Lowlands 2025

Ik twijfel. Voor het zicht is wel het wel matig, maar als ik soms beelden zie van Glasto (met nog veel meer vlaggen en mensen op elkaars rug) dan ziet die sfeer er wel heel vet uit.

Ik heb ook best vaak moeten lachen om bordjes die mensen mee hadden, vooral die met de vraag of krabben dan denken dat mensen opzij lopen.
Het zwaaien met vanalles tijdens een optreden weerhoudt me ervan om naar een festival als Glastonbury te gaan. Betaal je geld voor een kaartje en dan kijk je tegen een woud van vlaggen aan.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en Brundlecat
Snap er om eerlijk te zijn helemaal niks van dat een platform als 3voor12 zo lyrisch is over dat optreden.
Ik houd zelf best van hardhouse en trance, maar laten we eerlijk zijn, als bv. Tiesto zelf met zo'n show had opgetreden op pakweg een Ultra Miami (met nummers van zichzelf, Showtek en Darude) had 3voor12 het 'plat en ongeïnspireerd' gevonden. Dat ze er bij Job en Ki/Ki tot de elleboog ingaan verbaast me gigantisch.
Ja en The First Rebith en Neurodancer. Niks mis met die platen op zichzelf hoor, maar dit draaide ik al toen ik 14 was volgens mij. Het zijn echt heel erg cliché platen. Het is natuurlijk de Alpha, dus ik snap dat het wat commerciëler moet, maar je kan ook overdrijven. Dan vond ik Jamie XX spannender klinken als je het mij vraagt.

Ik vond de lichten in de Bravo buitenaards insane. Had het gevoel in een technobunker te raven de hele tijd. Heeft echt bijgedragen aan het euforische gevoel. Zeker als je vooraan stond was het in combinatie met de lasers echt heel, heel vet. Zoiets moois heb ik nog nooit in een tent gezien.
Ik snap idd dat ze het gevoel van een 'bunker' met een laag plafond ermee wilden creëren. Maar omdat je er doorheen kon kijken en de lichten daarboven zichtbaar waren, werkte dat voor mij niet helemaal. Het voelde gewoon niet helemaal af. Die losse lichtbalk over de hele lengte van de Bravo blokkeerde ook nog eens het zicht naar de DJ, zoals @freezeroz zegt. Voorgaande jaren vond ik het veel intenser.

Overigens met kippenvel in de xray bij de classic van Paul van Dyk - For An Angel bij Bashkka gestaan. Die kwam echt op het juiste moment, juiste plek, juiste vrienden.

• Leuk
Waarderingen: team-0 en Sjakie de Wit
Ja en The First Rebith en Neurodancer. Niks mis met die platen op zichzelf hoor, maar dit draaide ik al toen ik 14 was volgens mij. Het zijn echt heel erg cliché platen. Het is natuurlijk de Alpha, dus ik snap dat het wat commerciëler moet, maar je kan ook overdrijven. Dan vond ik Jamie XX spannender klinken als je het mij vraagt.
Het was een optreden van 90 minuten. Ik lees nu 4 nummers die wat makkelijk zijn volgens jullie. Ik vond het juist heerlijk om die nummers weer eens te horen. FTS draait elke DJ, maar ik vond het idee met Willem wel goed.
De 4 nummers zullen bij elkaar 16 min geduurd hebben, dan hebben we nog 74 minuten aan ander ‘goed’ materiaal gehad.

Ik zie het probleem niet zo.

Bedankt DavidDD voor De Badkamer tip. Een 25,00 euro betalen voor onbeperkt naar een heerlijke wc en douche, dat was het dubbel en dwars waard. Handdoek, deo, zonnebrand… ik kwam er elke keer weer als herboren vandaan! Dat doet een mens goed.

Geen dank! Zelf hier ook weer vaak gebruik van gemaakt. Was inderdaad fijn!

