Lowlands 2025

De LL zaterdag 2025. Slapen was een ramp. Te kleine tent en te grote matjes, maar goed je hebt het ermee te doen. We hadden gelukkig leuke buren, hoewel….

Benieuwd hoe er hier tegenaan gekeken wordt. De directe buren waren dikke prima. Leuke mensen. Alleen stonden wij bijna tegen een hek aan bij een brandgang op camping 6. Een groepje mannen die iets verderop ook tegen het hek hun kampement hadden, kwamen af en toe lekker pissen tegen het hek aan op het einde van de brandgang dichtbij andere tenten van ons en de buurtjes. De wc was prima te belopen. Ik vind dat best gek. Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Effin muziek!
  • Gestart met Joep Beving. Was erg gaaf om gezien te hebben. Tof dat ze dit programmeren.
  • Daarna Ecca Vandal. Gelijk een stevig begin. Mooi! Ik vind dit ook weer een act die verschillende stijlen combineert net als Turnstile. Is dit een soort van nieuwe trend / beweging? Af en toe hard en stevig, maar ook weer toegankelijk. Tof optreden.
  • Hierna was het even family time. Mijn jongste dochter was ook aangekomen op LL en de oudste kwam ook met haar vriendin meeten omdat ze jarig was. Daarna even met z’n allen The Beaches kijken. Leuke band. Een aantal mooie liedjes. Sympathiek en leuke oprechte interactie. Ik heb me enorm vermaakt met deze band.
  • Daarna richting Alpha om een stukje Vampire Weekend te kijken op aanraden van enthousiastelingen hier. Goede band, maar niet mijn ding. Wel mooi de gelegenheid om daarna een goede plek te zoeken voor RAYE. Want daarom waren we met de hele familie bij elkaar op LL.
  • RAYE vond ik (vonden wij) enorm gaaf en de nummer 1 van het weekend. Wat een band, wat een stem, wat een spelvreugde, emotie, feest etc. Ook het nieuwe nummer I know you’re hurting bevalt mij erg goed. En vanaf de nightclub session was het helemaal knallen. Wauw, wauw, wauw! Hoe mooi dat je dit met je vrouw en twee dochters mag meemaken. Absolute rijkdom.
  • De vrouwen bleven wachten voor Chappell Roan vanwege de goede plekken die we hadden. Ik ging met een maatje van mij in de sprint richting Heineken voor Papa Roach! Ik heb veel (denigrerende) opmerking (ook hier) voorbij zien komen over Papa Roach, maar wat een feest was dat. Daar kunnen heel veel acts (o.a. FDC) nog een puntje aan zuigen qua performance, passie, spelplezier, energie, dankbaarheid etc. Vanaf het eerste nummer (Even if it kills me) gingen alle registers open. Ook qua pyrotechniek. De Heineken ontplofte op het einde tijdens de nu metal tijdmachine en het afsluitende Last resort. Maar ook de response op andere nummers waren top, o.a. getting away with murder. Papa Roach heeft echt mijn hart gestolen met dit optreden.
  • Daarna snel door richting Alpha om nog een stuk Chappell Roan mee te pakken. Helaas was de energie wel op bij de jongste en mijn vrouw en heb ik alleen nog Barracuda (toffe cover) kunnen meepakken. Zag er gaaf uit qua podium en totale uitstraling. Daarna mijn dochter naar de uitgang gebracht waar mijn vader tussen de irritante taxichauffeurs stond te wachten. Wat een bijzondere Lowlands dag was dit zeg 🥲❤️

De LL zondag 2025. Na een goede nacht (ja, ja ik spreek jullie ook nog wel als jullie 51 zijn) op tijd de tent opgeruimd en alles naar de auto gebracht. Daarna lekker richting het festivalterrein voor Kasper v/d Laan. Eerst nog lekker ontspannen gezeten bij de cocktail bar bij de Heineken. Even een paar drankjes doen en toen de Heineken in.
  • Kasper v/d Laan, wat een gek! Ik (wij) vond(en) het hilarisch. Ik was vooraf bang dat het stukjes zouden zijn uit zijn oude shows, maar dat was niet het geval. Succes Geluk wat een schot in de roos. Tranen met tuiten gelachen. Mooie afwisseling en goede zet van de organisatie.
  • Daarna door naar NNO. Was dikke prima. Ik vond het vorig jaar leuker met het thema filmmuziek.
  • BCNR geskipt. Wilde ze wel kijken, maar ergerde me bij binnenkomst aan de vlag die daar hing. Daarnaast had ik naast liquid breakfast nog niks gegeten. Goed moment dus omdat wel te doen.
  • Daarna Sofia Isella in de India. Het was niet druk en het liep gedurende het optreden wel leeg, maar ik vond het toch wel interessant genoeg om te blijven. Het is een aparte dame. Beetje weird. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
  • Daarna even rustig aan gedaan tot Lola Young. Ik wilde haar goed kunnen zien. Dus op tijd naar binnen voor een goed plekje. Geen spijt van gehad. Goede band en heerlijke zangeres die Lola Young. Heb het idee dat ze zelf op een trein terecht is gekomen die heel hard gaat. Hopelijk houdt ze het vol. Hoogtepunten voor mij Big Brown Eyes en Conceited.
  • Toen weer in de sprint naar FDC. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen FDC en ik gaat niks worden. Op plaat prima. Live is het niet mijn ding om talloze redenen. Statisch, ongeïnteresseerd, geen passie, geen beleving, geen interactie etc. Het raakt mij totaal niet. Ik schrok ook enorm van de lage opkomst. Ik had het veel drukker verwacht. FDC was mijn laatste act van deze editie. Not going out with a bang 💥
Daarna nog wat vinyl gekocht bij Concerto en richting de uitgang gegaan. Wat een heerlijke editie heb ik weer gehad. Het zijn vooral de mensen die LL maken. Ik heb zoveel leuke gesprekken gehad. Van jong tot oud. Zelfs mijn dochter van 14 jaar viel het gelijk op. Wat een leuke mensen zijn hier allemaal. Het lijkt wel of je allemaal snel vrienden maakt pap.

LIJSTJES

Eten:

Donderdag: patatje stoofvlees

Vrijdag: Eitje ontbijtje Flevo Foods / Mitrailette / Kimchi burger Beef Chief

Zaterdag: broodje ei met bacon etc. / Onkonomiyaki pancake / pizza gedeeld met dochterlief & wat Indo snackjes

Zondag: Pannekoek / patatje stoofvlees

Ook hier bedankt voor de tips en aanraders 🙏🏻

Muziek:
  1. RAYE
  2. Papa Roach
  3. Kasper v/d Laan
  4. QOTSA
  5. Lola Young
  6. London Grammar
  7. The Beaches
  8. Ecca Vandal
  9. Kingfishr
  10. Jalen Ngonda
  11. Sofia Isella
  12. Joep Beving
  13. Luvcat
  14. Wodan Boys
  15. Fontaines DC
  16. NNO
  17. Marathon
En natuurlijk Barracuda by Chappell Roan 🤘🏻🔥

Benieuwd hoe de koers gaat zijn in de toekomst. Om diverse redenen zal ons groepje van 4 volgend jaar wel weer halveren of dat ik alleen overblijf. We zien het wel. Voor nu vooral nagenieten met jullie verhalen, recensies en live beelden via 3voor12 en NPO3.

Bedankt allemaal weer voor een heerlijke editie van Lowlands ❤️

Ja dit haalt mij toch altijd uit de show bij de x-ray. 2x weggelopen omdat ik het geluid er slecht vond ( Marathon & Been Stellar) . Sterker nog als ik zie dat iets in de X-ray staat sla ik die soms liever over.

Voor de rest niet echt last gehad van slechte geluidskwaliteit. Behalve miss bij Fontaines DC, waar zijn stem rechts in het voorvak niet goed te horen was.
X-ray is echt aan een update toe.mag tevens wat groter.
Inderdaad Been Stellar was doodzonde
Band onwaardig.zo slecht dat geluid was.
Het is vaak te hard in dat hok.en kant weinig kanten op qua akoestiek.

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
Grootste minpunt van LL blijft voor mij ook de drukte in de nacht in de tenten.

Ik kom er dan nooit lekker in. Geen zin om 5 a 10 minuten mezelf door een mensen massa te duwen en blijf dan veel aan de rand of buiten staan . En dat verveelt dan weer na een paar minuten waardoor je een rondje gaat lopen. Maar eigenlijk is het in de nacht gewoon bijna overal heel erg druk. Fijnste drukte snachts was gisternacht in de India tijdens Sub Focus. Ik vind dat Lowlands hier wel wat mee moet gaan doen.
ik vond de Lima vrijdagavond tijdens ICONIC en zaterdagnacht tijdens Het Alternatief ook wel erg fijn, maar misschien omdat het gemiddelde nachtpubliek niet zo trekt?😅

De LL zaterdag 2025. Slapen was een ramp. Te kleine tent en te grote matjes, maar goed je hebt het ermee te doen. We hadden gelukkig leuke buren, hoewel….

