht programma terug te vinden zijn en de drumm & Bass op zondag is er, dan blijf ik wel langer hangen.

Waar komt de vraag om meer live/alternatief in de nacht vandaan? De nacht van Lowlands heeft toch gewoon altijd voornamelijk dance gehad? Afsauzen op zaterdag tijdens de technonacht in de bravo. Groovetube als voorloper van de Hacienda met de wat minder harde dansmuziek. De zon zien opkomen bij de 24 uurs op zondag was ook altijd een soort duistere after. Er was altijd wel wat meer drum n bass aanbod misschien maar dat valt wmb nog steeds onder de elektronische kant.

Alle meer rock/live georienteerde initiatieven zijn in de loop der jaren toch echt minimaal geweest? Een titty twister, magneetbar en dan de hitjesavonden in de heineken. Voor de rest is er toch nooit iets heel bijzonders ‘live’ weggevallen uit de nacht? Ik juich het toe hoor, vind de live show in de Heineken in de nacht heel vet. Nu in de xray lijkt mij ook te gek. Of mis ik nu iets wat ik nooit heb opgemerkt?

Oh en de Armadillow is fantastisch met lekker weer en een warme nacht. Anders is t een (te) koude plek om even bij te komen.

Er verandert in de praktijk toch niet zoveel vergeleken met vorig jaar in de nacht qua alternatief voor Dance toch? Vorig jaar in de Heineken had je vrijdag (Future) Festivalclassics, zaterdag Encore en zondag Basshall. Basshall en Encore (al onder een andere naam) verhuizen naar de India, Festivalclassics gaat weg, maar daarvoor in de plaats gaat Iconic van Lima naar Heineken. Het Lima-programma is nog niet bekend, maar zondag iig Kees de Hondt. Daar zag ook wel een alternatief voor Dance staan. Zoveel anders is dat toch niet? Behalve dat Heineken nu echt vol deel van het nachtprogramma wordt met mooie belichting en beter geluid. Lijkt me eigenlijk een upgrade voor iedereen.

Er verandert in de praktijk toch niet zoveel vergeleken met vorig jaar in de nacht qua alternatief voor Dance toch? Vorig jaar in de Heineken had je vrijdag (Future) Festivalclassics, zaterdag Encore en zondag Basshall. Basshall en Encore (al onder een andere naam) verhuizen naar de India, Festivalclassics gaat weg, maar daarvoor in de plaats gaat Iconic van Lima naar Heineken. Het Lima-programma is nog niet bekend, maar zondag iig Kees de Hondt. Daar zag ook wel een alternatief voor Dance staan. Zoveel anders is dat toch niet? Behalve dat Heineken nu echt vol deel van het nachtprogramma wordt met mooie belichting en beter geluid. Lijkt me eigenlijk een upgrade voor iedereen.
Is het al een feit dat die zaken naar de India verhuizen? Las het hier meer als een soort goede suggestie.

Denk dat de vraag er elk jaar wel een beetje is. Voor mij was trouwens de desperados bar altijd wel een leuke afwisseling in de nacht

Is het al een feit dat die zaken naar de India verhuizen? Las het hier meer als een soort goede suggestie.
Nee dat werd wel bevestigt in de podcast. Ze behandelen eigenlijk alle namen op volgorde van de tent, dus je kan het vrij makkelijk uittekenen

• Leuk
Waarderingen: Davidd

Denk dat de vraag er elk jaar wel een beetje is. Voor mij was trouwens de desperados bar altijd wel een leuke afwisseling in de nacht
Basshall blijft in de Heineken, maar dan op vrijdag en encore krijgt een nieuwe vorm in de india. Focus op losse artiesten ipv een collectief, maar een aantal mensen van encore staan nu ook op die avond. En smib krijgt een nachtsshow!

• Leuk
Waarderingen: stoelpoot en Davidd
Nee dat werd wel bevestigt in de podcast. Ze behandelen eigenlijk alle namen op volgorde van de tent, dus je kan het vrij makkelijk uittekenen
Ahh oke, klinkt als een top idee dan. Voelde toch altijd een soort afstand met de rest van het festival, als je rond de Lima en Heineken hangt. Als de drukte zich meer verspreid, en je snachts ook meer het gevoel hebt beetje te kunnen wisselen tussen bepaalde gebieden van het terrein, zal het voor mij al aantrekkelijker zijn om de nacht wat langer door te trekken.

Heeft er iemand trouwens nog bepaalde sets die aan te raden zijn om te beluisteren van de namen van het nachtprogramma?

• Leuk
Waarderingen: Bob105
Zo die podcast ook eens geluisterd. Wel een hoop popi jopi taal over hoe geweldig alles is enzo van die DJ's maar goed buiten dat goed dat ze wat met de kritiek doen van de drukte. Mijn grootste ergernis dus hopelijk is dat nu een heel stuk minder.

• Leuk
Waarderingen: sjoeske

Users who are viewing this thread