Lokerse Feesten 2025 - 50-jarig jubileum

Zondag en Gisteren Geweest , hier even kort de ervaringen :

Eerste keer lokerse feesten, en zal zeker niet de laatste zijn. fijne plek, leuk (iets hoger?) podium en ook de randanimatie rondom is fijn (fonnefeesten, kermis, eetkraampjes overal,..)

Highlight voor mij zondag waren Pendulum en Enter Shikari. Wat een show van Pendulum. oud materiaal gemixt met was dingen op hun nieuwe plaat. Rob zen stem blijft top, en ja 't zijn stuk voor stuk meezingers natuurlijk :). Op het einde dan nog Tarantula, was een mooie afsluiter.

EC had ik vooraf goeie verwachtingen van, maar die vielen mij toch echt tegen. Teveel gepraat van de zanger, en voor mij iets zwakkere setlist. Vorig jaar op graspop vond ik ze goed, en nu was ik me dood aan het ergeren aan dronken mensen, onbeschofte boeren die zomaar je drank omstoten bij het langskomen etc. Dit is toch wel echt het publiek die deze band jammer genoeg aantrekt. Allicht de reden waarom ik de beleving deze keer minder vond.
Bizkit park top zoals altijd. Brutus en Psychonaut, tja.. Ik voel het gewoon niet zo met deze bands.

Gisteren vooral ticketje gekocht Voor Gojira, en man wat een show was dat. Ze stonden er, mooie visuals, snoeiharde gitaren, om nog maar te zwijgen over die drummer. Double peddals, hoe die het voor mekaar krijgt met zijn voeten ik weet het niet :). Die mogen wat mij betreft zo de north headlinen op graspop.

Amenra was de eerste keer, en zal voor mij ook de laatste keer blijven. Op spotify vind ik ze best goed, maar ik snap de hype bij deze band totaal niet. Die zanger stond de hele tijd met zijn rug naar het publiek, leek super ongeïnteresseerd, zero intereactie met publiek, .. Dan die rustige stukken die totaal verloren gaan wegens geroezemoes rondom, Nee, het zal bij een laatste keer blijven. Inplaats van in "trance" zoals ik vaak lees, viel ik helaas bijna in slaap.

Doet hij expres, heeft al dikwijls aangegeven dat hij zich niets van het publiek aantrekt.
Hij wil ook de visuals zien om zich in de muziek te kunnen inleven.

*quote*
Het doel van een optreden is om voor onszelf het gevoel weer terug te krijgen dat we hadden toen we voor het eerst de nummers speelden. Als je een nieuw nummer maakt, dan breng je iets teweeg in jezelf dat je daarna nooit meer kan benaderen, heel raar. Tegelijkertijd proberen we een mogelijkheid te vinden om ons te verliezen in de muziek, en dat is niet altijd mogelijk als we worden afgeleid door zaken in de zaal.*unquote*

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
Maandag en dinsdag geweest
Ik vond het dinsdag al behoorlijk druk eigenlijk. Toen Blur er stond en het uitverkocht was, leek het minder druk dan nu deze niet uitverkochte dag.

The Damned was oke, maar de zanger zat er wel af en toe naast.
Iggy Pop fenomenaal, wat een goede band heeft die toch. Je merkte enkel iets van zijn ouderdom toen hij met veel moeite de trap af ging het publiek in.
Soft Play energiek, maar live was zijn stem wat storend af en toe.
Sex Pistols oke (er leek wel al heel wat volk door ook na Iggy), gelukkig was Frank Carter nog energiek.

