Festileaks Festival Draft IX: Landenbingo

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
319
944
Mijn 2e band uit Japan is Nemophila!
Nemophila is een Japanse heavy metal band, opgericht in Tokio in 2019. Het bestaat uit zangeres Mayu, gitaristen Saki en Hazuki, bassiste Haraguchi-san en drummer Tamu Murata.

Bekijk bijlage 4349

Omdat de band geheel uit vrouwen bestaat, is de band genoemd naar een bloem. In het Nederlands is dat het ‘bosliefje’ en in het Engels ‘baby blue eyes’. Denk nou niet door de naam dat de dames gaan voor zoetsappige muziek. Ze spelen stevige metal, maar willen daarbij wel wegblijven van de manlijkheid die veel metal kenmerkt.



@theblackmadness
@mattman
Ik had een heel moeilijke keus voor Japan, omdat ik eigenlijk 3 bands heel graag wilde. Nemophilia was uiteindelijk net buiten de boot gevallen. Wat ben ik blij dat ze toch gekozen zijn! Echt een top band, heerlijk geluid ❤️
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Inhaalnaam:

Tijd voor de tweede Duitse naam. Een naam die normaal gesproken niet door anderen gekozen gaat worden, maar daarom niet minder aandacht verdient dan de rest van het affiche. De actieve volger van het forum zal het uiteraard niks verbazen:

dArtagnan

De organisatie van Basrock is zelfs zo'n fan van deze band, dat ze twee maal naar Duitsland zijn gereden voor hetzelfde concert. Het was een enorm feest uiteraard en hopelijk zijn we er dit jaar weer bij in het najaar. Geniet van onderstaande video met de uitgebreide viool-intro. In één woord: Geweldig.


Tot nu toe aangekondigd:
Harry Styles 🇬🇧 - Bryan Adams 🇨🇦
Ghost 🇸🇪 - Volbeat 🇩🇰 - Enrique Iglesias 🇪🇸
Noel Gallagher's High Flying Birds 🇬🇧 - a-ha 🇳🇴


Rollatorstage
Andrea Bocelli 🇮🇹 - Ramin Djawadi 🇩🇪 - Joe Hisaishi 🇯🇵
Sebastian Bach 🇨🇦 - Winger 🇺🇸

dArtagnan 🇩🇪 - Airbourne 🇦🇺 - Hozier 🇮🇪 - Eluveitie 🇨🇭
Brutus 🇧🇪 - Froukje 🇳🇱 - Myrath 🇹🇳 - Wind Rose 🇮🇹 - RUSSKAJA 🇦🇹
Loreen 🇸🇪 - Barbara Pravi 🇫🇷 - Conchita Wurst 🇦🇹

The Rasmus 🇫🇮 - Kalush Orchestra 🇺🇦 - Daði Freyr 🇮🇸 - Netta 🇮🇱

Disclaimer: aan de positie van namen kunnen geen rechten worden ontleend

@mattman nog steeds
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.087
2.292
Park Green Hermanos.jpg

Hermanos Gutiérrez (Spaans voor "Gutiérrez Brothers") is een Zwitserse Latin instrumentale band die in 2015 in Zürich werd opgericht door de Ecuadoraans-Zwitserse broers Alejandro Gutiérrez (gitaar en lap steel) en Estevan Gutiérrez (gitaar en percussie). In 2022 bracht het Amerikaanse label Easy Eye Sound het vijfde album van de band uit, El Bueno y el Malo. Dat album brengen ze nu mee naar Park Green in Antwerpen. Op de dag die al wat Zuid-Amerikaans kleurt toont Hermanos Gutiérrez hun Ecuadoriaanse invloeden.

Park Green Equal.jpg

Een festival in België, dan misstaat Equal Idiots natuurlijk niet op de affiche. Ze wonnen ooit De Nieuwe Lichting op Studio Brussel en ondertussen is zanger Thibault Christiaensen presentator op diezelfde zender. Dat hij nog steeds fantastische muziek kan spelen bewijst hij vaak samen met Pieter Bruurs. In 2020 kwam hun laatste album Adolescence Blues Community uit en afgelopen jaar speelden ze al eens het voorprogramma van Jack White. Bij Park Green zijn ze dan weer het voorprogramma van onder andere landgenoten Oscar & The Wolf en van de Britse band Tame Impala.

Park Green Overzicht.jpg

@werchter12 even overgeslagen
@mattman
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Was er nog aan het denken om Shabaka en z'n Ancestors te nemen, maar dacht dat het niet zou mogen omdat Hutchings een Brit is. Maar bands zijn plaats van oorsprong, weer door elkaar gehaald. :LOL:
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Photo-Feb-12-5-10-03-PM.jpg


CHAI (JP)

@Koekdoos > @MadMandra27
 

Lion

Dagopener
7 mrt 2017
722
1.454
Was er nog aan het denken om Shabaka en z'n Ancestors te nemen, maar dacht dat het niet zou mogen omdat Hutchings een Brit is. Maar bands zijn plaats van oorsprong, weer door elkaar gehaald. :LOL:
Ja, ik was net nog even aan het controleren of ik geen fout had gemaakt. Met gebrek van een wikipedia pagina is het toch lastiger, maar in artikelen wordt overal gesproken over de Zuid-Afrikaanse band Shabaka and The Ancestors, of Shabaka Hutchings en een groep van Zuid-Afrikaanse muzikanten. Dus ik denk dat dit correct is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
We hebben nog twee aankondigingen te gaan. Zoals eerder gezegd zouden de laatste paar aankondigingen favorieten van de organisatie zijn. Dat betekent natuurlijk dat iedereen verwacht dat KISS de laatste headliner zal gaan worden, maar niets is minder waar. Nadat we een paar rondes geleden Winger hebben toegevoegd aan het affiche gaan we nu over op het aankondigen van de tweede Amerikaanse naam:

Night Ranger

Mocht je niet een heel boekwerk willen lezen, dan is dit het moment om te stoppen met lezen.
Excuses dat deze naam zo lang duurt om aan te kondigen, maar naast de enorme lap tekst die geschreven moest worden, was het ook nog eens een drukke ochtend en middag... En ook alvast excuses voor de allerlaatste ronde, want dat wordt uiteraard ook weer een boekwerk waar je u tegen zegt. Ik vind het eigenlijk al een klein wonder dat er nu nog geen commentaar is gekomen, terwijl mijn tijd al bijna is afgelopen voor m'n gevoel...

Maar kijk uiteraard wel even het onderstaande bijgevoegde concert, of klik er een beetje doorheen en luister kleine stukjes als je niet de behoefte hebt om het volledige concert aan te zetten. Het is een echte aanrader die in huize Koekdoos regelmatig aan staat om heerlijk van te kunnen genieten. Hij staat zelfs momenteel ook.


Met de toevoeging van Night Ranger en in de voorgaande laatste paar rondes Sebastian Bach, Winger en dArtagnan zijn er nog mooi vier geweldige acts toegevoegd waar de organisatie geen genoeg van kan krijgen. Van deze vier namen zullen allen behalve dArtagnan op de Rollator Stage spelen met een show van anderhalf uur. Deze drie acts zullen allen om 15:00 beginnen te spelen en zoals eerder aangekondigd bij een van de headliners van de Rollatorstage van deze editie van Basrock zal er daarna een pauze worden ingelast op de stage om de tent om te laten bouwen tot een ware luxe zaal met zitplaatsen om te kunnen genieten van de headliners. Voorafgaand aan Sebastian Bach, Winger en Night Ranger zullen nog een drietal glammetal acts de stage openen, waardoor het totaal op negen rollatorbands komt voor deze editie.

Daarnaast zal het de lezer ook zijn opgevallen dat er een aantal acts zijn geboekt die bekend zijn van het Eurovision Songfestival. Dat komt, omdat er deze editie naast de Rollatorstage ook een stage zal zijn met het beste, mooiste, leukste en/of vreemdste van het songfestival. Daar hebben we inmiddels al zeven exclusieve acts staan, maar in de vrije keuze zal dit worden aangevuld om een dagvullend programma te kunnen leveren.

Terug naar de boeking van deze aankondiging: Night Ranger. Opgericht in 1979 al blijkbaar, maar sinds 1982 pas onder de naam Night Ranger. Oprichtende leden Jack Blades, Kelly Keagy en Brad Gillis zijn heden ten dage nog steeds van de partij, wat uiteraard al een groot pluspunt is voor de band. De band zal waarschijnlijk bij het grote publiek bekend zijn van de single Sister Christian, al is natuurlijk de vraag in hoeverre heden ten dage de band nog bekend zal zijn bij een groot publiek. Waarschijnlijk zal de meerderheid nog nooit van Night Ranger gehoord hebben, al was er de eerste keer dat ze ter sprake kwamen op het forum - uiteraard door ondergetekende - met dit nummer wel een vorm van herkenning. Ondergetekende wil uiteraard nog steeds een keer deze band in levende lijve zien optreden, waar waarschijnlijk vorig jaar op Sweden Rock en een festival in Zwitserland de beste kans voor was, maar we hebben toch liever een zaalshow. Hopelijk komen ze nog een keer de grote plas over.


Naast Sister Christian worden ook onder andere hits als When You Close Your Eyes, Sentimental Street en (You Can Still) Rock In America gespeeld. De meeste van deze nummers staan op de succesalbums Midnight Madness en 7 Wishes, die beide de platinum certificatie hebben bepaald in de Verenigde Staten. Albums die beide ook vertegenwoordigd zijn in de platenverzameling van de organisatie. Bovenstaande When You Close Your Eyes is verder ook het hoogstgeplaatste Night Ranger nummer in de persoonlijke top100 met een notering net binnen de top10 op, je raadt het al, nummer 10. Vreemd genoeg staat er maar één ander nummer in die top100. Dat is dus misschien iets dat voor de komende editie van de Festileaks Tijdloze Top100 maar eens aangepast moet worden...

Verwacht in de setlist dus de grote hits van Night Ranger, maar daarnaast ook zeker een paar pareltjes van een ander project van bassist en zanger Jack Blades. Begin jaren 90 was hij namelijk voor een korte periode niet actief met Night Ranger, maar vormde hij samen met Tommy Shaw en Ted Nugent de supergroup Damn Yankees. Daarmee hebben ze ook een tweetal geweldige albums uitgebracht. Op de huidige setlist in de Verenigde Staten staan van het eerste album van die band de nummers Coming of Age, Come Again en High Enough. Alle drie ook geweldige nummers. Een tip die de organisatie de lezers van dit boekwerk nog mee wil geven, is een ander project waar Jack Blades in heeft gezeten: Revolution Saints. Ook weer een supergroup, waar Jack Blades op de eerste twee of drie albums in ieder geval heeft meegespeeld en gezongen. Helaas staan er hier geen nummers van op de setlist, maar dat eerste album is een echte aanrader.


Dan staat de teller na de aankondiging van Night Ranger inmiddels al 29 exclusieve namen voor deze editie van Basrock en volgt er alleen nog één laatste exclusieve naam in de volgende ronde. Bij Baspop houden we uiteraard wel van een risicootje, want zoals jullie weten: risico is er om genomen te worden. Zo ook deze editie van Basrock. Niet alleen bij de grote favorieten die worden uitgesteld tot aan het einde van de exclusieve draft, of net als in eerdere edities met Andre Rieu in de laatste exclusieve ronde, of Kiss en Bon Jovi als vrije keuze namen. Dat maakt de draft uiteraard zo leuk, zeker als je dit soort plannen al bedacht hebt nog voordat de eerste naam gekozen is. Dat is deze draft niet anders, want zoals eerder aangekondigd zal dit de derde headliner zijn en ook de act die het volledige festivalweekend zal afsluiten. Dat is Normaal, niet zo spannend, ware het niet dat we de afgelopen rondes met de dubbele aankondiging uit de Verenigde Staten en de tweede namen uit zowel Duitsland als Canada veel headlineropties hebben kunnen afstrepen. Uit de Verenigde Staten was er natuurlijk de gigantische lijst aan oudjes uit het glammetal tijdperk en in het begin werd er nog gegrapt over of iemand KISS zou afsnoepen, maar gelukkig stonden zij voor deze gehele draft nooit op de planning.

Tot nu toe aangekondigd:
Harry Styles 🇬🇧 - Bryan Adams 🇨🇦
Ghost 🇸🇪 - Volbeat 🇩🇰 - Enrique Iglesias 🇪🇸
Noel Gallagher's High Flying Birds 🇬🇧 - a-ha 🇳🇴


Rollatorstage
Andrea Bocelli 🇮🇹 - Ramin Djawadi 🇩🇪 - Joe Hisaishi 🇯🇵
Sebastian Bach 🇨🇦 - Winger 🇺🇸 - Night Ranger 🇺🇸

dArtagnan 🇩🇪 - Airbourne 🇦🇺 - Hozier 🇮🇪 - Eluveitie 🇨🇭
Brutus 🇧🇪 - Froukje 🇳🇱 - Myrath 🇹🇳 - Wind Rose 🇮🇹 - RUSSKAJA 🇦🇹
Loreen 🇸🇪 - Barbara Pravi 🇫🇷 - Conchita Wurst 🇦🇹

The Rasmus 🇫🇮 - Kalush Orchestra 🇺🇦 - Daði Freyr 🇮🇸 - Netta 🇮🇱

Disclaimer: aan de positie van namen kunnen geen rechten worden ontleend

@MadMandra27 en daarna (@Brian ) @Timmetje
 

MadMandra27

Dagopener
23 aug 2022
653
803
De zondag van de MadMandra Meeting miste op de Mansion nog een waardige opwarmer voor PJ Harvey en Neil Young. Onder het motto ‘2 voor de prijs van 1’ werd de volgende Canadese eeneiige tweeling geboekt. Dames en heren, Tegan and Sara.


Next: (@Brian) @Timmetje
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
319
944
Oh wauw, alweer de een-na-laatste unieke aankondiging! Dan moet ik wel een naam kiezen waar ik zelf heel erg fan van ben. Wanneer de organisatie zelf fan is, wordt de show alleen maar beter natuurlijk.

Terugkijkend naar bijna 10 jaar geleden, kwam ik deze band voor het eerst tegen in de aanbevolen video's op Youtube. Het zag er interessant uit, dus klikte ik het aan. Op dat moment was het waarschijnlijk de hardste muziek die ik ooit had gehoord (kan ik me bijna niet meer voorstellen, haha!), maar ik was meteen fan. De mix tussen verschillende metalgenres en de combinatie van de stemmen van Elize, Nils en de grunts van... iemand (Ik hou de wisselingen van zangers niet echt bij om eerlijk te zijn) vormen een geweldige samensmelting.

Op Graspop 2016 heb ik deze band voor het eerst live gezien. Van tevoren had ik niet al te hoge verwachtingen (waarom weet ik eigenlijk ook niet), maar de show blies me helemaal omver! De muziek en zang was live net zo goed als op de albums, en Elize zag er fantastisch uit.

Amaranthe


@teunajax
@warriorandweirdo

Edit: 2e Zweedse band enzo
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Timmetje en Loek123

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Uit Ierland, Snow Patrol


Blackpink (KOR) - Wizkid (NGA) - Alanis Morrisette (CAN) - Snow Patrol (IRL) - Hatsune Miku (JPN) - Woodkid (Fra) - Boudewijn de Groot (NLD) - Paul Kalkbrenner (DEU) - Pendulum (AUS) - Kitarõ (JPN) - Parov Stelar (AUT) - Brooke Fraser (NZL) - Mura Masa (GGY) - Tinariwen (MLI) - Spider Murphy Gang (DEU) - Midnight Oil (AUS) - Ásgeir (ISL) - Týr (FRO) - Truckfighters (SWE) - Urbanus (BEL) - Songhong Blues (MLI) - Babasónicos (ARG) - Go_A (UKR) - Roupa Nova (BRA) - Gazpacho (NOR) - Hualan(花伦)(CHN) - Fribytterdrømme (DNK) - Stöj Snak (DNK)

@teunajax
nog steeds
Die komen uit Schotland toch?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken