Le Guess Who? 2016

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.382
548
Ben wel benieuwd naar je indrukken eigenlijk en wat je exact van de optredens vond.

Los van deze top 8 nog veel andere acts gezien? Ook dingen die je tegenvielen?

Enkel deze acht gezien.

Alles bij elkaar viel deze editie wat tegen. Marching Church was enorm rommelig en saai, terwijl Iceage zo'n opwindende liveband is. Jessica Moss was wel aardig live, maar lang niet zo boeiend als ze voor Silver Mt. Zion wel is. Beak> was leuk voor de 20 minuutjes die we ervan gezien hebben, maar ook niet heel bijzonder.

De bovenste 5 optredens waren wel allemaal goed. Bo Ningen wist me iets minder te verrassen dan vorig jaar, toen ze een heel felle show gaven. Nu was het wat tammer had ik het idee, maar wel leuk. Tim Hecker was ook weer interessant, al was de zaal waar hij eerder dit jaar speelde wat passender.

De top-3 optredens waren allemaal heel goed. Tortoise is echt zo ongeveer de meest muzikale band die ik ooit heb mogen zien. Elk nummer wisselde de halve band van instrument en zelfs tijdens nummers liep de drummer snel naar een Xylofoon en weer door naar een synthesizer. Het kwam ook een stuk meer jazzy en experimenteel over dan de wat statischere post-rock die je voor ogen hebt wanneer je ze op album beluistert. Savages gaf wederom een fantastische show met de bijzondere live-versie van Husbands. Die waren gewoon erg goed in vorm weer, met 75 minuten ook een mooie setlist gespeeld met genoeg van het eerste album erin. Alleen jammer dat ze 'Strife' en 'Waiting for a Sign' waarschijnlijk nooit meer live gaan spelen :( .

Swans was wederom het hoogtepunt, net als twee jaar geleden. Ze speelden voor de helft nieuwe nummers en voor de helft materiaal van hun laatste album (het laatste nummer helaas moeten missen voor Tortoise). Het liep een stuk beter dan tijdens hun concert in Eindhoven vorige maand en ik hoop dat ze komende zomer nog een bezoekje brengen aan Best Kept Secret om ze dan toch echt voor het laatst te kunnen zien.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Uncle G wrote:
Ben wel benieuwd naar je indrukken eigenlijk en wat je exact van de optredens vond.

Los van deze top 8 nog veel andere acts gezien? Ook dingen die je tegenvielen?


Enkel deze acht gezien.

Alles bij elkaar viel deze editie wat tegen. Marching Church was enorm rommelig en saai, terwijl Iceage zo’n opwindende liveband is. Jessica Moss was wel aardig live, maar lang niet zo boeiend als ze voor Silver Mt. Zion wel is. Beak> was leuk voor de 20 minuutjes die we ervan gezien hebben, maar ook niet heel bijzonder.

De bovenste 5 optredens waren wel allemaal goed. Bo Ningen wist me iets minder te verrassen dan vorig jaar, toen ze een heel felle show gaven. Nu was het wat tammer had ik het idee, maar wel leuk. Tim Hecker was ook weer interessant, al was de zaal waar hij eerder dit jaar speelde wat passender.

De top-3 optredens waren allemaal heel goed. Tortoise is echt zo ongeveer de meest muzikale band die ik ooit heb mogen zien. Elk nummer wisselde de halve band van instrument en zelfs tijdens nummers liep de drummer snel naar een Xylofoon en weer door naar een synthesizer. Het kwam ook een stuk meer jazzy en experimenteel over dan de wat statischere post-rock die je voor ogen hebt wanneer je ze op album beluistert. Savages gaf wederom een fantastische show met de bijzondere live-versie van Husbands. Die waren gewoon erg goed in vorm weer, met 75 minuten ook een mooie setlist gespeeld met genoeg van het eerste album erin. Alleen jammer dat ze ‘Strife’ en ‘Waiting for a Sign’ waarschijnlijk nooit meer live gaan spelen

Swans was wederom het hoogtepunt, net als twee jaar geleden. Ze speelden voor de helft nieuwe nummers en voor de helft materiaal van hun laatste album (het laatste nummer helaas moeten missen voor Tortoise). Het liep een stuk beter dan tijdens hun concert in Eindhoven vorige maand en ik hoop dat ze komende zomer nog een bezoekje brengen aan Best Kept Secret om ze dan toch echt voor het laatst te kunnen zien.
Marching Church vond ik ook erg matig ja. Ik wist dat de frontman een nogal aanstellerige stijl heeft, maar ik vond hem vreselijk irritant. Op plaat klinkt het een stuk beter dan live, misschien ook wel omdat de band totaal niet paste bij zijn overdreven gedrag.

Beak> was op zich wel goed vond ik, alleen waren ze tussen de nummers door nogal schijtlollig. Dan speel je dus duistere nummers, maar houd je die sfeer niet vast tussen de nummers door. Dat deed voor mij wel af aan de show. Verder prima gespeeld hoor, maar op BKS vond ik het in zijn geheel beter.

Bo Ningen heb ik niet gezien, was het wel drukker bij ze dan vorig jaar? Tim Hecker vond ik persoonlijk nogal tegenvallen. Op plaat heb ik er al niet veel mee hoor, maar ik vond het live nogal random en zonder lijn. Hoorde van meerdere mensen ook dat dit niet zijn beste show was.

Tortoise heb ik wel een stuk van meegepakt, maar is niet helemaal mijn ding. Inderdaad gigantisch muzikaal, maar vond het toch allemaal wat braafjes ogen. Swans daarentegen was geweldig ja, echt een gigantisch verschil met het optreden van 5 weken terug in Eindhoven. Toen ook al goed, maar nu formidabel. En wat een zuiver geluid ook, niet normaal. Je zag halverwege de set Michael Gira volgens mij zelfs grijnzen omdat alles wel lekker leek te lopen.

Savages vond ik ook briljant. Had ze nog nooit live gezien, maar erg indrukwekkend. Naast de perfecte frontvrouw ook een geweldige bassiste en drumster. Vond de laatste 20 minuten wel wat teveel ingetogen, de climax lag eigenlijk al eerder in de set.

Had zelf ook een ietwat teleurgesteld gevoel over deze editie, maar de zondag maakte voor mij alles goed met Swans, Anna von Hausswolff en Suuns. Toen ik gisteren eens op een rijtje zette wat ik allemaal (deels) heb kunnen zien, kan ik niet anders dan concluderen dat het weer een heerlijk weekend was. En op welk festival kun je zulke uiteenlopende acts zien?
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Leuk om te lezen allemaal.

Uncle G wrote:
Beak> was op zich wel goed vond ik, alleen waren ze tussen de nummers door nogal schijtlollig.

Daar waren ze op BKS ook al mee bezig.

Hoe was Wand?
Dat was me toen niet zo opgevallen eigenlijk en volgens mij had ik toen ook niet de hele show gezien.

Wand viel me best tegen eigenlijk. Ze begonnen lekker met Fire on the Mountain, maar de rest van de set was nogal wisselvallig. De hardere, typische Wand rammers kwamen lekker over, alleen speelden ze ook wat rustigere nummers.
Volgens mij ook een aantal nieuwere nummers die erg zwak waren.

Zonde, want ik keek hier enorm naar uit.

Wooden Shjips was dan wel weer vet. Wel een stel dooie gasten om te zien, maar wel retestrak, al zou een betere drummer geen kwaad kunnen. Bij het derde nummer moest ineens het kleed onder het drumstel worden vervangen en daar werd rustig alle tijd voor genomen. Iedereen keek elkaar aan van wtf?!
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Of was de climax van het optreden wel compleet anders?

Yes, na het eerste kwartier kwamen er daadwerkelijk gitaargeluiden uit zijn gitaar, wel door pedalen en zijn computer gehaald maar met een ongelofelijk hoog technisch niveau ook. Zijn achtergrond in klassiek gitaar was wel echt te zien. Het abstracte deel was voor mij persoonlijk misschien nog wel het meest intens, hij sloot nog af met flink luide drones.

Hoe was Wand?

Op LGW niet gezien maar wel de dag ervoor in Vera. De show was wel vermakelijk. Weinig op aan te merken eigenlijk, buiten dat ze helaas wel wat weinig hardere nummers/nummers van Golem speelden, en daar hoopte het publiek wel vooral op. De encore was wel steengoed met blijkbaar ook nog een cover van Neil Young en een soort constante mashup van andere nummers/covers met een ander bekend nummer dat ik niet kende en waarvan ik de naam al niet meer weet. De frontman maakte ook veel goed met zijn droge grappen.

Best de moeite waard dus kortom!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken