Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.438
Valt wel mee, toch?
LS stond vorig jaar als 18e naam op de affiche, STP nu als 12e, en daar kunnen nog wel wat namen tussenin komen.
Ik kan me ook niet echt voorstellen dat de hype rond STP nóg groter is dan rond LS vorig jaar.
Ik schat ze dus vrijwel gelijkwaardig in.
ik denk ook niet dat de hype nu groter is, maar het zou natuurlijk kunnen dat de hype rondom lorna shore kleiner was op het moment van de overeenkomst en dat ze daardoor lager op de line up stonden en dat bij slaughter de hype iets eerder was. verder zijn lorna shore,sleep token,helmut lotti eerder voorbeelden van waar ze een band hebben onderschat denk ik, en zou je kunnen verwachten dat ze proberen niet opnieuw die fout maken en dus dat slaughter to prevail op een groter podium staat.

uiteindelijk kunnen we er eindeloos over speculeren natuurlijk, we zullen er over een paar maanden wel achter komen.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.556
4.474
ik denk ook niet dat de hype nu groter is, maar het zou natuurlijk kunnen dat de hype rondom lorna shore kleiner was op het moment van de overeenkomst en dat ze daardoor lager op de line up stonden en dat bij slaughter de hype iets eerder was. verder zijn lorna shore,sleep token,helmut lotti eerder voorbeelden van waar ze een band hebben onderschat denk ik, en zou je kunnen verwachten dat ze proberen niet opnieuw die fout maken en dus dat slaughter to prevail op een groter podium staat.

uiteindelijk kunnen we er eindeloos over speculeren natuurlijk, we zullen er over een paar maanden wel achter komen.
dit dus eerder, de "hype" rond STP, Sleep Token en Lorna Shore begon zowat gelijktijdig, het verschil is dus dat STP al groter was bij het vastleggen van hen voor dit jaar dan bij Sleep Token bvb vorig jaar (Lorna Shore was oorspronkelijk gewoon gepland voor de marquee)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Loek123

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Lorna Shore stond aanvankelijk gewoon in de Marquee gepland, maar is op het laatste moment naar de Dome verplaatst. Dit met name omdat zij zelf pas later dan gepland op Graspop konden zijn, volgens mij.

Sleep Token is pas na hun aankondiging echt groot geworden. En aangezien bands meestal al ruim voor de aankondiging worden vastgelegd, was die spot in de Dome destijds gewoon een logische.

Van Helmut Lotti kun je zeggen dat ze de opkomst voor hem hebben onderschat. Aan de andere kant had ik een Operazanger die wat Metalcovers komt zingen ook een rare gevonden voor de mainstage.

Dus ja, al met al zijn die plaatsingen allemaal wel te verklaren. Het is al best een luxe dat we op Graspop niet te maken hebben met van die irritante rode kruizen, zoals op Werchter. En daarbij kon je met Lorna Shore en Sleep Token een minuut of tien voor hun set nog gewoon de Dome in komen. Dus dat verkeerd geplaatst is ook maar relatief. Voor die twee geldt: een ieder die ze wilde zien, heeft daar gewoon prima gelegenheid voor gehad, zonder enorme consessies mbt de rest van het programma te hoeven doen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.664
7.424
Lorna Shore stond aanvankelijk gewoon in de Marquee gepland, maar is op het laatste moment naar de Dome verplaatst. Dit met name omdat zij zelf pas later dan gepland op Graspop konden zijn, volgens mij.

Was het niet zo dat er een band in de metaldome uitviel en dat ze naar dat slot zijn verplaatst met een vervanger eerder op de dag in de marquee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Was het niet zo dat er een band in de metaldome uitviel en dat ze naar dat slot zijn verplaatst met een vervanger eerder op de dag in de marquee?
Volgens mij een combinatie van beiden. Maar pin me er niet op vast, haha.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Mainstage snap ik qua support. Maar qua show zou het enorm misplaatst zijn.
Hun show op Download in daglicht op de main was een enorm feest. Maar je ziet wel dat hun show heel erg licht gedreven is.
Dus ze in daglicht zetten zou echt heel jammer zijn.


Waar staat het precies dat Pendulum op Mainstage staan ? Ik zou ze beter als Jupiler Stage afsluiter vinden passen, hopelijk tegelijkertijd met FFDP.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
Het is juist een zeldzaam top jaar voor power metal, vooral vergeleken met vorig jaar toen er niks was. Er komen eindelijk wat echte klassiekers en niet alleen party power metal zoals Alestorm/ Gloryhammer.
Avantasia is erg uniek, once in a lifetime, Kamelot en Blind Guardian zie je ook niet vaak.
Amaranthe, Iron Alies, Tarja, Judas Priest, ook prima gerelateerde bands. Niks te klagen, vooral voor Graspop, dat power metal vaak gewoon negeert.

Voor Nu Metal heb je Limb Bizkit en POD, en volgens de Kamelot poster ook nog Mudvayne. Niet enorm veel maar de pool aan nu metal bands is nu eenmaal ook niet zo groot.
2014 was voor mij echt een topjaar voor powermetal.
Sabaton, Gamma Ray, Primal Fear, Powerwolf, Gloryhammer, Battlebeast, Civil War, Rapsody en Jeff Scot Solo (met powerinvloeden).
Ook 2007 was sterk met Iron maiden en Heaven and Hell (beide zijn heavymetal, maar nijgen naar powermetal) Sabaton, Hammerfall, Gravedigger en Turisas (met folk/powerinvloeden)
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
522
628
kerry king ook op mystic festival in polen, als je kijkt naar zijn tourschema speelt hij alleen in juni in europa.
laat maar komen, op hellfest en mystic speelt hij op beide voor megadeth, dus donderdag dan maar.

lijkt me trouwens wel een eigenwijze kerel, in interviews lees ik dat hij geen contact meer heeft met tom araya en dat dave lombardo dood voor hem is.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.513
3.004
De donderdag is ook de enige dag waarop nog een logonaam zou kunnen komen, al is dat allerminst zeker. Maar het zou mijn clashfinder wel beter laten passen doordat Babymetal dan naar de North Stage kan en Heart naar de South Stage.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
121
387
kerry king ook op mystic festival in polen, als je kijkt naar zijn tourschema speelt hij alleen in juni in europa.
laat maar komen, op hellfest en mystic speelt hij op beide voor megadeth, dus donderdag dan maar.

lijkt me trouwens wel een eigenwijze kerel, in interviews lees ik dat hij geen contact meer heeft met tom araya en dat dave lombardo dood voor hem is.
Ik vermoed dat hij de "very special guest" was. Dan lijkt het mij ook redelijk zeker dat hij naar Graspop zal komen en wellicht op donderdag.

Geen idee of hij hier als eens geshared is, maar hier de nieuwe single van Kerry King:
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.230
744
ok forumgenoten.
ik heb hulp nodig,

ik ben 52, Ik hou van gitaren, ben nog nooit op graspop geweest.
ik heb een donderdag ticket gekocht, want tool!:)

ik ken alice cooper en megadeth , maar verder......echt helemaal niets van die donderdag.
muziek mag best stevig zijn, maar ik hou niet van te heftig grunten en screamen.
wat zijn dan de bands die ik waarschijnlijk wel interessant vind??
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
ok forumgenoten.
ik heb hulp nodig,

ik ben 52, Ik hou van gitaren, ben nog nooit op graspop geweest.
ik heb een donderdag ticket gekocht, want tool!:)

ik ken alice cooper en megadeth , maar verder......echt helemaal niets van die donderdag.
muziek mag best stevig zijn, maar ik hou niet van te heftig grunten en screamen.
wat zijn dan de bands die ik waarschijnlijk wel interessant vind??
Check sowieso Alien Weaponry. Denk dat je dat zeker interessant gaat vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
kerry king ook op mystic festival in polen, als je kijkt naar zijn tourschema speelt hij alleen in juni in europa.
laat maar komen, op hellfest en mystic speelt hij op beide voor megadeth, dus donderdag dan maar.