Verder helemaal eens trouwens met al je positieve feedback in je verslag op LL. Vond ook zelf bijna alles weer top geregeld.

Het was een optreden van 90 minuten. Ik lees nu 4 nummers die wat makkelijk zijn volgens jullie. Ik vond het juist heerlijk om die nummers weer eens te horen. FTS draait elke DJ, maar ik vond het idee met Willem wel goed.
De 4 nummers zullen bij elkaar 16 min geduurd hebben, dan hebben we nog 74 minuten aan ander ‘goed’ materiaal gehad.

Ik was er dus niet, maar wat ik er van gehoord/meegekregen heb bestond vrijwel de hele set uit dat soort 'makkelijke' platen. Sonique, Darude, Tiesto, Underdog Project, Opposites etc. etc.
Goed/Slecht is natuurlijk een subjectieve maatstaf, maar ik vind dat behoorlijk karig voor een headline-act op Lowlands, Jamie xx draait dan in ieder geval nog het merendeel eigen werk. De gemiddelde set 's middags op Tomorrowland hoor je namelijk exact dezelfde inkoppertjes langskomen als hierboven beschreven..

Het Alternatief was trouwens ook een dikke tegenvaller, zeg. Scherpje randjes, of zoiets, aldus de aankondiging. Maar binnen een half uur hoorde ik een rock-cover van Billie Eilish en een andere populaire artiest wiens naam ik niet meer weet. Verder ook de cliché platen die je bij een wat belegen rockcafé verwacht. Dat half uur was ook precies de tijd die ik Het Alternatief de kans gaf.

Het lukt Lowlands maar niet een goed rockfeest te organiseren.
Wij, als meen ik gitaarliefhebbers met een brede smaak, vonden het volkomen ruk.
We hebben het zeker 45min een kans gegeven om vervolgens met mega teleurstelling, een ander non-gitaren feestje, te vinden.
Snap er ook niks van, elke gitaarliefhebber stond waarschijnlijk bij Papa Roach en was hierdoor perfect opgewarmd voor een prachtig vervolg. Kreeg heel erg de indruk dat de "DJ" -die niet te zien was achter het niet passende podium voor een gitarenavond-, vooral zijn persoonlijke playlist aan het draaien was ipv iets voor het grote publiek.

Ik heb er anzich geen probleem mee. Maar ik verwacht van een DJ die een festival afsluit wel een iets interessantere setlist, is dat zo raar?

Daarnaast heeft Lowlands altijd best wel een grote mond gehad over de credibility van hun dance namen, dat het niet te EDM'erig moet zijn en dergelijk. Dan vind ik dit een beetje krom.

Ik zie het probleem ook niet zo dat dit mijn mening is.

OOR.nl vat denk ik de discussie nachtleven/elektronisch vs. gitaren/bands goed samen:

‘Lowlands is voor Lovers’, zo klonk de welkomstboodschap op een gigantische videokubus bij festivalentree. Liefhebbers van het leven, liefhebbers van muziek en – wéér iets meer dan voorheen – liefhebbers van het nachtleven. Zelfs de meest prominente gitaar- en popacts speelden voor matig gevulde tenten in Biddinghuizen, terwijl de danstenten ’s nachts zo vol stonden dat dansen onmogelijk werd. Het kraakt een beetje qua verhoudingen, maar wie stug doorwandelt tussen Bravo en Alpha, komt onverminderd thuis met een weekendtas vol mooie ervaringen.

Ben het er mee eens, het is overduidelijk dat de elektronische muziek meer in trek is (horsegiirl, job en kiki, chris stussy etc.) maar als ik nu naar de 3voor12 optredens kijk op YouTube is er ook bizar veel goeds te zien dat niet elektronisch is. Is het wel af en toe een stukje rustiger (en te druk bij dus de elektronische muziek, vooral de Bravo).

Snap er om eerlijk te zijn helemaal niks van dat een platform als 3voor12 zo lyrisch is over dat optreden.
Ik houd zelf best van hardhouse en trance, maar laten we eerlijk zijn, als bv. Tiesto zelf met zo'n show had opgetreden op pakweg een Ultra Miami (met nummers van zichzelf, Showtek en Darude) had 3voor12 het 'plat en ongeïnspireerd' gevonden. Dat ze er bij Job en Ki/Ki tot de elleboog ingaan verbaast me gigantisch.

3voor12 probeert alsmaar te bewijzen dat ze nog steeds hip zijn, net zoals in het verleden waar ze continu Ronnie Flex en Goldband bleven pushen en ophemelen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: cvdl, davadude en JamesV
Het zwaaien met vanalles tijdens een optreden weerhoudt me ervan om naar een festival als Glastonbury te gaan. Betaal je geld voor een kaartje en dan kijk je tegen een woud van vlaggen aan.

Dat is daar alleen storend tijdens optredens in het donker die veel om de visuals draaien. Bij reguliere shows overdag is het juist een meerwaarde qua sfeer. En met wind erbij bewegen die vlaggen ook gewoon.

OOR.nl vat denk ik de discussie nachtleven/elektronisch vs. gitaren/bands goed samen:

‘Lowlands is voor Lovers’, zo klonk de welkomstboodschap op een gigantische videokubus bij festivalentree. Liefhebbers van het leven, liefhebbers van muziek en – wéér iets meer dan voorheen – liefhebbers van het nachtleven. Zelfs de meest prominente gitaar- en popacts speelden voor matig gevulde tenten in Biddinghuizen, terwijl de danstenten ’s nachts zo vol stonden dat dansen onmogelijk werd. Het kraakt een beetje qua verhoudingen, maar wie stug doorwandelt tussen Bravo en Alpha, komt onverminderd thuis met een weekendtas vol mooie ervaringen.

Ben het er mee eens, het is overduidelijk dat de elektronische muziek meer in trek is (horsegiirl, job en kiki, chris stussy etc.) maar als ik nu naar de 3voor12 optredens kijk op YouTube is er ook bizar veel goeds te zien dat niet elektronisch is. Is het wel af en toe een stukje rustiger (en te druk bij dus de elektronische muziek, vooral de Bravo).
Ik koppel dat niet zo aan genre. Papa Roach en The Beaches stonden te spelen voor een overvolle Heineken. QOTSA en Fontaines DC hadden ook het tent gedeelte van de Alpha strak vol.

Wij, als meen ik gitaarliefhebbers met een brede smaak, vonden het volkomen ruk.
We hebben het zeker 45min een kans gegeven om vervolgens met mega teleurstelling, een ander non-gitaren feestje, te vinden.
Snap er ook niks van, elke gitaarliefhebber stond waarschijnlijk bij Papa Roach en was hierdoor perfect opgewarmd voor een prachtig vervolg. Kreeg heel erg de indruk dat de "DJ" -die niet te zien was achter het niet passende podium voor een gitarenavond-, vooral zijn persoonlijke playlist aan het draaien was ipv iets voor het grote publiek.
Ik vond het nog wel ff lekker afdansen, maar kwam ook pas na comedy club haug in de Lima terecht. Laatste uurtje, niet spannend maar wel leuk. Olivia Rodrigo vond ik een leuke keuze met de discussie die we hier op het forum hebben gehad ;)

Dat is daar alleen storend tijdens optredens in het donker die veel om de visuals draaien. Bij reguliere shows overdag is het juist een meerwaarde qua sfeer. En met wind erbij bewegen die vlaggen ook gewoon.
Op Glasto nauwelijks last van gehad. Op LL een keer ontzettend, idd tijdens FKA twigs.

• Leuk
Waarderingen: WTSGD
Ik vind het eigenlijk best wel lekker dat de gitaaracts wat minder druk zijn, kan ik tenminste lekker vooraan genieten! Enige nadeel is idd dat je weet dat er in de toekomst mogelijk minder gelijke acts geboekt worden omdat deze dus niet goed bezocht worden, maar ik ben blij dat ik geen sardientje-ervaring heb gehad overdag.

Ik was al een aantal jaren niet meer op Lowlands geweest, en wat mij gelijk opviel was het grote aantal merkactivaties. Het zou kunnen dat dit mij op eerdere edities niet zo opviel, maar ik vond het nu enorm in your face allemaal, oerlelijke kubussen van A-merken. Voor de rest was er aan het terrein eigenlijk weinig veranderd, het zag er degelijk uit. BKS & DTRH zijn wat mij betreft een stuk mooier (meer fijne hoekjes e.d.) maar die mikken daar natuurlijk ook wat meer op.

Het grootste minpunt vond ik dat het publiek hier en daar écht zeikerig was. Ik heb verschillende keren gehad dat we bij rockoptredens enigszins enthousiast op en neer sprongen, en mensen gewoon bijna boos werden ‘dat we even rustig aan moesten doen’, daarnaast het bekende fenomeen: de grote groepen. Ze duwen zich werkelijk zonder enige schaamte overal doorheen, en gaan dan met 15 man voor je met een grote avocado in de lucht de hele show met elkaar zitten lullen, of laten je werkelijk waar 0,0 ruimte om zelf in te kunnen bewegen. Waar veel mensen hier aangeven genoten te hebben van het publiek, en wat een fijne sfeer het was, vond ik het publiek op veel momenten juist vrij akelig met zichzelf/hun groep bezig, echt een gemiste kans en iets wat ik op festivals zelden meemaak (en ben op heel veel festivals geweest).

Positief was ik zeker wel over de vele mooie optredens, het heerlijke eten en de donderdag op de camping die echt top was ondanks de bloedhitte. Ik vond overigens de douches prima, maar ik heb wel het idee dat dit een stuk sneller doorliep toen er nog met munten betaald moest worden, had het idee dat mensen nu echt ontzettend lang onder dat ding stonden.

Daarnaast was er volgens mij voor het eerst dit jaar (correct me if I’m wrong) een aparte ingang voor tour/pendelbussen, dit was echt super geregeld allemaal, en echt een verademing t.o.v. andere festivals/edities.

Al met al, ondanks de klachten, wel een heel fijn weekend gehad hoor, met als hoogtepunten onderstaande artiesten. Met name FKA Twigs & London Grammar vielen bij mij helaas echt wat tegen, had ik een stuk meer van verwacht. Vooral Sef viel in positief opzicht heel erg op, vond er vorig jaar op DTRH weinig aan, maar dit jaar echt een heerlijke show.

Top 10:
  1. Queens of the Stone Age
  2. Jamie xx
  3. Fontaines DC
  4. Vampire Weekend
  5. Wallows
  6. Black Country, New Road
  7. Gotu Jim
  8. Sarah Julia
  9. Sef
  10. Papa Roach (Laatste Stuk)
Top 3 Nachtprogramma:
  1. Sammy Virji
  2. Freddi
  3. The Flexican

Ik heb er anzich geen probleem mee. Maar ik verwacht van een DJ die een festival afsluit wel een iets interessantere setlist, is dat zo raar?

Daarnaast heeft Lowlands altijd best wel een grote mond gehad over de credibility van hun dance namen, dat het niet te EDM'erig moet zijn en dergelijk. Dan vind ik dit een beetje krom.

Ik zie het probleem ook niet zo dat dit mijn mening is.
En lekker stoer doen over het niet boeken van Macklemore, kijk ons eens edgy zijn, maar dan wel dit laten headlinen.

Ik lees dat 3voor12 Papa Roach genegeerd zou hebben. Ze kregen een (positieve) recensie, stonden in de toplijst van zaterdag en werden ook nog genoemd in het artikel met de top25 van het hele weekend. Kunnen mensen dan zo slecht lezen, of hebben ze een ander idee van negeren dan ik?

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread