Graspop Metal Meeting 2026

Wat mij ook opviel is dat zondag morgen veel mensen al weg gingen, ik zag redelijk wat lege plekken op de boneyard.
Dat zie ik elk jaar wel, bij elk festival. Ik ben 1x ook op zondag na de headliner weggegaan (ivm examens), dan wil ik ook alles al opgeruimd hebben. Als je om 1u nog je tent moet afbreken en met je steekwagen/bolderwagen naar de parking moet in het donker, dat is ook niet ideaal. Dus meeste mensen brengen de spullen al naar de auto voor ze het terrein betreden.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Elke show van Deftones is er eentje teveel :ROFLMAO:
Terug objectief: dat is toch vaker, dat een band rond februari een tour doet en dan opnieuw rond juni. Misschien iets lastiger als het een Amerikaanse band is, maar ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn.
Afgelopen jaar merkte ik dat bij bijna elke band die in de winter een grote show had, er tijdens of direct na de show een festivaldatum kwam.

Opeth speelde in AFAS, meteen daarna aankondiging voor Dynamo en GMM. Dream Theater AFAS, aankondiging voor GMM. Kreator in Brabanthallen, aankondiging Dynamo.

Kon m'n klok er op gelijk zetten. Dus Deftones met zaalshows in de winter is voor mij al bevestiging dat ze op GMM zullen staan.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en won666
is dat niet een beetje veel deftones achter elkaar in België?

Maakt toch niet uit? Een show op Werchter en een zaalshow, dan kan best prima Graspop erachteraan, zullen niet heel veel mensen zijn die naar twee of drie van de shows gaan. Laatste keer Graspop 2022. Al verwacht ik het ook niet echt als ze in het voorjaar een zaalshow doen.

Wellicht dat ze eerder de nazomerfestivals pakken aangezien ze dit jaar al in juni hier geweest zijn
Die tour was volledig op zaalshows en mainstream festivals gericht. Dus niets houdt hen tegen om nog een rondje met RaR/Download/Hellfest/GMM te boeken.

Anderzijds zijn ze inderdaad een graag geziene gast op Pukkelpop en Leeds/Reading.

Afgelopen jaar merkte ik dat bij bijna elke band die in de winter een grote show had, er tijdens of direct na de show een festivaldatum kwam.

Opeth speelde in AFAS, meteen daarna aankondiging voor Dynamo en GMM. Dream Theater AFAS, aankondiging voor GMM. Kreator in Brabanthallen, aankondiging Dynamo.

Kon m'n klok er op gelijk zetten. Dus Deftones met zaalshows in de winter is voor mij al bevestiging dat ze op GMM zullen staan.
Een bevestiging zou ik het niet noemen. Gewoon een gerucht. Kan even goed nog Rock Werchter of een ander festival worden, of wel een Europese tour maar zonder stop in België

Eigenlijk maakt het niet uit welke van de twee. Als festivalganger is het gewoon niet aan jou om te kiezen of willen. Je kan alleen niet gaan kijken en misschien hopen dat anderen dat ook doen.

Maar klagen dat het gebeurt is zoals op de boerenbuiten gaan wonen en jammeren dat er veel vliegen in huis hangen. Die bands en die vliegen zijn jou helemaal niks verschuldigd. Wat geld op tafel leggen en daardoor verwachten dat iedereen een optreden geeft op jouw maat, ik blijf het een heel bijzondere kijk op de wereld vinden.
Dit slaat nergens op. Vliegen horen nou eenmaal bij het boerenbuiten leven maar je gaat me toch niet zeggen dat die politieke mening inherent is aan een Metal optreden?
En heeft niets met geld op tafel leggen te maken maar en dan een optreden op maat verwachten..... ik verwacht als ik naar een optreden ga gewoon muziek... Net als ik naar de bakker ga dan verwacht ik dat de man mij een brood geeft en niet een brood en ook nog even zijn politieke mening erbij!

Ik klaag niet over vliegen in het boerenbuiten leven maar als die vliegen tegen mij beginnen te preken dan hoeft dat voor mij niet zo!

Dit slaat nergens op. Vliegen horen nou eenmaal bij het boerenbuiten leven maar je gaat me toch niet zeggen dat die politieke mening inherent is aan een Metal optreden?
En heeft niets met geld op tafel leggen te maken maar en dan een optreden op maat verwachten..... ik verwacht als ik naar een optreden ga gewoon muziek... Net als ik naar de bakker ga dan verwacht ik dat de man mij een brood geeft en niet een brood en ook nog even zijn politieke mening erbij!

Ik klaag niet over vliegen in het boerenbuiten leven maar als die vliegen tegen mij beginnen te preken dan hoeft dat voor mij niet zo!
Toevallig Sacred Reich gezien? Hield een geweldige toespraak over Trump. Dat dat de grootste aanfluiting ooit als President was. Ik vind dat wel humor

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EngineNr9
Ja, dat hoort er inherent wel bij, zeker als de muziek zelf ook over politiek gaat.
Als je naar Alestorm gaat, gaat het over piraten en alcohol.
Als je naar Steel Panther gaat, gaat het over vrouwen en sex.
Als je naar Disturbed gaat, gaat het over depressie en zelfdoding.
De band/artiest bepaalt wat ie zingt en zegt, niet het publiek.

Je kunt verwachten en klagen tot je een ons weegt, maar daar bereik je niks mee.
Enige wat je kunt doen is niet erheen gaan, weglopen of niet luisteren.

Aangezien ik het leuker vind te speculeren over de line-up dan na te denken over het wel of niet van politiek in muziek, richt ik mij graag terug richting 2026 met een gok doorspekt met realistische mogelijkheden en mogelijk minder realistische wensen.

Headliners:
GHOST - TURNSTILE
SLEEP TOKEN – GOJIRA
PARKWAY DRIVE – LAMB OF GOD
VOLBEAT – SLAYER

Aangevuld met oa:
Alice Cooper, Amon Amarth, Bad Religion, Blood Command, Cave In, Channel Zero, Congress, Crippled Black Phoenix, Danko Jones, Dool, Draconian, Dvne, Ecca Vandal, Emperor, Evil Invaders, Gaeera, Guilt Trip, High Vis, Ignite, Kanonenfieber, Kreator, King Buffalo, Lacuna Coil, Madball, Mastodon, Obituary, Rise Against, Testament, Trivium, Winterfylleth, Zeal & Ardor

Aangezien ik het leuker vind te speculeren over de line-up dan na te denken over het wel of niet van politiek in muziek, richt ik mij graag terug richting 2026 met een gok doorspekt met realistische mogelijkheden en mogelijk minder realistische wensen.

Headliners:
GHOST - TURNSTILE
SLEEP TOKEN – GOJIRA
VOLBEAT – SLAYER

Aangevuld met oa:
Alice Cooper, Amon Amarth, Bad Religion, Blood Command, Cave In, Channel Zero, Congress, Crippled Black Phoenix, Danko Jones, Dool, Draconian, Dvne, Ecca Vandal, Emperor, Evil Invaders, Gaeera, Guilt Trip, High Vis, Ignite, Kanonenfieber, Kreator, King Buffalo, Lacuna Coil, Madball, Mastodon, Obituary, Rise Against, Testament, Trivium, Winterfylleth, Zeal & Ardor
zou LoG, PwD genoeg tickets verkopen? lijkt me dat er nog een 3e headliner bij moet? misschien een within temptation of disturbed ofzo

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Loek123
zou LoG, PwD genoeg tickets verkopen? lijkt me dat er nog een 3e headliner bij moet? misschien een within temptation of disturbed ofzo
Opzich zit er ieder jaar wel een wat zwakkere headliner combi tussen qua ticketverkoop. Till + Judas of Gojira + MH bijvoorbeeld. Denk inderdaad niet dat een PWD/LoG dag zou uitverkopen maar heel zwak zou het ook niet zijn als je bijvoorbeeld Alice Cooper en Amon Amarth uit zijn lijstje als subs erbij zit heb je een mooi rijtje :) (of bmth erboven)

Laatst bewerkt:
Opzich zit er ieder jaar wel een wat zwakkere headliner combi tussen qua ticketverkoop. Till + Judas of Gojira + MH bijvoorbeeld. Denk inderdaad niet dat een PWD/LoG dag zou uitverkopen maar heel zwak zou het ook niet zijn als je bijvoorbeeld Alice Cooper en Amon Amarth uit zijn lijstje als subs erbij zit heb je een mooi rijtje :) (of bmth erboven)
vergeet niet dat bij Gojira en Machine Head ook nog Disturbed stond :), op de poster staan ze ook alle drie op de zelfde hoogte!

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Loek123
Vliegen horen bij de boerenbuiten zoals een politieke boodschap bij festivals hoort. De festivals zijn zelfs ooit begonnen als politieke beweging. Zonder maatschappelijke verontwaardiging, geen festivals.

Dus ja, het hoort absoluut samen. Elke band die ik ken heeft minstens één nummer met kritiek op het politiek beleid. En heel veel mastodonten van bands zijn ontstaan vanuit die kritiek. Geen Tool, System of a Down, Metallica, Black Flag, Rage Against The Machine, Megadeth, Rise Against, Bad Religion,…

De vergelijking met de bakker klopt niet. Ik vraag aan de bakker een specifieke wens. Anders ga je naar een andere bakker. Zo werkt het (gelukkig!) niet op een festival. Een band moet helemaal niks met jouw wensen. Je neemt het erbij of niet. En dan zou je gewoon kunnen thuis blijven in plaats van op een forum over afschieten te beginnen.

Maar we gingen het opnieuw hebben over GMM 2026. Dit is een gesprek dat nergens naar leidt. We zijn het niet eens met mekaar, ook dat mag. Alleen doet een band voor mij helemaal wat ze willen. Die staan niet op dat podium voor mij hè 😂

Juist door zo'n politieke opmerkingen zouden we moeten beseffen hoe goed we het hier wel niet hebben in België en Europa. Wij staan ons te vermaken op een muziekfestival, frisse pinten te drinken en te luisteren naar onze favoriete bands terwijl ergens anders mensen door een hel gaan.

Artiesten zijn ook gewoon maar mensen en geen robots die enkel nummers spelen, zij hebben het recht om hun mening te uiten, ook op een podium (en het publiek heeft ook het recht om daarop te reageren ;)). Misschien is gewoon thuis een (live)plaat opleggen een betere optie als je gewoon muziek verwacht want ik zie dit soort statements in de toekomst eerlijk gezegd niet snel verminderen.

En om terug on topic te gaan, wanneer denken jullie dat we de eerste namen mogen verwachten nu dat festivals steeds vroeger beginnen met namen vast te leggen en bekend te maken?

Headliners:
GHOST - TURNSTILE
SLEEP TOKEN – GOJIRA
VOLBEAT – SLAYER
Ghost headliner snap ik, maar Turnstile headliner? Zijn die dan zo groot geworden?
Meestal staat er op donderdag een klepper, benieuwd wie het dit jaar gaat worden. Ik hoop op SAOD, maar als die komen, vrees ik er ook voor dat Werchter ermee gaat lopen.

Als headliners hoop ik vooral op een van deze: Parkway Drive, Within Temptation, Disturbed, Bring Me The Horizon.
In deze editie heb ik vooral genoten van Slipknot en Korn.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Lars.
Juist door zo'n politieke opmerkingen zouden we moeten beseffen hoe goed we het hier wel niet hebben in België en Europa. Wij staan ons te vermaken op een muziekfestival, frisse pinten te drinken en te luisteren naar onze favoriete bands terwijl ergens anders mensen door een hel gaan.

Artiesten zijn ook gewoon maar mensen en geen robots die enkel nummers spelen, zij hebben het recht om hun mening te uiten, ook op een podium (en het publiek heeft ook het recht om daarop te reageren ;)). Misschien is gewoon thuis een (live)plaat opleggen een betere optie als je gewoon muziek verwacht want ik zie dit soort statements in de toekomst eerlijk gezegd niet snel verminderen.

En om terug on topic te gaan, wanneer denken jullie dat we de eerste namen mogen verwachten nu dat festivals steeds vroeger beginnen met namen vast te leggen en bekend te maken?
Gewoon in Oktober/November. Graspop trekt zich toch niets aan van trends

Ghost headliner snap ik, maar Turnstile headliner? Zijn die dan zo groot geworden?
Meestal staat er op donderdag een klepper, benieuwd wie het dit jaar gaat worden. Ik hoop op SAOD, maar als die komen, vrees ik er ook voor dat Werchter ermee gaat lopen.

Als headliners hoop ik vooral op een van deze: Parkway Drive, Within Temptation, Disturbed, Bring Me The Horizon.
In deze editie heb ik vooral genoten van Slipknot en Korn.
Goh, Turnstile verkocht de AB in 1 dag uit, Afas nu ook redelijk vlot uitverkocht. Stonden op RW en GMM al in de vooravond. Zie ze niet meteen terugkomen voor eenzelfde plekje, dus why not? 😀

Ik hoop trouwens ook op SOAD, maar ...

• Leuk
Waarderingen: saurus en PreFXDesigns
Turnstile zal ook wel Werchter worden zeker? Zie ze wel een Barn headlinen

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Users who are viewing this thread