Lowlands 2024

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
34
43
Is momenteel mode, je kunt bij de grotere kleding winkelketens tegenwoordig zelfs sportshirts kopen van niet bestaande clubs.

Ook had IJsland een ice hockey shirt als merch, best wel een gaaf ding, maar moest toch een beetje gniffelen toen ik zag dat ie 80 euro was (en daarmee de duurste merch op t terrein was) terwijl Abel m.b.t. kapitalisme zo hoog van de toren blaast.
Lol, Abel. Ik vind hem sowieso altijd de vibes hebben van je lokale dronken dakloze bij de buurtsupermarkt 🥲
 

LiamG

Playlistbediener
28 jul 2022
8
12
Viel mij ook op idd. Ook veel American football shirts
Officieel volgens de huisregels kan je dan geweigerd worden:
Bekijk bijlage 10088
Een vriend van me is een paar jaar terug (ik meen 2018 of 2019) om een uur of 10 's morgens zonder broek naar de toiletten op het festivalterrein gelopen omdat hij bij de festivalingang niet naar binnen mocht vanwege zijn Ajax broekje. De rij bij de toiletten op de camping was lang en hij dacht even snel op het terrein te gaan, heeft zijn broekje bij de festivalingang achtergelaten en na het toiletbezoek weer opgehaald..
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.872
3.225
Hahahah. Moet ook eerlijk zeggen dat dit het meest treurige was wat ik in 3 jaar Lowlands heb gezien. Eerlijk, het begon best leuk. Het is ook vrij makkelijk scoren met wat meezing nummers. Bizar hoe snel het daarna misging
Zelfs ik zou een half uur lang Don't Look Back in Anger niet volhouden. Een beetje meezingen is inderdaad makkelijk, maar prima als mensen daar hun lol kunnen halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maninblue34
12 nov 2016
688
444
Het gaat me er niet om of praten nu wel of niet gebeurd, of het nu wel of niet irritant is. Het gebeurt en is irritant.
Het gaat mij erom dat er een groep mensen wordt gelabeld als oud-zuid, nooit op een festival komende, enkel voor het feestje, er enkel mooi willen uitzien, kortom het feestpubliek. Een soort van imaginaire vijand die het plezier van de ware festivalganger -wij dus- bederft. En natuurlijk zullen deze mensen er tussen lopen, maar laat het eens een keer gaan.

Ik bedoel, wat staat hieronder nu anders dan afgeven op mensen die je niet kent, nooit gesproken hebt, waarvan je helemaal niet of ze om een optreden geven? (Het woordje ‘volk’ alleen al. Lekker neutraal opgeschreven.) Ik heb na Dead Poet Society en voortaan bij Roísín Murphy zondag enorm genoten van Leroy Rey en de dj na hem in de Hacienda. So sue me.

Zoals Indiaantje al eerder zei, er is niets imaginairs aan. Net als dat er hier een eerdere post van je was waar je tegen iemand in ging omdat die het over influencers had. We hebben het allemaal zelf vaak genoeg gezien en meegemaakt, dus probeer a.u.b. niet te gaslighten. Die groepen mensen bestaan wel degelijk. En tuurlijk is niet iedereen uit Oud Zuid vervelend, maar LL is een festival geworden waar sommige mensen heengaan als statussymbool. Dan krijg je nou eenmaal volk (ja ja, komt ie weer) dat teveel met zichzelf bezig is en niet met anderen.

We zijn hier allemaal om een leuke tijd te hebben, dan kan je wel degelijk je best doen om het ter plekke te laten gaan, maar op den duur ben je het gewoon zat.

Wat ik wel een interessant punt vind, aanhakend op de discussie die hier nu wordt gevoerd over de "praters": is dit nu erger dan het vroeger was? In de Festileaks podcast van afgelopen maandag werd benoemd dat omdat de Lowlandsprogrammering nu meer focus heeft op elektronische acts / dj's dit ook meer publiek trekt dat gewend is aan festivals waar met name dj's spelen en waar het normaler is om met je rug naar de dj te staan (en te kletsen met je maten), simpelweg ook omdat er niet veel op het podium gebeurt. Dit publiek is het dus minder gewend om aandacht te hebben voor de act en als je dit publiek dus tijdens de dagprogrammering op Lowlands bij een band neerzet, wordt er dus meer gepraat en valt dat op.

Ik ben benieuwd of dit een mogelijke verklaring is waarom dit nu meer zichtbaar is en dus ook dit soort hoogoplopende discussies veroorzaakt.

Maar 15 jaar geleden had je natuurlijk ook zat DJ's en elektronische acts. Praten gebeurde vroeger al in eerdere edities, ik herinner mij een Damien Rice in de Alpha met veel geroezemoes. Het ligt IMO uiteindelijk aan etiquette en een verharding van de maatschappij. Je hebt plekken in de wereld zoals Japan en Duitsland waar dit echt veel minder gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

freezeroz

Campingartiest
14 feb 2023
91
184
Nog even los van de morele discussie over praten bij concerten. Als ik een heel weekend in de herrie ga staan praten, weet ik zeker dat ik na LL een week lang mijn stem kwijt ben.
 

anderhalvemunt

Campingartiest
29 aug 2022
53
264
Haha dat pop-up choir is bijna performance art. Na een half uur ga je bijna twijfelen aan het mantra don't look back in anger en mag je het van mij op het praten zetten!
 

fiesta

Gouden Tip
20 jun 2018
464
526
Sorry nog even over de irritaties, maar ook over lowlove. Officieel mocht je vanwege veiligheid niet met rolstoel vooraan zitten als er een podium was. Op het miva podium bij Big Thief gelijk weer achter me 2 vrienden die op vol volume de week aan het bespreken waren. Bedacht dat ik er na ervaringen vorig jaar wat van zou zeggen en ze gingen gelukkig daarna ook buiten de tent zitten. Helaas op die hoogte heel veel soundbleed van de tenten eromheen dus toch besloten om maar iets minder te zien, maar dan wel vooraan. En soms met pijnstillers te barrierhangen. En dan merk je daar weer de Lowlandssfeer. Beveiliging die meestal niet moeilijk doet, mensen die vragen of je voor ze wilt zitten en die de moshpits beetje bij je weg houden. En helaas toch nog een vrouw bij het nodig vond bij IDLES op de 2e rij te gaan staan (met slippers aan, dus dan ken je de band niet of je houdt wel van SM) om vrolijk met haar vriendinnen door idea 01 heen te praten. Met Colossus als 2e nummer is dat probleem gelijk wel opgelost, maar toch gevraagd of ze wellicht wat rustiger wilde doen en dat hielp ook. Normaal altijd een heel druk programma, maar dit jaar wat meer tijd voor leuke gesprekken bij het kampvuur, tijdens een biertje of onderweg naar een volgende show. Vond het dus beter als vorig jaar, maar dat komt ook omdat ik de grote massa’s ontlopen heb en mijn irritaties gelijk heb aangepakt als dat kon en anders maar heb losgelaten. Ga volgend jaar niet blind meer kaartje kopen; andere festivals bevallen me qua programma/budget beter, maar heb ook nog niet definitief afscheid genomen.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.700
Vrijdag:
Rond half 9 al wakker met een klein beetje hoofdpijn. Ontbijtje naar binnen werken bestaande uit pannekoeken, broodje knakworst en filter koffie. En rond kwart voor 11 richting het festival terrein gelopen. Na eventjes wachten bij de ingang om 11 uur gebruik gemaakt van de Badkamer en het terrein ontdekt. Het terrein lag er weer schitterend bij. Blijft mijn favoriete terrein van de drie Nederlandse festivals waar ik geweest ben.

Eerste act was Wings of Desire. Klonk wel oké, maar niet meer dan dat. Vond het op spotify interessanter klinken. Daarna doorgelopen richting Ramkot. Dit klonk wel aardig sterk, maar ook bij Ramkot heb ik het trucje wel gezien na een half uur. Nog even een rondje langs de Block gelopen en in de boekenwinkel gesnuffeld, doorgegaan richting Jungle By Night. Echter iets te laat vertrokken, waardoor we zeiknat geregent waren en uiteindelijk zijn gaan schuilen bij het science gedeelte en verplicht hebben geluisterd naar een lezing over MRI scans bij dode zalmen. Na dat onze hersens overprikkeld waren nog even gekeken bij JBN, had ze al meerdere keren gezien en het klonk weer lekker dansbaar. Daarna moest ik helaas het Lowlands terrein verlaten, om naar een bruiloft te gaan.
Hierdoor helaas Half Moon Run, Big Thief, The Lathums (zie ik bij andere weinig terugkomen?) En Wunderhorse gemist. 3 uur snachts weer aangekomen op het festival terrein, nog even gedanst in de Hacienda, paar biertjes gedronken en pizza gegeten en rond 5 uur richting de camping gelopen. Ideaal die festival winkel die 24/7 open was en bij ons op de route lag. Elke nacht, bananen, fles water en wat te eten gehaald.

Zaterdag:
Dag weer vroeg begonnen rond half 9. Weer hetzelfde ochtend ritueel; ontbijtje, koffie en slap ouwehoeren en grappen maken met vrienden. Dat laatste mis ik toch wel weer heel erg thuis. Eerste biertje rond half 11 voor onderweg en om 11 uur weer aangekomen bij de Badkamer op het festivalterrein. Even opgefrist en daarna richting de Echo gelopen om naar het interview te gaan met Eva Jinek. Ik vond het interview zelf niet heel boeiend. Wel de vragen die vanuit het publiek gesteld werden. Helaas mocht dit alleen maar de laatste 10 minuten. Hierna doorgelopen richting de Bravo voor een mooi plekje bij Spinvis. Wat een geweldig optreden, goede sfeer en meerdere keren kippenvel. Bij trein vuur dageraad zelfs natte oogjes, merk dat het vaderschap ook tot extra emotionele momenten leid. Ook de Led schermen in de Bravo werden mooi gebruikt.

Na Spinvis een lekkere goedvullende pannekoek gehaald en in het bierlokaal gerelaxed tot Personal Trainer begon. Vond het een erg sterk optreden en man dat eerste nummer en het laatste nummer, wat heerlijk. Hierna gedoucht in de badkamer en doorgegaan naar de Wetenschapsquiz. Erg leuk weer om mee te doen en een feestelijk sfeertje. Tot de 8ste vraag volgehouden dus net het podium niet gehaald.
Na de wetenschapsquiz makkelijk het voorvak ingelopen van de Alpha om het laatste half uurtje Inhaler mee te pakken. Strak en goed optreden, maar gewoon iets te saai en eentonig. Heb ze nu 3x gezien en zou er zelf geen kaartje meer voor kopen.

Na Inhaler even lekker gerelaxt in het straatje achter het water met okonomiyaki, was weer erg lekker. Toen een stukje Jorja Smith gekeken, na 3 nummers wel gehad en een vest gehaald bij de camping, want het werd behoorlijk koud in de avond. Toen was het tijd voor Fat Dog in de x-ray. De eerste akkoorden werden aangeslagen en de x,Ray ontplofte. Ik ben zelf niet zo van de moshpits en daarom een beetje naar achteren gestaan, maar ook daar was het na 2 nummers raak. Helaas hierdoor weinig van de muziek meegekregen en door de warmte en chaos na 20 minuutjes verder het concert geluisterd van buiten de x-ray. Nog een stukje piratenrock mee gepakt bij de Lima. Was een erg gezellig sfeertje en uiteindelijk richting de Juliet gegaan voor comedytrain. Viel mij op dat het een stuk drukker bezocht werd dan vorig jaar en het was maar goed dat we een half uurtje van te voren erheen gingen. Comedy train altijd leuk, 4 cabaretiers, waarvan Dolf Jansen het minste, maar wel een mooie gedicht over het Lowlands gevoel. Glodi en Rayen waren wel erg leuk. David Linzen was iets te raar voor mijn smaak. Na een stop bij de 24/7 supermarkt en een laatste drankje bij de tent lekker gaan slapen na een fijne festival dag.

Het werd me wel meteen weer duidelijk dat het schema welke ik van te voren had gemaakt veel te ambitieus was en je toch meer tijd kwijt bent aan lekker relaxxen, eten en het terrein afdwalen.
 

JP5

Gouden Tip
30 mei 2023
270
233
Heb Overload van Sugababes maar even opgezet. Even een geluksmomentje :D

Dat was voor mij echt het toppunt van hun set.

Ik was niet op Lowlands maar kijk veel van de shows nog even terug via NPO Extra. Niet verwacht maar echt een geweldig aanstekelijke show. Ik las dat Sugababes in de UK maar liefst 18 top 10 hits heeft gehad en idd, ik (her)kende zo’n beetje alle nummers.
 

Zeeuwse

Playlistbediener
2 aug 2024
18
52
Hungry Leaves GIF by San Diego Zoo Wildlife Alliance
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Novis95 en daily

Gebruikers die dit onderwerp bekijken