Lowlands 2026

Trekt een band als The Chemical Brothers wel namen op het terrein of wordt t een QOTSA geval waar alleen de tent vol is?

The Chemicals hebben een gemêleerd publiek van jong en oud met hits welke in de hitlijsten hebben gestaan 20, 10, en zo recentelijk als 3 jaar geleden. Denk dat zij, mits op het juiste moment gepland in de nacht, makkelijk een alpha terrein vullen.

• Leuk
Waarderingen: Brundlecat
Ik zie de humor van je opmerking echt wel in. Tegelijkertijd vraag ik me wel af hoe vaak je dure programma tijd/geld/moeite in dit genre moet steken voor LL. De breedte van muziek verdient aandacht, maar wel graag van artiesten die het festival en z'n bezoekers serieus nemen.
Volledig eens met je laatste zin, maar ik vind het wel een beetje vreemd om dit als een probleem van een geheel genre te zien. Afzeggingen gebeuren binnen elk genre en hoewel er natuurlijk rotte appels tussen kunnen zitten - looking at you, Denzel Curry - is het ook weer niet zo dat het boeken van elke hiphop-artiest een groot risico is. Ik heb ook wel het idee dat er wat sneller afgegeven wordt op hiphop dan andere genres.

Volledig eens met je laatste zin, maar ik vind het wel een beetje vreemd om dit als een probleem van een geheel genre te zien. Afzeggingen gebeuren binnen elk genre en hoewel er natuurlijk rotte appels tussen kunnen zitten - looking at you, Denzel Curry - is het ook weer niet zo dat het boeken van elke hiphop-artiest een groot risico is. Ik heb ook wel het idee dat er wat sneller afgegeven wordt op hiphop dan andere genres.
Wat voor mij zwaar meetelt, is de reden van afzegging (of het ontbreken daarvan). In de andere genres is het vaker ziekte of andere ingrijpende levensgebeurtenis. Bij rap is het vaak totaal onduidelijk, geld gedreven en herhaaldelijk (Denzel Curry). Ik geloof zelfs dat het zelfs één van de reden dat Wohaa niet meer bestaat.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar
The Chemicals hebben een gemêleerd publiek van jong en oud met hits welke in de hitlijsten hebben gestaan 20, 10, en zo recentelijk als 3 jaar geleden. Denk dat zij, mits op het juiste moment gepland in de nacht, makkelijk een alpha terrein vullen.
Voor mn gevoel is het dan voornamelijk 30+ers alsnog. Ben zelf mid 20 en ken niemand die ze beluistert. Ben bang dat het tegenvalt qua opkomst

Chat GPT:

Welke rappers hebben ooit afgezegd voor lowlands en waarom?

Hier zijn enkele bekende voorbeelden van rappers die ooit hebben afgezegd voor Lowlands, inclusief de gegeven (of geruchten over) redenen:

Denzel Curry (2019, 2021, 2024)​

• 2019: Hij moest zijn optreden bij Lowlands afzeggen wegens zijn eigen Noord-Amerikaanse tour.
  • 2021: De coronamaatregelen en internationale reisrestricties maakten zijn komst onmogelijk.
  • 2024: Wederom kon hij niet komen vanwege conflicterende tourdata in de VS tijdens Lowlands (16–18 augustus).(Festileaks.com, NPO 3FM)
Een passende observatie uit de berichtgeving: “zonder teletijdmachine gaat het Denzel dus niet lukken om zowel in Biddinghuizen, als Amerika zijn shows te geven.”(Festileaks.com)

Lil Uzi Vert (2019)​

Hij annuleerde zijn Lowlands-optreden in 2019, alsook andere Europese festivals (zoals Woo Hah!, Open’er en Tinderbox). Lowlands deelde geen specifieke reden, maar merkte op dat Uzi dat jaar opvallend veel bookings afzegde.(Festileaks.com)

A$AP Rocky​

• 2019: Er was onzekerheid over zijn optreden doordat hij werd vervolgd in Zweden voor mishandeling. Dit leidde tot het annuleren van zijn festivals in juli, waaronder Tomorrowland, Melt en Dour. Zijn status voor Lowlands bleef onzeker.(Festileaks.com)
  • 2025: Hij zegde zijn geplande headliner-optreden (17 augustus) af. De organisatie gaf geen officiële reden, maar er werd gespeculeerd over de zwangerschap van zijn partner Rihanna.(Nu.nl, BD.nl, RTL Nederland)
Als gevolg werd hij vervangen door FKA twigs op Lowlands 2025, met enige herindeling van het programma.(JFK)

:giggle:

Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: @Marc
Chat GPT:

Hier zijn enkele bekende voorbeelden van rappers die ooit hebben afgezegd voor Lowlands, inclusief de gegeven (of geruchten over) redenen:

• 2019: Hij moest zijn optreden bij Lowlands afzeggen wegens zijn eigen Noord-Amerikaanse tour.
  • 2021: De coronamaatregelen en internationale reisrestricties maakten zijn komst onmogelijk.
  • 2024: Wederom kon hij niet komen vanwege conflicterende tourdata in de VS tijdens Lowlands (16–18 augustus).(Festileaks.com, NPO 3FM)
Een passende observatie uit de berichtgeving: “zonder teletijdmachine gaat het Denzel dus niet lukken om zowel in Biddinghuizen, als Amerika zijn shows te geven.”(Festileaks.com)

