Lowlands 2025

Hoi! Deze is een beetje onder gesneeuwd, geen probleem, maar was toch benieuwd of iemand het weet. Weet bv niet of de k&r vorig jaar ook al verder weg lag?
Ligt op een paar honderd meter, je hebt eerst een groot vak voor de rij, dan twee hoekjes om en je bent er
Met spullen nog best een stuk, zonder niet echt een probleem.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gguuss
Terug van vakantie begint bij mij nu ook echt de voorpret voor mijn 10e Lowlands. Het is alweer een tijd geleden; 2019 was hiervoor mijn laatste, sinds 2013 is Best Kept Secret mijn eerste keuze. Voor dat festival had ik dit jaar ruim twee weken voor aanvang het schema wel zo goed als 'af', voor Lowlands leek het me leuk om weer eens wat meer ter plekke te kijken hoe het loopt (ook omdat ik hier met een wat grotere groep ben). Inmiddels toch wat begonnen in te luisteren en - logisch ook met meer podia - er staat weer veel meer boeiends op het programma dan ook maar enigszins haalbaar is. Aan een route vooraf kan en wil ik me niet wagen, maar ik hoop een mix van deze 'categorieën' te gaan zien, naast nog wat 'zomaar ronddwalen':

1: persoonlijke favorieten die ik al eerder live heb gezien (Vampire Weekend, Fontaines D.C., Black Country New Road, Royel Otis, CMAT) - Vampire Weekend is hiervan met afstand de grootste favoriet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het uurtje in de Alpha met daglicht ook maar enigszins in de buurt gaat komen van de geweldige AFAS-show afgelopen december, dus wellicht skip ik VW alsnog. Fontaines C.D. is van dit rijtje de act die sinds de laatste keer dat ik ze zag echt met iets nieuws kan komen. De andere acts allemaal recent nog in de TWO van BKS gezien, dus die kan ik op zich wel overslaan).

2: grote(re) namen die ik thuis niet echt luister, maar nog nooit heb gezien (FKA Twigs, Queens Of The Stone Age, Chapell Roan, London Grammar, Arca). Vooral naar FKA Twigs ben ik na de jubelende verhalen vanuit DTRH wel benieuwd, QOTSA toch ook maar eens afvinken.

3: kleinere namen die dichter bij het midden van smaak liggen, maar die ik niet echt heb ingeluisterd (bv Suki Waterhouse, Boko Yout, Been Stellar, Balu Brigada, bby, Deadletter, MK. Gee). Dit is de categorie waar ik op BKS vooral voor zou gaan, maar die ik nu waarschijnlijk grotendeels ga overslaan. Omdat ik de liedjes niet goed ken, omdat ik niet verwacht enorm verrast te worden, omdat ik twijfel of Lowlands wel het ideale festival voor een deel van deze acts is en omdat ik niet verwacht dat 'de groep' hier vaak voor zal gaan en dan kies ik op voorhand eerder voor gezelligheid.

4: acts die ik buiten Lowlands waarschijnlijk niet zo snel zou zien (bv. Unpeople, Bassvictim, Papa Roach, Dar Disku, Lair, Horsegiirl, The School Of Life, Trolska Polska, Eivør (jammer van die clash; omdat ik verwacht dat 'de rest' bij Jamie xx staat ga ik denk ik eerder naar het meer ingetogen Eivør) - een nogal breed scala aan acts, maar overkoepelend is dat ik dit allemaal (op Lair na) niet zo snel op BKS verwacht en er waarschijnlijk ook geen kaartje voor een losse show voor zou kopen, maar die wel kunnen verrassen (ook negatief natuurlijk). 'Vroeger' hoorde theater en dans hier ook bij en pakte ik in de ochtend altijd wel zoiets mee, maar inmiddels zit ik al vaak genoeg in een schouwburg.

We gaan het zien, go with the flow (QOTSA dus). In ieder geval: veel zin in!

Qr-code tikkie met de prijs van 1 bier, of zelf bedrag bepalen aan. Iedereen die iets wilt kan scannen en betalen.
Dan vind ik een WBW toch makkelijker, niet echt zin om m'n bankapp te openen bij elk biertje dat iemand voor mij haalt. Met WBW vult degene die het rondje haalt even in wie er meedoet en klaar

Of de Groepie-functie binnen de Tikkie-app die wschlk iedereen al heeft geïnstalleerd. Werkt top, ook met zij-betalingen en evt groepsversplinteringen. De app houdt alles netjes bij en verrekent het. 👍
Ah nice! Dat wist ik niet, goeie tip. Tikkie krijg ik zelf niet geinstalleerd want woon in het buitenland, maar idd het grote meerendeel zal het al hebben 👍

• Leuk
Waarderingen: LLoww
Ik verbaas me wel over de artiest-planningen die ik hier voorbij zie komen. Hele ritsen aan namen per dag. Hoe doe je dat? Kom je dan overal halverwege aankakken en sluit je achteraan aan? Of wurm je je overal dan nog helemaal naar voren? Ik ben al blij als ik 4 optredens (volledig) meepik op een dag.

Denk vooral aan Fred Again (Heineken), Joost (Heineken), Pendulum (Bravo) etc waar het onmogelijk was nog een goeie plek te bemachtigen vlak voor het begin.
Ik ben meestal tussen 11-12 op het terrein tot 3-4u. Elke 2uur 1 concert moet toch lukken? Daarbij ben ik vrij lang, dus ik kan het overal wel zien.
Bij overlap kijk ik een concert af als ik het leuk vind en schuif ik wat later aan bij de volgende (of andersom).

Bij de Alpha sta ik zelden in het voorste vak. Bijv QOTSA en Job/Kiki sta ik prima rond het Miva-podium.

Tot nu toe enkel Fred Again gemist ivm drukte. Vorig jaar enkel bij Skrillex en Barry can’t swim 20min eerder gekomen. Kan je meteen even de voetjes rust geven.

Ik kreeg vorig jaar een shirt met shit show manager ofzo. Beetje saai. Hoop dat ze met iets sterkers komen dit jaar 🤡

Denk dat bij de meeste artiesten die ik wil zien het niet zo druk zal zijn, dus dan kan je makkelijk 5 minuten van te voren, of als het al begonnen is nog een mooi plekje scoren. En inderdaad bij artiesten waar het wel druk is, of waarbij je in het voorvak wilt staan, moet je iets eerder gaan.

Nu vind ik het zelf bij LL vrij makkelijk om in het voorvak of vooraan te komen, heb eigenlijk nog nooit heel lang van te voren daar al moeten bivakkeren. Doordat mensen toch heel veel rondlopen op het terrein blijft het meestal tot vlak voor een optreden vrij rustig.
Oei, die vriendengroepen die zich op het laatste moment dronken en luid kletsend naar voren dringen, ten koste van anderen. Vreselijk.
Nu ja, dat zie je vooral bij andere festivals.

• Leuk
Waarderingen: sjoeske
Oei, die vriendengroepen die zich op het laatste moment dronken en luid kletsend naar voren dringen, ten koste van anderen. Vreselijk.
Nu ja, dat zie je vooral bij andere festivals.
Zit echt wel een verschil tussen iemand die gewoon nog een beschikbaar plekje opzoekt en een vriendengroepen die zich met 10 man er doorheen duwt

En dit zie je echt mega vaak bij Lowlands haha

Voor de liefhebbers, de eerste setlist van Vampire Weekend op een festival is ook bekend ;)
Klopt, al was die show in Japan wel 90 minuten terwijl Vampire Weekend op Lowlands een schandalige 60 krijgt. Ik vrees dat een paar pareltjes (Hope als afsluiter was fenomenaal in de AFAS vorig jaar) het veld gaat moeten ruimen.

Wel eerder genoemd. Dit werkt enkel voor de grote steden en zo sluit je de helft van Nederland buiten.
En als de andere helft daardoor wel met OV/touringar komt, heeft de helft in het buitengebied daar ook voordeel van…
Het is imo ook vrij klagerig. Omdat een oplossing onmogelijk perfect voor iedereen kan zijn, dan maar niet invoeren?

• Leuk
Waarderingen: Mimi en Joris
Ik wil geen partypooper zijn, maar vond het vorig jaar op DTRH allemaal heel statisch. Wel een fantastische stem, maar zie het niet echt gebeuren in de Bravo.
Ships nou ben je echt een enorme partypooper, ik had er ook al zo'n zin in!

Users who are viewing this thread