Lowlands 2025

Ik had na Lowlands nog een paar dagen vakantie opgenomen, en dat is me goed bevallen. Jullie verslagen had ik natuurlijk al wel gelezen, maar mijn verslag hadden jullie nog te goed.
Op voorhand was dit voor mij een gemankeerde LL omdat ik het terrein tussentijds moest verlaten voor een uitvaart. Waar ik hier eerder schreef dat ik mijn LL zondag eerder zou moeten afbreken, besloot de familie toch om de uitvaart al op vrijdag te laten plaatsvinden.
Ik had dus geen andere keus dan op vrijdag een retourtje uitvaart in te plannen. In 32 jaar Lowlands had ik nog nooit tussentijds de toegangspoort gepasseerd.

Maar voor het zover was eerst de donderdag. Aankomst rond 1530 ging vlot en ondanks de 32° liep ik probleemloos naar mijn groepje op camping 5.
Daar heerlijk in de schaduw genoten van de meegenomen biertjes. Rond 2000 op de silent disco beland. De upgrade van het stille feest werkte goed, maar het zal mijn feestje nooit worden. Ben na twaalven mijn bed maar in gedoken, ook om me te sparen voor de uitvaart de volgende dag.
Ik zou Lowlands en de nieuwe directeur wel willen verzoeken om na te denken over een alternatieve vorm voor deze dag. De donderdag kan wel wat verse input gebruiken.

De vrijdag begon voor mij nog met koffie met mijn groepje, maar daarna scheidden onze wegen en moest ik al snel naar mijn auto om op tijd bij de uitvaart ceremonie van mijn schoonmoeder te kunnen zijn.
Het P terrein verlaten tussen alle komende mensen kostte me toch nog meer tijd dan ik had verwacht.
Tijdens de uitvaart kon ik nog 'genieten' van muzikale bijdrages van Ramses Shaffy, Leonard Cohen en Johnny Cash, maar wel met de gedachte dat ik mijn geplande rijtje: Marathon, Wodan Boys, Kingfishr, 4AM KRU, Gotu Jim en London Grammar zou moeten missen.
Kleine pleister op de wonde was dat ik de laatste nummers van London Grammer goed meekreeg op de P net nadat ik mijn auto weer op de LL P had neergezet.
Dit betekende wel dat ik nog maar een uur had tot QOTSA zou beginnen.
Ik heb snel mijn nette kleren omgewisseld voor mijn LL kloffie en een dubbele whisky achterovergeslagen. Toen maar snel mijn benen in beweging gezet want ik stond na terugkomst op het allerlaatste parkeer terrein.
Even opgefrist bij mijn tentje en snel het terrein op waar ik 10 minuten voor het begin bij QOTSA naar binnen liep. De drukte daar viel me ontzettend mee.
Wat waren de heren goed, maar wat was het lastig voor mij om zo snel al in de juiste LL stemming te komen.
Na de stoner mannen snel naar ARCA gelopen waar ik een half lege tent aantrof en al snel tot de conclusie kwam dat dat niks voor mij was. Goed, ik was nog fit dus snel via een korte tussenstop bij Warmduscher naar Wallows.
Bij beide 15 minuten gestaan en daarna via de vlonders langs de massa gelopen om een mooi plekje te zoeken bij Job & Kiki.
Zeker genoten van het duo, maar ook zeker niet van mijn sokken geblazen helaas.
Toen ik daarna weer aansloot bij mijn groepje hoorde ik dat iedereen dat gevoel een beetje had.
Na Job/Kiki met het groepje naar Tramhaus gelopen. Heerlijk om de nacht in te gaan met nog een extra potje gitaren. Hou dit er aub in Lowlands!
In de drukte bij Joy Orbison, Sammy Virji & Interstellar Funk nog wat proberen te dansen, maar de drukte èn de pling plong techno hielden écht genieten een beetje tegen voor me.

De zaterdag begonnen bij Joep Beving waar het helaas al te druk was om binnen te komen en dus ook om optimaal te genieten van de verstilde muziek.
Daarna had ik een gat in mijn programma, dus toch maar naar het ZO! Gospel Choir gelopen. Leuk om eens te zien (ook met al die verassingen), maar niet echt mijn feestje. Snel door naar het feestje bij Weval.
Dat was meer mijn ding, heerlijk genoten. Hierna weer een gat in mijn programma dat ik maar gevuld heb met een bezoek aan de Alpha.
Sef deed het leuk met al zijn gasten, maar 'hiphop' en ik zullen nooit vrienden worden. Via The Beaches dat me erg meeviel weer terug naar de Alpha voor Vampire Weekend.
Wat een nostalgisch top feestje was dat, heerlijk! Wel tijdens A-Punk weggelopen naar Chris Stussy, maar helaas liep de tent al snel vol tot rijen dik daarbuiten.
Met het cancellen van Royal Otis had ik weinig opties, dus maar vast naar de Alpha voor Raye.
Wat een baas is die dame zeg, al zou wat minder gebabbel de show wel ten goede komen denk ik.
Op naar de volgende dame, invaller FKA TWIGS.
Ik had niet het idee dat ik naar een muziek optreden keek, maar eerder naar een dansvoorstelling.
Snel de Bravo verlaten voor de rockers van Papa Roach,
in de veronderstelling dat ik daar wel rustig tijdens het optreden naar binnen kon wandelen. Helaas, deze geweldige show heb ik meters buiten de Heineken mogen aanschouwen.
Tijdens Last Resort naar de Alpha gelopen voor nog een helft van Chapell Roan.
Met 'pop meisjes' heb ik niks, maar dit viel me toch alles mee. De drukte viel ook erg mee.
De show wel tijdig verlaten voor een mooi dans plekje in de Bravo.
Dat lukte prima tijdens Jennifer Loveless en Masalo........tot 10 min voor invaller Job Jobse de grote intocht begon. Toen heb ik de Bravo maar even verlaten en mijn groepje opgezocht in de Hacienda. Dat was ook van korte duur, de Hacienda was tijdens Mama Africa Soundsystem
ook niet mijn feestje.
Dan maar even eten, heb een frietje met frikadel gehaald achter de Bravo. Bij de laatste tonen van Job zag ik een tsunami de Bravo uitkomen en heb ik snel mijn plekje weer opgezocht voor 2 heerlijke uurtjes BSS.
Dat maakte de matige zaterdag nacht weer een beetje goed.

Zondag rustig aan begonnen met het NNO. Leuk, maar deze formule kan wel een poetsbeurt gebruiken.
Na het emotionele afscheid van de man die 21 jaar mijn festival directeur was, naar
Black Country, New Road. Daar in de tent bedacht om niet naar Sofie Isela te gaan maar naar gimmick Marc Rebillet.
Vanaf de heuvel deze wonderlijke knotsgekke onderbroek man bekeken.
Grappig om te zien, maar ook deze show zou opknappen met wat meer vaart en minder gebabbel.
Op naar Horsegirl waar gebeurde waar ik al bang voor was. Wederom een veel te drukke dance show. Ik heb het paarden meisje vanwege de drukte buiten de tent niet kunnen zien en begaf me maar terug naar de Alpha voor Kruangbin.
Mooi hoor, maar dit feestje had beter in een gesloten tent gevierd kunnen worden wmb.
Ongepland bij Molchat Doma binnen gelopen om de tijd te vullen, maar daar kwam ik niet echt in.
De avond waar ik echt zin in had was begonnen, dus op naar Fountaines D.C.
Leuk, maar de mannen leken ongeinspireerd en op. Helaas niet de show die ik gehoopt had. Op naar Bravo voor Chase & Status, maar daar kwam ik wederom de tent niet binnen. Ook dit feestje liep voor mij dus wat anders dan gepland.
Op naar een mooi plekje bij Jamie XX dan maar. Mezelf daar heerlijk warm gedanst voor de laatste nacht met Twiena, Heartstring, Gigola en Salome.
Wat is die Bravo toch een heerlijke tent zondag s'nachts.
Een smeekbede aan LL wil ik wel doen. Hou die zondag nacht lekker voor de 'van dik hout zaagt men planken' techno aub.

Maandag ochtend was ik redelijk vroeg wakker en stond rond 1100 naast mijn auto, maar dat was helaas geen garantie voor een snel vertrek. Heb er toch zeker een uur over gedaan om het terrein te verlaten ondanks dat ik nog geen 50m van een afrit stond.

Afsluitend moet ik helaas concluderen dat ik voor het eerst in 32 jaar LL, niet onmiddellijk een gevoel had van: ''volgend jaar ben ik er weer bij!''

Die Sef show bekeken op youtube, vind het slappe hap, snap de hype niet maar goed voor hem
Ik vond het ook niet veel bijzonders.

Het is geen hele goede rapper, zijn teksten vallen vaak wat tegen en entertainen kan die ook niet. Maar goed FKA Twigs die "lip synced" las ik. Als je als zangeres niet eens live zingt ben ik er al klaar mee. Maar goed Maan stond er ook en het jaar er voor Roxy Dekker en "rapper" Donnie heb ik ook al een keer gezien. Trouwens heel veel DJ's hebben hun set pre-mixed. Die Mark Rebillet is dan nogal apart en enigzins vaag. Doet wel alles live. Dan heb je toch wel ergens een talent voor.