lijkt me trouwens wel een eigenwijze kerel, in interviews lees ik dat hij geen contact meer heeft met tom araya en dat dave lombardo dood voor hem is.
Kerry King is wel leuk, maar voor mij geen must. We hebben in principe alle logonamen al. Nu denk ik dat KK wel een gewone naam zal zijn als ze komen.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.384
2.887
Kerry King is wel leuk, maar voor mij geen must. We hebben in principe alle logonamen al. Nu denk ik dat KK wel een gewone naam zal zijn als ze komen.
Ja, dat. Het nieuwe nummer van King klonk nou niet echt als een gigantische openbaring
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.262
3.835
ok forumgenoten.
ik heb hulp nodig,

ik ben 52, Ik hou van gitaren, ben nog nooit op graspop geweest.
ik heb een donderdag ticket gekocht, want tool!:)

ik ken alice cooper en megadeth , maar verder......echt helemaal niets van die donderdag.
muziek mag best stevig zijn, maar ik hou niet van te heftig grunten en screamen.
wat zijn dan de bands die ik waarschijnlijk wel interessant vind??
HEALTH, All Them Witches, Comeback Kid, Kvelertak, Polyphia, Textures, Crosses (met Chino van Deftones).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

EngineNr9

Randprogramma
7 feb 2017
111
101
ok forumgenoten.
ik heb hulp nodig,

ik ben 52, Ik hou van gitaren, ben nog nooit op graspop geweest.
ik heb een donderdag ticket gekocht, want tool!:)

ik ken alice cooper en megadeth , maar verder......echt helemaal niets van die donderdag.
muziek mag best stevig zijn, maar ik hou niet van te heftig grunten en screamen.
wat zijn dan de bands die ik waarschijnlijk wel interessant vind??
Ik zit een beetje in dezelfde hoek, hoewel ik er in 2018 ook ben geweest. Ik stond er toen hetzelfde in als jij met niet teveel scream of grunt. Maar gedurende zo'n weekend ben ik het ook zeker gaan waarderen, dus ik zou zeggen pak er daar toch ook één of twee van mee, burry tomorrow is wel een mooie om te zien, verder sluit mark zn lijstje goed aan bij jouw 'voorwaarden'. Hoewel Asinhell er nog prima bij past in mijn ogen!
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.087
De donderdag is ook de enige dag waarop nog een logonaam zou kunnen komen, al is dat allerminst zeker.
Waarom zou dat alleen nog op donderdag kunnen?
Momenteel:
do.: 6
vr.: 7
za.: 8
zo.: 8

Zou dus ook nog best een op vrijdag erbij kunnen komen, en mogelijk 2 op donderdag.
Niet dat dat per se moet en zal gebeuren, maar je kunt dat nu ook nog niet uitsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.087
ok forumgenoten.
ik heb hulp nodig,

ik ben 52, Ik hou van gitaren, ben nog nooit op graspop geweest.
ik heb een donderdag ticket gekocht, want tool!:)

ik ken alice cooper en megadeth , maar verder......echt helemaal niets van die donderdag.
muziek mag best stevig zijn, maar ik hou niet van te heftig grunten en screamen.
wat zijn dan de bands die ik waarschijnlijk wel interessant vind??
Sowieso ook Night Verses meepakken dan, dat is ook het voorprogramma van Tool in de zalen.
En aangezien je blijkbaar niet vies bent van wat prog, absoluut ook Ne Obliviscaris checken!

Voor de rest (wat nog niet door anderen is genoemd):
  • Amaranthe (1 zangeres met clean vocals, 1 zanger met clean vocals, en 1 zanger met unclean vocals)
  • Babymetal (3 Japanse meiden met stevige gitaren erachter)
  • Bleed From Within (betere metalcore, net als Bury Tomorrow)
Eigenlijk moet je gewoon alles eventjes de kans geven om te beluisteren. ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken