Het groene vingers topic

Vandaag een echt typische zondag; geen plannen behalve thuis wat doen en met dit weer dus vooral van de tuin genieten. In mijn gemeente geldt ook een verbod op lawaai maken op zondag dus de ideale dag om de app te testen.

Vooralsnog niets wereldschokkend. Naast de, uiteraard wel herkenbare en vaak zichtbare vogels zoals enkele soorten duiven, kauwen, eksters, merels ook al waarnemingen van chiffchaff, huismus, heggenmus, pimpelmees, vink, zwartkop en winterkoning.
De kraaien lijken op daguitstap want die zitten hier ook geregeld maar nu nog niet gespot.

Sowieso erg leuke app om gewoon aan te hebben staan en te leren herkennen. En ondanks mijn liefde voor merels toch nog versteld staan hoeveel verschillende geluiden zij eigenlijk maken, met sommigen die ik hen niet had toegekend.
Wat heerlijk! Veel leuke vogels in je tuin. Mereltjes zijn zo veelzijdig he? Echt wel de vogels met de mooiste zang vind ik, word er altijd blij van ❤️

Ik legde vanochtend even de Bird ID app op mijn balkon terwijl ik binnen koffie en ontbijt maakte, heeft ie in mijn afwezigheid (naast de gebruikelijke musjes, mezen, kauwtjes, merels, tjiftjafs etc) een kraanvogel en rode wouw (!) geregistreerd. Jammer dat ik die dan weer gemist heb, maar tof dat ze hier aan de rand van Utrecht te vinden zijn. Ze zijn in de 3 jaar dat ik die app gebruik nooit eerder gehoord hier. Verrekijker erbij en hopen dat ik ze nog spot!

Ik legde vanochtend even de Bird ID app op mijn balkon terwijl ik binnen koffie en ontbijt maakte, heeft ie in mijn afwezigheid (naast de gebruikelijke musjes, mezen, kauwtjes, merels, tjiftjafs etc) een kraanvogel en rode wouw (!) geregistreerd. Jammer dat ik die dan weer gemist heb, maar tof dat ze hier aan de rand van Utrecht te vinden zijn. Ze zijn in de 3 jaar dat ik die app gebruik nooit eerder gehoord hier. Verrekijker erbij en hopen dat ik ze nog spot!
Wow wat cool! Ik zie in de dagelijkse "Rare Bird alert" van eBird wel regelmatig de kraanvogels langs komen maar altijd ver in t oosten van t land...
Moet ze toch nog eens gaan opzoeken agz ik ze in Japan gemist heb toen (de Common Crane dan, die we in NL ook hebben).

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Wow wat cool! Ik zie in de dagelijkse "Rare Bird alert" van eBird wel regelmatig de kraanvogels langs komen maar altijd ver in t oosten van t land...
Moet ze toch nog eens gaan opzoeken agz ik ze in Japan gemist heb toen (de Common Crane dan, die we in NL ook hebben).
Ja, was ook echt verbaasd. Maar ze zitten hier wel; een tijdje terug is een kraanvogel aangereden bij Breukelen en zijn/haar partner kwam meermaals checken. De A2 is er zelfs voor afgesloten geweest. De rode wouw is heel zeldzaam, er zijn geloof ik maar ong 30 broedpaartjes in NL. Maar ik zag deze week ook een goudpleviertje hier en vorig jaar of het jaar ervoor zat er een koereiger dichtbij.

Ja geweldig! Ik heb vanaf volgende week mn auto weer terug dus kan ik wat meer buiten t Centrum van Rotterdam de natuur in. Tiengemeten en Biesbosch staan nog op de planning om te bezoeken nu t nog voorjaar is!

• Pray
Ja geweldig! Ik heb vanaf volgende week mn auto weer terug dus kan ik wat meer buiten t Centrum van Rotterdam de natuur in. Tiengemeten en Biesbosch staan nog op de planning om te bezoeken nu t nog voorjaar is!
Wat zijn je fav natuurgebieden om zeldzame soorten te spotten? Hier staat een dag Markerwadden hoog op de wensenlijst.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Wat zijn je fav natuurgebieden om zeldzame soorten te spotten? Hier staat een dag Markerwadden hoog op de wensenlijst.
Ja dat wil ik ook nog wel doen! Ik wil binnenkort nog een dagje naar De Groene Jonker, zie dat daar echt een bizarre hoeveelheid diversiteit is. Verder vind ik de Carnisse/Rhoonse Grienden en de Ackerdijkse Plassen ook leuk in de directe omgeving van Rotterdam.

Ben nu redelijk beperkt qua mobiliteit doordat de auto nog bij mn vriendin staat, maar ben onderweg terug uit het pittoreske Vijfsluizen om een Grijze Junco te twitchen 😅

81664.jpg

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Leuk al die vogelliefhebbers hierzo.
Ik ga zelf over 1,5 week met de boswachter mee in de avond om vogels te spotten bij mij in de omgeving (randje Rotterdam). Erg benieuwd wat we naast de gebruikelijke vogels tegen gaan komen in dat gebied.

• Leuk
Leuk al die vogelliefhebbers hierzo.
Ik ga zelf over 1,5 week met de boswachter mee in de avond om vogels te spotten bij mij in de omgeving (randje Rotterdam). Erg benieuwd wat we naast de gebruikelijke vogels tegen gaan komen in dat gebied.
Oh dat klinkt leuk! Hebben ze nog plekken over op die excursie (of vergelijkbaar)

• Leuk
Ja dat wil ik ook nog wel doen! Ik wil binnenkort nog een dagje naar De Groene Jonker, zie dat daar echt een bizarre hoeveelheid diversiteit is. Verder vind ik de Carnisse/Rhoonse Grienden en de Ackerdijkse Plassen ook leuk in de directe omgeving van Rotterdam.

Ben nu redelijk beperkt qua mobiliteit doordat de auto nog bij mn vriendin staat, maar ben onderweg terug uit het pittoreske Vijfsluizen om een Grijze Junco te twitchen 😅

Bekijk bijlage 19524
Ahh je hebt er ook daadwerkelijk 1 gespot!? Heel tof. Ik ga die natuurgebieden eens checken, dank voor de tip.

Verder vind ik de Carnisse/Rhoonse Grienden en de Ackerdijkse Plassen ook leuk in de directe omgeving van Rotterdam.
Ook een groot liefhebber van de Grienden hier! Sowieso vind ik dat hele gebied rondom de Oude Maas vol met prachtige en diverse natuur. Ik woon in Rotterdam-Zuid en met 15 minuten fietsen zit ik opeens middenin de natuur. Voor mij heel fijn!

Ook een groot liefhebber van de Grienden hier! Sowieso vind ik dat hele gebied rondom de Oude Maas vol met prachtige en diverse natuur. Ik woon in Rotterdam-Zuid en met 15 minuten fietsen zit ik opeens middenin de natuur. Voor mij heel fijn!
Same! Voor mij is t iets verder maar nog steeds goed behapbaar!

• Pray
Waarderingen: Jamel
Ahh je hebt er ook daadwerkelijk 1 gespot!? Heel tof. Ik ga die natuurgebieden eens checken, dank voor de tip.
Blijkbaar krioelde het met Koningsdag van de vogelaars daar, iedereen had goed gebruik gemaakt van zn vrije dag. Nu stonden er nog zo'n 8 'sochtends. Geluk was dat ze in dezelfde paar achtertuinen/steegjes bleef zitten waardoor het makkelijker was om te spotten.

Oh dat klinkt leuk! Hebben ze nog plekken over op die excursie (of vergelijkbaar)
Volgens mij was (bijna) alles al vol. Ik woon zelf in de buurt van de zevenhuizeplas, rottemeren en eendragtspolder een gebied wat stikt van de vogelaars. Dus de excursies zijn ook in dat gebied. Het gaat om de Bioblitz excursies: https://www.staatsbosbeheer.nl/wat-we-doen/nieuws/2026/04/doe-mee-aan-de-bioblitz-in-rottemeren

Daarnaast kan je ook via deze link leuke excursies boeken:

• Leuk
Volgens mij was (bijna) alles al vol. Ik woon zelf in de buurt van de zevenhuizeplas, rottemeren en eendragtspolder een gebied wat stikt van de vogelaars. Dus de excursies zijn ook in dat gebied. Het gaat om de Bioblitz excursies: https://www.staatsbosbeheer.nl/wat-we-doen/nieuws/2026/04/doe-mee-aan-de-bioblitz-in-rottemeren

Thanks voor de tip! Ik had Dagje in de Natuur en Vogelbescherming ook al gezien maar die gaan vaak van onmogelijke plekken en zitten ook vet vaak vol.

Volgens mij heb ik je nog gespot vanavond 😜

Volgens mij heb ik je nog gespot vanavond 😜
Haha, wat leuk, zat jij ook bij de groep? Was jij degene die aan mij hebt gevraagd wat voor werk ik doe?
Wat vond je van de excursie? Ik ben zelf voornamelijk roofvogel liefhebber en heb iets minder met de kleinere rietvogels, maar ben toch wel echt nog enthousiaster geworden over het gebied wat praktisch achter mijn huis ligt. En moet mij denk ik ook iets meer in die kleinere vogels gaan verdiepen.

Heb in ieder geval het voornemen om maandelijks even ditzelfde rondje te lopen met mijn verrekijker en een goede vogelapp (nog tips?), zeker de Roerdomp lijkt mij nog bijzonder om daar te spotten.

Vraagje voor dit topic (eerder al eens kort genoemd maar toen weinig reactie dus ik probeer het nog eens met iets meer toelichting): we zijn van plan een alternatieve bodembedekker in plaats van gras te gaan gebruiken in onze tuin, heeft iemand daar ervaring mee? Twee andere planten die voor dit doel gebruikt kunnen worden zijn bijvoorbeeld kruipend tijm en klaver, wij neigen nu naar die laatste. Dat zou een aantal voordelen hebben: minder onderhoud want het hoeft niet echt gemaaid te worden, het heeft minder water nodig en het zou minder snel bruin of kaal worden, bovendien is het een inheemse soort die goed is voor de bijen wanneer hij bloeit. Wel is het een kwetsbaarder plantje dus minder slijtvast, nu leggen we er voor onszelf stapstenen doorheen dus ik maak mij er niet zo'n zorgen om dat we het stuk zouden lopen, maar ik weet niet zo goed of onze hond (Australische herder van ruim 1 jaar oud) het snel zou kunnen beschadigen als hij erop speelt? Wellicht geeft klaver en gras mengen wel het beste van twee werelden, of zijn er nog andere alternatieven? Ervaringen en tips welkom :)

• Leuk
Haha, wat leuk, zat jij ook bij de groep? Was jij degene die aan mij hebt gevraagd wat voor werk ik doe?
Wat vond je van de excursie? Ik ben zelf voornamelijk roofvogel liefhebber en heb iets minder met de kleinere rietvogels, maar ben toch wel echt nog enthousiaster geworden over het gebied wat praktisch achter mijn huis ligt. En moet mij denk ik ook iets meer in die kleinere vogels gaan verdiepen.

Heb in ieder geval het voornemen om maandelijks even ditzelfde rondje te lopen met mijn verrekijker en een goede vogelapp (nog tips?), zeker de Roerdomp lijkt mij nog bijzonder om daar te spotten.
Ja ze hadden uiteindelijk nog een last minute plekje over! En klopt, dat was ik 😜

Ik vond t geen slechte score gisteren maar inderdaad weinig roofvogels. Had eigenlijk wel gehoopt op wat uilen... Vanochtend bij de Ackerdijksche Plassen toch een betere score met een Bruine Kiekendief, Havik, Buizerd, en wat ik denk dat een slechtvalk was die vet hard over mn hoofd kwam scheren.

Qua apps zou ik Merlin gebruiken voor geluid/foto ID, al hoorde ik van de boswachter dat de ANWB vogelgids (voor Apple) of Collins Bird Guide (voor Android) ook goeie zijn. Ik ga iig investeren in een boek of een van deze apps want ik merkte vandaag met determineren van wat steltlopers dat Merlin daar voor echt ruk is haha.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Ja ze hadden uiteindelijk nog een last minute plekje over! En klopt, dat was ik 😜

Ik vond t geen slechte score gisteren maar inderdaad weinig roofvogels. Had eigenlijk wel gehoopt op wat uilen... Vanochtend bij de Ackerdijksche Plassen toch een betere score met een Bruine Kiekendief, Havik, Buizerd, en wat ik denk dat een slechtvalk was die vet hard over mn hoofd kwam scheren.

Qua apps zou ik Merlin gebruiken voor geluid/foto ID, al hoorde ik van de boswachter dat de ANWB vogelgids (voor Apple) of Collins Bird Guide (voor Android) ook goeie zijn. Ik ga iig investeren in een boek of een van deze apps want ik merkte vandaag met determineren van wat steltlopers dat Merlin daar voor echt ruk is haha.
Ahh wat grappig, had geen flauw idee dat er een mede festileaker mee liep! Bedankt voor de tips! De app Birdnet werkt ook wel goed qua geluiden, alleen soms zit die er wel is naast, gelukkig geeft die dan ook de onzekerheidsfactor aan.
Mijn oren zijn in ieder geval niet zo goed zoals de boswachter van gisteren (ben zijn naam even kwijt). Erg knap hoe hij op basis van geluid locatie en vogel kon spotten. Ik ga in ieder geval de excursies website van dit gebied goed in de gaten houden.

• Leuk

Users who are viewing this thread