Graspop Metal Meeting 2026

Ik snap die eerste zin niet helemaal? Hoezo 'zelfs Scorpions'...? Scorpions was al hun vijf passages op Graspop headliner. En terecht.

Verder zijn Alter Bridge en Breaking Benjamin de subs op vrijdag, dus vandaar dat ik die noem als kandidaten om door te schuiven.
fout uitgedrukt.

liever scorpions erbij dan AB naar boven trekken. Ik vond ze enkele jaren geleden echt niet goed maar qua naam staan ze als headliner nog wel op hun plek. AB is in mijn ogen sub en niet meteen met de mogelijkheid om meer te worden.

edit: op zich wel gek dat die er maar 5keer stonden, heb echt het idee dat die elk jaar komen

Wat is het verhaal daar achter?

Ruzie maken met het festival en op de dag zelf dan besluiten om maar niet op te treden, dan heb je opeens geen headliner meer. Is behoorlijk wat gedoe over geweest, hellfest heeft de band ook aangeklaagd en er zijn rechtzaken geweest etc.

Dit is ook niet de eerste keer dat ze zoiets geflikt hebben, er is zelfs een mooi tshirt gemaakt zie onderstaand

Voilà. On l'a fait. Voici notre teeshirt « Other Bands Play, Manowar don't  » tout frais tout beau dans la boutique de l'arménien le plus talentueux de  France depuis Henri Verneuil. Et

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: DaanV en Lars.
fout uitgedrukt.

liever scorpions erbij dan AB naar boven trekken. Ik vond ze enkele jaren geleden echt niet goed maar qua naam staan ze als headliner nog wel op hun plek AB is in mijn ogen sub en niet meteen met de mogelijkheid om meer te worden.
Ja ik vind dat ook. En de Graspop organisatie vindt dat ook. Maar met de late cancel van Twisted Sister zullen ze toch iets moeten. Ongetwijfeld zullen ze eerst kijken of ze ergens een vervangende headliner vandaan kunnen halen. Maar dat lijkt me zeker niet evident, gelet op het feit dat The Offspring als headliner naar alle waarschijnlijkheid ook al een noodgreep was. Dus dan zou enkel de optie van doorschuiven overblijven. En volgens mij is het dan, maar misschien denk jij daar anders over, het meest logisch om één van de subheadliners door te schuiven naar headliner, in plaats van een andere band van die vrijdag.

Alter Bridge is in Nederland trouwens een Ziggo Dome act, dus misstaat wat dat betreft ook niet helemaal bovenaan een Benelux festival affiche. Graspop heeft al genoeg bands als headliner gehad die in (veel) kleinere venues optreden.

Ja ik vind dat ook. En de Graspop organisatie vindt dat ook. Maar met de late cancel van Twisted Sister zullen ze toch iets moeten. Ongetwijfeld zullen ze eerst kijken of ze ergens een vervangende headliner vandaan kunnen halen. Maar dat lijkt me zeker niet evident, gelet op het feit dat The Offspring als headliner naar alle waarschijnlijkheid ook al een noodgreep was. Dus dan zou enkel de optie van doorschuiven overblijven. En volgens mij is het dan, maar misschien denk jij daar anders over, het meest logisch om één van de subheadliners door te schuiven naar headliner, in plaats van een andere band van die vrijdag.

Alter Bridge is in Nederland trouwens een Ziggo Dome act, dus misstaat wat dat betreft ook niet helemaal bovenaan een Benelux festival affiche. Graspop heeft al genoeg bands als headliner gehad die in (veel) kleinere venues optreden.
ter vergelijk Alter bridge staat deze maand in de AB en is zelfs niet uitverkocht. Ik kan ze wel smaken, maar is echt geen headliner materiaal imo

Bijzonder triest voor Dee dat hij zo'n last heeft van zijn gezondheid. En het verhaal lezende denk ik ook de enige logische keuze om die tour af te zeggen.

Tegelijkertijd bekruipt mij ook wel een gevoel van waarom heb je dit überhaupt op zitten tuigen? Na de '40 and fuck it' tour genoeg quotes van Dee kunnen lezen dat hij het wel degelijk anders ging doen dan al die andere legacy acts die hun pensioen aankondigden en dan een paar jaar later opeens weer terug waren voor een som geld. Maar goed, ze zullen er hun redenen voor hebben gehad om toch weer een tour te plannen.

Qua vervangers: de enige mogelijkheid die ik zie is dat de festivals inderdaad in gezamenlijkheid een Gojira of Ghost benaderen om toch komende zomer wat shows te doen. Maar die bands zullen niet voor niets geen festivals doen dit jaar en staan naar alle waarschijnlijkheid allang vast om in 2027 festivals te doen. Dus lijkt me meer voor de hand liggend dat Graspop Breaking Benjamin of Alter Bridge doorschuift en er dan een mooie naam voor vroeger in de avond bijzet. Wellicht een speciale Channel Zero afscheidsshow ofzo.

Niet helemaal te vergelijken, maar ik heb ook wel zo'n gevoel zoals destijds bij Mötley Crüe. Ze kondigen een reunion tour aan en die gaat dan toch niet door. Dat is dan toch zonde van de afscheidstour van destijds. Bij MC met groot bombarie een afscheid aangekondigd, terugkomen en dan de tour moeten annuleren door Covid (zoals ik zei wel een andere situatie dan nu door medische klachten bij Dee).

Zonde voor Dee, jammer voor wie er naar uit keek, maar ik vind het daarnaast ook zonde "het verhaal" rondom een afscheidstour. En dan is mijn punt verder wel gewoon ondergeschikt aan de eerste twee.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Jamel
ter vergelijk Alter bridge staat deze maand in de AB en is zelfs niet uitverkocht. Ik kan ze wel smaken, maar is echt geen headliner materiaal imo
Vind AB ook nie echt een HL. Prima Sub maar geen HL. Zowiezo vknd ik die vrijdag al nie super (persoonlijke smaak) en als ze dan AB als HL doorschuiven vind ik da wel een zwaktebod...
Miss dat die 4 festivals dan toch een band als ST kunnen overtuigen te komen voor semi exclusive optreden?

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser

Vind AB ook nie echt een HL. Prima Sub maar geen HL. Zowiezo vknd ik die vrijdag al nie super (persoonlijke smaak) en als ze dan AB als HL doorschuiven vind ik da wel een zwaktebod...
Wat zouden jullie dan doen als Graspop organisatie, er vanuitgaande dat er geen nieuwe headliner op zulke korte termijn ingevlogen kan worden?

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
ondertussen toch wel weer klaar voor wat weken onnodig speculeren en discussieren!

Here I Am Hello GIF by Spartacus

Met nog ruim 4 maanden te gaan lijkt het me wat vroeg om te denken aan dit soort doemscenario's toch?
Kan me niet voorstellen dat ze een sub gaan doorschuiven. Een hoop festivals door heel europa zitten met een headlinerprobleem nu, ze zullen er nog wel iets van maken lijkt me. als een headliner in de week zelf cancelt kan ik dit soort gedachten nog begrijpen maar nu lijkt het me hier toch echt nog veel te vroeg voor.

Een kleinere band die niet op de line up staat overtuigen om een headline show te komen spelen, desnoods met wat hulp van de organisatie zoals bij Behemoth lijkt me realistischer. Bijvoorbeeld een Amon Amarth zal er vast voor open staan om op zo'n groot festival een headline set te komen spelen ook als ze geen tour gepland hebben lijkt mij. Nog meer dan genoeg tijd om iets leuks op te zetten lijkt me, die machine head actie toen werd ook pas rond maart aangekondigd. Het is ook niet alsof het om een uitverkochte festivaldag gaat, dus de organisatie zal wel gemotiveerd zijn om er iets van te maken.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Lars.
Met nog ruim 4 maanden te gaan lijkt het me wat vroeg om te denken aan dit soort doemscenario's toch?
Kan me niet voorstellen dat ze een sub gaan doorschuiven. Een hoop festivals door heel europa zitten met een headlinerprobleem nu, ze zullen er nog wel iets van maken lijkt me. als een headliner in de week zelf cancelt kan ik dit soort gedachten nog begrijpen maar nu lijkt het me hier toch echt nog veel te vroeg voor.

Een kleinere band die niet op de line up staat overtuigen om een headline show te komen spelen, desnoods met wat hulp van de organisatie zoals bij Behemoth lijkt me realistischer. Bijvoorbeeld een Amon Amarth zal er vast voor open staan om op zo'n groot festival een headline set te komen spelen ook als ze geen tour gepland hebben lijkt mij. Nog meer dan genoeg tijd om iets leuks op te zetten lijkt me, die machine head actie toen werd ook pas rond maart aangekondigd. Het is ook niet alsof het om een uitverkochte festivaldag gaat, dus de organisatie zal wel gemotiveerd zijn om er iets van te maken.
Het lijkt nu net alsof je over de passage 'Ongetwijfeld zullen ze eerst kijken of ze ergens een vervangende headliner vandaan kunnen halen. Maar dat lijkt me zeker niet evident, gelet op het feit dat The Offspring als headliner naar alle waarschijnlijkheid ook al een noodgreep was.' heen leest. Daar zeg ik ook dat Graspop ongetwijfeld (en mogelijk in samenwerking met andere festivals die nu met een lege headlinerplek zitten) eerst gaat kijken naar een vervangende headliner. Maar dat het me tegelijkertijd niet echt eenvoudig lijkt, aangezien The Offspring al een noodgreep is. Dus de headliners liggen dit jaar blijkbaar zeker niet voor het oprapen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Lijkt me niet onlogisch als de meeste festivals die nu zonder hl zitten in het scandinavische gebied liggen, dat er een headliner daar gezocht wordt die hopelijk dan met de tourbus nog net tot in België wil uitbollen.

Amon Amarth dan maar voor de fans?
Ghost zou leuk zijn maar lijkt me een upgrade en denk niet dat we dat moeten verwachten.

• Leuk
Waarderingen: DaanV
Lijkt me niet onlogisch als de meeste festivals die nu zonder hl zitten in het scandinavische gebied liggen, dat er een headliner daar gezocht wordt die hopelijk dan met de tourbus nog net tot in België wil uitbollen.

Amon Amarth dan maar voor de fans?
Ghost zou leuk zijn maar lijkt me een upgrade en denk niet dat we dat moeten verwachten.
Ghost verwacht ik ook eerder als south stage HL volgend jaar, dus denk niet echt dat ze als north stage HL gaan invallen

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en El_Leipo

Users who are viewing this thread