Lowlands 2025

Mooi, even een lijsje met wat ik in ieder geval langer dan een half uur heb gezien. Niet zoveel zin om een heel verhaal te typen. Eigenlijk is grotendeels wat ik heb gezien, wel echt leuk geweest. De nachten vond ik ook prima, maar niet uitzonderlijk, op de zondag in de X-ray na. Wat een feest. Wel elke nacht tot een uurtje of 06:00 kunnen uitzitten... Ik vond de lichtinstallatie van de bravo trouwens niet heel goed gelukt. Te veel simpele lampjes. Deed mij wat denken aan de main van Draaimolen vorig jaar, maar dan horizontaal. Hoewel ik niet echt een avond heb afgesloten in de India, vond ik daar het licht wat beter verzorgd.

Vrijdag:
- CMAT (9,5)
- Sisso & Maiko (8.5)
- Obongjayar (7)
- Myd (9)
- Qotsa (8.5)
- Job/Kiki (8)
- Joy Orbison (6)
- Sammy Virji (8)
- Interstellar Funk (7.5)

Zaterdag:
- Weval (9.5)
- SEF (8.5)
- Vampire Weekend (8)
- Chris Stussy (9)
- Chappel Roan (7.5)
- Charlie Avalon (8.5)
- Masalo (9)
- Job Jobse (7.5)
- BSS (7)

Zondag
- Maan (8)
- Horsegiirl (5)
- Fontaines DC (8)
- Jamie XX (9)
- Saidah (8)
- DJ Heartstring (6)
- Bashkka (9.5)
- Roi Perez (9.5)

Als je echt naakt hebt moeten bukken op het terrein met je vriendin als getuige kun je ze met een advocaat alsnog aan de hoogste boom hangen. Dat mag namelijk echt never nooit niet, dat moet altijd op het bureau bij verdenking van grootse drugshandel en mag alleen op bevel van een officier van justitie die ter plekke moet zijn en vervolgens mag alleen een arts(!) het onderzoek uitvoeren. Dat is vastgelegd in de wet.

Ik ken best veel mensen die een totaalcontrole hebben gehad op LL, maar het blijft dan bij oppervlakkige fouillering zoals ook netjes in de huisregels verwoord staat. Je moet kalm blijven, jezelf niet gek laten maken, meteen een advocaat regelen (die zijn aanwezig of bereikbaar op LL) en NOOIT de boete accepteren. Je mag namelijk gewoon het terrein weer op als je een gebruikershoeveelheid bij je hebt. Alles wat politie of justitie eventueel op het terrein zou kunnen doen is vrijwel altijd aangekondigd en beschreven.

Als dit echt waar is wat ik wel geloof hebben ze je volgens mij in de maling genomen. Zelf ben ik nog nooit(!) in mijn 16 edities gecontroleerd of gefouilleerd. Ik begreep van een bron ook dat ze al jaren met "stillen" zijn gestopt. Het begon steeds meer op te vallen en bezoekers die werden opgepakt werden geïntimideerd. Het voegt ook echt helemaal niks toe. Er zijn overal camera's om eventuele gevaren te zien en op te sporen. Ook al ziet het er misschien niet plezant uit, maar drugsgebruik levert geen gevaar voor anderen op.
Ooit met een vriend naar I Love Techno geweest in Gent, destijds enorm indoor festival. Daar stonden al voordat je binnenkwam allerlei bordjes met minimaal boete van 225 euro en strafblad mocht je drugs bij hebben. Kaartjes gescand, korte controle en toen garderobe. Stelde niks voor dachten we nog! Maar voordat je de eerste hal binnen mocht moest je nog lang een rij met 10 booskijkende marechaussees, die iedereen in de ogen aankeken en iedere seconde iemand naar de zijkant stuurde. Werd eruit gepikt terwijl ik alles voor ons twee in mn onderbroek had zitten. Moest achter de zwarte schermen meelopen naar een hokje en werd volledig gestript, bukken, kuchen om m'n poepert te checken, riem, pet, kleding en schoenen helemaal uitgeplozen. Daarna nog langs de honden. Toevallig had ik een jeans aan met een gat in de broekzak, dus onderweg naar het hokje via dit gat bijna alles uit m'n onderbroek de broekspijp in kunnen gooien en het eruit kunnen slingeren. Blijft een wonder dat ze dat niet gezien hebben. De zak wiet helaas niet kunnen dumpen. Resultaat: eruit gezet en nieuw kaartje van €95 moeten kopen, maar geen boete of strafblad want was gelukkig soft drugs. Verder nog een fantastische avond gehad en waren binnen nog genoeg bekende die wel mochten doorlopen :P Maar nog nooit zoiets leips gemaakt op dit gebied!

https://www.nmm.nl/nl/collectie/marechaussee/

• Wow
Waarderingen: eva84
Ga je ook nog argumenten geven?
Schrijven over tegenvallers maar vervolgens hoogtepunten als Raye, MK Gee, FKA Twigs, Lola Young niet noemen? Terwijl dat zeker de optredens waren waar wél een heel gemixt publiek stond.

Lullen over ‘onsamenhangend profiel’ terwijl dit toch juist een typische LL lineup is? Dat alles er staat? Zie niet echt hoe het heel anders is dan vorige edities…

Ooit met een vriend naar I Love Techno geweest in Gent, destijds enorm indoor festival. Daar stonden al voordat je binnenkwam allerlei bordjes met minimaal boete van 225 euro en strafblad mocht je drugs bij hebben. Kaartjes gescand, korte controle en toen garderobe. Stelde niks voor dachten we nog! Maar voordat je de eerste hal binnen mocht moest je nog lang een rij met 10 booskijkende marechaussees, die iedereen in de ogen aankeken en iedere seconde iemand naar de zijkant stuurde. Werd eruit gepikt terwijl ik alles voor ons twee in mn onderbroek had zitten. Moest achter de zwarte schermen meelopen naar een hokje en werd volledig gestript, bukken, kuchen om m'n poepert te checken, riem, pet, kleding en schoenen helemaal uitgeplozen. Daarna nog langs de honden. Toevallig had ik een jeans aan met een gat in de broekzak, dus onderweg naar het hokje via dit gat bijna alles uit m'n onderbroek de broekspijp in kunnen gooien en het eruit kunnen slingeren. Blijft een wonder dat ze dat niet gezien hebben. De zak wiet helaas niet kunnen dumpen. Resultaat: eruit gezet en nieuw kaartje van €95 moeten kopen, maar geen boete of strafblad want was gelukkig soft drugs. Verder nog een fantastische avond gehad en waren binnen nog genoeg bekende die wel mochten doorlopen :P Maar nog nooit zoiets leips gemaakt op dit gebied!

Ja, België is ook een heel ander verhaal. De premier voert daar een "war on drugs". Als je daar iets meeneemt neem je ook bewust een risico om lang vast te gaan zitten en je leven lang achtervolgd te worden door een lelijk strafblad wat Nederland blind overneemt.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Mooi, even een lijsje met wat ik in ieder geval langer dan een half uur heb gezien. Niet zoveel zin om een heel verhaal te typen. Eigenlijk is grotendeels wat ik heb gezien, wel echt leuk geweest. De nachten vond ik ook prima, maar niet uitzonderlijk, op de zondag in de X-ray na. Wat een feest. Wel elke nacht tot een uurtje of 06:00 kunnen uitzitten... Ik vond de lichtinstallatie van de bravo trouwens niet heel goed gelukt. Te veel simpele lampjes. Deed mij wat denken aan de main van Draaimolen vorig jaar, maar dan horizontaal. Hoewel ik niet echt een avond heb afgesloten in de India, vond ik daar het licht wat beter verzorgd.

Vrijdag:
- CMAT (9,5)
- Sisso & Maiko (8.5)
- Obongjayar (7)
- Myd (9)
- Qotsa (8.5)
- Job/Kiki (8)
- Joy Orbison (6)
- Sammy Virji (8)
- Interstellar Funk (7.5)

Zaterdag:
- Weval (9.5)
- SEF (8.5)
- Vampire Weekend (8)
- Chris Stussy (9)
- Chappel Roan (7.5)
- Charlie Avalon (8.5)
- Masalo (9)
- Job Jobse (7.5)
- BSS (7)

Zondag
- Maan (8)
- Horsegiirl (5)
- Fontaines DC (8)
- Jamie XX (9)
- Saidah (8)
- DJ Heartstring (6)
- Bashkka (9.5)
- Roi Perez (9.5)
Ik vond de lichten in de Bravo buitenaards insane. Had het gevoel in een technobunker te raven de hele tijd. Heeft echt bijgedragen aan het euforische gevoel. Zeker als je vooraan stond was het in combinatie met de lasers echt heel, heel vet. Zoiets moois heb ik nog nooit in een tent gezien.

