Lowlands 2025

Geen trots moment maar ik ben 10 jaar geleden meegenomen naar deze controle plek naast de bol.com

Ik kwam aanlopen en kwam zonder problemen door de security heen. Echter na 20 meter kreeg ik een hand op me schouder. Het waren twee undercover agenten in een festival outfit. Ze vroegen of ik mee wilde lopen.

Ik liep met ze mee en bedacht snel hoe ik mijn verboden middelen kon dumpen. Terwijl ik een grapje maakte over de outfit van een persoon die langsliep, merkte ik dat de agenten naar links keken. Ik dacht dit is me kans en gooi de middelen weg naar rechts.

Niet handig gedaan, want er kwam nog een hand op me schouder van een derde agent en ik hoorde: ”ja, nu heb je dus een serieus probleem.”

Het bijzondere aan dit is dat mijn vriendin 100 meter achter me liep en die bij de ingang werd geïnformeerd dat haar vriend was opgepakt. Hielden ze me al eerder in de gaten middels camera? Hoe wisten zij dat dit mijn vriendin was? Ik weet het nog steeds niet.

Ah fijn. Ik moest al me kleding uittrekken en alles werd gecontroleerd. Even bukken etc… mijn vriendin zat op een stoel op 5 meter afstand en kon de hele show meegenieten. De schaamte was groot kan ik je vertellen.

Er werd niet gecontroleerd wat voor drugs ik bij me had of hoeveel, het ging gelijk in een ton. Bijzonder, want ik had aardig wat bij me en dat kon de hoogte van de straf/boete bepalen?

Het gesprek daarna was zeer agressief vanaf de kant van de politie. Ik werd 30 minuten ondervraagd over van alles en nog wat: werk, lease auto, vrienden, familie, verleden. Alles werd gecontroleerd.

Mijn vriendin, nuchter, zat bij dit gesprek en heeft ook meerdere keren aangeven of dit niet allemaal wat overdreven was qua agressieve ondervraging methode.

“BEN JIJ TROTS OP JE JONGEN?” “ZIJN JE OUDERS TROTS?”… dit soort teksten 30 minuten lang.

Het was vrijdagavond en ik zag de bui al hangen. Eerste lowlands en het eindigde zo. Tent inpakken, misschien laten staan? Of direct overgedragen worden? Ik piste zowat in me broek van angst haha.

Toen stonden de twee agenten op. Gaven me een hand en wenste me nog een goed weekend. Ik dacht even dat ik in de maling werd genomen. Waar was dit allemaal dan voor nodig geweest? Waarom controleerde ze niet de hoeveelheid en waarom mocht ik terug. Bijzonder vond ik.

Ik ben daarna naar de dichtssbezijnde bar gelopen. Haalde een paar biertjes (hartslag nog 160 en trillende handen) en ben lekker naar bed gegaan.

Veel mensen afgevoerd zien worden dit weekend. Blijft een beetje traumatisch haha!
Jeetje wat een verhaal. Dat er veel cameras zijn en stille rondlopen is wel waar idd.

• Leuk
Waarderingen: micham
Haha dat is toch appels met peren vergelijken. Verdiep je eens in beide onderwerpen zou ik zeggen. Ja ik stem! We moeten blij zijn met dat democratische recht. Daarnaast over klimaat verandering zijn wij de Westerse wereld er de oorzaak van. Wij kopen al die goedkope spullen uit landen als China en India omdat lekker weer een nieuw setje willen voor een Lowlands....

Ook dat constant roepen van genocide wat een juridische term is en om het te bepalen een rechtbank aan te pas moet komen of het genocide is word ik moe van! Queers for Palenstine ook zo'n mooie. Nou die gaan daar gewoon met hun hoofd naar voren van het dak af hoor.

Het mag wel maar dan ben je in mijn ogen hypocriet. Al het leed is even erg enkel mensen doen aan cherry picking waar ze kiezen over welk leed er nu we nu weer iets over moeten roeptoeteren zonder enige diepgang in het conflict te hebben.

Ons eigen land laat containers vol spul uit China komen hoor waar van er zat wordt gemaakt door Oeigoeren in "heropvoedingskampen"

Daarnaast doen we nog steeds veelvuldig handel met Rusland ook al dan niet via een tussenbedrijf.

