Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Ik heb nog steeds geen kaartje want ik twijfel nog een beetje. Maar als ik toch zou gaan dan zijn de must sees voor mij:
Do: Ne Obliviscaris
Vrij: Avantasia, Brand of Sacrifice en Electric Callboy
Zat: geen
Zon: Emperor en ms Machine Head maar die clashen ws.

En dit lijstje is ook precies de reden van de twijfel😂😂😂. Meestal heb ik toch wel 10 - 15 must sees. En als NeO ook een gewone tour zou doen dan zou ik de do zelfs over slaan😂😂
Wel best opmerkelijk dat je met zo'n klaarblijkelijk brede smaak toch maar zo weinig must-sees hebt. 😯
Voor vrijwel ieder van de namen die je noemt is er immers wel iets vergelijkbaars wat je ook zou moeten interesseren, lijkt me?

Avantasia --> Kamelot, Blind Guardian, Amaranthe, Tarja, Dynazty, Brothers Of Metal
Brand Of Sacrifice --> Shadow Of Intent, Slaughter To Prevail, Thy Art Is Murder
Emperor --> Abbath, Batushka, Dark Funeral, Ereb Altor, Borknagar, Kampfar, Rotting Christ, Ihsahn
Machine Head --> Fear Factory, Alien Weaponry, Flotsam And Jetsam, Megadeth, Pest Control
Electric Callboy --> hm, een lastige, Solence?
Ne Obliviscaris --> uhh ok, misschien nergens echt mee te vergelijken.. 😅
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Nightrage en Joslittel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Bekijk bijlage 8063
Eihwar. Lastig een stempeltje op te drukken. Folk achtig sowieso.

Gezien het gat in het tourschema (hopelijk) een serieuze kanshebber.
Op de donderdag graag, hoe meer folk(stempeltje, vind ik wel hoor)metal erbij hoe beter!
Eens, laat maar doorkomen!
Stempeltje (kies maar): neo-folk / neo-viking / viking war trance (niet zelf verzonnen). 😅;)

1707747036599.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Maerts en Brian

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
Wauw, mooi lijstje.
Onze must sees overlappen vrijwel volledig :)
Misschien dat je Make Them Suffer nog wat vind?
Ook Atreyu, toch wel één van de klassiekers van het metalcore genre kan wel leuk zijn om mee te pakken
en geen Electric Callboy? neem aan dat je ze wel kent en niet hebt meegenomen, zou denken dat het aardig je genre is.

Sorry wel geliked, maar vergeten te reageren (Shame on me!). EC trek ik niet echt. Wel grappig dat ik zijn stem bekend vond klinken en erachter kwam dat hij zanger was van To The Rats And Wolves (geluisterd ivm Graspop ?? 2019 ofzo?).

Thanks voor de tips in ieder geval. Het valt mij idd op dat onze muzieksmaak vaak overlapt 😉

Rest moet ik nog checken, maar muziek luisteren gaat dit jaar een stuk trager. Heb een dochter van 4 maanden, waarvan de eerste maanden ‘rather bumpy’ waren 😅
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en PreFXDesigns

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Wel best opmerkelijk dat je met zo'n klaarblijkelijk brede smaak toch maar zo weinig must-sees hebt. 😯
Voor vrijwel ieder van de namen die je noemt is er immers wel iets vergelijkbaars wat je ook zou moeten interesseren, lijkt me?

Avantasia --> Kamelot, Blind Guardian, Amaranthe, Tarja, Dynazty, Brothers Of Metal
Brand Of Sacrifice --> Shadow Of Intent, Slaughter To Prevail, Thy Art Is Murder
Emperor --> Abbath, Batushka, Dark Funeral, Ereb Altor, Borknagar, Kampfar, Rotting Christ, Ihsahn
Machine Head --> Fear Factory, Alien Weaponry, Flotsam And Jetsam, Megadeth, Pest Control
Electric Callboy --> hm, een lastige, Solence?
Ne Obliviscaris --> uhh ok, misschien nergens echt mee te vergelijken.. 😅
Dat dacht ik ook al, het programma is zo breed en uitgebreid, als je denk dat er niks tussen zit ben je hoogstwaarschijnlijk gewoon nog niet met genoeg bands bekend ofzo.

Gewoon even wat nieuwe bands leren kennen en niet blijven hangen in wat je toevallig al kent. Graspop heeft voor iedereen wel wat dit jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Wel best opmerkelijk dat je met zo'n klaarblijkelijk brede smaak toch maar zo weinig must-sees hebt. 😯
Voor vrijwel ieder van de namen die je noemt is er immers wel iets vergelijkbaars wat je ook zou moeten interesseren, lijkt me?

Avantasia --> Kamelot, Blind Guardian, Amaranthe, Tarja, Dynazty, Brothers Of Metal
Brand Of Sacrifice --> Shadow Of Intent, Slaughter To Prevail, Thy Art Is Murder
Emperor --> Abbath, Batushka, Dark Funeral, Ereb Altor, Borknagar, Kampfar, Rotting Christ, Ihsahn
Machine Head --> Fear Factory, Alien Weaponry, Flotsam And Jetsam, Megadeth, Pest Control
Electric Callboy --> hm, een lastige, Solence?
Ne Obliviscaris --> uhh ok, misschien nergens echt mee te vergelijken.. 😅
In de namen die jij schrijft zitten ook best wat nice to see bands hoor. Als we bovenaan beginnen Kamelot al vaak gezien , blind guardian niet heel vaak gezien dus grensgeval must see, amaranthe leuk en als ik zou gaan ga ik er kijken maar geen must see, tarja en dynazty vind ik een stuk minder boeiend en BoM is ook niets voor mij.
SoI is een gave band heb ik nu 3 keer gezien waarvan de laatste keer afgelopen augustus dus een nice to see geen must,StP vorige week nog gezien was best vet maar daardoor geen must see. TaiM tja de laatste plaat was geweldig tot ze ineens de zanger dumpte en is in de huidige bezetting geen must see meer.
Abbath al een keer of 5 gezien net als de originele Immortal🤪zelfde geld voor Dark Funeral uit dat rijtje is alleen Rotting Christ een band die ik weinig heb gezien dus die zit tussen must en nice in vooruit 😉
Alles achter MH mag een streep door🤪 als ik zou gaan ga ik wellich ms AW nog even bekijken maar de rest vind ik meh😂

Voor mij persoonlijk is het niet helemaal het affiche waar ik op had gehoopt. Op mijn stoplicht lijstjes staan nog best redelijk wat nice to see bands. Echter de meeste staan wel helemaal onderaan het affiche. Daar zit ook mijn twijfel. Want normaal wordt ik ook nog wel van 2 of 3 van de 8 HL enthousiast, en dit jaar dus totaal niet😂. GMM heeft op zich top boekingen gedaan dit jaar. Alleen niet voor mij😂. Maar wie weet bedenk ik me nog de komende weken. Ik weet dat als ik er ben ik me op zich best vermaak. Maar de combi van het naar mijn persoonlijke mening slechtere en krankzinnig duurdere eten en drinken en de lijst namen zorgt er iig niet voor dat ik direct een ticket ging aanschaffen. Maar wie weet. Als de gelekte poster helemaal was uitgekomen had ik overigens wel een ticket gekocht😂. Ms dat de deceptie daarvan er ook voor zorgt dat ik geen kaartje gekocht heb nog😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Nooit van gehoord maar deze omschrijving klinkt wel heel vet, hier ga ik ff induiken!
Ik kende ze ook nog niet, maar na een half minuutje luisteren wist ik wel al dat dit helemaal in mijn straatje past (net als Heilung, Wardruna, Skáld, Nytt Land..). :)
En afgaande op de tourposter die @Maerts hier postte, in combinatie met het bericht dat ik eerder plaatste, kan het toch bijna niet missen, zou je zeggen?

1707783931867.png
1707784066033.png
 
  • Leuk
Waarderingen: thesummoning en Maerts

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
In de namen die jij schrijft zitten ook best wat nice to see bands hoor. Als we bovenaan beginnen Kamelot al vaak gezien , blind guardian niet heel vaak gezien dus grensgeval must see, amaranthe leuk en als ik zou gaan ga ik er kijken maar geen must see, tarja en dynazty vind ik een stuk minder boeiend en BoM is ook niets voor mij.
SoI is een gave band heb ik nu 3 keer gezien waarvan de laatste keer afgelopen augustus dus een nice to see geen must,StP vorige week nog gezien was best vet maar daardoor geen must see. TaiM tja de laatste plaat was geweldig tot ze ineens de zanger dumpte en is in de huidige bezetting geen must see meer.
Abbath al een keer of 5 gezien net als de originele Immortal🤪zelfde geld voor Dark Funeral uit dat rijtje is alleen Rotting Christ een band die ik weinig heb gezien dus die zit tussen must en nice in vooruit 😉
Alles achter MH mag een streep door🤪 als ik zou gaan ga ik wellich ms AW nog even bekijken maar de rest vind ik meh😂

Voor mij persoonlijk is het niet helemaal het affiche waar ik op had gehoopt. Op mijn stoplicht lijstjes staan nog best redelijk wat nice to see bands. Echter de meeste staan wel helemaal onderaan het affiche. Daar zit ook mijn twijfel. Want normaal wordt ik ook nog wel van 2 of 3 van de 8 HL enthousiast, en dit jaar dus totaal niet😂. GMM heeft op zich top boekingen gedaan dit jaar. Alleen niet voor mij😂. Maar wie weet bedenk ik me nog de komende weken. Ik weet dat als ik er ben ik me op zich best vermaak. Maar de combi van het naar mijn persoonlijke mening slechtere en krankzinnig duurdere eten en drinken en de lijst namen zorgt er iig niet voor dat ik direct een ticket ging aanschaffen. Maar wie weet. Als de gelekte poster helemaal was uitgekomen had ik overigens wel een ticket gekocht😂. Ms dat de deceptie daarvan er ook voor zorgt dat ik geen kaartje gekocht heb nog😂
Ah, helemaal duidelijk! ;)
Het lijkt er dus eigenlijk op dat het voor jou er zeker niet aan ligt dat je te weinig zou kennen, maar dat je misschien wel te veel kent en gezien hebt.. 😅

Dat is natuurlijk wel iets wat bij iedereen vaker zal voor komen.
Er zijn van die bands die je wel 3x per jaar zou kunnen zien, en die na 100x nog niet gaan vervelen, maar dat zijn over het algemeen toch eerder uitzonderingen.
In veel gevallen als je een bepaalde band enkele keren binnen een relatief korte periode hebt gezien, gaat zo'n band van must-see via 'graag zien' uiteindelijk richting 'als er niks anders is' (en in extreme gevallen misschien wel 'hoef ik nooit of voorlopig niet meer te zien').

Voor mij geldt vanzelfsprekend hetzelfde, hoewel mogelijk in mindere mate dan voor anderen het geval is.
Ik ervaar toch vaak dat ieder optreden van een band weer anders is qua beleving, wat afhankelijk is vaneen combinatie van vele factoren, gerelateerd aan de band/het optreden zelf, de context/setting/omgeving, en je eigen fysieke/mentale gesteldheid. Dat maakt ieder optreden voor mij toch weer tot een verrassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: jasper79

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
208
455
Ik probeer elke week wel wat nieuws te luisteren. Vanochtend begonnen met HEALTH. Niet mijn ding. Weet niet eens meer wat ik irritant vond, maar mij trekt het niet.

Daarna Karnivool opgezet, het album Sound Awake. Heerlijke muziek zeg. Lange nummers, mooie clean vocals, goede afwisseling van rustige en drukkere stukken. Doet me soms wel denken aan Tool, maar vind dit iets toegankelijker ofzo? Weet niet of dat logisch klinkt, boeiend ook haha.
Karnivool schuift in elk geval omhoog op mijn lijst om te zien!

Aangezien men tips vraagt, doe ik dat nu ook: wat kan ik nog ontdekken? Ik houd niet van powermetal en alles van metalcore ken ik. Ik ben vooral benieuwd naar progachtige dingen, technische black- of deathmetal of iets verrassends waar ik het subgenre nog niet van ken haha.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
Daarna Karnivool opgezet, het album Sound Awake. Heerlijke muziek zeg. Lange nummers, mooie clean vocals, goede afwisseling van rustige en drukkere stukken. Doet me soms wel denken aan Tool, maar vind dit iets toegankelijker ofzo? Weet niet of dat logisch klinkt, boeiend ook haha.
Karnivool schuift in elk geval omhoog op mijn lijst om te zien!
Nice! Ik vind “een iets toegankelijkere versie van Tool” best een goede omschrijving van Karnivool haha, al ben ik ook niet de grootste kenner van die laatste, dus wellicht doen we ze iets tekort daarmee. Maar voor een eerste indruk deel ik je observaties.
Aangezien men tips vraagt, doe ik dat nu ook: wat kan ik nog ontdekken? Ik houd niet van powermetal en alles van metalcore ken ik. Ik ben vooral benieuwd naar progachtige dingen, technische black- of deathmetal of iets verrassends waar ik het subgenre nog niet van ken haha.
Geef VOLA zeker ook een kans, zit ook in het prog hoekje, maar met een nog wat moderner geluid. Verder zul je vast het enthousiasme voor Ne Obliviscaris al wel meegekregen hebben.

Meer richting black metal zou ik Ihsahn (ook redelijk proggy) en de band waar hij bekend mee is geworden, Emperor, willen aanraden 😁
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Dat dacht ik ook al, het programma is zo breed en uitgebreid, als je denk dat er niks tussen zit ben je hoogstwaarschijnlijk gewoon nog niet met genoeg bands bekend ofzo.

Gewoon even wat nieuwe bands leren kennen en niet blijven hangen in wat je toevallig al kent. Graspop heeft voor iedereen wel wat dit jaar.
Het is in mijn geval juist andersom😉 Ik ken er te veel en als je een band heel vaak hebt gezien dan is het geen must see meer maar wordt het op zijn best een nice to see😉😁
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Ah, helemaal duidelijk! ;)
Het lijkt er dus eigenlijk op dat het voor jou er zeker niet aan ligt dat je te weinig zou kennen, maar dat je misschien wel te veel kent en gezien hebt.. 😅

Dat is natuurlijk wel iets wat bij iedereen vaker zal voor komen.
Er zijn van die bands die je wel 3x per jaar zou kunnen zien, en die na 100x nog niet gaan vervelen, maar dat zijn over het algemeen toch eerder uitzonderingen.
In veel gevallen als je een bepaalde band enkele keren binnen een relatief korte periode hebt gezien, gaat zo'n band van must-see via 'graag zien' uiteindelijk richting 'als er niks anders is' (en in extreme gevallen misschien wel 'hoef ik nooit of voorlopig niet meer te zien').

Voor mij geldt vanzelfsprekend hetzelfde, hoewel mogelijk in mindere mate dan voor anderen het geval is.
Ik ervaar toch vaak dat ieder optreden van een band weer anders is qua beleving, wat afhankelijk is vaneen combinatie van vele factoren, gerelateerd aan de band/het optreden zelf, de context/setting/omgeving, en je eigen fysieke/mentale gesteldheid. Dat maakt ieder optreden voor mij toch weer tot een verrassing.
Ja het is idd een combi van te veel gezien en toch de teleurstelling van geen Breaking Benjamin ( nooit gezien) en geen Mudvayne ( nooit gezien) dan had ik al weer 2 echte must sees extra gehad. Maar wie weet koop ik de komende weken nog wel een ticket. Deze week eerst maar een AC DC kaartje zien te scoren want dat is echt een bucket list item😂 dat is de enige arena band die ik nog nooit zag😁🤘
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Wel best opmerkelijk dat je met zo'n klaarblijkelijk brede smaak toch maar zo weinig must-sees hebt. 😯
Voor vrijwel ieder van de namen die je noemt is er immers wel iets vergelijkbaars wat je ook zou moeten interesseren, lijkt me?

Avantasia --> Kamelot, Blind Guardian, Amaranthe, Tarja, Dynazty, Brothers Of Metal
Brand Of Sacrifice --> Shadow Of Intent, Slaughter To Prevail, Thy Art Is Murder
Emperor --> Abbath, Batushka, Dark Funeral, Ereb Altor, Borknagar, Kampfar, Rotting Christ, Ihsahn
Machine Head --> Fear Factory, Alien Weaponry, Flotsam And Jetsam, Megadeth, Pest Control
Electric Callboy --> hm, een lastige, Solence?
Ne Obliviscaris --> uhh ok, misschien nergens echt mee te vergelijken.. 😅
Dat kan. Maar een beetje kort door de bocht om te denken dat je alle bands aan enigzins gerelateerde genres, ook goed vindt.
Nu-Metal is vrij breed, van rapcore (HED PE) tot Nu-metalcore (Slipknot/Chimaira)

Powermetal idem, Progressieve symponische powermetal (Kamelot), Powerheavythrash fusion (Iced Earth), powermetal (Hammerfall/Primal Fear), Symphonische opera powermetal (Avantasia), 2nd wave of powermetal (Sabaton/Powerwolf).

Hardrock: Europe tot GNR, Aerosmith tot Disturbed, Gotthard tot Santa Cruz.

Genres zijn uiteenlopend en kun je eindeloos in subcategorieeen plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.176
10.519
Ik haal er momenteel wel echt plezier uit om de setlist van Uriah Heep beter te leren kennen. Ik kwam nog niet veel verder dan Easy Livin' (wat een klassieker!) en enthousiaste reacties op hun live optredens. Maar wat een heerlijke klassieke (blues)hardrock maken deze mannen. Als ze dit inderdaad met zoveel enthousiasme en spelplezier brengen wordt dit een set die je kijkt met een glimlach op het gezicht. In het zonnetje met een pilsje in de hand. Mooie gedachte.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Ja het is idd een combi van te veel gezien en toch de teleurstelling van geen Breaking Benjamin ( nooit gezien) en geen Mudvayne ( nooit gezien) dan had ik al weer 2 echte must sees extra gehad. Maar wie weet koop ik de komende weken nog wel een ticket. Deze week eerst maar een AC DC kaartje zien te scoren want dat is echt een bucket list item😂 dat is de enige arena band die ik nog nooit zag😁🤘
Daar kan ik inkomen, het is gewoon heel frustrerend als (quasi) aangekondigde bands waar je heel erg naar uitkijkt uiteindelijk toch niet blijken te komen.
Dat had ik dus vorig jaar ook met het wegvallen van Draconian en Coheed And Cambria (beide toen in mijn top-3 van must-sees) vlak voor het festival... 😞

Maar op een gegeven moment zul je je toch erbij neer moeten leggen en je focussen op wat er wel staat, en uiteindelijk was afgelopen jaar nog steeds een van mijn beste (misschien wel allerbeste) edities, mede door intensief inluisteren van zowat het hele affiche.

Een van de mooiste trends op GMM vind ik dan ook het grote aantal first-timers, waardoor er heel veel te ontdekken valt. Bijna niks mooiers dan ergens heel enthousiast vooraan te staan bij een band waarvan je een jaar eerder nog nooit van had gehoord. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en MarcoReusel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Ik haal er momenteel wel echt plezier uit om de setlist van Uriah Heep beter te leren kennen. Ik kwam nog niet veel verder dan Easy Livin' (wat een klassieker!) en enthousiaste reacties op hun live optredens. Maar wat een heerlijke klassieke (blues)hardrock maken deze mannen. Als ze dit inderdaad met zoveel enthousiasme en spelplezier brengen wordt dit een set die je kijkt met een glimlach op het gezicht. In het zonnetje met een pilsje in de hand. Mooie gedachte.
Dat zonnetje is natuurlijk niet te garanderen, maar de rest absoluut wel! (y)
Wacht maar tot je July Morning live hoort, kippenvel verzekerd (zeker de lange Hammond organ solo)! :cool:

Uriah Heep is eigenlijk een zwaar ondergewaardeerde band.
Iedereen noemt vaak Led Zeppelin, Deep Purple en Black Sabbath als de grondleggers van de heavy metal (en Black Sabbath zelfs de allereerste heavy metal band), maar Uriah Heep hoort eigenlijk net zo goed in dat rijtje thuis (de originele 'Big Four'? ;) ).

Van deze vier was Uriah Heep wel de meest 'afwijkende' en progressieve, en ze worden dan ook wel als grondleggers/voorlopers van de progressive metal genoemd (die later pas echt van de grond kwam met Dream Theater, Queensrÿche en Fates Warning).

 
Laatst bewerkt:

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
408
695
Na 2 piekdagen word voor mij de zaterdag een lamballendag met eigenlijk alleen rotting christ wat ik niet wil missen .Rest allemaal niet heel erg.

Alles uitgespit aanwezig bij..
-rotting christ
-kampfar
-suffocation
-vola
-brutus
-pest control

Wellicht aanwezig en/of nog beter inluisteren..
-ax7🤪
-uriah heep
-abbath
-batushka
-empirestatebastard
-iammorbid
-pestilence
Mooi dagje om lekker wat bij te slapen en te socializen🤟
#gmm24
#zaterdag
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.681
7.451
Ik haal er momenteel wel echt plezier uit om de setlist van Uriah Heep beter te leren kennen. Ik kwam nog niet veel verder dan Easy Livin' (wat een klassieker!) en enthousiaste reacties op hun live optredens. Maar wat een heerlijke klassieke (blues)hardrock maken deze mannen. Als ze dit inderdaad met zoveel enthousiasme en spelplezier brengen wordt dit een set die je kijkt met een glimlach op het gezicht. In het zonnetje met een pilsje in de hand. Mooie gedachte.

Ze staan ook vrijwel elk jaar wel ergens in Nederland, mocht het na afloop naar meer smaken. In relatief kleine zalen als ze zelf headliners dacht ik
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken