Ook maar eens tijd voor een verslagje!
Donderdag:
Vrienden stonden dit jaar op de camper camping en daar kon ik met een maat nog bij aansluiten. Wat een luxe om een keer uit te kunnen slapen voor een Lowlands editie zeg! Kwam denk ik zo tussen 2 en 3 een keer met de pendelbus aan en kon zo doorlopen bij zowel de ticketscan als de fouillering, er stond letterlijk niemand in de rij daar. Op pad gegaan richting de camping en heb me lopen verbazen over de enorme ruimte die er nog op veld 1 was. Volgend jaar maar eens kijken of daar een plek te scoren valt (hopen dat niet meer mensen zich bedenken dat dit de nieuwe place-to-be is). Vond het trouwens (zeker in die volle zon) een best eind naar de camperplekken! Toen ik eenmaal de plek gevonden had voelde het alsof ik er al een veldslag op had zitten. Tegen het vallen van de avond maar eens naar het terrein gelopen en zonder enige moeite koptelefoons gescoord. Aardig in de olie een rotdog gehaald en uiteindelijk zo rond een uur of 1 weer in de tent beland.
Vrijdag:
Had gepland om Marathon te zien, maar dat heb ik niet meer gehaald. De vierde persoon uit onze groep kwam iets na 12en aan dus die heb ik even tegemoet gelopen en naar de campingplek begeleid. Hem daar verwelkomd met een pislauw blik Grolsch kanon en een broodje knak met worstjes die kouder waren dan de kanon. Uiteindelijk zo rond een uur of 1 goed en wel op het terrein beland, en daar van een afstandje wat van
Jalen Ngonda gehoord. Wat een fijne stem heeft die man! Vond het allemaal erg sterk klinken. Na een klein half uurtje een biertje gehaald en richting
Wodan Boys gegaan. Vond het bij de barren overigens bij vlagen wel vrij lang duren, vooral aan het begin van de vrijdag. Anyway, het tweede optreden van de dag was ook niet gek! De Haagse gasten hadden er duidelijk veel zin in. Heb me iets na 2 bij vrienden gevoegd die wel bij
Goldkimono hadden willen kijken. Zijn wat verder naar achter in het gras gaan zitten. Iemand maakte eerder op dit forum een vergelijking met naar de McDonalds gaan, en die vond ik al met al wel treffend. Het was allemaal niet erg hoogstaand. Zijn niet veel later even een rondje langs het meer wezen maken, en ik heb aansluitend even een jonny cake jerk chicken bij de Caribische tent gehaad. Wat ik kreeg had niet veel met jerk chicken te maken, maar het was evengoed een prima broodje kip.
Het werd inmiddels tijd voor
Deadletter. Dit was een prima optreden, met een frontman die echt prima stage presence had. Vond het geheel mede door de iets monotonere zang op den duur wel wat minder spannend worden, al zorgde de zanger op latere momenten wel weer voor wat leuke momenten door bijvoorbeeld het publiek in te lopen en zonder verder iets te zeggen op de grond te gaan zitten. De rest van het publiek volgde vanzelf. Na het optreden had ik naar
4AM Kru gewild, maar de X-Ray stond zo ramvol dat ik geen manier zag om die tent überhaupt in te gaan. Rest van de groep was even terug naar de tent, dus ik ben ook maar die kant op gegaan voor een pitstop. Nu duurt een pitstop al gauw lang als je eerst naar de achterkant van de camper camping moet, dus uiteindelijk weer net op tijd op het terrein beland voor
Unpeople. Vond dat op de plaat erg leuk, live was het wel prima. Het geluid op de X-Ray is nu al een aantal keer benoemd, en ook hier vond ik het niet indrukwekkend. Muzikaal vond ik het vooral tijdens de zwaardere stukken goed doorkomen, de wat meer vriendelijke stukken deden me bij deze band minder.
Daarna hadden we niet zo heel veel op de agenda dus we zijn maar even bij
Bambie Thug gaan kijken. Eerlijk, ik had de twee dansers in die SM maskers of wat het ook waren niet direct verwacht. De choreografie maakte het verder wel interessant om naar te kijken. Even kort langs de Bravo gelopen, maar bij
Mula B was het zo druk dat we het na 5 minuten buiten de tent wel tijd vonden voor wat anders. Hebben daarom maar even een kimchi burger bij Beef Cheef gehaald en een biertje bij Oedipus. Beiden erg lekker. Het werd vervolgens tijd voor
Queens Of The Stone Age. Eerst een stukje redelijk vooraan aan de zijkant gezien, en vervolgens gezien dat er in het voorvak nog prima ruimte was. Biertje gehaald bovenop de heuvel en daar naar binnen gelopen. Absoluut geen spijt van gehad! Je kon echt zien dat QOTSA een bult ervaring had en moeiteloos het publiek meepakte. Het wijntje, het crowdsurfen, het de interactie met het publiek in het voorvak, Josh Homme snapt het wel. A Song For The Dead natuurlijk ook een hoogtepuntje, wat ging het op dat nummer los!
Twijfelde nog of ik op de Alpha wou blijven wachten, maar toen ik het ineens enorm vol zag stromen bedacht ik me dat ik lekker naar
Warmdusher zou gaan ipv in de drukte te blijven. Grappige band, heb me daar ook goed vermaakt en de sfeer zat er lekker in. Kon er wel om lachen dat de zanger in het 'laatste nummer' nog het publiek in sprong, de band vervolgens de stage verliet, om vrij snel weer terug te komen met de melding 'I just heard we apparently still have 10 more minutes'. Hierna een ietwat matig bakje kibbeling gegeten en toen toch maar even naar
Job Jobse x Ki/Ki gegaan. Daar was het tegen mijn verwachting in nog best te doen! Ben linksom gelopen en even op de heuvel gaan staan, maar kon vanaf daar nog zonder moeite bij mijn vrienden aansluiten die een stukje achter de Alpha koepel stonden. Vond het wel wat makkelijk allemaal. Leuk hoor, Faithless - Insomnia, Darude - Sandstorm en meer oude hits, maar ietsjes diepgang mag wel. Ik snap verder nog steeds niet hoe Showtek - FTS, een liefdesbrief aan de hardstyle, ineens een techno anthem geworden is. Dat Willem er dan ook nog eens wat Lowlands tekst overheen gaat schreeuwen vind ik persoonlijk wat misplaatst. FTS draaien doe je maar op Defqon! Na deze set rustig naar de Bravo gelopen voor
Joy Orbinson,
Sammy Virji en
Interstellar Funk. Hebben het daar de hele avond echt ontzettend naar onze zin gehad met vooral die eerste twee als uitschieters, dus om 5 uur zijn we voldaan naar onze tent gewandeld.
Zaterdag:
Redelijk kort nachtje gehad, dus iets later dan gepland naar het terrein gegaan. Heb een klein stukje van
Joep Beving gezien buiten de tent. Klonk allemaal strak, maar op dat moment kreeg ik van de muziek net te veel het idee dat ik in de rij voor een attractie bij de Efteling stond. Daarom maar na een paar minuutjes richting
Been Stellar gelopen. Dit was het ook niet helemaal voor mij. Het geluid in de X-Ray was weer vrij matig, en het optreden zelf voelde ook weinig spannend. Ben bij een gebrek aan beter maar met vrienden doorgelopen naar het
Gospel Choir. Dit was echt niets voor mij. Ze speelden niet slecht, maar ik kreeg hoe langer ik er stond steeds meer het idee dat ik bij de Opwekking stond. Toen Typhoon ook nog eens kwam zingen over hoe we allemaal Jezus moeten omarmen vond ik het echt mooi geweest en zijn we een rondje gaan maken. Jezus gaat maar lekker een eind fietsen.
Het was vervolgens tijd voor
Weval. Dit was echt een fijn optreden, de nieuwe platen konden me sowieso al bekoren en het optreden bevatte ook een aantal gave edits van oudere platen. Vooral die van Gimme Some sprong er voor mij wel bovenuit. Hierna weer even met de groep naar de camping gelopen. Toen we weer met frisse zin het terrein opgingen zijn we maar even wezen kijken bij een stukje
Vampire Weekend. Op de plaat was het nooit iets van mij, maar door alle positieve verhalen hier op het forum wou ik ze toch een kans geven. Op hun spel viel absoluut helemaal niets aan te merken, het was echt super goed gespeeld. Ik kon er alleen nog steeds gewoon helemaal niets mee en dat was voor de twee waar ik naast stond eigenlijk hetzelfde. Vampire Weekend, het ligt niet aan jullie, het ligt aan mij.
Hierna was het plan om naar Royel Otis en daarna Maruja te gaan. Oh nee, die hebben beide afgezegd. Zonde, want Maruja stond in mijn persoonlijke top 3 meest gehypete acts. Nou ja, dan maar Chris Stussy en Antony Szmierek, die laatste stond ook in m'n top 5 en hoefde in ik nu in ieder geval niet te laten schieten. Wat? Hij heeft ook afgezegd? Oh... Nou, dan eerst maar
Chris Stussy en dan zien we wel. Tja, ook dat werd niets, want wat was het stervensdruk bij de Heineken zeg. Hebben uiteindelijk maar buiten de tent gestaan. Weinig van het optreden meegekregen door de afstand, wel gezellig geouwehoerd. Het was vast goed. Daarna even getwijfeld om naar Raye te gaan, maar het werd toch een welverdiend patatje stoofvlees. Lekker gesmikkeld, en doorgelopen naar
The Murder Capital. Daar was ik niet van onder de indruk. Vond die frontman ook een beetje irritant ofzo, te veel attitude ook. Het publiek moest er op een gegeven moment meer energie instoppen. Pardon? Anders spelen jij en je band gewoon beter pipo, dan krijg je die energie gewoon van het publiek terug.
Heb daarna even de eerste twee nummers van
FKA Twigs gezien vanuit de opening van de tent. Daar heb ik na vier minuten in onze groepsapp geconcludeerd: 'Dit is nu al raarder dan Bambie Thug'. Wel indrukwekkend verder, maar ik heb er niet veel gezien vanwege het bijna beginnen van
Papa Roach. Vind dit op de plaat niet de meest spannende act, dus ik ging er ook niet met de hoogste verwachtingen in. Nou, daar kwam ik denk ik na drie minuten al op terug. Wát een optreden was dit, mijn god. De Heineken kolkte, de energie spatte ervan af, het publiek had er ontzettend veel zin in, en er werd niet alleen keihard losgegaan, maar ook goed naar elkaar omgekeken. Een paar mensen aan het begin zien vallen en iedere keer stonden er echt met twee tellen mensen omheen om ze op te rapen. Een maat is ook voor het eerst de moshpit in gegaan, en is natuurlijk gelijk z'n bril verloren (wel balen, geen spijt). Shoutout naar degene die dat ding heeft voorin de tent opgeraapt en naar de gevonden voorwerpen bracht, want daar heeft hij hem de volgende dag tegen de verwachting in nog kunnen ophalen. Wat ben je een topper als je dat ding vermoedelijk een hele set veilig wil houden voor iemand die je niet eens kent. Anyway, we hebben ons daar helemaal de ellende ingesprongen en gemosht, en achteraf zeiden we stuk voor stuk 'Ja, dit was met afstand hét optreden van het weekend tot zover.' Rock/metal is niet dood!
Na Papa Roach zijn we rustig naar de Alpha gelopen en hebben we daar een paar welverdiende biertjes gedronken in de buurt van de bar. Wat we bij
Chappell Roan hoorden klonk best goed! We hebben het verder niet heel bewust meegekregen, want we stonden nog te veel na te genieten en bij te komen van wat we hiervoor meegemaakt hadden. Hierna zijn we rustig aan naar
The Dare gelopen. Tja, dat was dan weer minder genieten. Zijn vrij snel weer weggegaan om even in de Bravo te kijken. Dit was (te) druk, en ik had langzamerhand ook wel een welverdiend biertje te veel gehad. Daarom vrij snel na binnenkomst maar naar de tent gegaan.
Zondag:
Werd wakker met wat last van de enkel na de moshpits, dus ik had me voorgenomen om vandaag maar rustiger aan te doen en er uit te blijven (spoiler: niet gelukt natuurlijk). Na wederom een wat langzame start om 1 uur op het terrein beland. Niet omdat ik zelf echt al wat wou zien, ik had vooral geen zin om op de camping in de rij voor de wc's te staan. Afijn, even richting de X-Ray gelopen maar wat ik daar van
Oceanic & Grietje Bijma hoorde toen ik aan kwam lopen trok me helemaal niet, dus ik ben maar doorgelopen. Kasper van der Laan liep helaas al op z'n einde dus daar niet meer naartoe gewandeld. Dan maar voor het eerst richting het
Noord Nederlands Orkest. De twee orkesten de dag ervoor waren niet mijn ding en ik hou niet zo van klassiek, dus de verwachtingen waren laag. Vrij snel de conclusie getrokken dat de ervaring klopte met de verwachting, dus ik heb het van een afstandje op Lake Lowlands aangehoord tijdens een bakje kibbeling. Deze (van de Visafslag) was een stuk beter dan die ik vrijdagavond had een klein stukje verderop. Kon op de beelden zien dat zodra het NNO een beetje aanzwelde gelijk weer tal van moshpits aanzwelden en iedereen vooral even zo gek mogelijk wou doen. Blij voor de mensen die het leuk vinden, ik vind het inmiddels een ontzettende gimmick worden.
Daarna maar even doorgelopen naar
Kofi Stone. Het was niet slecht, maar hij kon me zeker in het eerste stuk niet écht pakken. Vond het 'Oké ik doe dit voor en dan doen jullie het na' meerdere nummers achter elkaar ook wat vermoeiend. Wat ik nog wel een geestige uitspraak van hem vond: 'So, Amsterdam.. Just kidding I know I'm not in Amsterdam'. Het einde van z'n set deed me persoonlijk een stuk meer. Zijn daarna even bij
Soapbox beland. Mijn god, die man praatte vooral in de intermezzo's zó plat schots, het leek wel cursief. Het geluid van de x-ray hielp bij dit optreden niet echt mee, maar de sfeer zat er wel lekker in. Hierna even wat gedwaald en uiteindelijk in de buurt van de wijnbar een broodje chorizo gehaald. Lekker hoor, maar waarom, WAAROM heb je zo'n hard stokbrood om effectief een saucijs op te serveren. Was echt niet normaal te eten, en ik kan me voorstellen dat voorbijgangers zich afvroegen of het wel goed met me ging met hoe ik aan het prutsen was met dat ding.
Afijn, nadat het broodje op was en de meeste saus was afgespoeld maar eens wezen kijken bij
Horsegiirl. Het was plat, het was raar, het was hard, en het was lachen. Al met al simpel maar heel effectief vermaak. Heb me bij vlagen stuk gelachen. Mede om de guy die z'n eigen paardenmasker mee had genomen naar dit optreden. Hierna eens gaan kijken bij
The Chats. Vond het niet per se heel goed (kon de zanger moeilijk verstaan?), maar dat verwacht ik ook niet noodzakelijk bij deze band. Wat ik wel verwacht is een bak energie, en dat brachten ze wel. Hier mezelf toch overtuigd om bij een paar hitjes even de moshpit in te springen. "This one is called Drinking For Two and it's about teenage pregnancy", ik moest stiekem wel lachen.
In alle rust even naar
Fontaines D.C. gelopen, had hier vooraf enorm zin aan. Vond de eerste helft niet helemaal overtuigend, maar kwam er naarmate de set vorderde wel steeds meer in. Vooral de laatste vier nummers waren voor mij eigenlijk allemaal raak. Na Starburster een pittige snelwandeling ingezet naar de Bravo, en met verzuurde benen bij
Chase & Status aangekomen. Kostte wat moeite om m'n maat te bereiken, maar na 20 minuten viel er wat ruimte en kon het optreden écht beginnen. Wát een set weer zeg. Mistte de live onderdelen hier persoonlijk niet, non-stop staan beuken en vieze bekken staan trekken op alle basslijnen die voorbij kwamen. Vooral een paar van de dubstep platen waren vies op de beste manier, en tijdens de d&b was de energie overal enorm.
Hierna op een (iets rustiger tempo dit keer) gewandeld richting
Jamie XX. Vrienden stonden een paar meter achter het einde van de Alpha en daar konden we vrij makkelijk aansluiten voor het ruime uur van de set wat er nog over was. Was echt lekkere muziek, maar voor een headliner slot is het me (ook als invaller) gewoon te karig. Show was mager (kon deel van de Ki/ki/Job Jobse setup niet worden hergebruikt?) en ik miste ook een goed piekmoment als afsluiter van z'n set. Hierna de after begonnen met
Thys. Dit was zoals verwacht... Abstract. Een hoop hele moeilijke muziek gehoord voor zo'n tijdslot, vooral tijdens het gastoptreden van z'n Vier project. Op enig moment in de set begon er ineens een soort hardcore stuk, en direct aansluitend zakte het BPM weer naar iets wat rond of onder dubstep lag. Je moet het maar aandurven in zo'n set.
We hadden hierna even de Bravo in willen gaan, maar dit was weer eens zo druk dat we maar lekker de veel rustigere India in zijn gegaan voor
Hamdi. Dit was vet! Veel knetterharde dubstep en garage, en het ging ook flink los overal. Ook een shoutout naar de man die hier in een Deathchant Records shirt stond, dat is merchandise die ik op dit festival nooit verwacht had. Afijn, los ging het ook bij Sub Focus. Veel hits, maar ik zou ook niet echt anders verwachten bij zo'n set. Sfeer zat er ook hier echt dubbel dik in en heb me absoluut heerlijk vermaakt. Tegen de tijd dat Used begon was ik langzamerhand wel toe aan iets anders, dus we zijn naar
Salome gegaan. Dit was echt precies wat ik van een afsluiter wil horen. Hard, energiek, soms wat grimmig, en allemaal heel goed dansbaar. Haar set vloog voor mij voorbij. Net als de rest van Lowlands eigenlijk! Weer een heerlijke editie gehad. Voor hoop volgend jaar op minder afzeggingen en iets beter verspreide drukte, maar dat eerste heb je als organisatie natuurlijk niet echt in de hand. Tot 2026, groetjes!