Allemaal boter op het hoofdje zeg ik dan. Ze zullen wel beter slapen dan...
En wat gaan jouw eindeloze pro-israel (want dat sentiment verstop je heel slecht) rants op deze pagina bijdragen aan het conflict waar volgens jouw eerdere post alleen de VS invloed op heeft?
Ook niks toch? Laat het gaan gast. Het is wel goed zo.

Jeetje wat een verhaal. Dat er veel cameras zijn en stille rondlopen is wel waar idd.
Heb het nog nooit gezien eigenlijk, dat er iemand werd meegenomen. Hoe werkt dat dan? Is het inleveren en weer door (zoals uit het verhaal van Xavi blijkt) of ben je echt goed aan de beurt?

• Leuk
Waarderingen: micham
Het geluid in de X-ray was zeer matig
Ja dit haalt mij toch altijd uit de show bij de x-ray. 2x weggelopen omdat ik het geluid er slecht vond ( Marathon & Been Stellar) . Sterker nog als ik zie dat iets in de X-ray staat sla ik die soms liever over.

Voor de rest niet echt last gehad van slechte geluidskwaliteit. Behalve miss bij Fontaines DC, waar zijn stem rechts in het voorvak niet goed te horen was.

Heb het nog nooit gezien eigenlijk, dat er iemand werd meegenomen. Hoe werkt dat dan? Is het inleveren en weer door (zoals uit het verhaal van Xavi blijkt) of ben je echt goed aan de beurt?
Ook nooit meegemaakt, maar ik dacht dat het een gevalletje boete betalen en aantekening op je strafblad wordt?

Ik vind het publiek eigenlijk een stuk beter dan 2 a 3 jaar geleden.

Geen ruzies gezien, geen dronken mannen die vrouwen lastig vallen zoals dat op andere festivals wel is gebeurd. Iedereen let op elkaar. Stond even in mijn eentje naast de India tijdens Drumm & Bass en meteen iemand die vroeg hoe het ging. Alleen maar lieve en vriendelijke mensen gezien.

Denk dat dit ook 1 van de leukste festivals is voor artiesten om op te treden (zeker de wat energiekere acts).
Geen apathisch publiek, maar meteen in om er iets moois van te maken en te dansen. Bij Papa Roach leek het of ik echte verbazing zag bij de leadzanger van wat er allemaal voor zich afspeelde.

Binnenkort maar even een uitgebreid verslag type, echt een top weekend gehad.
Dat Papa Roach gevoel herken ik volledig. Iedereen volle bak maar toch samen.

• Leuk
Waarderingen: @Marc en El Branco
Ik heb het ook gehoord van een kennis. Door stillen op de schouder getikt en meekomen. Proces verbaal, strafblad, boete. En dat was op vrijdag begin van de dag. Diegene mocht pas op zaterdag weer door de poort.

En wat gaan jouw eindeloze pro-israel (want dat sentiment verstop je heel slecht) rants op deze pagina bijdragen aan het conflict waar volgens jouw eerdere post alleen de VS invloed op heeft?
Ook niks toch? Laat het gaan gast. Het is wel goed zo.
Heel mooi dat mensen altijd je in een hokje stoppen als je het niet met ze eens bent. Ik ben alles behalve pro-israel dus helaas....

Zolang de VS het oké vindt wat Israël doet gaat het door dat klopt inderdaad. Iets met een flinke lobby van een rijke invloedrijke gemeenschap.

Ook nooit meegemaakt, maar ik dacht dat het een gevalletje boete betalen en aantekening op je strafblad wordt?
Ken er meerdere die "opgepakt" zijn voor dit soort zaken. Veelal spul inleveren en "foei" en weer door....

Enkel bij dealer hoeveelheden kan het meer worden. We gedogen nogal wat in Nederland en bij LL nog ietsie meer dan normaal als ik zo om mij heen kijk is het bij het nachtprogramma net zo normaal als een biertje.

