Graspop Metal Meeting 2026

Toch altijd mooi om te zien hoe de smaken hier verschillen.
Waar de een bij een bepaald podium nog niet dood gevonden wil worden, voelt de ander zich er als een vis in het water.

Dat doet GMM dan ook al jaren goed, een zo breed mogelijk publiek aanspreken.
Ook dit jaar worden de punk en core liefhebbers weer uitstekend bediend, met zelfs 4 van de 8 headliners op de main stages.
En dat is ook logisch, het zijn gewoon ontzettend populaire genres, zeker bij een jonger publiek.

Zelf heb ik over het algemeen niet heel veel met core en punk, maar zeker ook niet ertegen.
Sterker nog, sommige bands behoren tot mijn favorieten en must-sees (o.a. Parkway Drive, Lorna Shore, Electric Callboy, The Offspring, Bad Religion).

Toch zie ik dat soort bands niet vaak op GMM, simpelweg omdat andere (metal) bands het meestal winnen.

Als ik echter puur alleen naar deze Jupiler Stage zou kijken, dan zou ik me daar best een dagje aardig kunnen vermaken.
Bij het inluisteren gisteren kwam ik toch wel leuke dingen tegen.
Met name de wat lompere hardcore kan ik aardig waarderen, merk ik.
Ik snap echt wel de aantrekkingskracht van hardcore: de energie, de sfeer, de publieksinteractie, de kameraadschap, etc.

Bij bands als Lionheart en Drain had je mij enkele tientallen jaren (en kilo's) geleden dan ook zeker wel in de moshpits kunnen vinden. :cool:

Kublai Khan TX en Guilt Trip klinken ook best lekker.
We Came As Romans en Thornhill zijn mij wat te gelikt, letlive. is ook niet zo mijn ding.
Nagel op de kop! Je hebt die subgenres nu eenmaal nodig, wil je nog jaren 4 dagen een dubbele main stage vullen, lijkt me. En een Architects of Parkway Drive van vandaag maakt totaal andere muziek dan 10-15-20 jaar geleden.

Zonder hard- en metalcore zou GMM me wat te veel van hetzelfde zijn (ben geen fan van klassiekere metalgenres). Vooral de metalcoregroepen zijn voor mij de reden om te gaan, maar ik pik toch altijd dingen op die ik links laat liggen bij het inluisteren. En dat vind ik zo fantastisch aan een festival als Graspop!

Groezrock en Jera On Air zijn meer 'mijn festivals', maar matige punk, hardcore of metalcore op plaat is ook vaak maar matig live. Op Graspop vind je altijd (licht overdreven) het neusje van de zalm binnen een genre. Mij laten overtuigen door een topper in een genre dat niet 100% mijn ding is, is zoveel leuker dan een dertien-in-een-dozijnband binnen een genre waarin je al jaren thuiskomt.

In afwachting van het officiële tijdschema en de vreselijke ontdekking van de clashes, moet ik toegeven dat de kans groot is dat ik mij op vrijdag ga aansluiten bij het Festileaks-terras in de Marquee. Asomwel, Bark, Hulder, Old Man's Child, Possed, Suicidal Angels, ze kunnen me allemaal wel bekoren. (zelfs Cradle ben ik een beetje nieuwsgierig naar, vorige keer toch een aardige bijdrage van Zoe als zangeres en zij is er niet meer bij)

Mogelijke clashes: Cavalera, Infected Rain en Oranssi Pazuzu (die laatste klinken gewoon zo vreemd en hypnotisch in de luisterbeurt dat het me nieuwsgierig maakt)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Piebe71
De Jupiler is normaal helemaal mijn plek, maar op de vrijdag toch wat minder. Sowieso is de vrijdag mijn rustigste dag, maar dat is ergens ook wel fijn want de andere dagen heb ik het druk genoeg en op de vrijdag heb ik wel meerdere must sees op de main stages, dus dat scheelt weer clashes.

Thornhill: mocht ik echt niks te doen hebben, ga ik hier wel even kijken uit nieuwsgierigheid. Maar helemaal mijn ding is het niet.

Letlive.: ik vind Fever leuker, maar ga toch wel even kijken hoe Jason het doet in deze band.

Guilt Trip: niks voor mij

Drain: niks voor mij

We Came As Romans: toch nog een band die behoorlijk hoog op mijn lijstje staat! Hier ga ik zeker even kijken, blij dat ik deze band bij het inluisteren heb ontdekt

Kublai Khan TX: niks voor mij

Lionheart: niks voor mij

Het lijkt het jaar van de festivalaanpassingen te worden.

Werchter 1.5ha meer ruimte
Pinkpop blijkbaar ook wat aanpassinge gedaan
Graspop dat dan mogelijk ook wat zaken gaat vernieuwen en verbeteren

Misschien deels ingegeven door minder grote namen op tour, maar toch goed om zien dat festivals blijven verbeteren waar en wanneer het kan.

Lamb of god komt niet vaak meer naar Europa laatste tijd, denk niet dat die na Augustus en Feb ook weer een tour gaan plannen in juni :(

Lamb of god lijkt me typisch een band waar je wel een beetje mee kunt schuiven
Op een zwakke dag north stage head linen of anders gewoon mainstage sub
Zullen niet heel moeilijk doen over hun positie, op Alcatraz zijn ze zelfs sub dit jaar
Denk ook niet dat ze nog op andere podia zullen staan dan mainstage

• Leuk
Waarderingen: CedricH
Zullen niet heel moeilijk doen over hun positie, op Alcatraz zijn ze zelfs sub dit jaar
ook op dynamo als sub onder slaughter to prevail

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Er zijn genoeg voorbeelden van bands die na Main Stage weer 'terug' in de Marquee stonden/staan: Emperor, Hatebreed, King Diamond, Kreator, Testament en dit jaar dus Anthrax en Mastodon.
Dat kan m.i. ook nog steeds prima met bands als Lamb Of God, Behemoth of In Flames.

Marquee headliner is toch een bijzondere status, die ongeveer gelijk staat aan een main sub of soms zelfs North headliner.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf, saurus en Piebe71
Er zijn genoeg voorbeelden van bands die na Main Stage weer 'terug' in de Marquee stonden/staan: Emperor, Hatebreed, King Diamond, Kreator, Testament en dit jaar dus Anthrax en Mastodon.
Dat kan m.i. ook nog steeds prima met bands als Lamb Of God, Behemoth of In Flames.

Marquee headliner is toch een bijzondere status, die ongeveer gelijk staat aan een main sub of soms zelfs North headliner.
En in het geval van Hatebreed kwam het ook echt beter over in de tent savonds laat als in de zon op de Main

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en saurus

Users who are viewing this thread