Lowlands 2024

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Een muzieksmaak is uiteraard zeer persoonlijk. Mij gaat het ook om het signaal dat Lowlands hiermee uitstraalt. Een kermisact als Goldband kan blijkbaar afsluiten. Ik vind het echt goedkope feestmuziek. Ze stonden ook op Concert at Sea, tussen Blof, Nielson, Danny Vera etc. Ze staan eigenlijk overal. En voor mij voelt het daarom niet als een mooie (Lowlands)afsluiter. Gun dan Eefje de Visser die spot als Nederlandse act. Een stuk creatiever. Dat mensen zin hebben in dit popi-jopie gezelschap, daar kan ik me best bij neerleggen. Maar dan toch lekker ergens in de middag? Een afsluiter moet een kers op de taart zijn. Iets speciaals. Niet een act die je op elk festival en feesttent hebt kunnen zien. En Lowlands heeft fantastische headliners gehad; Tool, Nine Inch Nails, Nick Cave, The XX, Massive Attack, Foo Fighters etc etc. Namen waar je echt naar uitkijkt. Die de dag even een laatste schop onder de hol kunnen geven. Dus in dat opzicht vind ik Goldband echt een dieptepunt qua hoofdact. En de rest van het programma ziet er zeer sterk uit. En ja, er is zat moois te zien in plaats van Goldband. Maar dat deze act zo massaal omarmt wordt vind ik echt bizar. En dan kom ik weer terug op mijn eerste zin; een muzieksmaak is uiteraard zeer persoonlijk.
Ik heb erg genoten van de show op DTRH 2022. Vanaf dat moment was alle coronagezeik verleden tijd voor mij. Ik zet af en toe op een feestje wel eens een plaatje van Goldband op, het doet het prima en ik vind het ook echt niet gek dat ze worden geboekt. Het is gewoon populair en zolang ik LL ken, wordt er geboekt wat populair is, ongeacht de kwaliteit.

Ik denk wel dat Goldband als sub of als co-headliner met Peggy ofzo beter gepresenteerd had kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95

Dante

Randprogramma
2 jun 2023
235
384
Maar als Lowlands nou Nas of Jorja Smith als headliner had gepresenteerd en Goldband als sub, zou de backlash dan wat minder zijn geweest? Je krijgt dan precies hetzelfde voor hetzelfde geld alleen het verhaaltje er omheen zou anders geweest zijn. Onder de streep maakt het dus niets uit dat Goldband headliner is.
Enige verschil voor mij is denk ik of het een meerwaarde heeft dat de show in het donker is. Dat biedt meestal meer ruimte voor een imposante show (Bicep 🥲)
 
  • Leuk
Waarderingen: emmabloemert en davadude

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
Ik heb erg genoten van de show op DTRH 2022. Vanaf dat moment was alle coronagezeik verleden tijd voor mij. Ik zet af en toe op een feestje wel eens een plaatje van Goldband op, het doet het prima en ik vind het ook echt niet gek dat ze worden geboekt. Het is gewoon populair en zolang ik LL ken, wordt er geboekt wat populair is, ongeacht de kwaliteit.

Ik denk wel dat Goldband als sub of als co-headliner met Peggy ofzo beter gepresenteerd had kunnen worden.

Geen enkel probleem met een (plat) feestje. Voor ieder wat wils. Ik ben het alleen niet helemaal eens met bovengenoemde dikgedrukte zin. Zelf ben ik bv geen liefhebber van Billie Eilish maar ik begrijp heel goed dat die act heel goed past bij een groot deel van het Lowlands publiek. Dat is ook geen plat vermaak. Ik had toch wel het idee dat Lowlands een bepaalde kwaliteit neer wilde zetten. Gaan voor een mooie headliner die spraakmakend is. Maar wat voor de een kwaliteit is, zal voor de ander rommel zijn. En populair hoeft niet direct van mindere kwaliteit te zijn. Van een afstandje lijkt het een wat makkelijke boeking; mensen komen toch wel en het is geen zeer dure act (mag ik toch hopen).
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkD

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Geen enkel probleem met een (plat) feestje. Voor ieder wat wils. Ik ben het alleen niet helemaal eens met bovengenoemde dikgedrukte zin. Zelf ben ik bv geen liefhebber van Billie Eilish maar ik begrijp heel goed dat die act heel goed past bij een groot deel van het Lowlands publiek. Dat is ook geen plat vermaak. Ik had toch wel het idee dat Lowlands een bepaalde kwaliteit neer wilde zetten. Gaan voor een mooie headliner die spraakmakend is. Maar wat voor de een kwaliteit is, zal voor de ander rommel zijn. En populair hoeft niet direct van mindere kwaliteit te zijn. Van een afstandje lijkt het een wat makkelijke boeking; mensen komen toch wel en het is geen zeer dure act (mag ik toch hopen).
Ik ben het ook niet eens met die zin hoor, maar helaas wel de realiteit. Als morgen ineens K3 door het dak gaat bij Gen-z'ers of late millennials, dan worden zij ook gewoon geboekt. Helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Onibaba