Maar goed tegenwoordig met al die talentenshows, Disney sterretjes en noem maar op hoef je niet al te veel te kunnen om een ster te worden. Noten lezen en een muziek instrument spelen is sowieso al niet nodig. Een goede stem is ook al geen eis meer. Daar blijft er weinig over hoor.

Het is geen hele goede rapper, zijn teksten vallen vaak wat tegen en entertainen kan die ook niet. Maar goed FKA Twigs die "lip synced" las ik. Als je als zangeres niet eens live zingt ben ik er al klaar mee. Maar goed Maan stond er ook en het jaar er voor Roxy Dekker en "rapper" Donnie heb ik ook al een keer gezien. Trouwens heel veel DJ's hebben hun set pre-mixed. Die Mark Rebillet is dan nogal apart en enigzins vaag. Doet wel alles live. Dan heb je toch wel ergens een talent voor.

Maar goed tegenwoordig met al die talentenshows, Disney sterretjes en noem maar op hoef je niet al te veel te kunnen om een ster te worden. Noten lezen en een muziek instrument spelen is sowieso al niet nodig. Een goede stem is ook al geen eis meer. Daar blijft er weinig over hoor.
Misschien dat je dat er niet mee bedoelde hoor, maar Sef vergelijken met rapper Donnie is wel een beetje vreemd toch?

Van mij mogen beide trouwens op LL staan hoor. Maar Sef heeft natuurlijk veel meer kwaliteit en is wmb een enorme toegevoegde waarde in de Nederlande hip/hop scene (ook zeker als onderdeel van Flinke namen). Sterker nog ik denk dat het nieuwe album van hem Lieve Monsters het eerste hiphop album sinds Typhoon - Tussen Licht en Lucht is wat hier thuis regelmatig op repeat staat.

FKA twigs zingt wel live hoor, en ook nog op hoog niveau. Af en toe niet omdat het deel uitmaakt van de choreografie die ze ook nog eens uitvoert, gewoon topsport. Had je het optreden gezien had je het kunnen beamen!

Wat betreft de uitzendingen op tv. Ik heb vandaag de tv-uitzending van zaterdag teruggekeken; wat een slecht geluid. Niks komt goed over. Voor alles bang bijvoorbeeld. Ik voelde de energie ver buiten de Alpha zelfs, maar er bleef op tv niets van over. Heel slap geluid, zonder publiek, galm of punch.

Sef is niet goed, zijn teksten vallen tegen en hem in dezelfde adem noemen met Roxy en Donnie. Soms heb ik het gevoel dat ik echt van een andere planeet kom als ik dit soort dingen lees.

Ik vind Sef juist onderdeel van een select groepje Nederlandse rappers waarbij de teksten er meteen uitspringen en niet zelden het poëtische raken. Zijn laatste drie albums (en dan neem ik IJsland even niet mee) staan wat mij betreft bol van de rake lines en creatieve teksten. Hij rapt vrijwel alles live mee en is sowieso een vrij sterke performer vind ik.

Smaken verschillen natuurlijk. Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je normaal geen (Nederlandse) hiphop luistert/live ziet, je ook niet meteen overstag gaat door Sef, maar ik lees hier zoveel negatieve dingen over Sef dat ik me bijna afvraag of we het over dezelfde artiest hebben...

Wat betreft de uitzendingen op tv. Ik heb vandaag de tv-uitzending van zaterdag teruggekeken; wat een slecht geluid. Niks komt goed over. Voor alles bang bijvoorbeeld. Ik voelde de energie ver buiten de Alpha zelfs, maar er bleef op tv niets van over. Heel slap geluid, zonder publiek, galm of punch.
Klopt merkte dit zelf ook. Alleen Fontaies DC komt via de youtube versie beter uit de verf voor mijn gevoel tov de live geluidskwaliteit.

• Leuk
Waarderingen: markvdrheijden
Sef is niet goed, zijn teksten vallen tegen en hem in dezelfde adem noemen met Roxy en Donnie. Soms heb ik het gevoel dat ik echt van een andere planeet kom als ik dit soort dingen lees.

Ik vind Sef juist onderdeel van een select groepje Nederlandse rappers waarbij de teksten er meteen uitspringen en niet zelden het poëtische raken. Zijn laatste drie albums (en dan neem ik IJsland even niet mee) staan wat mij betreft bol van de rake lines en creatieve teksten. Hij rapt vrijwel alles live mee en is sowieso een vrij sterke performer vind ik.

Smaken verschillen natuurlijk. Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je normaal geen (Nederlandse) hiphop luistert/live ziet, je ook niet meteen overstag gaat door Sef, maar ik lees hier zoveel negatieve dingen over Sef dat ik me bijna afvraag of we het over dezelfde artiest hebben...
Misschien kennen die mensen sef alleen van zijn hits uit de 00s 😉

Het is nog vroeg en weinig bekend. Vorig jaar 2 van 6 goed (en dan reken ik ‘willekeurige rapper’ niet mee 😇).

Ik ga mijn kansen wat vergroten met 2 lijstjes. De eerste is mijn voorspelling en de 2e wat ik hoop!

Twenty One Pilots (nog niet genoemd in dit topic? die gaan iig 1 major afsluiten volgend jaar) / Florence + The Machine / New Wave in combinatie met een vrouwelijke Belgische b2b (dus of Charlotte/Amber/Amelie)

Wat ik hoop:
The xx / FATM / Tame Impala / Chemical Brothers
Ik zet een hele dikke handtekening onder jou hoop lijstje.
Black Keys mag naast Chemical Brothers ook meekomen trouwens van de gesneuvelde pre-covid line-up. Verder hoop ik erg op oldie Pulp en Turnstile.

Het is nog vroeg en weinig bekend. Vorig jaar 2 van 6 goed (en dan reken ik ‘willekeurige rapper’ niet mee 😇).

Ik ga mijn kansen wat vergroten met 2 lijstjes. De eerste is mijn voorspelling en de 2e wat ik hoop!

Twenty One Pilots (nog niet genoemd in dit topic? die gaan iig 1 major afsluiten volgend jaar) / Florence + The Machine / New Wave in combinatie met een vrouwelijke Belgische b2b (dus of Charlotte/Amber/Amelie)

Wat ik hoop:
Mijn voorspelling voor 2026 is;
FATM vanwege nieuw album en goedmaker 2023, zeer geliefd bij jong en oud
LCD soundsystem vanwege de combinatie dance en indie, een band die veel doelgroepen bindt
Doechii vanwege het beste wat momenteel in de rap gaande is en nu of hebben ze al gedaan geboekt voordat ze niet meer te betalen is.

Wat ik hoop; Bjork, Gorillaz, LCD soundsystem

• Leuk
Waarderingen: daily
Nog een vertraagde terugblik op LL. Heeft er vooral mee te maken dat het niet mijn beste Lowlands was. Ondanks de mooie shows en gezellige sfeer was dit mijn minste jaar tot nu toe. Had er vooral mee te maken dat ik door het geluidsoverlast echt weinig heb geslapen (ondanks vroeg naar de tent) en daar veel ongemak van ervaarde. Eigenlijk de eerste keer dat ik niet echt heb nagenoten en gelijk zin heb in volgend jaar.

Top 5
1. RAYE - wat een prachtige show
2. Fontaines DC - erg sterk optreden
3. Sef - leuke show op de Alpha
4. Jamie xx - erg genoten met de groep
5. Job Jobse & KI/KI - toch erg memorabel, al was het wat veilig

Of ik volgend jaar weer ga, weet ik nog niet gelijk. Voorheen was dat vaak een duidelijke ja, maar deze editie viel me best wel zwaar. Toch kijk ik wel terug op een mooie editie.

Nog een vertraagde terugblik op LL. Heeft er vooral mee te maken dat het niet mijn beste Lowlands was. Ondanks de mooie shows en gezellige sfeer was dit mijn minste jaar tot nu toe. Had er vooral mee te maken dat ik door het geluidsoverlast echt weinig heb geslapen (ondanks vroeg naar de tent) en daar veel ongemak van ervaarde. Eigenlijk de eerste keer dat ik niet echt heb nagenoten en gelijk zin heb in volgend jaar.

Top 5

Of ik volgend jaar weer ga, weet ik nog niet gelijk. Voorheen was dat vaak een duidelijke ja, maar deze editie viel me best wel zwaar. Toch kijk ik wel terug op een mooie editie.
Andere redenen, maar verder een herkenbaar verhaal.

Mijn voorspelling voor 2026 is;
FATM vanwege nieuw album en goedmaker 2023, zeer geliefd bij jong en oud
LCD soundsystem vanwege de combinatie dance en indie, een band die veel doelgroepen bindt
Doechii vanwege het beste wat momenteel in de rap gaande is en nu of hebben ze al gedaan geboekt voordat ze niet meer te betalen is.

Wat ik hoop; Bjork, Gorillaz, LCD soundsystem
Ik zou toch echt wel een hoop geven voor jouw gehoopte lineup!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou toch echt wel een hoop geven voor jouw gehoopte lineup!
Jonah Hill No GIF by The Taboo Group

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: alois en wenteldave

Top 5

Zonde. Hoezo was de geluidsoverlast dit jaar anders?

Wat ik hoop:
On topic voor het LL2026 forum😉

Users who are viewing this thread