Ik vond de lichtinstallatie van de bravo trouwens niet heel goed gelukt. Te veel simpele lampjes.
Helemaal mee eens. Je bent de eerste die hier iets over schrijft. Elk jaar schrijf ik wel iets over de geweldige Bravo lichtshow, maar dit jaar (met aangekondigde show upgrade) was ik totaal underwhelmed.
Simpel, saai en totaal niet indrukwekkend.
En kan iemand me uitleggen waarom het licht plafond zoveel moet zakken dat het zicht op de dj wegvalt?
Vooral als dat gezakte licht dan ook nog onverlicht blijft.

Daar ben ik vroeger ook geweest, magische feesten. Maar ik heb daar ook een hoop ellende gezoen met drugs daar hoor. Een hoop Franstalig tuig wat echt helemaal uit de klauwen liep. Ik ben vroeger bij veel feesten geweest, maar I Love Techno heb ik misschien wel de meeste mensen zien OD´en dan waar dan ook.

Ik vond de lichten in de Bravo buitenaards insane. Had het gevoel in een technobunker te raven de hele tijd. Heeft echt bijgedragen aan het euforische gevoel. Zeker als je vooraan stond was het in combinatie met de lasers echt heel, heel vet. Zoiets moois heb ik nog nooit in een tent gezien.

Vond het zelf ook wel indrukwekkend om te zien. Zeker als die omlaag kwam en dan in combinatie met de lasers vanaf het podium.

• Leuk
Waarderingen: WTSGD en Novis95
Ik zag wat het idee was van de Bravo verlichting: het creëren van een bunker, maar het was het net niet. Je zag inderdaad de DJ niet meer van verschillende kanten. Ik weet bijna zeker dat ook de afscheiding van de podiumtechnici verplaatst is naar achteren. Hierdoor is er geen afscheiding meer en daardoor meer drukte/verdrukking

• Leuk
Waarderingen: MarkD en WTSGD
Ook maar even een lijstje gemaakt. De kracht zat hem weer in de diversiteit van de muziek dit jaar voor mij.
Op zaterdagavond sta ik bij hét optreden in Heineken genaamd Papa Roach en zondagochtend 45 min (tranen) gelachen bij Kasper van der Laan.
De grap: “Hey jij daar, ja jij! Onbeschoft om met je rug naar me toe te staan zeg!”… “met je security shirt”
Hahaha. Ik piste bijna in me broek. Zo simpel maar zo goed.

Eerst even wat complimenten ook naar lowlands toe. Want wat is het toch allemaal goed geregeld zeg.
Wij kwamen op donderdag rond half 12 aan. Geen file, konden zo de parkeerplaats oprijden, vuilniszakjes in de hand, muntjes voor bekertjes en zo naar de groepscamping. Nog nooit zo snel op de plek gestaan.

Dat was overigens wel een stukje lopen vanaf de parkeerplaats in 33 graden hitte maar ach, je bier smaakt alleen maar beter.

Moet wel zeggen dat ik volgend jaar maar geen groepsplek meer ga doen. Vrienden van ons waren 11 uur binnen en hadden nog plek op camping 1?
Als er volgens EvE ongeveer 35.000 mensen op de Glamping staan (zegt hij in slotinterview), dan zal er ergens meer ruimte komen lijkt me…

Nog even over bier gesproken. De pre order vond ik fantastisch geregeld. Wij hadden 5 x 12 pack. Elke 5 keren dat we even een 12 pack ophaalde was het echt goed koud en we waren snel aan de buurt. Aardige gasten ook.

Terrein weer zo mooi als altijd. Wat is er toch veel te zien en doen op lowlands zeg. Die wijnbar vind ik echt een toevoeging. Ik drink geen wijn op lowlands, maar heb er even heerlijk gezeten in de schaduw met een bord roti.

Eten en drinken ook goed natuurlijk. Ik vond de prijzen overigens ergens wel meevallen. Ik betaalde voor een bord Gado Gado volgens mij 11,70? Een nasi compleet 17,50? Nou ja, ga hier in Amsterdam eens uiteten en kijk wat je kwijt bent voor een hoofdgerecht…

Vorig jaar heb ik een discussie gehad met een vriend: kregen we nou een baco uit een fles of blikje in de Haciënda?
Nou, dit jaar kregen we dus beide. De eerste keer toen het rustig was kregen we echte rum, toen er rijen bij de bar stonden dus uit een blikje.
Volgens de barman mag Haciënda wel sterke drank uit fles schenken omdat Bacardi zelf de hoofdsponsor is… nou ja, het smaakte prima.

Verder heb ik nog genoten van de donderdagavond. Ben geen silent disco fan maar ik vond de muziek prima en de koptelefoons kon je ook zo pakken. Was ook weer goed geregeld, veel toegankelijker dan voorgaande jaren.

Bedankt DavidDD voor De Badkamer tip. Een 25,00 euro betalen voor onbeperkt naar een heerlijke wc en douche, dat was het dubbel en dwars waard. Handdoek, deo, zonnebrand… ik kwam er elke keer weer als herboren vandaan! Dat doet een mens goed.

Even de artiesten top 10:

1. Papa Roach
  2. Kasper van der Laan
  3. Chase & Status
  4. QOTSA
  5. KI/Ki & Job Jobse
  6. Sef
  7. Jalen Ngonda
  8. Weval
  9. Sisso & Maiko
  10. Vampire Weekend

Ik ben elk jaar bij de Bravo opener te vinden. Toch even een leuk momentje om daar weer te staan. Had me al ingefluisterd van te voren en was benieuwd wat Jalen Ngonda zou brengen. Ik heb in tijden niet een stem gehoord die zo mooi klinkt live. Kreeg er kippenvel van zeg. Goed begin van het weekend.

Vooral Sef heeft me kunnen pakken. Ik was geen fan van het nieuwe album, maar moet zeggen dat ik mis zat. Soms heb je wel eens een artiest die live beter is dan op spotify en dat vind ik dus met Sef. Shirt uit, helikopter piloot was voor mij een geweldig lowlands moment. Prachtig beeld zo met al die zwaaiende mensen!

Het optreden van KIKI vond ik echt een beleving. Als ik de set terug luister ben ik misschien niet echt onder de indruk, maar door de hoeveelheid bier en alle gezellige losgaande mensen om ons heen kon het niet beter. 90 min lang springen en dansen, genieten!

Als groot Papa Roach fan waren mijn verwachtingen hoog. Ik stond al 30 min voor het optreden in de zaal, dus had een mooie plek. Ik heb oprecht 75 minuten lang genoten. Heerlijk Amerikaans optreden! “BEST CROWD OF THE TOUR” hahaha ik kan daar echt van genieten.
De covers van Limp Bizkit, Korn en Dr Dre deden het natuurlijk goed bij het publiek.
In voorgaande shows deden ze ook een cover van The Prodigy, jammer dat deze niet voorbij kwam dit keer.
Bezweet en voldaan uit de Heineken. Moest echt even een biertje halen en alles een plekje geven!

QOTSA had ik nog nooit gezien maar ook dat vond ik helemaal geweldig. Strak optreden en een geweldig einde! Mooie moshpit rechtsbuiten bij de Alpha.

Minpuntje deze lowlands was voor mij de drukte overal.
Ik probeerde de drukte een beetje te ontwijken maar soms ontkom je er niet aan. Ik was 5 minuten te laat bij horsegiirl en ik stond bijna bij de Lima… in de bravo heb ik het geeneens geprobeerd in de nacht. Veel mensen die ons afraadde om naar binnen te gaan.
Jammer dat Encore in de Heineken een beetje tegenviel. Ik had zin in wat goeie hiphop maar kwam een beetje bedrogen uit. De sfeer nummers van vorig jaar ontbraken een beetje.

Ik was ook te laat bij RAYE. Stond redelijk achteraan en kwam er niet lekker in. Jammer maar helaas. Vind het namelijk echt een geweldige artiest.
Volgende keer hopelijk meer geluk!

Al met al weer een geweldig weekend gehad. Ik was een beetje bang dat na de corona de sfeer om was geslagen. In 2022 vond ik het namelijk erg slecht met wat opgefokte mensen etc.
Echter heb ik dit jaar echt alleen maar leuke mensen gezien en gesproken. Van de leeftijd 18 tot 60, maar met alles en iedereen gezellig gehad. Een maat van me is echt zo een sociaal dier en die maakt ook echt met iedereen een praatje. Daar moet je als persoon maar zin in hebben, maar het leek wel alsof iedereen erop zat te wachten. Dat is de kracht van het festival lowlands.
Of je nou bruin paars geel wit blauw bent, homo of hetero of alles er tussen in, het is allemaal goed. Dat maakt het mooi.

Volgend jaar zijn we er weer bij!

Het Alternatief was trouwens ook een dikke tegenvaller, zeg. Scherpje randjes, of zoiets, aldus de aankondiging. Maar binnen een half uur hoorde ik een rock-cover van Billie Eilish en een andere populaire artiest wiens naam ik niet meer weet. Verder ook de cliché platen die je bij een wat belegen rockcafé verwacht. Dat half uur was ook precies de tijd die ik Het Alternatief de kans gaf.

Het lukt Lowlands maar niet een goed rockfeest te organiseren.

• Leuk
Waarderingen: micham en Brundlecat
Moet wel zeggen dat ik volgend jaar maar geen groepsplek meer ga doen. Vrienden van ons waren 11 uur binnen en hadden nog plek op camping 1?
Als er volgens EvE ongeveer 35.000 mensen op de Glamping staan (zegt hij in slotinterview), dan zal er ergens meer ruimte komen lijkt me…
Vorig jaar stond dat deel om 10:00 op camping 1 al compleet gevuld.
Dit jaar dacht bijna iedereen dat het wel weer hetzelfde zou zijn en hoorde allerlei groepen om me heen die het gezien de drukte voortijdig al opgaven en hoopten op een plekje op camping 4, 3, of 2... Bij aankomst op onze plek van vorig jaar camping 2 ook helemaal vol, stukje doorlopen en compleet groene weide bij camping 1.

Volgend jaar zal dat verhaaltje wel weer rond gaan en ligt camping 1 ook al vol maar dit was echt rare gewaarwording. Alsof het een deel was waar je extra voor moest betalen.

Vond het zelf ook wel indrukwekkend om te zien. Zeker als die omlaag kwam en dan in combinatie met de lasers vanaf het podium.
Zag er echt heel dik uit, zeker als je naast de lichtmannen stond. Echt veel meer het "technotempel" gevoel wat op zondagavond echt meesterlijke sfeer gaf.

Nog beter vond ik de sfeer en het licht in de India met die gele/oranje/rode golvende LED schermen. Hou van dat publiek.

Zit nu weer naar dat album van The Dare te luisteren en misschien dat toch maar benoemen als mijn hoogtepunt van het weekend. Random gasten ontmoet die ook vol in die muziek zaten en het hele rijtje met Justice/Boys Noize/Soulwax op konden noemen, keihard meeschreeuwen met de lyrics. <3

• Leuk
Waarderingen: XaviLL en Novis95
Het enige goede eraan is het benoemen van de absurde prijzen voor eten.
Ik vond de prijzen dus eigenlijk wel meevallen...
Wat vond jij bijvoorbeeld 'absurd'?
Broodjes waren 7-10 euro, en hoofdmaaltijden iets van 12-20, dat lijkt me tegenwoordig niet heel bizar meer.
Sowieso heb ik erg lekker gegeten, op andere festivals is dat weleens anders...

Oei.. dat stukje van Willem bij Job Jobse & Kiki die even Showtek - FTS kapen. Best pijnlijk om te zijn.
Snap er om eerlijk te zijn helemaal niks van dat een platform als 3voor12 zo lyrisch is over dat optreden.
Ik houd zelf best van hardhouse en trance, maar laten we eerlijk zijn, als bv. Tiesto zelf met zo'n show had opgetreden op pakweg een Ultra Miami (met nummers van zichzelf, Showtek en Darude) had 3voor12 het 'plat en ongeïnspireerd' gevonden. Dat ze er bij Job en Ki/Ki tot de elleboog ingaan verbaast me gigantisch.

Users who are viewing this thread