Helmet was erg goed, aanrader voor Alcatraz al ga ik zelf wellicht een andere optie bekijken aangezien ik ze nu toch gezien heb.
Coilguns eveneens sterk, uitgekeken door de goede show. Pakte beter dan op Desertfest.
Melvins waren vrij goed, maar stond wat te ver om echt mee in de show te zitten.
Envy ook super sterk, enkel laatste nummer niet gezien. Ook grappig dat de gitarist/bassist de bindtekst deed (de enige die Engels kon vermoedelijk?).
Amenra van vrij ver vanachter daardoor en dan sta je bij ambetante Lokerse mensen die door alles heen praten. Gelukkig gingen ze naar de kermis. De band was weer erg goed, maar ja dit kon door de omstandigheden nooit in de buurt komen van eerdere shows.
Gojira was weeral verdomd goed met een dikke productie. Die zijn echt wel blijvend headliner. Het was drukker dan bij Korn vorig jaar en die trokken dit jaar toch ook wel een dag op GMM als je de drukte zag voor hen die zaterdag.

Het was drukker dan bij Korn vorig jaar en die trokken dit jaar toch ook wel een dag op GMM als je de drukte zag voor hen die zaterdag.
Ik voel aan alles dat ze de capaciteit opgetrokken hebben? Vond Blur wel echt het maximum van aantal mensen die er überhaupt op dat terreintje passen. Stonden letterlijk mensen tot aan de uitgang te kijken.

Je hebt nu natuurlijk meer plaats met de staanplaatsen boven. Allé theoretisch gezien. Kunnen ze makkelijk weer 1.000 tickets meer verkopen lijkt me.

Je hebt nu natuurlijk meer plaats met de staanplaatsen boven. Allé theoretisch gezien. Kunnen ze makkelijk weer 1.000 tickets meer verkopen lijkt me.
Ja maar goed, dat zal toch niet het geval zijn toch? Je gaat ervan uit dat ze zo'n dingen doen om het je net extra comfortabel te maken.

Amenra was de eerste keer, en zal voor mij ook de laatste keer blijven. Op spotify vind ik ze best goed, maar ik snap de hype bij deze band totaal niet. Die zanger stond de hele tijd met zijn rug naar het publiek, leek super ongeïnteresseerd, zero intereactie met publiek, .. Dan die rustige stukken die totaal verloren gaan wegens geroezemoes rondom, Nee, het zal bij een laatste keer blijven. Inplaats van in "trance" zoals ik vaak lees, viel ik helaas bijna in slaap.
Ga Amenra es in een zaal kijken. Totaal andere beleving, vind ik. Sta je alleen met gelijkgestemden, dus echt muisstil tussen de songs. Ieder zn ding natuurlijk.

Amenra degelijk zoals altijd, maar de trede waar Gojira staat daar kunnen er niet veel aan.

Beide bands zijn eigenlijk te heavy voor mij, maar door de een of andere reden hebben ze mij toch altijd mee.

Ik overweeg morgen last minute naar Lokeren af te reizen. Er is natuurlijk geen hotel meer te krijgen en de camping is volzet. Dus vraagje: wordt "in de auto slapen" getolereerd op de festivalparking of bij het station? 😅

Ik overweeg morgen last minute naar Lokeren af te reizen. Er is natuurlijk geen hotel meer te krijgen en de camping is volzet. Dus vraagje: wordt "in de auto slapen" getolereerd op de festivalparking of bij het station? 😅
De officiële parking is gewoon een industrie terrein, ik neem aan dat als je reglementair langs de kant staat je in je auto mag slapen?

• Leuk
Waarderingen: Bart1981
De officiële parking is gewoon een industrie terrein, ik neem aan dat als je reglementair langs de kant staat je in je auto mag slapen?
Ik lees inderdaad dat het in België doorgaans is toegestaan te overnachten aan de openbare weg. Maar op de meeste festival-parking-tickets (Pukkelpop, Werchter) staat "Overnachten verboden". Maar daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad :cool:

Gisteren een rustdagje gehad, 6 dagen Lokerse en overdag gaan werken is toch een stevige combinatie.
Vanavond en de rest van het weekend weer aanwezig.

Gisteren in Lokeren:

Zaho de Sagazan – De revelatie van de dag (⭐⭐⭐⭐⭐)

Zaho bracht een emotionele rollercoaster die begon met breekbare, bijna klassieke zanglijnen en eindigde in een explosie van rauwe techno. Haar stem heeft iets hypnotiserends — een mix van Franse chanson, spoken word en elektronische melancholie.
Wat haar optreden zo krachtig maakte, was de authenticiteit: ze durft kwetsbaar te zijn, maar ook wild en onvoorspelbaar. De band speelde strak, maar gaf haar genoeg ruimte om te improviseren en te bewegen.
Dat ze pas 25 is, maakt het des te indrukwekkender. Dit is iemand die niet alleen muziek maakt, maar een ervaring neerzet.
Wereldster in wording?

Sylvie Kreusch – Kunstzinnig maar moeilijk moment (⭐⭐⭐)

Sylvie is een artieste die vaak balanceert tussen performance art en popmuziek. Haar stijl is theatraal, sensueel en mysterieus, maar op een festival waar de energie nog moest opbouwen, kwam dat niet helemaal tot zijn recht.
Ze heeft een sterke visuele en muzikale identiteit, maar die vraagt om een aandachtige en ontvankelijke sfeer — iets wat moeilijk was na Zaho’s overweldigende set.
Misschien was het contrast te groot. Muzikaal zat het goed, maar de connectie met het publiek bleef wat afstandelijk, zelf wat ongeïnteresseerd.

Air – Dromerig en verfijnd (⭐⭐⭐⭐)

Air bracht een set die voelde als een sonische massage: warm, gelaagd, en perfect uitgevoerd. Hun muziek is als een filmische soundtrack...
Toch miste je wat spontaniteit. Alles klonk perfect, maar misschien té perfect. Het was alsof je naar een studio-opname luisterde in plaats van een liveconcert.

dEUS – Explosieve afsluiter (⭐⭐⭐⭐⭐)

dEUS bracht een chaotische, energieke en compromisloze rockshow. Elk bandlid leek te strijden om de spotlight, maar dat werkte juist: het was een collectieve uitbarsting van creativiteit.
Hun mix van alternatieve rock, postpunk en experimentele invloeden kwam volledig tot zijn recht op het podium.
Je voelde de ervaring, het vakmanschap, en vooral de honger om te spelen. Dit was geen routineuze set — dit was een band die leeft voor het podium.

🎤 Totale sfeer​

De muzikale lijn van de dag ging van introspectief en emotioneel naar theatraal, dan dromerig, en eindigde in pure rock-'n-roll chaos. Een perfecte opbouw voor wie houdt van variatie en muzikale diepgang.

Festival zelf:
Toch 1000 man minder binnen laten, plein was echt te vol!!

• Leuk
Waarderingen: mattman en randyrw
Ja, Zaho de Sagazan was echt een bom. Heel sterke show. Die spreidstand tussen rauwe techno en breekbare ballads maakte dit toch echt uniek. Je voelde dat heel veel volk dit niet kende, extra mooi om te zien hoe ze het soms wat stugge (en die dag best oudere) LF publiek meesleurde in haar trip. Die zie ik heel, heel graag nog eens ergens. In zo'n Barn op RW zou dit werken als een malle. Eigenlijk bizar dat ze daar niet stond (want wel op DTRH).

Sylvie werd inderdaad wel 'slachtoffer' van het klassieke lichtjes apathische LF publiek. Verder wel gewoon kwaliteit hoor.

Voor Air helemaal naar voor gegaan, klasseshow gezien. Loepzuiver geluid, een sound die schippert tussen berekend - koel en zwoel - warm. Blij ze dan eindelijk (!) eens af te kunnen strepen. Hier wel goed, stil en dedicated publiek. Maar ja, 10 meter van het podium mag dat wel.

En dan het besluit om dEUS te laten schieten. Scheelde een dure taxirit Lokeren > Gent en moest er deze ochtend erg vroeg uit. Lichtjes jaloers, maar ook goed uitgeslapen dus.

Oh, en hebben die sloebers van de LF per ongeluk een ticket of 2.000 te veel verkocht? Qua drukte ging dit er wel ver over. Als je je tot letterlijk aan de uitgang letterlijk stapvoets moet ploegen door de dichte menigte, dan is er iets mis. Neem ik toch wel mee wanneer ik nog eens een dag LF overweeg, tenzij ze hier iets aan doen.

• Leuk
Waarderingen: visdave34 en kevinr

Gisteren in Lokeren:

Zaho de Sagazan – De revelatie van de dag (⭐⭐⭐⭐⭐)

Zaho bracht een emotionele rollercoaster die begon met breekbare, bijna klassieke zanglijnen en eindigde in een explosie van rauwe techno. Haar stem heeft iets hypnotiserends — een mix van Franse chanson, spoken word en elektronische melancholie.
Wat haar optreden zo krachtig maakte, was de authenticiteit: ze durft kwetsbaar te zijn, maar ook wild en onvoorspelbaar. De band speelde strak, maar gaf haar genoeg ruimte om te improviseren en te bewegen.
Dat ze pas 25 is, maakt het des te indrukwekkender. Dit is iemand die niet alleen muziek maakt, maar een ervaring neerzet.
Wereldster in wording?

Sylvie Kreusch – Kunstzinnig maar moeilijk moment (⭐⭐⭐)

Sylvie is een artieste die vaak balanceert tussen performance art en popmuziek. Haar stijl is theatraal, sensueel en mysterieus, maar op een festival waar de energie nog moest opbouwen, kwam dat niet helemaal tot zijn recht.
Ze heeft een sterke visuele en muzikale identiteit, maar die vraagt om een aandachtige en ontvankelijke sfeer — iets wat moeilijk was na Zaho’s overweldigende set.
Misschien was het contrast te groot. Muzikaal zat het goed, maar de connectie met het publiek bleef wat afstandelijk, zelf wat ongeïnteresseerd.

Air – Dromerig en verfijnd (⭐⭐⭐⭐)

Air bracht een set die voelde als een sonische massage: warm, gelaagd, en perfect uitgevoerd. Hun muziek is als een filmische soundtrack...
Toch miste je wat spontaniteit. Alles klonk perfect, maar misschien té perfect. Het was alsof je naar een studio-opname luisterde in plaats van een liveconcert.

dEUS – Explosieve afsluiter (⭐⭐⭐⭐⭐)

dEUS bracht een chaotische, energieke en compromisloze rockshow. Elk bandlid leek te strijden om de spotlight, maar dat werkte juist: het was een collectieve uitbarsting van creativiteit.
Hun mix van alternatieve rock, postpunk en experimentele invloeden kwam volledig tot zijn recht op het podium.
Je voelde de ervaring, het vakmanschap, en vooral de honger om te spelen. Dit was geen routineuze set — dit was een band die leeft voor het podium.

🎤 Totale sfeer​

De muzikale lijn van de dag ging van introspectief en emotioneel naar theatraal, dan dromerig, en eindigde in pure rock-'n-roll chaos. Een perfecte opbouw voor wie houdt van variatie en muzikale diepgang.

Festival zelf:
Toch 1000 man minder binnen laten, plein was echt te vol!!
Schrijf je nou je ervaringen op met behulp van festibob?

• Haha
  • Winning
Waarderingen: kevinr en wenteldave
Goh, wat was dEUS goed zeg. Ook Air speelde een voortreffelijke show, al vond ik ze vorig jaar op Gent Jazz iets beter. Wellicht het verrassingseffect die wat miste.

Trouwens, hoe fucking druk was dat gisteren? Niet OK gewoon? Letterlijk vanaf de PA kon je niet meer bewegen. Deed me denken aan die dag van Blur.

• Leuk
Waarderingen: koolket en randyrw

Users who are viewing this thread