Zo, dat was Lowlands nr. 10. De eerste als middelbare scholier in 2002, de piektijd in 2007-2013 in mijn 'Amsterdamse feesttijd' en nu voor het eerst sinds 2019 weer een keer. Ik heb een heel leuk weekend gehad en blijf Lowlands een geweldig festival vinden, maar merk ook dat het voor mij persoonlijk niet meer zó het weekend van het jaar is als in 2007-2013. Zo nu en dan voelde ik me toch wat oud en miste ik het wat relaxtere (ik kan me heel goed voorstellen dat veel Lowlanders zeggen: het saaiere) van een BKS.
Lowlands is wel heel gezellig. Er is veel te zien, veel te lachen, mensen hebben er veel zin in en de organisatie stimuleert dit ook. Dingetjes als de schermen waarop wat best geinige filmpjes die tijdens het weekend zijn opgenomen, zijn hier een goed voorbeeld van. Voor mij is het ook het (meerdaagse) festival waar de meeste vrienden heen gaan. Leuk om met een wat grotere groep te zijn, leuk ook om allerlei andere bekenden en hun aanhang tegen te komen en daar weer een tijdje mee op te trekken.
Wat ik verder enorm waardeer aan Lowlands, is hoe breed de programmering is. Zoveel verschillende muziekstijlen, ook die waar ik normaal niet zo snel heen zou gaan, en andere culturele dingen om wat van te proeven: ideaal.
Omdat ik bij BKS vooraf alles al inluister en ter plekke amper spontaan van het schema afwijk, leek het me op zo'n breed en sociaal festival als Lowlands leuk om dat dit jaar eens niet te doen. Op zich beviel het me wel om weer eens te kijken hoe het loopt, maar gevolg was denk ik ook dat ik het regelmatig na een kwartier/halfuur wel weer gezien had bij een act. Qua optredens was dit voor mij dan uiteindelijk ook een vrij mager festival, vooral de zondag, maar eigenlijk ook de vrijdag. En dat terwijl ik toch 10 van de 17 topacts van 3voor12 (deels) heb gezien (11 als ik de laatste 2 minuten van Mk.gee meetel; dat klonk wel echt goed, jammer dat ik daar niet langer ben geweest).
Het leek me ook leuk om dit jaar weer eens, zoals in 2007-2013, een of meerdere nachten mee te pakken. In die 'piekjaren' was ik van begin tot eind op het festivalterrein. Dit jaar vond ik het op zaterdag tot een uur of 01.00 leuk, maar daarna eigenlijk niet meer. De Bravo was veel te vol, de sfeer voor mij te ongemakkelijk. Hier voelde ik me gewoon oud, net als op zondagavond toen iedereen nog energie had om overal bamboe vandaan te halen en er een feest van te maken, maar het bij mij gewoon op was. Nog meer dan op BKS, omdat het op Lowlands voor mij veel moeilijker is om overdag tussen de acts door even ergens echt lekker te chillen. Dit is allemaal geen kritiek op Lowlands als festival, maar wel waarom het voor mij niet meer zo is als 10-15 jaar geleden.
Chillen kon wel op de Gllamping, die ik vooraf (en eigenlijk ook achteraf) het geld niet waard vond, maar toch belandde. En oke, op zondagochtend twee uur in een jacuzzi chillen was dan weer wél heel chill. De rijen voor de douches en het ontbijt daar zijn alleen alsnog net zo lang als ik van BKS op de normale camping gewend ben.
Dan nog even de acts waarvan ik genoeg gezien denk te hebben om er wat over te zeggen (helaas was dus lang niet alles raak voor mij):
FKA Twigs - waanzinnig, wat een show. Heel vet ook dat ze het standaard riedeltje van opbouwen naar een steeds 'hardere' climax totaal omdraaide.
****1/2
Vampire Weekend - een van mijn lievelingsbands. De 3 uur durende show in de AFAS afgelopen winter was mijn show van het jaar. Dit uurtje in de Alpha overdag was zo goed als het in deze context kon zijn.
Sef - Die laatste 3 nummers, wat een feest!
Luvcat - allemaal sterke liedjes die heel helder en krachtig werden gebracht. Leuke band, wil die best nog eens zien.
***1/2
Queens Of The Stone Age - sterke band, goed optreden, maar de échte klik heb ik nooit met deze band gehad en daar heeft dit optreden niets aan veranderd.
CMAT - Net zo leuk en sterk als op BKS24, half sterretje minder voor geen California
Black Country, New Road - Net zo mooi en sterk als op BKS24, half sterretje minder voor geen Turbines, Pigs
Obongjayar - Vooral dat einde met dat maffe kippendansje was echt lekker raar en top.
Lola Young - sterke liedjes (die ik misschien nog meer had gewaardeerd als ik ze wat beter had gekend), prima band, redelijke zang, wat matte podiumpresentatie (tenzij dat in de tweede helft nog beter werd)
RAYE - de kwaliteit is er overduidelijk, het blijkt alleen gewoon niet zo mijn smaak te zijn. Mooi, maar ook wat saai.
Suki Waterhouse - een aantal leuke liedjes, best wat energie op het podium, maar bij Don't Look Back In Anger hoorde ik vooral hoeveel beter andere acts zoiets kunnen brengen.
LAIR - wel leuk en opzwepend, maar uiteindelijk muzikaal niet heel interessant.
Felix van den Berg - leuk om even wat anders dan muziek te zien. Best een grappige gast voor een halfuur.
Fontaines D.C. - al over geschreven; voor mij vielen met name de oudere nummers in het huidige jasje erg tegen.
**1/2
Amaarae - was wat nodig bleek om wat ruimte in de Bravo te scheppen
London Grammer - nu alweer bijna vergeten dat ik bij deze achtergrondmuziek aanwezig was
Zo! Gospel Choir - wel leuk dat zoiets in de Alpha staat, maar niet mijn ding
Eivør - hier had ik stiekem gehoopt op een Sigur Ros-achtige ervaring, maar het werd meer een laf voorprogramma van Within Temptation
Jamie xx - dan hier maar even het laatste halfuur van gekeken, maar na ook al twee keer niks op BKS weet ik nog zekerder dat dit gewoon echt mijn act niet is.
**
(de acts in) de X-Ray: Boko Yout, Myd, Unpeople, Ekkstacy: allemaal een stukje van gezien, maar bij allemaal vond ik geluid nogal.. blikkerig? Weet niet of het 4 keer aan de act lag, aan mij, of aan de installatie daar.
zaterdagnacht in de Bravo: veeeel te druk (en ook gewoon mijn ding niet meer)