Lowlands 2026

Gevoelsmatig zat Lowlands altijd wel on-top-of-it qua debut-albumreleases, en dat die bands vervolgens op LL stonden. Waar Pinkpop de gevestigde namen kwamen, was LL de frisse wind met nieuwe muziek.

Als ik dan kijk wat top (debut)albums waren afgelopen jaren in alternatieve genre's denk ik aan:

The Smile
Anna von Hausswolf
Steven Wilson
Tamino
Dressed Like Boys
Youth Lagoon
Achiko Aoba
Racing Mount Pleasant
Other Lives
Jessica Pratt
Warhaus
Jack White
Sufjan Stevens
M83
Slowdive
Sigur Ros
Half Moon Run
Ghost Woman
Yussef Days
King Hannah
Cari Cari
Arcade Fire
Weyes Blood
Alt J
Lady Blackbird
The Haunted Youth
Danger Mouse
Oliver Sim
Hania Rani

En dat is los van een enorme lading aan electro/techno namen die je hier bij toe kan voegen. Mix dat misschien met een paar enkele headline-namen als Muse, Jack White, Underworld, en voeg maar toe, en je hebt volgens mij een killer line-up, en een doelgroep die het wel kan betalen :P

Maar misschien moet ik gewoon naar BKS ;) Alleen dat kwam qua data niet uit :P

Ik denk nog steeds, dat de poppy/hiphop manier, niet de juiste is in ieder geval.
Uhm ik snap misschien je lijstje niet helemaal maar the haunted youth, Tamino, half moon run, the Smile stonden afgelopen jaren allemaal op de LL line-up en hebben toch geen debuut album uitgebracht afgelopen jaar of de jaren ervoor? Allemaal behoorlijk gevestigde namen.

Dit jaar hebben ze Turnstile, Blood Orange & Geese, dat zijn toch juist de "nieuwe" artiesten met net een uitgebracht top album?

Uhm ik snap misschien je lijstje niet helemaal maar the haunted youth, Tamino, half moon run, the Smile stonden afgelopen jaren allemaal op de LL line-up en hebben toch geen debuut album uitgebracht afgelopen jaar of de jaren ervoor? Allemaal behoorlijk gevestigde namen.

Dit jaar hebben ze Turnstile, Blood Orange & Geese, dat zijn toch juist de "nieuwe" artiesten met net een uitgebracht top album?
Volgens mij hebben ze bij de kleinere namen dit jaar veel moois staan als Dijon, Blood Orange, Geese en Dove Ellis. Tyler en Lorde zijn prima headliners. Maar in de laag daaronder staan dit jaar misschien teveel namen die afgelopen jaren al vaak genoeg te zien waren (Parcels, Maribou State, Eefje, Amyl, Kneecap, S10, Gutierrez). Terwijl afgelopen jaren juist direct onder de Alpha-afsluiters direct nog opvallende namen stonden. Nu valt daar eigenlijk alleen Turnstile op.

Het niet direct uitverkopen is dit jaar kennelijk toch de trend in de festivals (zie ook DTHR en de dagkaarten van Pinkpop).

Laatst bewerkt:
Zoveel mensen zoveel smaken.
Het is maar net waar je gevoel bij ligt en of je het allemaal waard vind om te kopen. Veel al gezien dus wacht op wat er nog komen gaat.
Inmiddels meer dan 20 jaar geweest maar heb voor het eerst echt grote twijfels [tot nu toe]
Hoop toch echt dat de midcard wat aangevuld wordt met wat meer rock indie of prog rock . Ook voor meer diversiteit in de bezoekers.

Heel benieuwd welk percentage van de kaarten verkocht is. Ik hoop dat het uiteindelijk wel uitverkoopt; heb slechte herinneringen aan de vorige periode dat het niet uitverkocht raakte en we de Charlie en het straattheater kwijtraakten aan bezuinigingen.
Dat idd +24 uurs tent toen nog🎪 en toen waren de standaard 55.000 bezoekers goed te doen....

De line up mist voor veel mensen (behalve de hiphoppers) misschien ook net een naampje. Je mist net nog 1 Indië/rocknaam als bijvoorbeeld Biffy Clyro en/of net nog een dancenaam voor Heineken overdag of Alpha uitsluiting.

Kan nog van alles gebeuren. In 2016 en 2018 (en 2020) kregen we later nog een headliner. En ze kunnen misschien net nog een wat grotere naam boeken om de verkoop te stimuleren.

• Leuk
Waarderingen: fiesta
Is wel toch een enorme trendbreuk dat ze niet binnen een paar uur uit verkopen, moet je toch wel weer jaren terug, 2019 werd in maart geloof ik uitverkocht.

Je kan nu nog steeds prima 8 kaarten kopen, benieuwd of het niet meteen uitverkopen nog invloed gaat hebben op iets qua namen (al denk ik van niet aangezien ze in de podcast zo te horen al bezig waren met 2027).

Also er is nog geen aparte thread voor de dagindeling toch? @Davidd volgens mij had jij die vorig jaar gemaakt? Misschien ben ik ook al wel iets te voorbarig hoor maar ben benieuwd of we al een paar op een specifieke dag kunnen zetten! :D

Je kan nu nog steeds prima 8 kaarten kopen, benieuwd of het niet meteen uitverkopen nog invloed gaat hebben op iets qua namen (al denk ik van niet aangezien ze in de podcast zo te horen al bezig waren met 2027).

Also er is nog geen aparte thread voor de dagindeling toch? @Davidd volgens mij had jij die vorig jaar gemaakt? Misschien ben ik ook al wel iets te voorbarig hoor maar ben benieuwd of we al een paar op een specifieke dag kunnen zetten! :D

Ben bang dat ze veel van de grote namen in de eerste drop hebben gestopt om te proberen uit te verkopen. Zou me verbazen als er nog grote namen (buiten elektronisch) bij komen. Zal voornamelijk Heineken of kleiner zijn wat nog volgt, al is dat vaak leuker.

Heerlijk ontspannen kaartjes kunnen kopen, op naar weer een mooie editie.

De organisatie had dit wellicht niet verwacht, maar het zal er vast niet voor zorgen dat ze nog wat konijnen uit de hoge hoed gaan toveren die ze op voorhand niet van plan waren op LL te gaan zetten. Als het al niet uitverkocht raakt in de komende maanden zal het uiteindelijk alsnog voor een flinke percentage verkocht zijn. Droom maar niet te lang van een "rustige" Bravo 😅.

Je mist net nog 1 Indië/rocknaam als bijvoorbeeld Biffy Clyro en/of net nog een dancenaam voor Heineken overdag of Alpha uitsluiting.
Helemaal mee eens, hoop dat ze nog net een paar gevestigde namen presenteren voor een mooie balans.

Ik vind wel dat iedereen doet alsof het een ramp is dat LL niet in een dag uitverkoopt. Voor de nacht, dance ganger is er nog geen headliner geboekt tot nu. Nou prima toch, eind maart wordt het nachtprogramma gedeeld en dan staan daar waarschijnlijk een hoop namen tussen die wel aantrekkelijk zijn. Is nog lang geen augustus. Ik vind het een hoog: het is ook nooit goed gehalte

Ben bang dat ze veel van de grote namen in de eerste drop hebben gestopt om te proberen uit te verkopen. Zou me verbazen als er nog grote namen (buiten elektronisch) bij komen. Zal voornamelijk Heineken of kleiner zijn wat nog volgt, al is dat vaak leuker.
Er moet nog wel wat geld in de kluis liggen van de headliners die de afgelopen jaren hebben afgezegd 😉

Users who are viewing this thread