Lil Uzi Vert (2019)​

Hij annuleerde zijn Lowlands-optreden in 2019, alsook andere Europese festivals (zoals Woo Hah!, Open’er en Tinderbox). Lowlands deelde geen specifieke reden, maar merkte op dat Uzi dat jaar opvallend veel bookings afzegde.(Festileaks.com)

A$AP Rocky​

• 2019: Er was onzekerheid over zijn optreden doordat hij werd vervolgd in Zweden voor mishandeling. Dit leidde tot het annuleren van zijn festivals in juli, waaronder Tomorrowland, Melt en Dour. Zijn status voor Lowlands bleef onzeker.(Festileaks.com)
  • 2025: Hij zegde zijn geplande headliner-optreden (17 augustus) af. De organisatie gaf geen officiële reden, maar er werd gespeculeerd over de zwangerschap van zijn partner Rihanna.(Nu.nl, BD.nl, RTL Nederland)
Als gevolg werd hij vervangen door FKA twigs op Lowlands 2025, met enige herindeling van het programma.(JFK)

Dus eigenlijk blijven alleen Denzel in 2019 en 2024, Lil Uzi in 2019 en A$ap in 2025 over

• Leuk
Waarderingen: Novis95
Ergens in een podcast (Machine of blauwe M&M's) gehoord dat ze het risico op afzegging niet meer konden dragen financieel.
Pfoeh ik luister die podcasts op maar heb dat niet gehoord volgensmij. Dat het een risico was is daar wel ooit besproken ja.
Rolling Loud heeft gewoon alle EU festivals teruggetrokken in de hoop één groot festival te organiseren. Dit is uiteindelijk neergekomen op een groot fiasco.

Tja, afzeggingen horen er nou eenmaal bij, nu zijn er wel een aantal Rappers die veel afzeggen of laat komen, maar om daarom het genre als problematisch neer te zetten vind ik wel erg makkelijk. Vaak is t ook bekend waarom, zie Loyle Carner vorig jaar in Spanje. Vgm heb ik Kendrick Lamar en Skepta ook nog nooit een show zien cancelen.

Chat GPT:

Lil Uzi Vert (2019)​

A$AP Rocky​

Maar dit is precies wat ik bedoel. Dit zijn drie artiesten sinds 2019 binnen een enorm genre (niet alle rap is hetzelfde, geloof het of niet). Als je ditzelfde bijvoorbeeld doet voor 'alternatief' of '(indie)rock' kom je ook een heel eind met afzeggingen. A$AP stond bovendien gewoon op Lowlands 2019.

Ja er zijn rappers die afzeggen, maar dat heeft elk genre. Zeker als het een groot overkoepelend genre als hiphop betreft.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Chat GPT:

Lil Uzi Vert (2019)​

A$AP Rocky​

Vergeet Travis Scott en Keith Ape niet in 2016. En Chance the Rapper in 2017

• Haha
Waarderingen: StevieU2
Drakeydrakey die te lang in de shop bleef hangen. Burna Boy met zn flauwekulletjes. Nicki Minaj hoef ik niet over te beginnen.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2
Trekt een band als The Chemical Brothers wel namen op het terrein of wordt t een QOTSA geval waar alleen de tent vol is?
Terechte vraag, maar als ik zie hoe druk het was bij Underworld dan schat ik in dat The Chemical Brothers bekender is en daarmee relatief meer publiek richting een Alpha zal trekken. Velen weten niet eens dat ze stiekem best veel nummers van Chemical Brothers kennen of er wel eens op gedanst hebben.

Er komt regelmatig een nummer van ze voorbij op de radio (elektronische hoek dan wel, natuurlijk) zoals op 3FM. Ze hebben genoeg knallers gemaakt sinds Galvanize.

Laatste keer dat The Chemical Brothers er was stond het ook nog ramvol. Zou het een perfecte naam vinden voor de Alpha (maar ben eerlijk gezegd ook biased want groot fan haha).

Wat voor mij zwaar meetelt, is de reden van afzegging (of het ontbreken daarvan). In de andere genres is het vaker ziekte of andere ingrijpende levensgebeurtenis. Bij rap is het vaak totaal onduidelijk, geld gedreven en herhaaldelijk (Denzel Curry). Ik geloof zelfs dat het zelfs één van de reden dat Wohaa niet meer bestaat.
Zou het ook nog meespelen dat jij niet zoveel met hiphop hebt? Ik ben ook bevooroordeeld hoor, want ik vind juist dat je hiphop echt niet over mag slaan op zo'n breed festival als Lowlands (Stormzy, Brockhampton, Pusha-T, De La Soul, Kendrick, Nas, allemaal highlights 😌 ). Maarja, dit jaar zegden L'Eclair, Antony Szmierek, Maruja en DJ Travella ook zonder opgave van reden af. Nu zou het na gedegen statistisch onderzoek best kunnen blijken dat Amerikaanse rappers (die Woo hah veel boekte) vaker afzeggen, maar een Kendrick of Nas heeft niet die reputatie en ook van Britse acts kan ik me dit eigenlijk zelden heugen.

Users who are viewing this thread