Benieuwd hoe er hier tegenaan gekeken wordt. De directe buren waren dikke prima. Leuke mensen. Alleen stonden wij bijna tegen een hek aan bij een brandgang op camping 6. Een groepje mannen die iets verderop ook tegen het hek hun kampement hadden, kwamen af en toe lekker pissen tegen het hek aan op het einde van de brandgang dichtbij andere tenten van ons en de buurtjes. De wc was prima te belopen. Ik vind dat best gek. Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Effin muziek!
  • Gestart met Joep Beving. Was erg gaaf om gezien te hebben. Tof dat ze dit programmeren.
  • Daarna Ecca Vandal. Gelijk een stevig begin. Mooi! Ik vind dit ook weer een act die verschillende stijlen combineert net als Turnstile. Is dit een soort van nieuwe trend / beweging? Af en toe hard en stevig, maar ook weer toegankelijk. Tof optreden.
  • Hierna was het even family time. Mijn jongste dochter was ook aangekomen op LL en de oudste kwam ook met haar vriendin meeten omdat ze jarig was. Daarna even met z’n allen The Beaches kijken. Leuke band. Een aantal mooie liedjes. Sympathiek en leuke oprechte interactie. Ik heb me enorm vermaakt met deze band.
  • Daarna richting Alpha om een stukje Vampire Weekend te kijken op aanraden van enthousiastelingen hier. Goede band, maar niet mijn ding. Wel mooi de gelegenheid om daarna een goede plek te zoeken voor RAYE. Want daarom waren we met de hele familie bij elkaar op LL.
  • RAYE vond ik (vonden wij) enorm gaaf en de nummer 1 van het weekend. Wat een band, wat een stem, wat een spelvreugde, emotie, feest etc. Ook het nieuwe nummer I know you’re hurting bevalt mij erg goed. En vanaf de nightclub session was het helemaal knallen. Wauw, wauw, wauw! Hoe mooi dat je dit met je vrouw en twee dochters mag meemaken. Absolute rijkdom.
  • De vrouwen bleven wachten voor Chappell Roan vanwege de goede plekken die we hadden. Ik ging met een maatje van mij in de sprint richting Heineken voor Papa Roach! Ik heb veel (denigrerende) opmerking (ook hier) voorbij zien komen over Papa Roach, maar wat een feest was dat. Daar kunnen heel veel acts (o.a. FDC) nog een puntje aan zuigen qua performance, passie, spelplezier, energie, dankbaarheid etc. Vanaf het eerste nummer (Even if it kills me) gingen alle registers open. Ook qua pyrotechniek. De Heineken ontplofte op het einde tijdens de nu metal tijdmachine en het afsluitende Last resort. Maar ook de response op andere nummers waren top, o.a. getting away with murder. Papa Roach heeft echt mijn hart gestolen met dit optreden.
  • Daarna snel door richting Alpha om nog een stuk Chappell Roan mee te pakken. Helaas was de energie wel op bij de jongste en mijn vrouw en heb ik alleen nog Barracuda (toffe cover) kunnen meepakken. Zag er gaaf uit qua podium en totale uitstraling. Daarna mijn dochter naar de uitgang gebracht waar mijn vader tussen de irritante taxichauffeurs stond te wachten. Wat een bijzondere Lowlands dag was dit zeg 🥲❤️

De LL zondag 2025. Na een goede nacht (ja, ja ik spreek jullie ook nog wel als jullie 51 zijn) op tijd de tent opgeruimd en alles naar de auto gebracht. Daarna lekker richting het festivalterrein voor Kasper v/d Laan. Eerst nog lekker ontspannen gezeten bij de cocktail bar bij de Heineken. Even een paar drankjes doen en toen de Heineken in.
  • Kasper v/d Laan, wat een gek! Ik (wij) vond(en) het hilarisch. Ik was vooraf bang dat het stukjes zouden zijn uit zijn oude shows, maar dat was niet het geval. Succes Geluk wat een schot in de roos. Tranen met tuiten gelachen. Mooie afwisseling en goede zet van de organisatie.
  • Daarna door naar NNO. Was dikke prima. Ik vond het vorig jaar leuker met het thema filmmuziek.
  • BCNR geskipt. Wilde ze wel kijken, maar ergerde me bij binnenkomst aan de vlag die daar hing. Daarnaast had ik naast liquid breakfast nog niks gegeten. Goed moment dus omdat wel te doen.
  • Daarna Sofia Isella in de India. Het was niet druk en het liep gedurende het optreden wel leeg, maar ik vond het toch wel interessant genoeg om te blijven. Het is een aparte dame. Beetje weird. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
  • Daarna even rustig aan gedaan tot Lola Young. Ik wilde haar goed kunnen zien. Dus op tijd naar binnen voor een goed plekje. Geen spijt van gehad. Goede band en heerlijke zangeres die Lola Young. Heb het idee dat ze zelf op een trein terecht is gekomen die heel hard gaat. Hopelijk houdt ze het vol. Hoogtepunten voor mij Big Brown Eyes en Conceited.
  • Toen weer in de sprint naar FDC. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen FDC en ik gaat niks worden. Op plaat prima. Live is het niet mijn ding om talloze redenen. Statisch, ongeïnteresseerd, geen passie, geen beleving, geen interactie etc. Het raakt mij totaal niet. Ik schrok ook enorm van de lage opkomst. Ik had het veel drukker verwacht. FDC was mijn laatste act van deze editie. Not going out with a bang 💥
Daarna nog wat vinyl gekocht bij Concerto en richting de uitgang gegaan. Wat een heerlijke editie heb ik weer gehad. Het zijn vooral de mensen die LL maken. Ik heb zoveel leuke gesprekken gehad. Van jong tot oud. Zelfs mijn dochter van 14 jaar viel het gelijk op. Wat een leuke mensen zijn hier allemaal. Het lijkt wel of je allemaal snel vrienden maakt pap.

LIJSTJES

Eten:

Zaterdag: broodje ei met bacon etc. / Onkonomiyaki pancake / pizza gedeeld met dochterlief & wat Indo snackjes

Muziek:
  1. RAYE
  2. Papa Roach
  3. Kasper v/d Laan
  4. QOTSA
  5. Lola Young
  6. London Grammar
  7. The Beaches
  8. Ecca Vandal
  9. Kingfishr
  10. Jalen Ngonda
  11. Sofia Isella
  12. Joep Beving
  13. Luvcat
  14. Wodan Boys
  15. Fontaines DC
  16. NNO
  17. Marathon

Benieuwd hoe de koers gaat zijn in de toekomst. Om diverse redenen zal ons groepje van 4 volgend jaar wel weer halveren of dat ik alleen overblijf. We zien het wel. Voor nu vooral nagenieten met jullie verhalen, recensies en live beelden via 3voor12 en NPO3.

Pure luiheid om maar overal te pissen, zeker als anderen daar hun tentje bijna tegen dat hek hebben staan. Maargoed, je weet dat het gebeurt. Om die reden vermijd ik dat ik op die plekken mijn tent zet.

• Leuk
Waarderingen: @Marc

Effin muziek!

LIJSTJES

Eten:

Muziek:
  1. RAYE
  2. Papa Roach
  3. Kasper v/d Laan
  4. QOTSA
  5. Lola Young
  6. London Grammar
  7. The Beaches
  8. Ecca Vandal
  9. Kingfishr
  10. Jalen Ngonda
  11. Sofia Isella
  12. Joep Beving
  13. Luvcat
  14. Wodan Boys
  15. Fontaines DC
  16. NNO
  17. Marathon

Mooi verslag!

Er was hier een forumlid die ons wilde wijsmaken dat papa roach live zeer slecht was en dat we dit beter konden skippen. Blij dat ik meerdere live concerten op YouTube had gekeken zodat ik me eigen mening kon vormen.

Voor mij was dit echt hét optreden van het weekend met stipt. Sterker nog, in 10 jaar lowlands komt het zeker in me top 5.
Wat een energie en wat een sfeer in die Heineken zeg. Echt iedereen was lyrisch over dit optreden. Bestaat er een energieker en enthousiaster persoon dan de leadsinger?

Geweldige moshpits. Viel nog iemand van een jaar of 60(?) op de grond die binnen een seconde werd opgepakt door 6 mensen… en weer door! Genieten!

100 % mee eens. Lekker duurzaam ook stelletje droeftoeters
Over duurzaam gesproken waarom geen herbruikbare bekers.

Is er trouwens voor die Desporados tent ooit iets nieuws gekomen? Want één tent minder in de nacht en meer publiek scheelt ook.

• Leuk
Waarderingen: putdeksel14
Mooi verslag!

Er was hier een forumlid die ons wilde wijsmaken dat papa roach live zeer slecht was en dat we dit beter konden skippen. Blij dat ik meerdere live concerten op YouTube had gekeken zodat ik me eigen mening kon vormen.

Voor mij was dit echt hét optreden van het weekend met stipt. Sterker nog, in 10 jaar lowlands komt het zeker in me top 5.
Wat een energie en wat een sfeer in die Heineken zeg. Echt iedereen was lyrisch over dit optreden. Bestaat er een energieker en enthousiaster persoon dan de leadsinger?

Geweldige moshpits. Viel nog iemand van een jaar of 60(?) op de grond die binnen een seconde werd opgepakt door 6 mensen… en weer door! Genieten!
Was hier graag bij geweest. Jeugdsentiment, maar de band staat ook 25 jaar later nog als een huis. Zijn stem klonk zeer goed op de stream en het enthousiasme spatte er echt van af.

• Leuk
Waarderingen: XaviLL en @Marc
Dacht dat er altijd neptakken geplaatst werden. Realiseerde me dit jaar pas dat er ook volledige bomen en struiken worden afgebroken.

• Verdrietig
Waarderingen: @Marc
Hier ook mijn verslagje, lekker nog even nagenieten tijdens het opschrijven. Sorry, nog best lang geworden..

Dit was voor mij en mijn partner (zijn 3e keer, de mijne de 7e) onze favoriete editie denk ik!

We hebben onze energieniveaus goed op pijl kunnen houden, en we zijn (behalve op zondag) nergens te ver of lang doorgezakt. Dus we waren best lekker fris dit weekend. Ook geprobeerd om deze keer de focus te leggen op de acts die we graag wilden zien, ipv zoveel mogelijk mee proberen te pakken. En dat werkte goed voor ons!

Ik ben ook eigenlijk alléen maar leuke mensen tegengekomen deze editie. En we hebben een leuk gevarieerd programma gehad. Ik heb de laatste jaren electronic music leren luisteren en begrijpen, dus deze keer ook genoeg tijd uitgerekend om 's nachts wat te ontdekken. Ik vond de varieteit dit jaar zelf iig erg goed!

Hoogtepunten:

1. Papa Roach!!! Wat was dat ff lekker beuken zeg. We stonden op een mooi plekje vooraan. Metal was die avond precies wat we nodig hadden. Een erg goede stage presence van de zanger en leuk ook die medley van Korn/Bizkit/SOAD. Zoals ook eerder werd gezegd, het was ook super om te zien hoe leuk de band het zelf had. Ze zeiden nog dat het hun beste gig van de tour was. Go Lowlands! Van tevoren tijdens het wachten nog aan de praat geraakt met een koppel van 60j+ die Papa Roach helemaal niet konden. Die hebben met zn 2 leuk mee staan headbangen de hele show 😄

2. Job Jobse en KI/KI waren super. We stonden op het grasveld continu mee te dansen. Het heeft toch echt wel wat, die late eerste avond beginnen met ff lekker dansen met zo'n mensenmassa en lichtshow buiten de Alpha. Ik vond het vet.

3. Bambie Thug. Erg goeie stem en stage presence. Ergens jammer dat ze geen band om zich heen had staan, want dat had goed gepast. Aan de andere kant ook wel weer heel cool dat ze helemaal haar eigen ding doet. Blij dat ik dr gezien heb!

4. Weval vonden we ook erg goed. Alleen hadden we pech en stonden we tussen veel praters, maar alsnog van genoten.

5. Chase & Status. Hier stonden we helemaal vooraan. Dit was mijn eerste DnB gig ooit (mn vriend is groot fan dus ik had hem beloofd dat ik mee zou gaan). Ik werd nog best zenuwachtig van tevoren want het werd me opeens een partij druk daar! Maar met het groepje vreemdelingen om ons heen hadden we besloten om lief voor elkaar te zijn. Het hele optreden hadden we dus genoeg plek om lekker te dansen. Iedereen ging helemaal los. Heerlijk!

6. DJ Gigola. Booh lekker. Ik had nog niet het gevoel dat ik goeie techno had meegemaakt dit festival, maar dat maakte Gigola helemaal goed. De lichten in de Bravo waren overigens leuk opgezet dit jaar, met die stellages wat ze deden verlagen. Goeie set, en op zondag de Bravo gelukkig een stuk minder druk dan op zaterdag.

7. Marc Rebillet. Gewoon verfrissend om eens een totaal andere act te zien. Hij heeft duidelijk talent maar kiest ervoor om totaal wacky een improv comedie act te doen in zn onderbroek 🤣 Veel gelachen (maar we hadden wel ook flink wat bier op op dat moment). I wish I had even half of the confidence of that man!

En een kleine shoutout naar de zerø BPM sessie in de Xray. Leuke toevoeging. Een heel uur was me wat lang dus het had iets korter gemogen, maar verder was het echt even een mooi rustmoment. Een gast voor ons werd iets té relaxed en viel in slaap en toen hard achterover van zijn zitje af op het einde haha. Samen even goed gegiecheld

Verder jammer/gemist:
- QOTSA. Wel naar uitgekeken maar die deden het op de een of andere manier niet voor ons. Raar. Misschien omdat we helemaal achteraan stonden. Het leek gewoon een beetje of ze er niet zo'n zin in hadden ofzo. Het kwam gewoon niet over op ons. Oh well!
- Adonis gemist! Mijn moeder was er dit jaar ook bij (en is nu Lowlands fan), en zij en haar vriend zijn er zaterdag tot 5u in de ochtend geweest. Party animals! Het was hun hoogtepunt van het weekend zeiden ze. Misschien toch volgend jaar maar eens proberen om er ook iets van mee te pakken..
- Okonomiyaki gemist, noooo
- Jammer dat we ze gemist hebben: Jamie XX, FKA Twigs, Lola Young
- Om af te koelen zijn we op vrijdag het meer ingesprongen. Gadver, wat een modder en vies water op dat plekje haha
- Heineken bier, urgh! Thank god voor het bierlokaal. Jammer dat niet meer bars ook een IPA-tje ofzo op het menu hebben staan. Maar het is een kleinigheidje, ik snap dat Heineken de hoofdsponsor is. Voor de biertjes uiteindelijk dus vaak op het bierlokaal gehangen. Leuke plek overigens!

Al met al, een top editie. Op naar volgend jaar :)

Sinds 2019 ben ik een vaste bezoeker van Lowlands en een stille meelezer hier op het forum. Het festival heeft me jarenlang veel gebracht: muziek, vrienden, onverwachte ontdekkingen. Ondanks dat ik dit jaar weer een top tijd had met mijn vrienden, voelde het voor mij echter anders, en ik denk dat dit mijn laatste Lowlands was.

Wat me raakte, was de zichtbare politieke lading rondom het Israël-Palestina-conflict. Ik ga naar een festival om even los te komen, maar de uitingen en symbolen voelden voor mij eenzijdig. Minder als maatschappelijk debat, meer als een toon die pijnlijke kanten van het conflict wegdrukt.

Dat hangt samen met mijn achtergrond. In mijn familiegeschiedenis is antisemitisme geen abstract begrip. Ik ben opgegroeid met verhalen over hoe geleidelijke normalisering kan omslaan in uitsluiting. Wat ik in geschiedenisboeken met ongeloof las, herken ik nu elementen van terug—op een plek die voor mij juist lang verbindend was.

Op meerdere momenten ervoer ik weinig ruimte voor andere perspectieven. Niet door individuele bezoekers per se, maar door de optelsom van signalen, slogans en het ontbreken van balans. Lowlands voelde voor mij altijd als “iedereen hoort erbij”. Dit jaar miste ik die breedte.

Ik begrijp dat kunst en muziek zich verhouden tot de wereld om ons heen. Tegelijk hoop ik dat organisatoren en artiesten zich bewust zijn van de impact wanneer één geluid zo dominant wordt dat andere ervaringen naar de achtergrond verdwijnen. Voor mij is dit een moment om een streep te trekken.

Toch ben ik benieuwd hoe anderen dit hebben beleefd. Hoe hebben jullie dit ervaren? Hebben jullie ook iets gemerkt aan de toon, of juist niet? Ik lees graag mee. Niet om te polariseren, maar om beter te begrijpen hoe dit bij anderen binnenkwam
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb me dit ook afgevraagd hoe dit voor mensen van Joodse / Israëlische komaf is. Mij raakt het niet als individu. Wel als bezoeker. Want daar kom ik niet voor. Ik vind het ook goedkoop scoren.

Ik vraag me ook af hoe tolerant het publiek is als ik daar zou gaan lopen met een Israëlische vlag. Dan wel weer ironisch dat je binnenkomt met een Palestijnse vlag bij een optreden en dat de desbetreffende artiest even later een hoed opzet met een print erop van een Amerikaanse vlag.

Laat een artiest hier zelf voor kiezen als ze dat willen. Dring het niet op en pak niet het moment van desbetreffende act af. En ja ik vind het ook verschrikkelijk wat daar allemaal gaande is. Maar met vlaggen zwaaien op een duur festival voelt voor mij tegenstrijdig / niet passend. Geef dan dat geld aan een hulporganisatie of ga zelf ter plekke hulp bieden. Dan maak je een verschil.

Is er trouwens iemand toevallig bij Sisso en Maiko geweest in de Lima?

Wat een muziek was dat zeg hahaha. Afrikaanse happy hardcore. Wat een sfeer en wat een hilarisch optreden. Tent ging los!
Ik ben hier geweest, stond daar midden vooraan met een groepje helemaal los te gaan. Het zweet stroomde letterlijk van het lichaam af.

Ik kwam ze later nog tegen op het terrein en toen met z’n moeder uit Tanzania gefacetimed haha. Dankbaar dat ze waren joh. Op de foto enz.

Uiteraard van donderdag t/m maandag aanwezig geweest.

Vrijdag
Op papier een vrij pittige dag qua meters. Begonnen bij Marathon lekker begin van de dag. Vervolgens CMAT gekeken meteen 1 van de hoogtepunten van het weekend. Ik had haar eerder solo gezien als voorprogramma van Sam Fender, dat was minder. Met band gewoon heel gaaf. Klein stukje Wodan Boys gezien, daar zat de sfeer er ook goed in. 1 van de tegenvallers van het weekend was Boko Yout, had er veel meer van verwacht. Vervolgens een 'Dauwpop' blokje, dus bands die ik daar ook gezien heb. Kingfishr, leuke band, snel gegroeid, maar toch wel heel veel van hetzelfde. Luvcat was onderhoudend, geluid was niet optimaal. Spencer Sutherland was wel heel erg veel, vooral het publiek vragen om er meer energie in te brengen, eerder dan gepland weggelopen. Daardoor bij Amaarae binnengelopen en zo snel mogelijk weg, dat was me te vals. Unpeople was een volgend hoogtepunt, vooral onder de indruk van de zanger, hopelijk kan ik die ooit nog eens bekijken. Toen was het tijd voor een Bami Compleet, altijd goed. En door naar Cat Burns, steengoed, zelfs een stukje van QOTSA opgeofferd om het af te kijken. Queens Of The Stone Age moest even op gang komen, maar de laatste 45min waren echt genieten met als klapstuk natuurlijk 'A Song for the Dead'. Wallows was prima, maar niet meer dan dat. Was precies op tijd om de eerste tonen van Job Jobse & KI/KI te horen. De opening en setting/lampen waren gaaf, maar de uitgezochte nummers waren makkelijk en ik vind het uiteindelijk toch te dun als headliner. Ik heb me zeker vermaakt, maar het was niet zo overtuigd als bij Charlotte de Witte 2 jaar geleden. Vervolgens nog het heerlijke slot van Tramhaus meegepakt. De nacht begon met een teleurstelling: Danny L Harle kon mij totaal niet overtuigen, ik hoopte echt op meer eigen/ouder werk. Gelukkig maakte DJ G2G het meer dan goed, de verrassendste set van het weekend! Omdat de rest van de groep het niks vond tussendoor 10min Nooriyah gezien, dat was mwoh, dus snel weer alleen terug naar de X-ray gegaan.

Zaterdag
De dag van de afzeggingen helaas (Royal Otis, Maruja, The Blessed Madonna) en het was al de minste dag voor mij. Ook een raar blokkenschema met eigenlijk steeds meerdere bands tegelijk en daarna niks. Ik ben nogal van de voorbereiding dus moest me er toe zetten om een nieuwe route te plannen. Met Bartees Strange begon de dag goed. Ik vond het vooral leuk dat de drumster zichtbaar aan het genieten was van het spelen. Vervolgens zowel Balu Brigada als Been Stellar gezien. De laatste was 1 muur van geluid en ruis (eerder genoemd door iemand dat het geluid in de X-ray niet altijd even best was). Bula Brigada was mwoh, al is Backseat wel een knaller die in mijn playlist komt. Om zoveel mogelijk tenten af te vinken en uurtje Hacienda gedaan (DJ Tracksuit), was natuurlijk nog erg rustig. Suki Waterhouse vond ik wat tegenvallen, dus een groter deel van Good Neighbours bekeken. Van de bandjes van de voormiddag veruit het beste. Vervolgens comedy meegepakt in de Adonis: Nira Tal. Een zeer vermakelijk half uur, zeker een optie om vaker te doen. The Beaches is een band die ik al langere tijd wilde zien, en ze stelden niet teleur. Volgens mij hadden ze de hele tent mee, wat een feest. Vampire Weekend vanaf de Alpha bult gekeken, wat een goede muzikanten, heerlijk. Met het ontstane gat een stukje van Chris Stussy bekeken, uiteraard door de drukte, buiten de tent. Hij had er iig werk van gemaakt om er iets speciaals van te maken en klonk goed. Ondertussen Caribisch gegeten. South Arcade was voor mij de verrassing van het weekend, wat een speelplezier en klonk uitstekend! Ik duik niet vaak een pit in, maar hier een uitzondering gemaakt. The Murder Capital heb ik thuis regelmatig opstaan, maar net als vorige keer op LL, live het niet voor mij. Komt vooral door mijn irritatie richting de zanger. Papa Roach was geweldig, jeugdsentiment, en stond als een huis in overvolle Heineken (rock dood op LL?). Even getwijfeld, toch eerder weggegaan voor Chapell Roan. Wilde eigenlijk het voorvak in om ook de echte fans mee te maken, maar daar stond een rij en het was verder niet druk, dus halverwege de tent gaan staan. Wat een gave show, in het midden wel een paar mindere songs, verder van genoten. Vervolgens Het Alternatief (tot mijn vrienden gingen slapen) en daarna Not A Fan (wat meteen mijn samenvatting is) en daarna de Bravo in. Job Jobse wel gezien, echt een waardeloze set, volgens mij zelfs met overlap met de set van vrijdag. Echt genieten kon ook niet met die drukte en de India was niet veel beter, dus eerder dan gepland richting de tent. Ik gaf eerder aan dat de shotjesbar een aanwinst is. Dat klopt, maar je hebt er een dag later toch last van 😂, dus wat extra slapen kwam goed uit.

Kleine intermezzo betreffende de shotjesbar: sterke drank mag vergunningtechnisch niet en bijvoorbeeld echte Barcardi gebruiken in de Hacienda ook niet. Maar dit wel? 🤷🏼‍♂️

Zondag
Lekker geslapen, dus de eerste band (Yukimi) gemist. Meteen begonnen met Ploegendienst 🤘🏻. Ik liep me al 2 jaar te irriteren aan het in mijn ogen respectloze gedrag bij het NNO, gelukkig was er dit jaar een alternatief: Oceanic & Greetje Bijma. Er zaten wel veel dipjes in de set, dus het zal me niet bij blijven. Ik was totaal verrast door het laatste album van Maan, dus ik was erg benieuwd. Ik vind dat het prima past op LL, laatste 2 uptempo nummers hadden van mij niet gehoeven, ik snap wel dat ze daarvoor kiest in de Bravo. Vervolgens in de grote chaos bij Soapbox beland, die komt in de top 10! Sofia Isella kon mij niet bekoren, dat heb ik al snel met artiesten die alles van een backing halen. Bij Ekkstacy wederom baggergeluid, al was het buiten de X-ray te doen. The Chats laten het zo makkelijk lijken: drum, 1 bass, 1 gitaar. Oneindig veel aanstekelijke nummers, die met weinig pauze erdoor worden geramd, top. Molchat Doma vond ik niks dus mooi tijd om te eten @Bamischijf bedankt voor de tip: vuurkeuken was het hoogtepunt qua eten. Ook meteen een goede bodem voor een paar pittige wandelingen (Alpha - Bravo - Alpha). Fontaines DC vond ik heerlijk, maar niet top, wel eerder weg om in volle draf richting de Bravo te gaan. Chase & Status was helaas dus niet live, kleine tegenvaller, maar ze stelden niet teleur. Is ook wel makkelijk want dit is echt helemaal mijn ding. Stond midden in de tent en vond het wel te doen qua drukte. Op naar Jamie XX, dat was veel steviger dan ik had verwacht, eigenlijk een slimme zet van hem op deze spot. Het was ook echt druk en ook dit is wel echt mijn muziek. Vervolgens de nacht in met Het Bacchanaal, DJ Heartstring, DJ Gigola en Salome. Waarbij de laatste 2 eruit sprongen en DJ Gigola voor mij de set van het weekend neerzette!

