Het groene vingers topic

Vraagje voor dit topic (eerder al eens kort genoemd maar toen weinig reactie dus ik probeer het nog eens met iets meer toelichting): we zijn van plan een alternatieve bodembedekker in plaats van gras te gaan gebruiken in onze tuin, heeft iemand daar ervaring mee? Twee andere planten die voor dit doel gebruikt kunnen worden zijn bijvoorbeeld kruipend tijm en klaver, wij neigen nu naar die laatste. Dat zou een aantal voordelen hebben: minder onderhoud want het hoeft niet echt gemaaid te worden, het heeft minder water nodig en het zou minder snel bruin of kaal worden, bovendien is het een inheemse soort die goed is voor de bijen wanneer hij bloeit. Wel is het een kwetsbaarder plantje dus minder slijtvast, nu leggen we er voor onszelf stapstenen doorheen dus ik maak mij er niet zo'n zorgen om dat we het stuk zouden lopen, maar ik weet niet zo goed of onze hond (Australische herder van ruim 1 jaar oud) het snel zou kunnen beschadigen als hij erop speelt? Wellicht geeft klaver en gras mengen wel het beste van twee werelden, of zijn er nog andere alternatieven? Ervaringen en tips welkom :)

Heb geen ervaring met specifieke planten, maar je kan eens bij een lokaal tuincentrum kijken wat ze aan laagblijvende bodembedekkers hebben!

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Iemand hier nog tips voor een goede (betaalbare) verrekijker? Voor vogel/wild spotten.

Iemand hier nog tips voor een goede (betaalbare) verrekijker? Voor vogel/wild spotten.
Ik heb vorig jaar de Bresser Pirsch ED2 8*42 gekocht. Iets meer dan 300€ maar kijkt bijna even goed als een goeie Swarovski (voor de leek/beginner dan). Relatief licht, veel lichtsterkte dus je kan er ook savonds goed door kijken, en met 8x vergroting een prima kijker voor een vogelaar.

Met 10x merkte ik wel dat ik snel bibberend beeld kreeg dus dat lijkt wat minder fijn.

Voor echt goedkope opties heb je nog de Vogelbescherming kijkers of de Bynolyt (zelfde bouw/fabriek, ander merkje).

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Voor de mensen met een tuin; zetten jullie een schaal water neer voor de vogeltjes? Ze hebben best een pittig voorjaar met een zo goed als droge aprilmaand, waardoor veel eerste nesten zijn mislukt. Veel vogels zitten nu in de tweede leg, met al dan niet nog jonge vogels, voor wie deze hitte heel uitdagend is. Een kleine duik of even wat water doet wonderen! Let wel; het moet een dunne laag water zijn (max 3 cm) willen ze zich veilig genoeg voelen erin te gaan.

🐦‍⬛🩷

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Davidd
Voor de mensen met een tuin; zetten jullie een schaal water neer voor de vogeltjes? Ze hebben best een pittig voorjaar met een zo goed als droge aprilmaand, waardoor veel eerste nesten zijn mislukt. Veel vogels zitten nu in de tweede leg, met al dan niet nog jonge vogels, voor wie deze hitte heel uitdagend is. Een kleine duik of even wat water doet wonderen! Let wel; het moet een dunne laag water zijn (max 3 cm) willen ze zich veilig genoeg voelen erin te gaan.

🐦‍⬛🩷
Goeie, ga direct effe checken of onze watervoorziening nog voldoende is.

Ik heb hier zojuist een buurman moeten aanspreken omdat hij mijn over de openbare weg overhangende takken aan het afbreken was. Het is nondeju 30 plus graden en wolkenloos; er zijn dus betere momenten om te snoeien zeg maar. Ze hangen daarnaast niet zodanig dat je er niet langs kan en ze leveren ook geen gevaar op. Ook woon ik op een woonerf en de beste man kan zich dus afvragen wat hij er met zijn uit de kluiten gewassen bedrijfswagen komt doen. Hij gebruikt het tot slot om achter zijn woning te komen, want drie meter extra lopen is blijkbaar te veel. Iemand nog tips om niet over te gaan tot geweld? 😇

Iemand hier nog tips, voor het weghouden van iets te grote vogels zoals kraaien, kauwen, eksters en houtduiven uit de tuin, of is bij jullie elke vogel welkom?

Iemand hier nog tips, voor het weghouden van iets te grote vogels zoals kraaien, kauwen, eksters en houtduiven uit de tuin, of is bij jullie elke vogel welkom?
Alles wat je kan verzinnen gaan ze toch wel omheen, anders dan je tuin helemaal inbouwen met fijnmazig gaas 😜

Ik jaag ze niet actief weg, maar ik heb wel zo'n bakje met vogelzaadjes waar alleen kleine vogels bij kunnen. De grote vogels kunnen enkel pakken wat de kleintjes knoeien.

26386.jpg

Ik heb trouwens een hoekje met rust gelaten tijdens het fatsoeneren van deze tuin. Blijken er klokjes te zijn. Ik blij, de bijtjes blij dus dit blijft deze zomer ook zo.

Heeft iemand hier ideeën voor iets permanents?

26385.jpg

Ik heb trouwens een hoekje met rust gelaten tijdens het fatsoeneren van deze tuin. Blijken er klokjes te zijn. Ik blij, de bijtjes blij dus dit blijft deze zomer ook zo.

Heeft iemand hier ideeën voor iets permanents?

Bekijk bijlage 20665
Campanula :love: Goede bodembedekker en geeft lang bloemen, houdt van de zon maar doet het ook goed in halfschaduw.
Wat bedoel je met permanents? Campanula is blijvend en gaat jaarlijks terugkomen en lekker verder kruipen naar waar het kan (geen wilde uitzaaier dus wel in toom te houden)

• Leuk
Waarderingen: MarkvD
Campanula :love: Goede bodembedekker en geeft lang bloemen, houdt van de zon maar doet het ook goed in halfschaduw.
Wat bedoel je met permanents? Campanula is blijvend en gaat jaarlijks terugkomen en lekker verder kruipen naar waar het kan (geen wilde uitzaaier dus wel in toom te houden)
Het zit nu in de voegen van de tegels, lijkt me niet de beste plek, maar ben bang als ik ze over wil zetten dat ik alles kapot trek.

• Leuk
Waarderingen: nikita
Ze lijken er wel gelukkig te staan. En tegen de rand daar op de stenen misschien ook niet in de weg.
Mocht je ze toch graag ergens anders willen kan je uitlopers naar een pot leiden en dan verder in een potje laten groeien.
Anders proberen een van de stenen eruit te krijgen om genoeg wortels mee te hebben, maar dat lijkt me lastiger.

Het zit nu in de voegen van de tegels, lijkt me niet de beste plek, maar ben bang als ik ze over wil zetten dat ik alles kapot trek.
Ze lijken er wel gelukkig te staan. En tegen de rand daar op de stenen misschien ook niet in de weg.
Mocht je ze toch graag ergens anders willen kan je uitlopers naar een pot leiden en dan verder in een potje laten groeien.
Anders proberen een van de stenen eruit te krijgen om genoeg wortels mee te hebben, maar dat lijkt me lastiger.
Het kan inderdaad prima tussen steen groeien voor zover ik weet, wij zijn ook van plan het wat over de muurtjes in de tuin te laten groeien die we gemetseld hebben om de borders heen. Zou het prima moeten doen tussen de kieren door. Het is een bergplant en een woekeraar dus hij heeft maar weinig nodig.

• Leuk
Waarderingen: nikita

Users who are viewing this thread