Novis95

Campingartiest
11 mei 2023
83
208
Ik heb eigenlijk niet zo'n probleem met de boeking van Goldband als headliner. Ik was tot hun vorige show op Lowlands helemaal niet bekend met hun muziek behalve Witte Was en Noodgeval, en die twee nummers konden me eigenlijk niet zo boeien. Een deel van mijn vaste Lowlandsgroep waren er al wel een tijdje enthousiast over en ik heb me mee laten slepen. En eerlijk; ik vond hun optreden erg cool. De Alpha stond ramvol en er werd van voor naar achter meegezongen en gedanst. Toegegeven, de muziek is niet erg creatief, maar ik ben ook niet van mening dat een headliner altijd de puurste, meest creatieve muziek voor liefhebbers moet zijn. Soms is het ook lekker om samen met 10.000 anderen uit volle borst mee te zingen met simpele refreintjes en platte muziek. En als ze zo overtuigend de Alpha plat spelen, dan vind ik dat an sich al een redelijk argument om ze nog een hogere spot te gunnen. Er zijn ook headliners geweest die wél als creatief bestempeld werden en toch een oersaaie set gaven als afsluiter. Dan zie ik liever een Goldband of een DJVT op die spot; het is in ieder geval niet saai.

Dat is natuurlijk een beetje een vals dilemma en ik heb echt begrip voor de kritieken die er komen op het boeken van een Goldband als het prijskaartje net naar 325 gegaan is, of dat het niet de meest spannende/unieke boeking is. Tegelijkertijd voel ik ook dat het hier soms ook wel een beetje hip is om af te geven op wat de massa leuk vindt.
 

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
200
339
Als Skrillex maar in het donker is en niet als tussendoortje op de zondagmiddag in de Alpha tussen de gitaarbands zoals in 2014 (als ik het goed heb).

Was wel een van de bizarste sit-downs die ik ooit heb gezien. Stonden achter de Alpha en mn vriendin van nog geen 1,60 kon Skrillex achter zn booth zien staan
 

Novis95

Campingartiest
11 mei 2023
83
208
Laten we het positief inzien. Waar kijken jullie het meeste naar uit? :)

Van de namen die ik nog niet eerder zag: The Smile, Harry Mack, Bob Vylan en Barry Can't Swim. Ik luisterde vanochtend voor het eerst University en ik denk dat dit ook wel echt een feestje kan worden.

Uit de namen die ik al eens gezien heb: Denzel Curry, Nas, Sampha, Blawan, Sticks en Fred.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.408
3.374
Laten we het positief inzien. Waar kijken jullie het meeste naar uit? :)
Van de namen die ik nog nooit heb gezien: Nas, Denzel Curry, Skrillex, Fat Dog, Brutalismus 3000, Soulwax, Spiritbox, Bob Vylan en (vooral door de vriendengroep) Peggy Gou en Sugababes.
Van de namen die ik al eens heb gezien: QOTSA, IDLES, Lander & Adriaan en (vooral door de vriendengroep) Goldband en Fred Again..
Verder nog wel wat inluisteren. Acts als Big Thief en zeker The Smile ga ik echt niet checken op Lowlands, daar zijn betere plekken voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
474
696
Laten we het positief inzien. Waar kijken jullie het meeste naar uit? :)
IDLES, Soulwax, Skrillex, Noord Nederlands Orkest speelt filmmuziek, Fred Again.., Fat Dog, QOTSA, Bob Vylan, Backxwash, Grandson, Inhaler, Flowdan, Denzel Curry, Wargasm, Grove
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en Dante

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
274
221
Ik ben het ook niet eens met die zin hoor, maar helaas wel de realiteit. Als morgen ineens K3 door het dak gaat bij Gen-z'ers of late millennials, dan worden zij ook gewoon geboekt. Helaas.
K3 op een brakke zondag als opener in de Alpha. Dat zou prima werken 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: BeWario

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.144
Nou, eens even mijn gedachte op een rijtje gezet. Conclusie: Lowlands is nog steeds niet mijn festival, al staan er objectief gezien best aardige namen.

Zou ik wel naar uitkijken: Queens of the Stone Age, The Smile
Kan leuk zijn: Big Thief, IDLES, Spinvis, Spiritbox, Backxwash (zit daar nu geen risico aan annulering aan vast?), Bob Vylan en Fat Dog.

Goldband is al genoeg over gezegd. Fred again.. spreekt me uiteraard niet aan, net als vrijwel iedere elektronische naam en rapper. Wel knap om tot nu toe geen enkele onbekende naam, voor mij dan, te programmeren. Dat is wel eens heel vaak anders geweest. In ieder geval, bij lange na niet genoeg om een ticket te halen natuurlijk. En dat blijf ik toch een beetje jammer vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc, LIBOH en Dante

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.347
1.801
Laten we het positief inzien. Waar kijken jullie het meeste naar uit? :)
Sowieso Nas, Jorja Smith, Fat Dog, Sampha en Big Thief, want nog nooit gezien.

The Smile is als Radioheadfan natuurlijk per definitie een droomboeking. Denzel Curry als hiphopliefhebber. Sticks altijd tof ook.

Soulwax uiteraard geniaal. Spinvis ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
200
339
Laten we het positief inzien. Waar kijken jullie het meeste naar uit? :)

#1: Sugababes

Andere primeurs: Fat Dog, Sampha, Denzel Curry, Sleaford Mods, Lander & Adriaan
Al eens gezien, maar nog steeds erg leuk; Nas, Soulwax, Spinvis, QOTSA, IDLES, Skrillex, Hudson Mohawke,
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Gebruikers die dit onderwerp bekijken