Top 10
1. Chappel Roan
2. CMAT
3. Chase & Status
4. Soapbox
5. South Arcade
6. DJ Gigola
7. The Beaches
8. The Chats
9. Jamie XX
10. Papa Roach

Qua Alpha-acts niet het beste jaar, wel voor het eerst sinds lange tijd alle Alpha-afsluiters gezien, in de breedte voor mij een prima editie.

Voldaan en 140.000 stappen verder (incl. dansbewegingen) op naar volgend jaar!

Effin muziek!

LIJSTJES

Eten:

Muziek:
  1. RAYE
  2. Papa Roach
  3. Kasper v/d Laan
  4. QOTSA
  5. Lola Young
  6. London Grammar
  7. The Beaches
  8. Ecca Vandal
  9. Kingfishr
  10. Jalen Ngonda
  11. Sofia Isella
  12. Joep Beving
  13. Luvcat
  14. Wodan Boys
  15. Fontaines DC
  16. NNO
  17. Marathon

Papa Roach was voor mij ook de knaller. Lees hier ook weinig over terwijl de Heineken in de fik stond qua set en beleving van publiek en de band zelf.
Lijkt wel compleet genegeerd te worden (niet meer hip genoeg??). En ja hier kunnen nog veel artiesten nog een voorbeeld aan nemen qua passie ook nog na zoveel jaren.
En inderdaad Kasper was mijn nummer 2. Wat is dat toch geniaal.

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: Onibaba en @Marc
Zo ook weer thuis van drie dagen naar de klote :) Mooi feestje weer! voor de verandering lekker op vrijdag ochtend aangekomen en beviel goed. We stond lekker achteraan op de camper camping en liepen zo de weg op.

Douche was zoals ieder jaar te druk, te duur en kwaliteit ruk maar ja tis niet anders!

Line up vond ik voor af mwa en achteraf best wat verschillende acts gezien die ik niet gepland en dingen die ik gepland het niet worden om wat voor reden dan ook! De set van Job Josse en KI/KI was echt top! Chase & Status ook heel veel energie enkel veel en veel te druk! (waarom moeten die vrouwen allemaal zo'n handtas mee...) Chris Stussy ook top maar ook mega mega druk QoTSA ook een hele toffe set! Sef moet anti depri pillen slikken. Viel erg tegen!

Het was weer zoals vorige jaren veel en veel te druk in sommige tenten. Dat is wel echt heel irritant. Van verdriet maar wat dingen overgeslagen.

Het wordt wel steeds commercieler en een ander "hipper" publiek waar ik toch wat minder van heb. Maar goed je kan er altijd zelf nog een feest van maken en nergens aan irriteren :) Volgend jaar gaan we wel weer.

Al dat domme gedoe met die Palestina vlaggen snap ik dan weer niet maar ja.
Ik vond de buiten douches ideaal. Lekkere straal, geen rijen en gratis (alle kleine beetjes helpen 😉). Alleen een gordijntje zou handig zijn. Niet voor mezelf, maar wel voor de anderen 😅

• Leuk
Waarderingen: team-0, freezeroz en CVS
Onze leeftijdgenoten die schuin tegenover ons stonden hadden een theorie over de groepen jonge lui.

Gemengde jonge groepen (man/vrouw) waren volgens hun socialer en makkelijker om contact mee te leggen.

Groepen met alleen (jonge) mannen of alleen vrouwen waren volgens hun meer gesloten en niet geïnteresseerd in sociaal contact op de camping.

Heb terug zitten denken en ze had wel een punt. De jaren dat we een top straatje hadden op de camping waren het veel al gemende groepen.
De jaren dat we het minder troffen met het straatje (toevallig) niet.
Mijn oudste dochter stond op een (medium?) groepsplek. Wat je daardoor volgens mij krijgt omdat het al groepen zijn dat er minder sociaal contact is met buren. Ik heb juist op camping 6 veel contact gehad met diverse buren. Dat vind ik juist erg leuk aan LL.

• Geweldig
Waarderingen: eva84
Heb het nog nooit gezien eigenlijk, dat er iemand werd meegenomen. Hoe werkt dat dan? Is het inleveren en weer door (zoals uit het verhaal van Xavi blijkt) of ben je echt goed aan de beurt?
Misschien kan een Woo-verzoek onze vragen beantwoorden.

Is er al eens eerder een Woo of WOB gedaan? Dit onderwerp is vast eens eerder uitgebreid in dit forum besproken.

Papa Roach was voor mij ook de knaller. Lees hier ook weinig over terwijl de Heineken in de fik stond qua set en beleving van publiek en de band zelf.
Lijkt wel compleet genegeerd te worden (niet meer hip genoeg??). En ja hier kunnen nog veel artiesten nog een voorbeeld aan nemen qua passie ook nog na zoveel jaren.
En inderdaad Kasper was mijn nummer 2. Wat is dat toch geniaal.
Hier overigens voor wie wil nagenieten een linkje naar de Papa Roach show, staat (nog?) niet op Youtube maar wel op Rumble https://rumble.com/v6xojhi-papa-roach-live-lowlands-festival-08162025.html

Users who are viewing this thread