Ik heb het ook gehoord van een kennis. Door stillen op de schouder getikt en meekomen. Proces verbaal, strafblad, boete. En dat was op vrijdag begin van de dag. Diegene mocht pas op zaterdag weer door de poort.
Heb nu wel dit beeld voor me van de controle kamer op LL als ze via de camera beelden van al die duizenden drugs gebruikers eindelijk weer is iemand te pakken hebben:
cheering.gif

Ken er meerdere die "opgepakt" zijn voor dit soort zaken. Veelal spul inleveren en "foei" en weer door....

Enkel bij dealer hoeveelheden kan het meer worden. We gedogen nogal wat in Nederland en bij LL nog ietsie meer dan normaal als ik zo om mij heen kijk is het bij het nachtprogramma net zo normaal als een biertje.
Heb sowieso het idee dat jongeren minder zijn gaan drinken, maar sneller drugs gebruiken.

Heb sowieso het idee dat jongeren minder zijn gaan drinken, maar sneller drugs gebruiken.
Dat denk ik ook! Zal misschien ook een kwestie van geld zijn. Het is nogal wat goedkoper van € 9,50 voor een Bacardi Cola.

Daarnaast heb ik niet meer of minder last van dat soort mensen. Hoogstens dat ze wat in hun eigen wereld zijn, nou prima. Ieder zijn ding.

Dat denk ik ook! Zal misschien ook een kwestie van geld zijn. Het is nogal wat goedkoper van € 9,50 voor een Bacardi Cola.

Daarnaast heb ik niet meer of minder last van dat soort mensen. Hoogstens dat ze wat in hun eigen wereld zijn, nou prima. Ieder zijn ding.
Precies, ben zelf meer van een biertje drinken, maar heb dit jaar echt geen enkele keer last gehad van mensen die andere genotsmiddelen gebruikte. Heb ook het idee dat de meeste wel weten wat ze doen en daardoor hun grenzen redelijk kennen. Zeker tov een Tomorrowland of Defqon waar ik toch vaak mensen afgevoerd heb zien worden.

Gelukkig dat het idd vaak niet meer is dan een "foei". Mensen zullen het toch blijven gebruiken en het wordt alleen maar populairder lijkt het. Vooral mdma is gewoon veel goedkoper, "cleaner" en veel minder verslavend dan alcohol, dus ik snap het echt wel. Dan is dealen idd wel een andere zaak dus is ook goed dat dat dan wel weer sterker wordt aangepakt. Gewoon legaliseren die handel 😅

Vorig jaar moest iemand uit ons groepje ook mee “naar achter”. Werd zomaar uit de rij geplukt.

Was blijkbaar niet zo leuk ook, qua benadering. Soort ondervraging op vervelende manier.

Best vreemd. Geloof niet dat wij er verdacht uitzien, we zijn gewoon 4 mannen van rond de 50. En niemand van ons heeft ooit iets bij gehad, dus ook toen niet. Geen idee waarom hij er uit werd geplukt.

Was geen leuk begin van het festival voor hem.

Dit jaar op dag 2 ook hele strenge controle.

Na een jaartje overslaan was ik er dit jaar toch weer bij. Nog steeds balen van A$AP, maar er bleef genoeg moois over.

Silent disco was wat leuker dan twee jaar terug, maar misschien had ik het ook gewoon gemist om op het LL terrein te zijn.

Op vrijdag begonnen bij school of life met Fresku. Sympathiek gesprek en had hem nog graag gezien op de reguliere line-up. Vervolgens meegegaan naar Wodan Boys. Kende het nog niet, maar was een leuk uurtje recht toe recht aan rock, indrukwekkende backflip in the wall of death trouwens. Daarna naar Obongjayar, was bij vlagen erg leuk. Heb erg gelachen om de tent die talk olympics fanatiek meedoet en geen seconde na het nummer af is verder gaat met lullen. Amaarae was de grootste tegenvaller dit weekend. Het zou makkelijk moeten zijn om met haar materiaal een uurtje de bravo laten schudden, maar het lukte gewoon niet door het gebrek aan enthousiasme en productie. Was ook niet super onder de indruk van London Grammar, maar ik zag ze wel vanaf de weide, voor de tweede keer. Vervolgens een beetje blijven hangen voor QOTSA. Heb nooit een klik gehad met deze band, maar het was het beste wat ik tot dan toe gezien had. Sterke live band die weten hoe je zo'n veld moet aanpakken. Iets eerder gegaan voor Arca, wat achteraf niet echt nodig was, 't was hartstikke leeg daar. Maar ik heb me daar toch een leuk uurtje gehad. Spannende pop producties en leuke vormgeving, echt een hoogtepuntje die de mi magere vrijdag wat glans gaf. Daarna in een ruk doorgegaan naar Sonido Gallo Negro. Een harde typische lowlands-schakel, maar weer een top lima feestje. De cumbia cover van Kraftwerk was een hoogtepuntje. In de nacht gezellig met alle vrienden naar ICONIC gegaan. Was top, was gay!

