Lowlands 2025

Als je echt naakt hebt moeten bukken op het terrein met je vriendin als getuige kun je ze met een advocaat alsnog aan de hoogste boom hangen. Dat mag namelijk echt never nooit niet, dat moet altijd op het bureau bij verdenking van grootse drugshandel en mag alleen op bevel van een officier van justitie die ter plekke moet zijn en vervolgens mag alleen een arts(!) het onderzoek uitvoeren. Dat is vastgelegd in de wet.

Ik ken best veel mensen die een totaalcontrole hebben gehad op LL, maar het blijft dan bij oppervlakkige fouillering zoals ook netjes in de huisregels verwoord staat. Je moet kalm blijven, jezelf niet gek laten maken, meteen een advocaat regelen (die zijn aanwezig of bereikbaar op LL) en NOOIT de boete accepteren. Je mag namelijk gewoon het terrein weer op als je een gebruikershoeveelheid bij je hebt. Alles wat politie of justitie eventueel op het terrein zou kunnen doen is vrijwel altijd aangekondigd en beschreven.

Als dit echt waar is wat ik wel geloof hebben ze je volgens mij in de maling genomen. Zelf ben ik nog nooit(!) in mijn 16 edities gecontroleerd of gefouilleerd. Ik begreep van een bron ook dat ze al jaren met "stillen" zijn gestopt. Het begon steeds meer op te vallen en bezoekers die werden opgepakt werden geïntimideerd. Het voegt ook echt helemaal niks toe. Er zijn overal camera's om eventuele gevaren te zien en op te sporen. Ook al ziet het er misschien niet plezant uit, maar drugsgebruik levert geen gevaar voor anderen op.
Met de kennis en festival ervaring die ik nu heb zou me dit ook niet meer gebeuren nee. Maar 10 jaar geleden waren de regels anders en had ik nog niet zo een grote mond als nu.

Daarnaast waren de agenten ook aardig, tot het moment dat ik probeerde om de verboden middelen te verdoezelen. Misschien had ik een andere behandeling gehad als ik ze niet in de maling probeerde te nemen.

Overigens hingen er twee douche gordijnen waar je je moest omkleden. Het zal deze editie dus vaker gebeurd zijn dat mensen uit de kleren moesten en dus ‘bukken’.

Zoveel gitaaracts waren er toch niet? Ecca Vandal was zo goed als leeg. QoTSA aardig druk maar de elektronische act er na was het veel drukker
Bij Marathon, Deadletter, Been Stellar, Wodan Boys was het gewoon goed druk. Bij Papa Roach puilde de Heineken helemaal uit. Had dit van te voren echt nooit verwacht. Dus had zelf het idee dat dit soort acts veel meer leefde als een paar jaar geleden.

Ook alle randprogrammeringen en comedy shows waren heerlijk druk. Dus heel blij dat er weer veel publiek aanwezig is die niet alleen voor techno komen. Paar jaar geleden was het bijvoorbeeld bij comedy club haug best leeg. Nu was de Julliet tot de top gevuld.

Sickste moment van het weekend was nog wel bij Weval in de Heineken. Bijna vooraan stond iemand met een roze flamingo knuffel op een stok en beentjes van die vogel waren precies in sync aan het zwiepen op de beat. Vond het jammer dat die naakte flamingo een kwartier later een Weval shirt aankreeg waardoor ook de zwiepende beentjes bedekt waren.

• Haha
Waarderingen: StevieU2 en voordiepaal
Met de kennis en festival ervaring die ik nu heb zou me dit ook niet meer gebeuren nee. Maar 10 jaar geleden waren de regels anders en had ik nog niet zo een grote mond als nu.

Daarnaast waren de agenten ook aardig, tot het moment dat ik probeerde om de verboden middelen te verdoezelen. Misschien had ik een andere behandeling gehad als ik ze niet in de maling probeerde te nemen.

Overigens hingen er twee douche gordijnen waar je je moest omkleden. Het zal deze editie dus vaker gebeurd zijn dat mensen uit de kleren moesten en dus ‘bukken’.
Die regels waren toen hetzelfde, is namelijk de wet. Een festival of de agenten daarop kunnen nog zoveel huisregels maken, de wet gaat altijd boven alles.

"Alsof het schouwen van het blote bovenlichaam nog niet genoeg is, kent de wet ook de mogelijkheid van het onderzoeken van het onderlichaam. Dit betreft niet alleen het uitwendig bekijken van alle openingen in het onderlichaam, maar ook inwendig onderzoek. Het spreekt voor zich dat dit onderzoek alleen gedaan mag worden op bevel van een rechter of officier van justitie en slechts uitgevoerd mag worden door een arts."

Enfin, het is vervelend dat je dit mee hebt moeten maken man. Zelf zou ik alsnog aangifte doen, iets wat je naakte lichaam betreft verjaart nooit.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: davadude, XaviLL en CVS
3voor12 noemt deze act niet eens in de top 25. Erg vreemd want het dak ging er af. Zoveel enthousiasme. Ik vond het geweldig om te zien. Die zanger is echt top. Vreemd inderdaad dat deze act dan eigenlijk wordt genegeerd.
Biased

X-ray is echt aan een update toe.mag tevens wat groter.
Inderdaad Been Stellar was doodzonde
Band onwaardig.zo slecht dat geluid was.
Het is vaak te hard in dat hok.en kant weinig kanten op qua akoestiek.
Ja dat geluid in X-Ray was krankzinnig slecht. Die tent is al jaren mijn favoriete plek, zoveel toffe momenten beleefd. Maar dit jaar was het gewoon niet te doen.

Zodra je buiten ging staan hoorde je een beter geluid. Bizar.

Dit Volkskrant artikel krijgt echt de prijs voor slechtste LL review van het jaar. Ik vraag mij oprecht af of ze wel het terrein op zijn geweest?
Ik vind het heel erg mee vallen. Lowlands is toch veel meer poppie geworden dan alternatief? Chapell Roan had inderdaad ook zo op Pinkpop kunnen staan.

Het mag van mij ook wel een graadje alternatiever hoor.

Aan de andere kant in 2017 was het volgens mij niet eens uitverkocht (of misschien heel laat) en nu na 30 minuten al. Dus ze doen iets waar veel publiek toch op af komt.

Het is natuurlijk zo commercieel als wat dus ze doen het prima.

• Leuk
Waarderingen: redle
Je ergert je aan... een vlag?
Wat vond je van de rest van mijn verslag?

Qua vlag, ik ben nogal een audiofiel. Als een vlag over een speaker heen hangt welke ook nog uitversterkt is dan gaat dit resoneren.

Let wel dit antwoord kwam mede tot stand op basis van een beroemde quote van de Nederlandse filosoof, H. Finkers.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Ja dat geluid in X-Ray was krankzinnig slecht. Die tent is al jaren mijn favoriete plek, zoveel toffe momenten beleefd. Maar dit jaar was het gewoon niet te doen.

Zodra je buiten ging staan hoorde je een beter geluid. Bizar.
Ergens wel goed om te horen dat ik niet de enige ben die dat zo heeft ervaren. Enorm zonde ja.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en CVS
Altijd leuk om hier te lezen over het feestpubliek.

Ieder jaar ga ik met dezelfde groep waarvan iedereen in Amsterdam woont, en de meesten niet 2 bands op de line up kunnen opnoemen.

De woorden Queens of The Stone Age of zelfs Chappel Roan zijn niet eens 1 keer gevallen tijdens de gesprekken over planning😂

• Leuk
Waarderingen: putdeksel14 en CVS
Wat vond je van de rest van mijn verslag?

Qua vlag, ik ben nogal een audiofiel. Als een vlag over een speaker heen hangt welke ook nog uitversterkt is dan gaat dit resoneren.

Let wel dit antwoord kwam mede tot stand op basis van een beroemde quote van de Nederlandse filosoof, H. Finkers.

@Timmetje @voordiepaal @lethargisch @micham
@Oasiss
@WTSGD
@BeWario
@Paradijsvogel
@DeBaars
@superginger
Je tagged mij, dus ik reageer ook maar: ik vind het nogal kinderachtig om enkel voor een vlag waar de context voor het hangen van de vlag ontzettend duidelijk is (en die benoem ik dan maar toch, namelijk het ontzettend lijden van een bevolking en het onrecht wat mensen daarbij voelen) een optreden te skippen. Daar komt dan nog eens bij dat bij BCNR dat het enige element was m.b.t. Palestina. Bij FDC, waar je ook was en je blijkbaar niet besloot om dat over te slaan vanwege het hangen van dezelfde vlag, was dat toch nog wel heftiger.

Mocht je audio-argumentatie ook maar op enige wijze serieus zijn: dat is dan oprecht jammer voor je, want de vlag hing over een keyboard, niet over een speaker, en het geluid was uitstekend.

Voor de rest heb je een hartstikke leuk verslagje getikt hoor, lekker uitgebreid, dank daarvoor! Fijn dat jij, je vrouw en je dochters het leuk hebben gehad

Die Papa Roach show is wel heel vet (helaas gemist) had beter dan Sef op de Alpha gekund wat mij betreft.

• Thinking
Waarderingen: Novis95
Die Papa Roach show is wel heel vet (helaas gemist) had beter dan Sef op de Alpha gekund wat mij betreft.
Waarom zou een show per se een andere Alpha show moeten vervangen? Sef op de Alpha was perfecte keuze qua programmering, had ik niet in de Bravo willen zien. Daarbij, als je niet bij de Papa Roach show was hoe kun je dan weten dat het beter in de Alpha was geweest?

Londom Grammar had daarentegen wel veel beter in de Alpha gepast gezien de rustigere, intiemere nummers. Vorige keer dat die in de Bravo speelden kwam het veel sterker over namelijk.

Bij mij vooral de vraag: Hoe erger je je aan een vlag?!
Ik heb dankzij de vele vlaggen allerlei discussies met (nieuwe) vrienden gehad en de Israëlische propaganda wat de kop ingedrukt (want blijkbaar is pro-Palestina 'woke' en 'links' en daardoor meteen niet wat je wil?) dus dat de vlaggen er zijn heeft zijn effect. Want het gaat om die zichtbaarheid.

Maar tijdens FKA Twigs heb ik mijn ontzettend geërgerd aan de vlaggen vooraan. Ik zag een geweldige show, zat er helemaal 'in' maar mijn uitzicht op de zangeres werd ontnomen door een paar van die vlaggen en domme mascottes op stokken. In het donker zag je toch amper welke kleuren er op die vlaggen stonden. Dus ja, zelfs als aanhanger van Palestina heb ik mij geërgerd aan meerdere vlaggen tijdens FKA Twigs. Bij dit soort intieme shows en een zangeres die haar ziel en zaligheid in een acapella versie van een nummer stort vind ik het mateloos irritant.

Tijd voor de grote Lowlands reflectie. Was weer een geweldige editie! Echt een heel breed scala aan heel verschillende acts gezien. Met jullie eens dat het wel duidelijk werd dit jaar dat mijn stadgenoten dit jaar wel heel duidelijk een zelfde route liepen.

Vrijdag:

Dag

Dag begonnen bij Marathon (6.5). Vind ik een lekker bandje, maar vond het geluid in de Xray slecht. Best balen, dus na een halfuurtje vertrokken. De vrienden meegetrokken naar Cmat (8.5). Ik had een klein beetje ingeluisterd, maar wat is zij live ongelooflijk vet. Enorm charismatisch en trok de hele Heineken mee. Hoop vrienden meegetrokken die het niet kenden maar vonden het ook fantastisch. Geen DJ Travella, maar wel Sisso & Maiko (7.5). Heel raar feestje, maar wat een energie. Helemaal nat de Lima uit. Veel te hoog tempo eigenlijk, maar echt wel heel sick. Daarna echt even een uurtje pauze nodig om het tot het einde vol te houden, dus de tent opgezocht. Terug het terrein op voor Gotu Jim, maar daar was het zo druk dat ik er niks mee kon. Dus nog langer pauze voor London Grammar (7.5). Ik ben groot fan. Wel echt verschrikkelijk publiek. Ik stond Golden Circle rechts maar er werd zelfs door 'Strong' en 'Nightcall' en 'Wasting my Young Years' heengeluld. Ga dan ergens anders staan ajb. Nou ja, doorrennen naar Mula B (9.5). Ik was gelukkig alleen dus kon er tempo inzetten. Wat een gekkenhuis was dat. Achterin begonnen, maar helemaal naar voren gepit en in de pit m'n vrienden weer gevonden. Echt geweldig concert. Aftrek voor geen Kenia . Daarna terug naar de Alpha voor QotSA (8). Ben iemand die eigenlijk altijd het liefst vooraan staat hoe druk het ook is en stond te ver achter. Geklets om me heen en kon er niet helemaal in op gaan. Blijven staan voor Ki/Ki en Job (8.5). Gewoon heel fijn feel good met de vriendengroep. Darude - Sandstorm (bizar dat die ook nog zondag terugkwam bij DJ Gigola, ze had 3 nummer overlap) kan wel echt niet meer. Vond opening met Thunder wel heel insane en 5 min of Acid zo'n geweldig nummer. Ook die 'What's a Girl to Do' edit vind ik geweldig. Hierna even terug naar de tenten om op de te frissen en voor te bereiden op de

Nacht:

De hele nacht eigenlijk linksvoor tegen hekken staan dansen met een groep van een man/vrouw of 14. Joy Orbison (9), zoveel bangers en ook nog Victory Lap, mijn song van het jaar (samen met Voor Alles Bang) so far, nou dan heb je me. Sammy Virji (8.5), geef me meer UK-Garage. Interstellar Funk (7), vond de hoge energie net een beetje wegzakken. Even de Armadildo opgezocht, maar toch wel ff te druk en was ook weer ff genoeg.

Zaterdag:

Begonnen met spelletjes bijn de tent. Heel traag op gang gekomen. Keek de hele dag op tegen dat ik b2b Raye, FKA Twigs en Chappell als must-sees had. Dag begonnen bij Zo! Gospel Choir (8), met Typhoon en Claude. Mooie afwisseling en nooit saai, maar ook betoverend. Daar gebleven voor GC bij eerste must-see Sef (9). Wat een feest! Niet verwacht dat zoveel mensen Voor Alles Bang mee konden zingen. Wisten van tevoren dat het gasten fiesta ging worden en ook groot Froukje fan; en wordt door de vriendengroep gefokt met dat ik soms mn t-shirt uitdoe, dus alles kwam samen. Wel jammer dat je dan zo vooraan staan en die vulkaan dus helemaal niet kan zien. Daarna weer lange pauze bij de tent. Terug het veld op voor Nemzzz (2.5). Vond dat er met het wegvallen van A$AP wel weinig hiphop was overgebleven, dus was een must-see, maar wat is het ongelooflijk jammer dat die dan kneiter stoned nauwelijks over z'n eigen backing vocals heen komt. Door naar Raye (9), en die ging natuurlijk nooit teleurstellen. Tot 'Ice Cream Man' gebleven, want moest en zou naar FKA Twigs, maar wat een QUEEN, echt een geweldige artiest. FKA Twigs (9) was ook betoverend. Dit jaar haar pas ontdekt en kende eigenlijk vooral het album Eusexua, maar er gebeurt echt zoveel op stage. Bijna niet te processen, naakte lijven, geweldige dansers, dat hele rek. Het is sexy, overweldigend, hyperactief en dansbaar. Iedereen huilen bij 'Cellophane'.

Terug voor Chappell Roan (8.5) en die heeft toch in korte tijd een enorme lijst aan bangers opgebouwd. Denk dat ik het vooraan nog wel veel hoger had gegeven, maar we kwamen pas na Feminnomenon aan, dus niet heel veel van het spektakel vooraan kunnen zien. Alsnog veel meegezongen en gedanst.

Nacht

Bokoesam geprobeerd, maar was te druk dus maar op tijd richting Masalo (7), kan me eigenlijk weinig herinneren. Arcade Heartbeat natuurlijk geweldig, maar de rest van de set kwijt. Even een klets en eetpauze ingelast en daarna naar de X-ray voor stukje Batu en CEM b2b Pariah (7). Vooraf toch een van de acts waar ik het meeste zin in had, maar vond het geluid in de X-ray weer zo matig (buiten de tent bijna beter dan binnen) en was voor te druk voor de groep waar ik mee was. Echt heel jammer. Gedacht het dan maar op te geven, maar een vriend ging nog langs vrienden bij BSS (10). OMG, eet me op. BSS had mijn playlist aangezet denk ik: Born Slippy, Teardrop; bij All my Friends van LCD Soundsystem even gehuild.

Zondag
Wilde beginnen bij Zero BPM, maar daar moest je blijkbaar vanaf het begin bij zijn, dus maar buiten tegen de muur even meegeluisterd. Aanrader als het terugkomt volgend jaar. Horace Andy (8), heerlijk die Reggae op de zondag. Vervolgens NNO (7), weer een gezellige boel (roeien, moshen, knuffelen), maar werd op een gegeven moment zoveel pit ingeduwd dat ik nauwelijks nog kon genieten van de muziek. Daarna Maan (7) van buiten de tent. Ze had begrepen dat niemand haar nieuwe album had geluisterd, dus gooide er flink wat kracht achter om dat te compenseren. Was wat gek, maar wel leuk. Even langs Sofia Isella (7.5), goede zangeres, maar wilden op tijd naar Horsegiirl om er echt goed in te komen. Horsegiirl (9.5) was een groot gekkenhuis. Opent met de grootste hit en knalt hem een uur enorm door. Laten we met elkaar afspreken dat Party Rock Anthem anno 2025 echt niet meer kan. Dacht dat hij niet meer ging komen maar bij Eat, Sleep, Slay, 🔁 sprong ik 2 meter de lucht in. Echt heel platte show, ze dacht volgens mij op Defqon te staan ipv Lowlands ofzo, maar ik vond hem super sick. Door naar The Chats (8), goede band en speelde ook krachtig. Op tijd weg naar must-see nummer 2: Lola Young (9.5). Wat een geweldige stem en enorm veel charisma. Had m'n Bohemians F.C. shirt aan maar je kan echt niet naar Lola gaan en Messy skippen. Had de setlist van Fontaines gekeken en wist dat ik Here's the Thing ging missen en waarschijnlijk ook Jackie down the Line, eerste niet erg, tweede wel echt jammer maar het is keuzes maken. Gerend van Lola en was nog op tijd voor Jackie!!! Mezelf naar binnen gedrukt (sorry iedereen) en meteen door vreemden omhelzingen en pitten bij Boys in the Better Land. Was best rustig en vrienden stonden Golden Circle dus toch nog helemaal naar voren gegaan. Zelf enorm genoten (kan ook bijna alles meezingen) maar vond het het publiek in het voorvak niet zo goed, wel aandacht, maar weinig dansen. Ik weet dat we van tevoren niet heel veel contact met de band verwachten, maar vond de afstand wel wat groot voelen. Al met al denk ik 8.5. Daarna echt even laten bezinken hoe geweldige concerten ik had gezien achter elkaar en Mk.Gee geskipt :( . Jamie Xx (8) met ongeveer de hele groep en voelde zo toch wel als een afsluiter. Heeft een hoop bangers die gast, maar miste toch wel een leipere lichtshow, want past wel echt bij zijn muziek.
Nacht
Tak bijeengeraapt en traditioneel naar de Lima. Blijft toch een bizar feest, echt een koortsdroom. Daarna door naar de Hacienda, maar dat is echt niet mijn muziek. Laatste must-see was DJ Gigola (6.5). Had er veel van verwacht, maar was toch teveel rechtdoor techno. La Batteria en Siente el Ritmo zijn geweldig, maar voor de rest medium. Natuurlijk weer genoten van What's a Girl to Do, maar die hadden we al gehad op vrijdag. Die nieuwe van Ki/Ki en Marlon is het ook niet helemaal voor mij. Enige avond de Armadillow niet gehaald en de Bravo niet uitgespeeld...

Ik kan nu al niet wachten op volgend jaar.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread