Lowlands 2025

Ik doe heel veel dingen en mensen (ik ben b.v. vader van twee kinderen (16 en 14 dus de eerste mag bijna mee)) hiermee tekort: Lowlands is 5 dagen lang de mooiste en fijnste plek op aarde. Waar je ook kijkt, loopt, danst of bent, 24 uur per dag: er zijn altijd leuke mensen in de buurt. Er is altijd wel ergens feest, er is altijd iemand in voor een praatje. De buitenwereld bestaat even niet, even geen nieuws, even geen verplichtingen, even geen gezeik. Hier is het fijn, hier is het mooi. Alles van je af dansen, feesten, luisteren, lopen of chillen. Voor mij altijd de bitter noodzakelijke recharge van mijn batterij om er weer het hele jaar tegenaan te kunnen. Mijn jaar loopt ook al 16 jaar van Lowlands tot Lowlands, dat is de enige jaartelling die klopt. Rock on!

Wat ik nou echt top vind is dat het voelt alsof het 2 festivals zijn in 1.
Ik kijk absoluut uit naar het dagprogramma, maar ook specifiek naar de nachten.

in de middags heerlijk allerlei soorten acts kijken met genoeg ruimte voor rust tussendoor (waar het op een dance festival vanaf binnenkomst non-stop aan is).
's nachts geeft het dan wel die dance festival vibe en is er ruimte voor de liefhebbers om tot 5 uur uit je plaat te gaan (of later voor de die hards)

Puntje is wel dat de nachten onprettig druk kunnen zijn in de India en Bravo.
Toch raar dat EvE hier altijd zo laks over doet in zijn interviews.

Puntje is wel dat de nachten onprettig druk kunnen zijn in de India en Bravo.
Met het afgelopen weekend DTRH in het achterhoofd is dit wel echt een ding ja. Echt meerder plekken waar gewoon voldoende ruimte was en wel vette elektronische muziek. Zelfs de meest 'leftfield' elektronische muziek op Lowlands (Xray) is meestal veels te druk. En vervolgens hebben ze de Current na 1 poging weggedaan :(

• Leuk
Waarderingen: mgbss en freezeroz
Daar heb je gelijk in. Misschien helpt een grotere India (er kwam een nieuwe toch?). Twee gewilde elektronische acts tegelijk verspreid de massa wat. Kan me herinneren dat dit vorig jaar ook wel werkte vergeleken met 2 jaar geleden
Ik heb het idee dat vooral de toegang voor een probleem zorgt. Eenmaal binnen is het toch wel redelijk goed te doen? Al kom ik er niet heel vaak in de nacht.

De enige tent waar het volgens mij te doen is snachts op Lowlands is de Heineken. Maarja daar staan geen dj's geprogrammeerd en dat gedeelte van het terrein wordt om 03;00? afgesloten.

• Leuk
Waarderingen: eva84
Ik snap eigenlijk niet dat mensen alleen voor de dance namen naar Lowlands komen. Dan zijn er toch veel betere events te vinden met meer waar voor je geld dan op Lowlands?
Ik wil ook meer zien, maar ieder zijn ding. Ik zou ook niet willen dat er alleen meer mensen zijn die enkel rock willen zien, terwijl we dat wel meer gewoon vinden (ik ook eigenlijk).

ik vind t juist heel jammer dat de dag- en nachtprogramering zo verschillen
ik zou heel graag ook snachts gewoon bandjes zien, al is t op n lager geluidsnivo
Vanwege de vergunning kunnen ze niet live muziek op hetzelfde geluidsniveau als overdag programmeren. Lager geluidsniveau wil je echt niet.

Haha ja alles prima, maar ik heb het niet zo met Fiesta Macumba :)
Haha nee ik heb daar ook niet zo veel mee, dus ben er die avond ook niet te vinden.

Trouwens ook wel benieuwd wie er de spot in de Heineken van 00:00 tot 01:00 krijgen op vrijdag en zaterdag.
Was wel lekker dat er nog live muziek te zien was rond dat tijdstip.

• Leuk
Waarderingen: Novis95 en DanielNedelko
Maar je zou toch prima wat kleinere hoekjes kunnen vullen met een klein blues bandje, iets als hoe de magneetbar was, de titty twister, noem alle alternatieven maar op. Er is volgens mij ook een tijdje een soort van Jack Daniels bar (naast de bravo) ooit geweest waar ik in de nacht iemand op een akoestische gitaar 100 man heb zien plat spelen.

Uiteraard kost alles geld en moet het allemaal maar kunnen of zijn dingen aan een merk/activatie gekoppeld die daar zelf budget in steken maar live muziek is echt wel een optie op kleinere schaal.

Maar je zou toch prima wat kleinere hoekjes kunnen vullen met een klein blues bandje, iets als hoe de magneetbar was, de titty twister, noem alle alternatieven maar op. Er is volgens mij ook een tijdje een soort van Jack Daniels bar (naast de bravo) ooit geweest waar ik in de nacht iemand op een akoestische gitaar 100 man heb zien plat spelen.

Uiteraard kost alles geld en moet het allemaal maar kunnen of zijn dingen aan een merk/activatie gekoppeld die daar zelf budget in steken maar live muziek is echt wel een optie op kleinere schaal.
Precies, laat een paar artiesten als troubadours over het terrein zwerven met een kleine versterker en speakers. Dat kan prima binnen de geluidsnorm!

Met het afgelopen weekend DTRH in het achterhoofd is dit wel echt een ding ja. Echt meerder plekken waar gewoon voldoende ruimte was en wel vette elektronische muziek. Zelfs de meest 'leftfield' elektronische muziek op Lowlands (Xray) is meestal veels te druk. En vervolgens hebben ze de Current na 1 poging weggedaan :(
Dit jaar vond ik de nacht bij DTRH inderdaad zo veel beter qua dansruimte voor elektronische muziek (in vergelijking met 2 jaar geleden). Ik heb het idee dat ze bij DTRH dit echt proberen te verbeteren, terwijl het bij lowlands elk jaar dezelfde stampvolle tenten zijn. Maar we zullen zien hoe het dit jaar gaat

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Moet wel zeggen dat het echt waar is dat als je 20m oorlog voert in het begin van de Bravo, dat je dan in het midden of vooraan vaak ruimte zat hebt. Beetje jammer van die eerste 20m voor je eigen ervaring of de mensen waar je soort van hardhandig langs gaat maar in je eentje lukt het vaak nog wel om daar doorheen te raken.

• Leuk
Waarderingen: eva84, team-0 en Novis95
Vind de Haciënda eigenlijk maar bout, maar bij Tonno Disko, die vorig jaar echt feest was, ga ik nog wel even loeren

Mis nog iets zoals Dropkick Murphys??
Altijd wel feest naar mijn idee.
Zeker een feest, maar die spelen in de USA tijdens LL.
Begint al wel te kriebelen en de laatste worp moet nog komen! Ben een beetje huiverig voor de clashes die kunnen komen, maar laat het spoorboekje maar komen!! Iemand eigenlijk al een clashfinder gemaakt?

Zo herkenbaar!

Zo herkenbaar!
Eens. Ons groepje (allemaal om en nabij de 35 jaar) is flink kleiner geworden de afgelopen edities, en als ik vraag waarom dan krijg ik vaak te horen dat het hun line-up niet is, of dat de kaartjes veel te duur zijn. Kaartjes te duur is een discussie die ik niet kan winnen, maar als je door gaat vragen naar de muzieknamen dan blijkt men gewoon 0 energie te steken in de line-up om vervolgens te beoordelen dat het niet hun ding is. Maar wel een half jaar later aan komen kijken, hey ik heb de nieuwe band Soft Play ontdekt, en Brutalismus 3000 wil ik ook nog een keer live zien. En dan denk ik dude, die stond er afgelopen editie nog toen je niet meewilde.

En toen ik van de week in de groep stuurde dat A$AP Rocky niet kwam, kreeg ik te horen wie eigenlijk de andere 2 headliners zijn. En dat vind ik jammer, zo'n groep was echt wel lachen en je kon je makkelijk ook afsluiten van de rest als je dat ene niche act wilde zien. Nu is onze groep zo klein dat je iemand, maar op sleeptouw moet nemen als je naar een niche act wil kijken, en dan vinden ze het niet altijd tof of staan ze er niet open voor. En staan ook echt niet open voor dingen als Chapell Roan of Lola Young.

Sorry voor dit betoog, moest het even kwijt :D.

Eens. Ons groepje (allemaal om en nabij de 35 jaar) is flink kleiner geworden de afgelopen edities, en als ik vraag waarom dan krijg ik vaak te horen dat het hun line-up niet is, of dat de kaartjes veel te duur zijn. Kaartjes te duur is een discussie die ik niet kan winnen, maar als je door gaat vragen naar de muzieknamen dan blijkt men gewoon 0 energie te steken in de line-up om vervolgens te beoordelen dat het niet hun ding is. Maar wel een half jaar later aan komen kijken, hey ik heb de nieuwe band Soft Play ontdekt, en Brutalismus 3000 wil ik ook nog een keer live zien. En dan denk ik dude, die stond er afgelopen editie nog toen je niet meewilde.

En toen ik van de week in de groep stuurde dat A$AP Rocky niet kwam, kreeg ik te horen wie eigenlijk de andere 2 headliners zijn. En dat vind ik jammer, zo'n groep was echt wel lachen en je kon je makkelijk ook afsluiten van de rest als je dat ene niche act wilde zien. Nu is onze groep zo klein dat je iemand, maar op sleeptouw moet nemen als je naar een niche act wil kijken, en dan vinden ze het niet altijd tof of staan ze er niet open voor. En staan ook echt niet open voor dingen als Chapell Roan of Lola Young.

Sorry voor dit betoog, moest het even kwijt :D.
Heel herkenbaar. Opzich mag van mij iedereen een festival beleven hoe diegene het zelf wilt. Maar ik verbaas me er wel is over dat er mensen zijn die echt 0 energie stoppen in het luisteren van te voren van artiesten die ze nog niet kennen. Maarja, ik denk eerlijk gezegd dat wij hier uitzonderingen zijn t.o.v. de mensen die er geen energie of tijd instoppen.

Ik vind zelf dat op sleep touw nemen vaak wel leuk, een lijstje maken van te voren, en kijken wie er volgt. Meestal waarschuw ik ze wel bij de iets meer niche en moeilijkere acts. Dan vind ik het ook niet erg om in mijn eentje over te blijven en me niet steeds hoef te bedenken wat de rest ervan vind.

Users who are viewing this thread