Lowlands 2025

Geen trots moment maar ik ben 10 jaar geleden meegenomen naar deze controle plek naast de bol.com

Ik kwam aanlopen en kwam zonder problemen door de security heen. Echter na 20 meter kreeg ik een hand op me schouder. Het waren twee undercover agenten in een festival outfit. Ze vroegen of ik mee wilde lopen.

Ik liep met ze mee en bedacht snel hoe ik mijn verboden middelen kon dumpen. Terwijl ik een grapje maakte over de outfit van een persoon die langsliep, merkte ik dat de agenten naar links keken. Ik dacht dit is me kans en gooi de middelen weg naar rechts.

Niet handig gedaan, want er kwam nog een hand op me schouder van een derde agent en ik hoorde: ”ja, nu heb je dus een serieus probleem.”

Het bijzondere aan dit is dat mijn vriendin 100 meter achter me liep en die bij de ingang werd geïnformeerd dat haar vriend was opgepakt. Hielden ze me al eerder in de gaten middels camera? Hoe wisten zij dat dit mijn vriendin was? Ik weet het nog steeds niet.

Ah fijn. Ik moest al me kleding uittrekken en alles werd gecontroleerd. Even bukken etc… mijn vriendin zat op een stoel op 5 meter afstand en kon de hele show meegenieten. De schaamte was groot kan ik je vertellen.

Er werd niet gecontroleerd wat voor drugs ik bij me had of hoeveel, het ging gelijk in een ton. Bijzonder, want ik had aardig wat bij me en dat kon de hoogte van de straf/boete bepalen?

Het gesprek daarna was zeer agressief vanaf de kant van de politie. Ik werd 30 minuten ondervraagd over van alles en nog wat: werk, lease auto, vrienden, familie, verleden. Alles werd gecontroleerd.

Mijn vriendin, nuchter, zat bij dit gesprek en heeft ook meerdere keren aangeven of dit niet allemaal wat overdreven was qua agressieve ondervraging methode.

“BEN JIJ TROTS OP JE JONGEN?” “ZIJN JE OUDERS TROTS?”… dit soort teksten 30 minuten lang.

Het was vrijdagavond en ik zag de bui al hangen. Eerste lowlands en het eindigde zo. Tent inpakken, misschien laten staan? Of direct overgedragen worden? Ik piste zowat in me broek van angst haha.

Toen stonden de twee agenten op. Gaven me een hand en wenste me nog een goed weekend. Ik dacht even dat ik in de maling werd genomen. Waar was dit allemaal dan voor nodig geweest? Waarom controleerde ze niet de hoeveelheid en waarom mocht ik terug. Bijzonder vond ik.

Ik ben daarna naar de dichtssbezijnde bar gelopen. Haalde een paar biertjes (hartslag nog 160 en trillende handen) en ben lekker naar bed gegaan.

Veel mensen afgevoerd zien worden dit weekend. Blijft een beetje traumatisch haha!
Bijzondere ervaring…. ben er ooit in één weekend 3 x (!) uitgepikt voor een volledige controle….. ter info I don’t do drugs

Wel bijzonder, kwam een meisje (ze was met een al best aanwezige groep) naar me toe tijdens Wodan Boys of ik undercover was….. ha, ha, ha, natuurlijk ja gezegd, want we zijn daar speciaal voor haar en haar groepje 🤣

• Haha
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Mooi verslag!

Er was hier een forumlid die ons wilde wijsmaken dat papa roach live zeer slecht was en dat we dit beter konden skippen. Blij dat ik meerdere live concerten op YouTube had gekeken zodat ik me eigen mening kon vormen.

Voor mij was dit echt hét optreden van het weekend met stipt. Sterker nog, in 10 jaar lowlands komt het zeker in me top 5.
Wat een energie en wat een sfeer in die Heineken zeg. Echt iedereen was lyrisch over dit optreden. Bestaat er een energieker en enthousiaster persoon dan de leadsinger?

Geweldige moshpits. Viel nog iemand van een jaar of 60(?) op de grond die binnen een seconde werd opgepakt door 6 mensen… en weer door! Genieten!
Volgens mij heeft Jacoby Shaddix ook adhd…. Mooi dat je het zo tof ervaren hebt. Meerdere mensen gesproken die echt verrast waren. Hebben vele zieltjes gewonnen dit weekend.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XaviLL
Queers for Palenstine ook zo'n mooie. Nou die gaan daar gewoon met hun hoofd naar voren van het dak af hoor.
Los van het feit dat dit een achterlijke opmerking is, is de steun van queers voor het Palestijnse volk niet afhankelijk van wederzijdse steun. Je kunt simpelweg tegen het bombarderen van mensen zijn, wie die mensen dan ook zijn of wat ze denken.

Papa Roach was voor mij ook de knaller. Lees hier ook weinig over terwijl de Heineken in de fik stond qua set en beleving van publiek en de band zelf.
Lijkt wel compleet genegeerd te worden (niet meer hip genoeg??). En ja hier kunnen nog veel artiesten nog een voorbeeld aan nemen qua passie ook nog na zoveel jaren.
En inderdaad Kasper was mijn nummer 2. Wat is dat toch geniaal.
3voor12 noemt deze act niet eens in de top 25. Erg vreemd want het dak ging er af. Zoveel enthousiasme. Ik vond het geweldig om te zien. Die zanger is echt top. Vreemd inderdaad dat deze act dan eigenlijk wordt genegeerd.

Ik lees in veel recensies het bekende sentiment "het huidige Lowlands-publiek wil alleen maar dansen, de gitaaracts spelen voor halflege tenten."

Dit verbaast mij want in onze groep zeiden wij juist regelmatig tegen elkaar "wat fijn dat de gitaarmuziek weer echt terug is." Onze perceptie was dat het bij veel gitaaracts superdruk was, terwijl sommigen juist (blij) verrast waren hoe makkelijk ze bij een act als Chappell nog naar voren konden komen.

Wat denken jullie? Kauwen die recensenten gewoon het oude liedje na? Of hebben wij verkeerd gekeken en is gitaarmuziek echt nog steeds on the way out?

Ik lees in veel recensies het bekende sentiment "het huidige Lowlands-publiek wil alleen maar dansen, de gitaaracts spelen voor halflege tenten."

Dit verbaast mij want in onze groep zeiden wij juist regelmatig tegen elkaar "wat fijn dat de gitaarmuziek weer echt terug is." Onze perceptie was dat het bij veel gitaaracts superdruk was, terwijl sommigen juist (blij) verrast waren hoe makkelijk ze bij een act als Chappell nog naar voren konden komen.

Wat denken jullie? Kauwen die recensenten gewoon het oude liedje na? Of hebben wij verkeerd gekeken en is gitaarmuziek echt nog steeds on the way out?
Ik had ook het idee dat dat weer meer leefde dan 2jaar geleden. Toen speelde een band als Turnstile inderdaad voor een halve tent. (Timing kan ook natuurlijk een oorzaak zijn). Hopelijk zet dit wel door . Anders is het geen LL meer.

• Leuk
Waarderingen: minicooper7
Volgend jaar Deftones?
Dat zou wel heel vet zijn.
Los van het feit dat dit een achterlijke opmerking is, is de steun van queers voor het Palestijnse volk niet afhankelijk van wederzijdse steun. Je kunt simpelweg tegen het bombarderen van mensen zijn, wie die mensen dan ook zijn of wat ze denken.
Hoezo is de opmerking achterlijk? Die mensen haten de mensen die hun steunen hoor. Of denk je dat ze zo lekker gematigd zijn daar? Die hebben iets wat conservatievere gedachtes over heel veel zaken dan de meeste queers (simpel gesteld). Israel is het enige land in die regio waar je queer kan zijn. Wordt wel eens vergeten heb ik het idee. En nee hoe Israel dit doet is alles behalve de juiste manier maar het is allemaal iets gecompliceerder dan zeggen Israel moet er mee stoppen.

Zoveel gitaaracts waren er toch niet? Ecca Vandal was zo goed als leeg. QoTSA aardig druk maar de elektronische act er na was het veel drukker. Daarnaast waren er nog Papa Roach en Fontaines D.C. (zal vast nog wat missen) - Al die DJ acts waren echt mega druk en barsten bijna uit hun voegen.

Voor het jongere publiek zijn de DJ's wel de nieuwe helden hoor. Tis niet anders. Meeste gitaaracts die waren groot en gaan al wat jaartjes mee en teren veelal op ouder werk.

Bijzondere ervaring…. ben er ooit in één weekend 3 x (!) uitgepikt voor een volledige controle….. ter info I don’t do drugs

Wel bijzonder, kwam een meisje (ze was met een al best aanwezige groep) naar me toe tijdens Wodan Boys of ik undercover was….. ha, ha, ha, natuurlijk ja gezegd, want we zijn daar speciaal voor haar en haar groepje 🤣
Volgens Omroep Flevoland zou er dit jaar slechts één aanhouding zijn geweest vanwege drugs. Een schijntje vergeleken met vorige jaren.

Vond het bij Squid, BCNR, Deadletter echt ontzettend rustig. Denk dat de India niet eens op 1/3e capaciteit zat bij Squid. Bij Vampire Weekend minder druk dan bij Marc Rebillet bijvoorbeeld.

Geen trots moment maar ik ben 10 jaar geleden meegenomen naar deze controle plek naast de bol.com

Ik kwam aanlopen en kwam zonder problemen door de security heen. Echter na 20 meter kreeg ik een hand op me schouder. Het waren twee undercover agenten in een festival outfit. Ze vroegen of ik mee wilde lopen.

Ik liep met ze mee en bedacht snel hoe ik mijn verboden middelen kon dumpen. Terwijl ik een grapje maakte over de outfit van een persoon die langsliep, merkte ik dat de agenten naar links keken. Ik dacht dit is me kans en gooi de middelen weg naar rechts.

Niet handig gedaan, want er kwam nog een hand op me schouder van een derde agent en ik hoorde: ”ja, nu heb je dus een serieus probleem.”

Het bijzondere aan dit is dat mijn vriendin 100 meter achter me liep en die bij de ingang werd geïnformeerd dat haar vriend was opgepakt. Hielden ze me al eerder in de gaten middels camera? Hoe wisten zij dat dit mijn vriendin was? Ik weet het nog steeds niet.

Ah fijn. Ik moest al me kleding uittrekken en alles werd gecontroleerd. Even bukken etc… mijn vriendin zat op een stoel op 5 meter afstand en kon de hele show meegenieten. De schaamte was groot kan ik je vertellen.

Er werd niet gecontroleerd wat voor drugs ik bij me had of hoeveel, het ging gelijk in een ton. Bijzonder, want ik had aardig wat bij me en dat kon de hoogte van de straf/boete bepalen?

Het gesprek daarna was zeer agressief vanaf de kant van de politie. Ik werd 30 minuten ondervraagd over van alles en nog wat: werk, lease auto, vrienden, familie, verleden. Alles werd gecontroleerd.

Mijn vriendin, nuchter, zat bij dit gesprek en heeft ook meerdere keren aangeven of dit niet allemaal wat overdreven was qua agressieve ondervraging methode.

“BEN JIJ TROTS OP JE JONGEN?” “ZIJN JE OUDERS TROTS?”… dit soort teksten 30 minuten lang.

Het was vrijdagavond en ik zag de bui al hangen. Eerste lowlands en het eindigde zo. Tent inpakken, misschien laten staan? Of direct overgedragen worden? Ik piste zowat in me broek van angst haha.

Toen stonden de twee agenten op. Gaven me een hand en wenste me nog een goed weekend. Ik dacht even dat ik in de maling werd genomen. Waar was dit allemaal dan voor nodig geweest? Waarom controleerde ze niet de hoeveelheid en waarom mocht ik terug. Bijzonder vond ik.

Ik ben daarna naar de dichtssbezijnde bar gelopen. Haalde een paar biertjes (hartslag nog 160 en trillende handen) en ben lekker naar bed gegaan.

Veel mensen afgevoerd zien worden dit weekend. Blijft een beetje traumatisch haha!
Als je echt naakt hebt moeten bukken op het terrein met je vriendin als getuige kun je ze met een advocaat alsnog aan de hoogste boom hangen. Dat mag namelijk echt never nooit niet, dat moet altijd op het bureau bij verdenking van grootse drugshandel en mag alleen op bevel van een officier van justitie die ter plekke moet zijn en vervolgens mag alleen een arts(!) het onderzoek uitvoeren. Dat is vastgelegd in de wet.

Ik ken best veel mensen die een totaalcontrole hebben gehad op LL, maar het blijft dan bij oppervlakkige fouillering zoals ook netjes in de huisregels verwoord staat. Je moet kalm blijven, jezelf niet gek laten maken, meteen een advocaat regelen (die zijn aanwezig of bereikbaar op LL) en NOOIT de boete accepteren. Je mag namelijk gewoon het terrein weer op als je een gebruikershoeveelheid bij je hebt. Alles wat politie of justitie eventueel op het terrein zou kunnen doen is vrijwel altijd aangekondigd en beschreven.

Als dit echt waar is wat ik wel geloof hebben ze je volgens mij in de maling genomen. Zelf ben ik nog nooit(!) in mijn 16 edities gecontroleerd of gefouilleerd. Ik begreep van een bron ook dat ze al jaren met "stillen" zijn gestopt. Het begon steeds meer op te vallen en bezoekers die werden opgepakt werden geïntimideerd. Het voegt ook echt helemaal niks toe. Er zijn overal camera's om eventuele gevaren te zien en op te sporen. Ook al ziet het er misschien niet plezant uit, maar drugsgebruik levert geen gevaar voor anderen op.

Laatst bewerkt:
Ik zou als alles oké verklaard is dan toch altijd even vragen op basis waarvan ze me er dan uit zouden halen.
Laatste keer dat ik op Lowlands was vroeg beveiliging ook, op vrij agressieve wijze, of een maat van mij drugs bij zich had en werd er zelfs met een lampje in zijn oog geschenen. Streng zijn is prima, maar het kan wel een domper zijn op je avond als je met een hoop bombarie voor niks wordt meegenomen.
Ik ben jaren geleden ook een keer meegenomen naar 'de zijkant' toen ik 's ochtend het festivalterrein op liep. Vond ze ook niet enorm vriendelijk, maar ook weer niet heel onvriendelijk. Vijf minuutjes alles gecheckt tot de boxer, had niks bij me, kon weer gaan. Leek me 'gewoon' een steekproef..

Het was in ieder geval niets vergeleken bij een uur lang alles uit m'n backpack moeten uitleggen (inclusief het vertalen van een stripverhaaltje op een pak dropjes..? en een uitleg van het systeem 'studiefinanciering') toen ik ooit op Houston overstapte op weg naar Guatemala.

• Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit en CVS
3voor12 noemt deze act niet eens in de top 25. Erg vreemd want het dak ging er af. Zoveel enthousiasme. Ik vond het geweldig om te zien. Die zanger is echt top. Vreemd inderdaad dat deze act dan eigenlijk wordt genegeerd.
Ze hebben bij 3voor12 beetje een hekel aan dit soort 'oude' acts, net als bij Limp Bizkit. Daarom wordt het genegeerd. Ze vinden dat het een Lowlands-onwaardige act is en op Pinkpop hoort. Tsja.

Papa Roach was voor iedereen uit onze groep die erbij was hun hoogtepunt van het weekend (Ik stond zelf bij FKA Twigs). Dat hoor ik ze niet vaak zeggen :) Zelf het laatste stukje van Papa Roach nog wel gezien van buiten en heb te weinig gezien om een mening te vormen. Vond het wel lekker dat de leadzanger claimde dat ze de volgende keer wel op de fucking mainstage staan. Ik hou wel van dat soort schurende uitspraken als je net de Heineken kapot hebt gespeeld met één van de grootste moshpits ooit daar.

Achja, dat zul je altijd blijven houden met recensies. Ik snap zelf niet zo goed dat Job Jobse & Ki/Ki zo hoog staan die top 25. Sure, ik ben ook lekker los gegaan op de Alpha maar vond het allemaal wel wat makkelijk en muzikaal gezien niet heel spannend. Zelfs de show van Jamie XX had nog meer productie.

Daarom lekker je eigen zintuigen geloven en niet te veel aantrekken wat er wel of niet in recensies staat.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread