Graspop Metal Meeting 2026

Een zeer laagdrempelig dagpodium dus met een uiterst hoog nostalgie-, jeugdsentiment- en meeblèr-gehalte (Self Esteem, Pretty Fly, Ice Queen, Mother Earth, The Downfall Of Us All, All I Want, Balls To The Wall, Princess Of The Dawn, First Date, Code Of The Road...).

Tuurlijk, op het eerste gezicht niet het allersterkste podium voor een groot festival als GMM, met name de onverwachte promotie van The Offspring tot South-headliner (niet alleen door GMM).
En de gatekeepers zullen ook hun bezwaren hebben over minimaal de helft van deze namen.

Toch is het zeker in de breedte eigenlijk helemaal niet zo'n slecht podium (met WT zelfs een meervoudig oud-headliner en huisband), dat aardig wat dagjesmensen moet kunnen trekken (het feit dat de dagtickets inmiddels uitverkocht zijn lijkt dat te bewijzen).
The Offspring, WT en ADTR zijn dan ook ideale gateway bands om een wat meer casual publiek de metalwereld in te trekken.

En wat The Offspring betreft heb ik me eigenlijk altijd wel afgevraagd waarom Green Day, met vergelijkbaar grote hits en succesvolle albums, wel uitgegroeid is tot een onbetwiste headliner en The Offspring niet.
Als sub vond ik ze in ieder geval zeer vermakelijk, ben benieuwd wat ze kunnen brengen als headliner met ongetwijfeld meer vuurwerk (letterlijk en figuurlijk).

Must-see:
1. The Offspring
2. ADTR*
Graag zien:
3. WT
Misschien zien:
4. Accept (voor de Für Elise-solo op Metal Heart)
5. Danko Jones*
6. EKT*
(* = niet eerder gezien)
Goed ik met het compleet eens met het generieke idee dat limbo over deze dag heeft. De kelen zullen goed gesmeerd en gebruikt worden.

Mijn volgorde is iig op basis dit podia en niet wat er duidelijk ergens anders speelt. Maar geef wel aan of ze kans hebben weggespeeld te worden.

Must-see:
1. The Offspring
Graag zien:
2. Accept * (vervelende clashes daargelaten)

3. Danko Jones (lang gelden en was destijds tof.l
Misschien zien:
4. WT: vorig jaar al gezien dus enkel waneer er niks anders leuks is.
5. ADTR * (nog steeds geen affiniteit met deze stroming)
6. EKT*
(* = niet eerder gezien)

Verder leuk idee en lekker het tempo erin houden, zorgt ook ervoor dat ik weer wat vaker kijk hier. Was een beetje een dooie boel na de bulk namen rond de jaarwisseling.(momenten daargelaten)

Ego Kill Talent -> heb die ooit al eens gezien, maar het feit dat ik ze heb gezien, is het enige wat is blijven hangen, zal dus niet opvallend goed of slecht zijn geweest
Danko Jones -> op zich wel OK, maar dat type hard rock boeit me gewoonweg niet, ongeacht wie het speelt
Accept -> altijd leuk om even mee te nemen, wat klassiekers meebrullen
A Day To Remember -> combineren de elementen van metalcore die me niet aanspreken op sublieme wijze met de elementen van pop-punk die me irriteren, could not care less
Within Temptation -> sympathieke, solide band, heb er nog nooit een slecht optreden van gezien
The Offspring -> heb geen problemen met hun headliner-status, het is ook de generatie pop-punk (samen met Green Day) die ik nog wel kon pruimen, vanaf de volgende golf met Blink-182 en Sum 41 ben ik afgehaakt
Behalve dat ik niet denk dat ik Ego Kill Talent al heb gezien: dit dus.

Benieuwd of dat voor de andere podia ook zo'n opvallend gelijkaardige muzieksmaak zal blijken.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Dwarf
Joan Jett staat gewoon op een klein regionaal festivalletje hoor, dan is een groep dat de AB in enkele dagen uitverkoopt toch vele malen groter en relevanter
Bekijk bijlage 18946
Het heeft totaal geen nut hier om in discussie te treden. Er wordt toch niet naar logica geluisterd. Maar ik zal het nog een keertje proberen te spellen, en dan ben ik weer een tijdje weg want ik heb andere zaken om mijn tijd aan te verspillen.

Joan Jett is van een gelijkaardig genre en komt uit dezelfde tijdsgeest als Twisted Sister, dus dat is een veel betere vervanger om de mensen die voor Twisted Sister een kaartje kochten ietwat tevreden te stellen. Knocked Loose is een hoop geschreeuw dat in de verste verte niet lijkt op Twisted Sister, of je dat nu goed vindt of niet, en dus ook geen logische vervanger. Ik probeer de logica maar te volgen. Voor sommigen die van muziek geen kaas gegeten hebben, is dat blijkbaar te moeilijk. Het gaat mij zelfs niet om de grootte van Joan Jett of dat ik er zelf graag naar luister, maar puur om het feit dat het een logischere vervanger zou zijn. Wie van de oude rockers die voor Twisted Sister komt, wilt nu in ‘s hemelsnaam naar Knocked Loose gaan kijken? Mijn vader, een metalhead pur sang sedert een jaar of 50, is binnen vijf minuten weg als die beginnen.

Een keer dien je ze van antwoord, en de hele sekte kruipt weer in elkanders holletje en drukt op het rapporteerknopje. Wat een bende hopeloze gevallen hier zeg!

• Haha
  • Sad
Waarderingen: DJ_Tjorre en MartinB
en dan ben ik weer een tijdje weg want ik heb andere zaken om mijn tijd aan te verspillen.
Seth Meyers Lol GIF by Late Night with Seth Meyers

Leuk om op deze manier de bands te bespreken! Ik houd me wat afzijdig omdat ik niet ga dit jaar. Maar nu ik dit zo lees valt me eigenlijk pas bewust op dat Ego Kill Talent plots op de mainstage staat. Dat vind ik dus echt een nietszeggende band. Ze doen niks echt slecht maar vooral niks goed. Waarom die maar blijven klimmen vraag ik me af, nooit iemand gesproken sie het wel echt leuk vind.

Voor de rest is de mainstage op die dag erg easy listening. Rustig opstarten en meezingen

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Dwarf
Het heeft totaal geen nut hier om in discussie te treden. Er wordt toch niet naar logica geluisterd. Maar ik zal het nog een keertje proberen te spellen, en dan ben ik weer een tijdje weg want ik heb andere zaken om mijn tijd aan te verspillen.

Joan Jett is van een gelijkaardig genre en komt uit dezelfde tijdsgeest als Twisted Sister, dus dat is een veel betere vervanger om de mensen die voor Twisted Sister een kaartje kochten ietwat tevreden te stellen. Knocked Loose is een hoop geschreeuw dat in de verste verte niet lijkt op Twisted Sister, of je dat nu goed vindt of niet, en dus ook geen logische vervanger. Ik probeer de logica maar te volgen. Voor sommigen die van muziek geen kaas gegeten hebben, is dat blijkbaar te moeilijk. Het gaat mij zelfs niet om de grootte van Joan Jett of dat ik er zelf graag naar luister, maar puur om het feit dat het een logischere vervanger zou zijn. Wie van de oude rockers die voor Twisted Sister komt, wilt nu in ‘s hemelsnaam naar Knocked Loose gaan kijken? Mijn vader, een metalhead pur sang sedert een jaar of 50, is binnen vijf minuten weg als die beginnen.

Een keer dien je ze van antwoord, en de hele sekte kruipt weer in elkanders holletje en drukt op het rapporteerknopje. Wat een bende hopeloze gevallen hier zeg!
Ik ben blij dat je van de Olympus bent afgekomen om je mening nog duidelijk te spellen voor ons simpele stervelingen. Dan kunnen wij het ook begrijpen. Maar dan nog ben ik het niet met je eens. Ja natuurlijk, qua muzieksoort pas Joan Jett beter bij TS dan Knocked Loose. Dat snapt iedereen. Maar dat is niet het enige heilige criterium voor wen vervanger. Het gaat ook om de grootte van de band en de mate waarin ze nog wat tickets kunnen schuiven. Nou is Knocked Loose niet bepaald een voltreffer op dat vlak maar wel een band die in de lift zit

Kleine tip:
Misschien eens je bed tegen de andere muur verplaatsen, dan kun je er ook niet meer telkens met je verkeerde been uitstappen. 😉

Zullen we door met het bespreken van het tweede podium en de line-up? :unsure:
Heel graag ;)

Limb Bizkit: Vond ik de laatste keer verassend leuk, ik vermoed dat de playlist niet veel anders zal zijn, maar met wat bier achter de kiezen is dit sowiso feest, tenzij Fred het uithangt natuurlijk.

Megadeth: Voor mij de Must-See van het weekend, misschien de laatste keer op Belgische bodem, niets kan mij van deze show weghouden.

Static-X: Niet meer live gezien sinds de dagen van Wayne Static, wil de "nieuwe" zanger wel zen kans geven. In hun begin dagen was ik wel fan, maar ben na het tweede album een beetje de band uit het oog en oor verloren, Ga ik zeker wel checken.

Tom Morello: Vorige passage stond ik (belachelijk lang) aan te schuiven bij de merch toen die speelde; heb ik toen vaag meegpikt dus. Ik wil dit wel checken met men volle aandacht deze keer.

Wind Rose: Die mag ik hoegenaamd niet missen, Dat lijkt me logisch me dunkt :LOL:

• Leuk
  • Thinking
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Zullen we door met het bespreken van het tweede podium en de line-up? :unsure:
Heel graag ;)

Limb Bizkit: Vond ik de laatste keer verassend leuk, ik vermoed dat de playlist niet veel anders zal zijn, maar met wat bier achter de kiezen is dit sowiso feest, tenzij Fred het uithangt natuurlijk.

Megadeth: Voor mij de Must-See van het weekend, misschien de laatste keer op Belgische bodem, niets kan mij van deze show weghouden.

Static-X: Niet meer live gezien sinds de dagen van Wayne Static, wil de "nieuwe" zanger wel zen kans geven. In hun begin dagen was ik wel fan, maar ben na het tweede album een beetje de band uit het oog en oor verloren, Ga ik zeker wel checken.

Tom Morello: Vorige passage stond ik (belachelijk lang) aan te schuiven bij de merch toen die speelde; heb ik toen vaag meegpikt dus. Ik wil dit wel checken met men volle aandacht deze keer.

Wind Rose: Die mag ik hoegenaamd niet missen, Dat lijkt me logisch me dunkt :LOL:
Oh, dus we stappen na één dag al gelijk af van het 3-dagen schema? 😂

Oh, dus we stappen na één dag al gelijk af van het 3-dagen schema? 😂
De dwerg die snel over wilt naar Wind Rose :)
Static-x was één van de grootste verrassingen van Alcatraz voor mij, toch een heel aantal plaatsen in mijn achting gestegen.
Voor mij ook wel een top 3 show op alcatraz idd, had ik niet verwacht. Wel benieuwd hoe het gaat werken in de middagzon ipv 's nachts in een tent.

• Haha
Waarderingen: Dwarf en MetalLimbo
De dwerg die snel over wilt naar Wind Rose :)

Voor mij ook wel een top 3 show op alcatraz idd, had ik niet verwacht. Wel benieuwd hoe het gaat werken in de middagzon ipv 's nachts in een tent.
Zullen we gewoon nog even 2 daagjes wachten voor we verder gaan met het volgende podium?
Lijkt me leuker om dit wat langer te rekken, hebben we er langer plezier van. ;)

En zo blijft het ook wat overzichtelijker, straks gaan mensen nog over het 1e podium reageren, terwijl anderen het over het 2e hebben, en weer anderen al met het 3e bezig zijn.
Ik bedoel, dan kunnen we net zo goed het hele concept loslaten en het 'gewoon' weer over de hele line-up hebben. 😅

Maar goed, als iedereen door wil, ook prima natuurlijk, wie ben ik? ;)💁‍♂️

Laatst bewerkt:
Zullen we gewoon nog even 2 daagjes wachten voor we verder gaan met het volgende podium?
Lijkt me leuker om dit wat langer te rekken, hebben we er langer plezier van. ;)

En zo het blijft ook wat overzichtelijker, straks gaan mensen nog over het 1e podium reageren, terwijl anderen het over het 2e hebben, en weer anderen al met het 3e bezig zijn.
Ik bedoel, dan kunnen we net zo goed het hele concept loslaten en het 'gewoon' weer over de hele line-up hebben. 😅

Ik vind het allemaal prima, ik ga wel mee met de meerderheid.

Wellicht kunnen we nog twee dagen discussieren over of Within Temptation en The Offspring headlinewaardig zijn.

Als Within Temptation en The Offspring waren omgedraaid was dat beter geweest?

• Leuk

Wellicht kunnen we nog twee dagen discussieren over of Within Temptation en The Offspring headlinewaardig zijn.

Hm, volgens mij zou dat niet veel uitmaken eerlijk gezegd.
Maar nu het zo is, kijk ik eigenlijk wel meer uit naar de headline-set van The Offspring, dan dat ik waarschijnlijk naar een headline-set van WT zou hebben uitgekeken.

Toegegeven, ik keek ook raar op toen ze met The Offspring op de proppen kwamen (ik had ze vlak daarvoor nog resoluut uitgesloten.. 😅), en het was even wennen, maar ik vind het inmiddels niet meer zo'n rare gedachte.
De vergelijking met Green Day heb ik ook al vaker gemaakt.

Nu natuurlijk kijken of ze het ook daadwerkelijk waar kunnen maken. :)

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dwarf
Dat zal van de timetable en clashes afhangen :-)
Voor mij is het qua timetable zeker beter dat the offspring er als headliner staat.

De donderdag is de enige dag waarbij ik geen enkele interesse heb in de metal dome, jupiler en marquee afsluiters.

Nu lijkt het erop dat ik tijdens within temptation lekker de marquee in kan om de dag af te sluiten bij The Offspring op de mainstage

Op Hellfest speelt The Offspring overigens maar een set van 75min. Hoop dat dit op graspop ook het geval zou zijn, wat kortere set vol hits en meezingers lijkt me ideaal voor die band.

75 minuten voor Within Temptation en The Offspring lijkt me prima.

• Leuk
  • 100

Kunnen we niet gewoon Limp Bizkit en Within Temptation omwisselen dan? 😬

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

En zo het blijft ook wat overzichtelijker, straks gaan mensen nog over het 1e podium reageren, terwijl anderen het over het 2e hebben, en weer anderen al met het 3e bezig zijn.

Haha, van mij hoeven wij ook niet door hoor. Maar wilde graag een andere discussie voorstellen ;)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread