Graspop Metal Meeting 2026

De Metaldome op vrijdag:

Ik heb eigenlijk alleen Kadaver op mijn lijst staan. Vind ik gewoon lekker klinken. Heerlijke 70's vibes met af en toe een heerlijke Black Sabbath achtige riff die op je afgevuurd wordt. Heb ze nog nooit live meegemaakt, dus ben heel benieuwd.

Omdat Leprous hier nogal vaak genoemd werd heb ik daar ook maar even wat stukken van beluisterd.
Allemachtig! Wat een verschrikkelijke stem heeft die zanger. Niet door te komen. Dus echt niets voor Piebe.

De rest van de namen heb ik niets mee.
Kadavar is live steengoed. Ga je je geen buil aan vallen. Zag ze vorig jaar nog in Utrecht. Dikke prima!

Jammer dat je de stem van Leprous niet trekt. Het nummer From the Flame live is echt iets magisch. Had je die ervaring graag gegund. Het refrein zingt hij daar (deels) laag, dus misschien zou je dat nog eens kunnen proberen. En anders is het gewoon smaken verschillen. Dat is ook prima uiteraard.

Vower: is totaal niet blijven hangen bij het inluisteten

TX2:
niet men ding

Oranssi Pazuzu: lijkt me ook niet echt iets

Harakiri For The Sky: must See band! Hier kijk ik naar uit

Elder:
gaat jammergenoeg verliezen door clashes

Kadavar: gaat jammergenoeg verliezen door clashes

Leprous: gaat jammergenoeg verliezen door clashes

De Metaldome op vrijdag:

Ik heb eigenlijk alleen Kadaver op mijn lijst staan. Vind ik gewoon lekker klinken. Heerlijke 70's vibes met af en toe een heerlijke Black Sabbath achtige riff die op je afgevuurd wordt. Heb ze nog nooit live meegemaakt, dus ben heel benieuwd.

Omdat Leprous hier nogal vaak genoemd werd heb ik daar ook maar even wat stukken van beluisterd.
Allemachtig! Wat een verschrikkelijke stem heeft die zanger. Niet door te komen. Dus echt niets voor Piebe.

De rest van de namen heb ik niets mee.

Ok hier....zeg ik

Zie @Piebe71 en thats that

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Dwarf en Piebe71
De booking van een green day coverband laat mij toch denken dat Graspop zijn teen in het water steekt om te testen als het water nog te koud is of net niet.

Ik moedig het alleen maar aan.
Wat dacht je dan van een The Offspring als headliner?
Dat is geen teen meer in het water steken, maar er gelijk helemaal inspringen.
Of iemand mag mij het verschil proberen uit te leggen tussen The Offspring of Green Day als headliner...?

Bored Cabin Fever GIF

Of iemand mag mij het verschil proberen uit te leggen tussen The Offspring of Green Day als headliner...?

Bored Cabin Fever GIF
Het verschil?

Ongeveer een goeie 800 k dollar schat ik. Zou ook 1000 k kunnen zijn

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Dat was uiteraard niet wat ik bedoelde.. šŸ˜‰

Maar het is niet dat GMM Green Day niet zou kunnen betalen.
Het punt van discussie is dat Green Day niet bij GMM zou passen, en dat waag ik dus, zeker nu, te betwijfelen.
Kunnen? Zeker!

Maar willen is de grote vraag! Met The Offspring is het nog een kleine punkheadliner, en eigenlijk mogelijks zelfs een noodgreep (want ik geloof niet dat The Offspring eerste keus was). Daarmee denk ik niet dat ge veel weg geeft van de identiteit van uw festival. En om daar zoveel geld dan aan te willen betalen?

Maar ook zodus, kom daar met een Green Day af, en gegarandeerd dat uw festival steeds meer en meer een veredeld soort van Rock Werchter wordt. Is dat wat Graspop wil? Want als ze met Green Day beginnen, kunnen ze ook met Muse, Nickelback, Foo Fighters en Red Hot Chili Peppers gaan beginnen. En vanaf daar is de stap snel gezet naar Machine Gun Kelly en Post Malone

Maar dit is weer die discussie die elk jaar minstens 7 keer gevoerd wordt in het Graspop topic

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Kunnen? Zeker!

Maar willen is de grote vraag! Met The Offspring is het nog een kleine punkheadliner, en eigenlijk mogelijks zelfs een noodgreep (want ik geloof niet dat The Offspring eerste keus was). Daarmee denk ik niet dat ge veel weg geeft van de identiteit van uw festival. En om daar zoveel geld dan aan te willen betalen?

Maar ook zodus, kom daar met een Green Day af, en gegarandeerd dat uw festival steeds meer en meer een veredeld soort van Rock Werchter wordt. Is dat wat Graspop wil? Want als ze met Green Day beginnen, kunnen ze ook met Muse, Nickelback, Foo Fighters en Red Hot Chili Peppers gaan beginnen. En vanaf daar is de stap snel gezet naar Machine Gun Kelly en Post Malone

Maar dit is weer die discussie die elk jaar minstens 7 keer gevoerd wordt in het Graspop topic
Ik begrijp je punt, maar vind het maar weinig genuanceerd.
Wat mij betreft is de stap van The Offspring naar Green Day absoluut niet groot, wat heet, beide bands zijn op veel vlakken (zoals genre, stijl, ontwikkeling) welhaast identiek te noemen, en zullen ook een enorme overlap qua fans/publiek hebben, alleen heeft Green Day op een of andere manier wel al jaren geleden die stap gezet naar headliner op mainstream festivals, waar The Offspring tot dusver is/was blijven steken op een status als sub.

Ik zie het als haast onvermijdelijk dat GMM ooit bands als Green Day, Muse, Foo Fighters of zelfs Nickelback als headliner gaat neerzetten.
Maar dat dat dan een slippery slope creƫert richting bands/artiesten als RHCP, MGK, PM, daar geloof ik dus totaal niet in.
Ik denk dat GMM prima hun headliner pool kan uitbreiden, zonder daarbij hun identiteit te verliezen (of ziel aan de duivel te verkopen, hoe je het ook wil noemen).

Bored Cabin Fever GIF

Het verschil is dat ze The Offspring nog als sub (?) hebben kunnen plaatsen in 2022, daar was de teen al en als dat goed is gegaan, dan boek je ze daarna als (eventuele plan zoveel) headliner. Bij Green Day kan je dat niet op die manier.

Wat mij betreft is de stap van The Offspring naar Green Day absoluut niet groot, wat heet, beide bands zijn op veel vlakken (zoals genre, stijl, ontwikkeling) welhaast identiek te noemen, en zullen ook een enorme overlap qua fans/publiek hebben, alleen heeft Green Day op een of andere manier wel al jaren geleden die stap gezet naar headliner op mainstream festivals, waar The Offspring tot dusver is/was blijven steken op een status als sub.

Ik zie het als haast onvermijdelijk dat GMM ooit bands als Green Day, Muse, Foo Fighters of zelfs Nickelback als headliner gaat neerzetten.
Maar dat dat dan een slippery slope creƫert richting bands/artiesten als RHCP, MGK, PM, daar geloof ik dus totaal niet in.
Ik denk dat GMM prima hun headliner pool kan uitbreiden, zonder daarbij hun identiteit te verliezen (of ziel aan de duivel te verkopen, hoe je het ook wil noemen).
Precies dit. Bands als Green Day, Muse, FF zijn gewoon steengoede livebands die nog net ā€˜zwaar’ genoeg zijn om een plek op GMM te claimen. Ik denk dat zo een bands perfect als speciale boeking kunnen dienen die het festival extra cachet geven. Ik zou voor deze bands meteen het tijdslot in mijn must see list boeken omdat ik het wil zien op Graspop en eens niet op Werchter. Die mannen kunnen gerust een stevigere set opbouwen naar mijn gevoel die ook meer op ons festival past. Ze hoeven niet elk jaar dit te doen maar om de 2-3 jaar zo eens een speciale konijn uit de hoes toveren vind ik geweldig!
En het zorgt er ook voor dat hun fans ook eens de weg naar ons festival vinden en kunnen zien en meemaken hoe geweldig Graspop en hun community is!

Het verschil is dat ze The Offspring nog als sub (?) hebben kunnen plaatsen in 2022, daar was de teen al en als dat goed is gegaan, dan boek je ze daarna als (eventuele plan zoveel) headliner. Bij Green Day kan je dat niet op die manier.

Weet je als Greenday word neergezet met de mededeling dat ze een back to their root tour oid gaan doen en zich beperken tot de eerste 5 albums .....

Dan kunnen ze gewoon komen

Inderdaad. Je hebt 8 headlinerposities te vullen per editie. Noem eens 16 bands binnen een metalgenre die vandaag onmiskenbaar hun plek bovenaan de affiche zouden hebben (16 om minstens om de 2 jaar te kunnen roteren). Je kan bijna niet anders dan bands doorschuiven vanuit de undercard of je identiteit als festival een beetje verruimen.

Al dat ik niet denk dat Live Nation een band als Green Day gaat doorschuiven naar GMM als het programma van Rock Werchter niet eerst voldoende gevuld raakt. En de Peppers komen telkens thuis op Werchter, die gaan 2 weken vroeger ook niet elders in Belgiƫ spelen verwacht ik. Dan zie ik Yungblud sneller langskomen (zeker aan de rotvaart waaraan die tourt).

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Kunnen? Zeker!

Nickelback zou perfect passen!

Ik vind The Offspring ook nog wel iets meer pit hebben (in elk geval op plaat) en wat lomper/harder dan een Green Day of Yungblud, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een terechte headliner vind, maar kan het nog enigszins plaatsen.

Maar waarom hebben we deze discussie eigenlijkšŸ˜‚

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Mjz en jonasvh
Ik vind The Offspring ook nog wel iets meer pit hebben (in elk geval op plaat) en wat lomper/harder dan een Green Day of Yungblud, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een terechte headliner vind, maar kan het nog enigszins plaatsen.

Maar waarom hebben we deze discussie eigenlijkšŸ˜‚
omdat we graag discussiƫren natuurlijk!

Users who are viewing this thread