Lowlands 2025

Wel lekker dat ze Lammer daar neer hebben gezet, die gaat de India volledig voltrekken, dus is hopelijk in de andere tenten meer ruimte voor mij

• Leuk
Waarderingen: bksdtrhll en daily
Mee eens, money is leading, je moet er maar van uitgaan dat de penningmeester er boven op zit. Het budget van een festival zonder dagkaarten is sowieso kleiner ( is een keuze) maar je moet wel 65000 mensen tevreden houden. Daar zit het spanningsveld tussen concurerende hoge verwachtingen en relatief weinig budget. Lowlands slaagt met het weinige geld wat ze hebben er toch in om een festival neer te zetten die inventief, fris, creatief oogt, maar moet roeien met de riemen die ze hebben.
Lowlands weinig geld dat kan ik toch eigenlijk niet geloven

Dat schrijf ik toch ook mbt Twigs, dus dat is voor mij geen argument. Dan vond ik de oplossing met Justice sterker. Twigs stond ook al op DTRH. Toch vanuit dezelfde vijver. Het gaat er niet alleen om wat je dit jaar kan doen, maar ook als compensatie in de jaren erna en dat blijft al tijdje structureel achter. Zou mooi zijn als Mojo aangeeft omdat ??? niet gekomen zijn hebben we er dit jaar voor gekozen om extra te investeren in de line up voor onze bezoekers.

Geld wat je niet hoeft uit te geven dat hou je toch in je eigen zak. Wat denk je dat als ze 40.000 kaarten verkocht zouden hebben dat ze dan ook zouden vasthouden aan dezelfde strategie? I don’t think so….
FKA Twigs bewees op DTRH headlinerwaardig te zijn + het is een prachtige productie met een Nederlands randje in de choreografie. Zulke NL trots mag je best vieren en ik ga er eigenlijk blind van uit dat FKA weer het hoogtepunt wordt van Lowlands

Wel wat clashes en ik baal dat FKA Twigs (en Papa Roach en Lustsickpuppy) zo vlak voor Chappell Roan staat, ondanks dat ik haar deze zomer al 2x zag.

Vrijdag: Marathon / (L'Eclair) - (Jalen Ngonda) - DJ Travella / (Boko Yout) - 4AM Kru / (Luvcat) - (Amaarae) - London Grammar - Queens of the Stone Age - Arca - (Sonido Gallo Negro) - Himera - Tramhaus - Danny L Harle - (DJ G2G) - (Youngwoman)

Zaterdag: (Bartees Strange) - Joep Beving / Been Stellar - (Raul Monsalve) - Suki Waterhouse / (Ecca Vandal) - La Lom - Squid / The Beaches - Vampire Weekend / The Joy / BBY - (Royel Otis) - Maruja / (Antony Szmierek) - FKA Twigs - Chappell Roan - (Jasmin b2b Sarkawt Hamad) / (Cluab Haug) - Batu - CEM b2b Pariah

Zondag: Horace Andy & Band - NNO - Black Country, New Road - (Sofia Isella) - Horsegiirl / Ekkstacy - The Chats - Molchat Doma - Fontaines D.C. - Mk. Gee - Trolska Polska - Magic Tom & Yuri / Het Bacchanaal - (DJ Heartstring) - (DJ Gigola) - (Salome)

FKA Twigs bewees op DTRH headlinerwaardig te zijn + het is een prachtige productie met een Nederlands randje in de choreografie. Zulke NL trots mag je best vieren en ik ga er eigenlijk blind van uit dat FKA weer het hoogtepunt wordt van Lowlands
Dat hele punt over Nederlands is toch dom om aan te halen? Het is gewoon een hele goede productie, punt.

• Leuk
Waarderingen: mgbss en MarkD
Ondanks dat ik het enorm naar m'n zin heb gehad op DTRH, toch ook wel enorm jaloers op de mensen die naar Lowlands gaan. Het is gewoon echt dat het me te druk is, de afgelopen jaren. En dat het toch wel een publiek aantrekt waar ik mij niet heel erg verbonden mee voel. Maar pff wat een line up wel. Mijn schema zou echt overvol zitten.

Ik ben groot fan van elektronische muziek en met name house, maar kun jij of iemand anders misschien uitleggen wat er precies zo speciaal is aan Chris Stussy?

De sets die ik van hem heb geluisterd zijn lekker voor op de achtergrond tijdens het werk, maar meer ook niet echt? Als ik die Coachella set bekijk en vervolgens de comments lees waarin mensen hem de hemel in prijzen alsof hij de nieuwe Messias is... Dan begin ik mezelf af te vragen wat ik over het hoofd zie. Want blijkbaar ligt het dan aan mij. :)

Ik gun die beste man alles trouwens en ik vind zijn sound 100x beter dan andere DJs met veel hype om hun heen (livestream van Tomorrowland was bijvoorbeeld verschrikkelijk), maar alsnog zie ik niet helemaal in waarom het tot een bomvolle Heineken zou leiden.

Waar komt die hype vandaan? Hij heeft niet de zogezegde 'viraliteit' als een Fred Again.., en Fred komt tenminste nog met iets unieks (dat die intieme setting niet helemaal overkwam in de Alpha vorig jaar... dat was ergens te verwachten).
Het blijft natuurlijk smaak.
Zijn rise to fame is vrij geleidelijk gegaan wanneer je het vergelijkt met andere artiesten die in een korte tijd viraal zijn gegaan.

Met all night long en desire heeft hij dansvloer hits gescoord die hem extra populariteit hebben gegeven, maar hij timmert al jaren lang aan de weg door erg constant en met een vrij hoge output goede producties en sets neer te zetten. Tegenwoordig zien veel mensen hem in de tech house/ ''minimal tech'' (kut labels altijd) hem als de beste producer en zijn lyrisch over zijn sets.

Hij zit in een vrij verzadigd genre, en heeft daar toch zijn eigen niche in weten te vinden door een nadruk te leggen op unieke melodieen en synthwerk in zijn producties, die eigenlijk altijd net wat meer helderheid hebben dan van andere producers in het genre.

Vind zelf bijvoorbeeld Midtown Playground een mooi voorbeeld. Eigenlijk vrij onorthodoxe melodieen, die toch goed werken. Kan me goed voorstellen dat iemand dit als liftmuziek beschouwd, Maar zijn sets werken verrassend goed. Hij wisselt dan wat rollende platen af met een banger van een bassline zoals op Pumpin, die dan weer goed door knalt.

Kortom heel gerespecteerd in die scene door net wat unieker te zijn en ongelofelijk constant zijn ding te doen. Ben zelf al lang onder de indruk van hoe hij keer op keer een heel hoog niveau haalt en iedereen internationaal een hoge pet van hem op heeft.

Dat gezegd hebbende, heel erg benieuwd hoe hij het gaat doen aangezien er veel mensen opaf gaan komen die niet naar dit soort feesten gaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op Lowlands de Alpha niet vaak bezoek, niet eens omdat het afgelegen is, maar omdat ik de kleinere stages vaak sterker vind, zowel qua acts als beleving. Dit jaar lijk ik er toch minstens vier keer heen te moeten, volgens mij een nieuw record!

• Leuk
Waarderingen: Mimi en WTSGD
Het blijft natuurlijk smaak.
Zijn rise to fame is vrij geleidelijk gegaan wanneer je het vergelijkt met andere artiesten die in een korte tijd viraal zijn gegaan.

Met all night long en desire heeft hij dansvloer hits gescoord die hem extra populariteit hebben gegeven, maar hij timmert al jaren lang aan de weg door erg constant en met een vrij hoge output goede producties en sets neer te zetten. Tegenwoordig zien veel mensen hem in de tech house/ ''minimal tech'' (kut labels altijd) hem als de beste producer en zijn lyrisch over zijn sets.

Hij zit in een vrij verzadigd genre, en heeft daar toch zijn eigen niche in weten te vinden door een nadruk te leggen op unieke melodieen en synthwerk in zijn producties, die eigenlijk altijd net wat meer helderheid hebben dan van andere producers in het genre.

Vind zelf bijvoorbeeld Midtown Playground een mooi voorbeeld. Eigenlijk vrij onorthodoxe melodieen, die toch goed werken. Kan me goed voorstellen dat iemand dit als liftmuziek beschouwd, Maar zijn sets werken verrassend goed. Hij wisselt dan wat rollende platen af met een banger van een bassline zoals op Pumpin, die dan weer goed door knalt.

Kortom heel gerespecteerd in die scene door net wat unieker te zijn en ongelofelijk constant zijn ding te doen. Ben zelf al lang onder de indruk van hoe hij keer op keer een heel hoog niveau haalt en iedereen internationaal een hoge pet van hem op heeft.

Dat gezegd hebbende, heel erg benieuwd hoe hij het gaat doen aangezien er veel mensen opaf gaan komen die niet naar dit soort feesten gaan.
Erg leuk deze uitgebreide 'analyse'! Dan komt dat wel overeen met de opvatting die ik van hem heb. Zoals gezegd heb ik al meerdere sets van hem geluisterd en weet ongeveer wel wat zijn sound is, maar zie nog steeds niet helemaal in waarom dat zo... groots op een festival als Lowlands gepresenteerd zou worden. Het voelt voor mij redelijk niche (in de positieve zin van het woord) en ben bang dat het in een tent als de Heineken op Lowlands gewoon nogal dood gaat vallen - een volle tent met mensen die niet dansen maar alleen met elkaar aan het lullen zijn. Dat is in de Bravo al het geval, laat staan in de Heineken terwijl de avond amper gevallen is.

Ik kan me qua DJs veel meer verheugen op, ik val in herhaling, CEM b2b Pariah, Jamie XX, Job Jobse b2b Ki/Ki (dit wordt wel een Alpha momentje hoor, gaat Charlotte de Witte overtreffen), en Joy Orbison. Interstellar Funk ook een topper maar die dude draait om half 4 's nachts op de vrijdag terwijl ik L'Eclair om 12:30 op vrijdagmiddag wil zien... Weet niet of ik zo'n lange dag ga trekken want vrijdagmiddag is er ook weinig rust qua goeie acts.

Qua blokkenschema heb ik, naast avondeten, niet echt iets staan dus wie weet dat ik het ga checken, maar in de realiteit valt dat vaak tegen om vanaf de Alpha of Xray (Vampire Weekend in Alpha / bby in Xray) te lopen, rustig wat te eten en ook wel vanaf het begin bij Antony Szmierek in de Lima te zijn...

Zoals gezegd, mooi gevulde en vooral gevarieerde schema's al voorbij zien komen!

Iemand die wel naar Myd gaat op vrijdagavond? Denk dat ik die volledig ga checken in de Xray en dan doorlopen naar vrienden in de Alpha voor laatste nummers van QOTSA.

• Leuk
Waarderingen: Mimi

Users who are viewing this thread