Graspop Metal Meeting 2026

Ongelooflijk wel hoe er hier meer dan 100 pagina's vurig over Knocked Loose kan worden gediscussieerd.
Niet dat ik het erg vind, zeer entertainend allemaal. 😅
Gebeurt overal, ieder topic heeft zo wel z'n eigen 'Knocked Loose', of wel iets anders om over te zeiken, toch? ;)

Laatst bewerkt:
Gebeurt overal, ieder topic heeft wel z'n eigen 'Knocked Loose', of wel iets anders om over te zeiken, toch? ;)
Klopt wel, aangezien muziekliefhebbers enorm graag zeiken (ik ook hoor).
Maar denk toch dat dit jaar Knocked Loose toch wel de kroon spant hier op festileaks, elke keer als ik op dit topic klik lijkt er wel iemand er iets over te zeggen/zagen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Maar denk toch dat dit jaar Knocked Loose toch wel de kroon spant hier op festileaks, elke keer als ik op dit topic klik lijkt er wel iemand er iets over te zeggen/zagen.
Mja, en anders is het wel President, Six Feet Under, Babymetal, Electric Callboy, Bad Omens, Def Leppard, Volbeat... 😅
Ach, is ook wel logisch dat dat gebeurt, muziek is nu eenmaal emotie.

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
Accept: Altijd goed, dus daar ga ik wel staan.

A day to Remember: heb ik niets mee, maar kan zijn dat ik het bekijk afhankelijk van de andere podia

Danko Jones: Daar ga ik zeker staan, altijd al een grote fan van de Canadees geweest. Altijd feest.

Ego Kill Talent: Mij totaal onbekend, zal dus ook afhangen van andere podia.

The Offspring: Kijk ernaar uit, vond ze vorige keer geweldig, hoewel de nostalgie factor speelt hier ook mee natuurlijk.

Within Temptation: Deze is altijd een dubbele; de oude platen ken ik nog steeds van buiten, maar het nieuwere werk heb ik dan weer weinig mee. Is eerder ook een nostalgie act, maar dan minder dan de Offspring voor mij. WT heeft voor mij ook de poort naar Nightwish, Epica, After Forever en dergelijke geopend, en al die bands vond ik eigenlijk beter.

• Leuk
Waarderingen: CedricH en MetalLimbo
kan er wel om lachen dat we maandenlang alleen maar 'wanneer komen de laatste namen' posts en gezeik over headliners zien (ik doe daar ook wel aan mee) . Dan zegt iemand 'deze week mogen jullie het alleen over deze 6 bands op de line up hebben' en komen er allemaal gepassioneerde berichten en tips over bands om te gaan zien etc

dit is toch wel een stuk beter voor de voorpret

The Offspring - Heb ik persoonlijk vrij weinig mee, ga ik wel naar kijken als er geen beter alternatief is.
Within Temptation - Ik ben erg benieuwd, blij om ze eens live te kunnen zien
A Day To Remember - Ga ik waarschijnlijk wel naar kijken. geen must see
Accept - opvulling van de dag, niet mijn favoriete genre
Danko Jones - dont care
Ego Kill Talent - dont care

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MetalLimbo
Ik was ook vooral fan van het oudere werk van WT (was wat afgehaakt na The Heart of Everything), maar moet toegeven dat hun laatste album me wel heeft weggeblazen. Je hoort er wel de modernere metal invloeden in. Van bv We Go To War krijg ik echt kippenvel.

Ook even de rest voor mij:

The Offspring hoop ik dat ze beter zijn dan de vorige keer. Ik vond ze toen niet 100% bij stem. Zijn natuurlijk ook wel wat ouder, en die nummers gaan heel hoog. Over het algemeen wel fan, dus ik ga wel kijken.

ADTR heb ik niet meteen iets mee, maar als er niks clasht ga ik wel kijken.

De andere drie staan (nog) niet op mijn lijstje om te gaan kijken.

Within Temptation ga ik mogelijk zien, heb ze al vaak genoeg gezien en vind het zelf wel een headlinewaardige act, zetten altijd een strakke show neer. Alleen jammer dat de laatste paar albums zo verschrikkelijk slecht zijn. Voor mij is dit de band met het grootste verschil tussen oude en nieuwe muziek, qua kwaliteit. Toch zetten ze altijd wel iets moois neer en zou ik ze gaan zien als er niet iets leukers stond in de marquee
Ik snap je wel ergens. Ik ben (was?) groot fan van within Temptation. Eerste metal band waar ik naar luisterde, mother Earth zal voor altijd een bijzonder nummer blijven voor me (en bijna altijd pink ik een traantje weg als ik het live zie). Ik heb ze al vaak gezien, en ga vaak met mijn vader naar losse concerten. Maar... De meest recente nummers die ze hebben uitgebracht doen me echt niks. Hydra was tof, Resist had nog wel wat leuke nummers, maar de singles die daarna zijn uitgekomen... Ik merkte bij het laatste concert dat ik echt zat te wachten op het oudere werk. En ik had het idee dat het publiek ook niet echt wat had met de nieuwste nummers. Als er niks beter tegelijk staat ga ik waarschijnlijk wel weer kijken, maar de laatste keer dat ik ze zag had ik eigenlijk zo'n gevoel van 'het is voorlopig wel goed geweest, ik hoef ze niet snel nog een keer te zien' hoewel ze altijd met een leuke show komen en wel goed klinken.
Within Temptation: Deze is altijd een dubbele; de oude platen ken ik nog steeds van buiten, maar het nieuwere werk heb ik dan weer weinig mee. Is eerder ook een nostalgie act, maar dan minder dan de Offspring voor mij. WT heeft voor mij ook de poort naar Nightwish, Epica, After Forever en dergelijke geopend, en al die bands vond ik eigenlijk beter.
Eens, voor mij zijn de oud(st)e nummers ook nog altijd de beste, maar is dat niet voor heel veel bands het geval?
En gelukkig spelen ze die oude nummers ook nog altijd, vaak als toegift.

Bij hun meest recente optreden speelden ze 4 van de 14 nummers van hun nieuwste album, wat op zich niet gek is (al is dat ook alweer van 2023).
De rest van de setlist was vrij goed verdeeld over bijna al hun albums.
Ruwweg half oude, half nieuwe nummers, afhankelijk van waar je die lijn trekt.

Uiteindelijk staan de meeste mensen toch niet bij bands om hun nieuwste nummers te horen, wat dat betreft is WT natuurlijk geen uitzondering.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dwarf
The Offspring, gezien op PP 2018 en ben wel nieuwsgierig wat het 8 jaar later is.
WT, nooit gezien en Must see.
ADTR, ligt aan wat er verder speelt.
Accept, Nooit gezien, Must see.
Danko, gaan we wel even kijken maar geen must see.
EKT, gaan we wel even kijken maar geen must see.
Korte samenvatting over het hele festival, spoorboekje staat op papier maar met grote kans op vertragingen en stations die worden overgeslagen.🙂

Dat herinnert me eraan, dat ik het Donald Duck abonnement van mijn zoon nog op moet zeggen.

• Thinking
Waarderingen: DJ_Tjorre
Voor wie het gemist heeft:
In het Alcatraz-topic is op initiatief van @Somekindofdylan gestart met het bespreken van alle dagpodia (een podium per dag per week).

Iets soortgelijks willen we doen voor Graspop.
Probleem daarbij is wel dat er meer podia (4x5=20) in minder tijd (nog maar 10 weken / 70 dagen) erdoor gedraaid zouden moeten worden, oftewel 1 podium per 3 dagen.
Gezien de (normaal gesproken) hoge activiteit binnen dit topic (zeker t.o.v. het Alcatraz-topic) zou dat echter niet zo'n probleem moeten zijn, lijkt me.

Laten we dus maar gelijk uit de startblokken schieten! :)

Het idee aldus:
  • iedere 3 dagen de focus op één dagpodium
  • (ongeveer) 3 dagen lang de bewuste bands bespreken, inluisteren, ontdekken, beoordelen, aanprijzen, afzeiken, vergelijken, etc.
  • deel favoriete nummers/albums/bandleden/optredens/solo's, info, (oud) nieuws, video's, playlists, interviews, setlists, persoonlijke ervaringen, verkooppraatjes, vragen, alles mag
  • (mogelijke) clashes wordt in principe geen rekening mee gehouden, gewoon iedere band op zichzelf beoordelen
  • afsluiten met een poll o.i.d.
Bekijk bijlage 18941

The Offspring:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Offspring

Within Temptation:
https://www.metal-archives.com/bands/Within_Temptation/1006
https://en.wikipedia.org/wiki/Within_Temptation

A Day To Remember:
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Day_to_Remember

Accept:
https://www.metal-archives.com/bands/Accept/198
https://en.wikipedia.org/wiki/Accept_(band)

Danko Jones:
https://en.wikipedia.org/wiki/Danko_Jones

Ego Kill Talent:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ego_Kill_Talent
We hoeven in elk geval blijkbaar niet meer de pleuris te krijgen. Gelukkig maar.

• Geweldig
Waarderingen: Dwarf
Ego Kill Talent -> heb die ooit al eens gezien, maar het feit dat ik ze heb gezien, is het enige wat is blijven hangen, zal dus niet opvallend goed of slecht zijn geweest
Danko Jones -> op zich wel OK, maar dat type hard rock boeit me gewoonweg niet, ongeacht wie het speelt
Accept -> altijd leuk om even mee te nemen, wat klassiekers meebrullen
A Day To Remember -> combineren de elementen van metalcore die me niet aanspreken op sublieme wijze met de elementen van pop-punk die me irriteren, could not care less
Within Temptation -> sympathieke, solide band, heb er nog nooit een slecht optreden van gezien
The Offspring -> heb geen problemen met hun headliner-status, het is ook de generatie pop-punk (samen met Green Day) die ik nog wel kon pruimen, vanaf de volgende golf met Blink-182 en Sum 41 ben ik afgehaakt

Alsof Knocked Loose geen zwakke vervanging is. Joan Jett sloot qua genre en tijdsgeest toch nog aan bij Twisted Sister. Ben ervan overtuigd dat er weinig Twisted Sister-fans die blij worden van Knocked Loose als vervanging.
Joan Jett staat gewoon op een klein regionaal festivalletje hoor, dan is een groep dat de AB in enkele dagen uitverkoopt toch vele malen groter en relevanter
Sjock2026.png

Ego Kill Talent -> heb die ooit al eens gezien, maar het feit dat ik ze heb gezien, is het enige wat is blijven hangen, zal dus niet opvallend goed of slecht zijn geweest
Danko Jones -> op zich wel OK, maar dat type hard rock boeit me gewoonweg niet, ongeacht wie het speelt
Accept -> altijd leuk om even mee te nemen, wat klassiekers meebrullen
A Day To Remember -> combineren de elementen van metalcore die me niet aanspreken op sublieme wijze met de elementen van pop-punk die me irriteren, could not care less
Within Temptation -> sympathieke, solide band, heb er nog nooit een slecht optreden van gezien
The Offspring -> heb geen problemen met hun headliner-status, het is ook de generatie pop-punk (samen met Green Day) die ik nog wel kon pruimen, vanaf de volgende golf met Blink-182 en Sum 41 ben ik afgehaakt
Ik kon mijn mening over a day to remember niet beter verwoorden zoals jij het zegt 😁😁

Users who are viewing this thread