Op zaterdag gestart bij Joep Beving en het residentie orkest. Prachtige muziek op een goede spot met een fijn rustig publiek, wat heerlijk meditatief. Weval in de heineken was een onverwacht hoogtepunt. De nieuwe muziek en oude nummers in een nieuw jasje kwamen ontzettend goed uit de verf en audiovisueel was het ook top. Stukje Sef van een afstandje gezien, maar het was niet helemaal mijn ding dit keer, maar misschien komt dat doordat hij curator was van DTRH vorig jaar en ik een beetje Sef-moe was. Squid gecheckt in de india. Genoten van de technische hoogstandjes, maar na een uur vond ik het ook wel weer voldoende. Vampire Weekend was een feestje en ik vind dat ze met hun nieuwe album een gevarieerde en onwijs leuke setlist in elkaar kunnen zetten. Na het eten door naar RAYE, waar het al afgeladen druk was dus ik zocht een spot net buiten de tent. Het begin vond ik niet fantastisch, ook door alle praatjes, maar het werd met de minuut beter en het laatste half uur was hoogtepunt na hoogtepunt. Weinig acts gezien die de alpha zo naar hun hand kunnen zetten. Daarna een goede plek bij Chappell Roan. De vocalen, decor, band, alles bouwsteentjes klopten. Ik vind het top dat ze die americana, rock en country op haar manier eigen maakt en vooralsnog niet het standaard poptraject loopt. Met één album ontkom je er allen niet aan dat de setlist een beetje gerekt was met lange intros en één (overigens hele leuke) cover. Daarna naar The dare gegaan, maar dit trok ik als groot LCD fan nogal slecht. Voelt voor mij echt als goedkope nadoenerij.

Zondag begonnen bij NNO. Het orkest is fantastisch, maar het grote verschil tov Joep Beving viel mij ook wel op. Klassiek = jolig doen is een beetje flauw aan het worden. Black country new road vond ik grandioos goed. Vind het knap hoe je op die manier jezelf kan herpakken als band en de nummers waren gelaagd, onvoorspelbaar en sloegen volgens mij goed aan bij het publiek. Veel fans gemaakt in dat uur! Still woozy was prima, niet heel origineel, maar had even geen behoefte aan Horsegiirl op dat moment. Daarna liepen wat dingen niet goed en moest ik de spullen alvast naar de auto brengen om weg te gaan na de headliner. Aangesloten bij Fontaines DC. De act waar ik het meest naar uit keek. Vond sommige stukken wat vlakjes, maar op de beste momenten deel je toch in de melancholie en woede, wat tot een hoogtepunt kwam bij I Love you en Starburster. Jamie XX luister ik veel in mijn vrije tijd en ik heb erg genoten van de verschillende hoeken elektronische genres in zijn muziek en de grote hits van in waves. De A$AP plaat was een mooie knipoog.

Over het algemeen een van mijn favoriete edities. Ik weet nog dat ik '22 en '23 licht vond tegenvallen, maar de meeste issues qua logistiek, drukte en terrein waren nu stukken minder. Ook het publiek was wat fijner. Iets meer respect voor artiesten, meer sociale controle en minder ellebogen en naar voren dringen. Ieders ervaring is natuurlijk anders, maar de ergste post-pandemie knaldrang is er toch echt wel af. Merkte ook wel dat het publiek iets meer was verdeeld over het terrein en dat er niet een groot deel was die alleen voor de nachten kwam. Als we deze lijn doorzetten is dit nog lang niet mijn laatste editie!

Top 10:
1 Black country new road
2 Chappell Roan
3 Vampire Weekend
4 Jamie XX
5 Weval
6 Raye
7 Fontaines
8 Arca
9 Joep Beving
10 Sonido gallo negro

Vorig jaar moest iemand uit ons groepje ook mee “naar achter”. Werd zomaar uit de rij geplukt.

Was blijkbaar niet zo leuk ook, qua benadering. Soort ondervraging op vervelende manier.

Best vreemd. Geloof niet dat wij er verdacht uitzien, we zijn gewoon 4 mannen van rond de 50. En niemand van ons heeft ooit iets bij gehad, dus ook toen niet. Geen idee waarom hij er uit werd geplukt.

Was geen leuk begin van het festival voor hem.

Dit jaar op dag 2 ook hele strenge controle.
Ik zou als alles oké verklaard is dan toch altijd even vragen op basis waarvan ze me er dan uit zouden halen.
Laatste keer dat ik op Lowlands was vroeg beveiliging ook, op vrij agressieve wijze, of een maat van mij drugs bij zich had en werd er zelfs met een lampje in zijn oog geschenen. Streng zijn is prima, maar het kan wel een domper zijn op je avond als je met een hoop bombarie voor niks wordt meegenomen.

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Heel tof weekend gehad!

Wel veel minder acts gezien dan vooraf gedacht en gehoopt, heb me minder laten leiden door het blokkenschema en meer door de groep en het moment. Was niet heel enthousiast over de line-up en had vooraf alleen Fontaines DC omcirkeld als must-see.

Vrijdag: Marathon / Wodan Boys / Boko Yout / Deadletter. Mooi rijtje, goede energie, wel veel te warm in de tenten en zon. Programma verder opgepakt bij QOTSA: niet helemaal mijn ding maar prima show en sfeer. Blijven hangen voor Job & KiKi maar dat viel erg tegen, lompe overgangen en ook veel gepraat. Vroeg naar de Bravo en daar van vrijwel begin tot eind gestaan. Tussendoor wel nog rondje op terrein, leek rustiger dan andere jaren maar zeker gezellig. Joy Orbison / Sammy Virji / Interstellar Funk.

Zaterdag: gestart bij Sylvie Kreusch, viel heel goed in de smaak, een van de positieve uitschieters. Wat eten, drinken en Weval, was okay. Terrein wat verder verkend, een aantal uit de groep was nieuw of lang niet geweest. Wat lang in de Hacienda blijven hangen en net op tijd bij de Alpha om Vampire Weekend te zien. Klonk goed maar niet genoeg fan om de aandacht er helemaal bij te houden, zeker in de zon op de heuvels. Wat eerder weggegaan maar alsnog te laat voor de avond van de woordgrap, wat blijven hangen bij de Adonis en Bravo. Stukje Glintsal gezien, was niet echt top. Op tijd de Bravo in voor FKA Twigs, heel fraai optreden (wederom). Wel minder indrukwekkend dan DTRH. Direct door naar de tenenkrommende nu-metal time machine van Papa Roach en Last Resort: niet mijn ding. Niet echt een plan en dus een kijkje gaan nemen bij Chappel Roan en was hier erg van onder de indruk, klonk heel goed en visueel ook spektakel. Daarna wederom op tijd de Bravo in. Werd heel onaangenaam druk 10-15 minuten voordat Job Jobse begon en maar gevlucht, het duurde 10 minuten en gevoelsmatig een stuk langer om uit die mensenmassa te komen. Kijkje in de X-ray en Hacienda en bijna naar de tent gegaan, maar overgehaald om toch naar BSS te gaan. Dit was werkelijk waar magistraal, hoogtepuny van Lowlands. Een fantastische set waarin klassiekers van Massive Attack en the Streets en LCD op eigen wijze toch in een geheel werden verwerkt. Hoop dat deze nog online komt ergens.

Zondag: Stukje Black Country, New Road maar pakte me niet direct. Met de groep naar Marc Rebillet en dit was wel (plat) vermaak. Horsegiirl van een afstandje, wederom plat maar doeltreffend. Stukje Aptijt en stukje the Chats. Daarna de must-see en heb Fontaines DC beter gezien. Instrumentaal heel goed, zang ook. Maar weinig energie en wat vermoeid, vooral van het publiek, wat zijn weerslag op de band had. Had er meer van verwacht in ieder geval, setopbouw hielp ook niet mee. Stond dichtbij Maurits en had deze band liever op BKS gezien, maar misschien volgend jaar? Blijven hangen voor Jamie XX en daar was het verrassend druk. Had vooraf mijn twijfels maar dat was onnodig: sterk optreden, mooie opbouw en terecht afsluiter. Veel publiek ook. De X-ray met Doudou MD en DJ Heartstring nog gezien, tijdens Gigolo de tent opgezocht want de energie was op.

Ik zou als alles oké verklaard is dan toch altijd even vragen op basis waarvan ze me er dan uit zouden halen.
Laatste keer dat ik op Lowlands was vroeg beveiliging ook, op vrij agressieve wijze, of een maat van mij drugs bij zich had en werd er zelfs met een lampje in zijn oog geschenen. Streng zijn is prima, maar het kan wel een domper zijn op je avond als je met een hoop bombarie voor niks wordt meegenomen.
Precies ja, ik zou heel benieuwd zijn waarom ze je er dan uit pikken?
Kan het mij voorstellen als ze een heterdaadje hebben, maar gewoon zo uit de rij...

Edit: even snel gegoogled, en voor een fouillering waarbij je ook daadwerkelijk uit de kleren moet zijn echt ontzettend strenge regels, dat kunnen ze dus niet zomaar van je vragen. Misschien dan altijd slim om een advocaat te bellen, JUIST als je niks bij je hebt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Je hoort veel over drugs gepraat worden en je ziet openlijk dat er gebruikt wordt, maar ik heb van niemand last gehad.

Sterker nog, bij KI/Ki stond ik tussen een groep gasten die echt de weg kwijt waren, maar ik heb echt 90 min lang genoten van ze. Alleen maar dansen, lachen en om elkaar bekommeren.
Daarna nog met onze groep en die van hun richting andere kant van het terrein en daar de boel onveilig gemaakt. Mooie avond!

Onze buren waren, in tegenstelling tot vorig jaar, echt helemaal top. Op de groepscamping vanaf donderdag alle tafels bij elkaar en gezelligheid.
Sfeer was sowieso goed op de groepscamping.

Als ik er zo over terugdenk was het weer een top editie, merk alleen dat ik me wat ga storen aan de drukte.
Ben een groot fan van elektronische muziek, maar ik ga niet in de Bravo drukte staan. Jammer maar helaas.

Je hoort veel over drugs gepraat worden en je ziet openlijk dat er gebruikt wordt, maar ik heb van niemand last gehad.

Sterker nog, bij KI/Ki stond ik tussen een groep gasten die echt de weg kwijt waren, maar ik heb echt 90 min lang genoten van ze. Alleen maar dansen, lachen en om elkaar bekommeren.
Daarna nog met onze groep en die van hun richting andere kant van het terrein en daar de boel onveilig gemaakt. Mooie avond!

Onze buren waren, in tegenstelling tot vorig jaar, echt helemaal top. Op de groepscamping vanaf donderdag alle tafels bij elkaar en gezelligheid.
Sfeer was sowieso goed op de groepscamping.

Als ik er zo over terugdenk was het weer een top editie, merk alleen dat ik me wat ga storen aan de drukte.
Ben een groot fan van elektronische muziek, maar ik ga niet in de Bravo drukte staan. Jammer maar helaas.
Grootste minpunt van LL blijft voor mij ook de drukte in de nacht in de tenten.

Ik kom er dan nooit lekker in. Geen zin om 5 a 10 minuten mezelf door een mensen massa te duwen en blijf dan veel aan de rand of buiten staan . En dat verveelt dan weer na een paar minuten waardoor je een rondje gaat lopen. Maar eigenlijk is het in de nacht gewoon bijna overal heel erg druk. Fijnste drukte snachts was gisternacht in de India tijdens Sub Focus. Ik vind dat Lowlands hier wel wat mee moet gaan doen.

Users who are viewing this thread