Festileaks Draft XVII: Chosen by another: De Presentaties

Een nieuwe editie Baspop. Dit maal opgestart door @teunajax met een maatschappijkritisch thema. Belangrijk vonden we het om bij dit thema te blijven, maar nog belangrijker vonden we het om er een eigen Twist aan te geven. Dat is uiteindelijk ook gelukt.

We zijn gegaan voor drie stages:
Alle namen van Teun hebben we op dezelfde stage gezet en deze stage hebben we gedoopt tot de sTeun sTage.

Dan op onze eigen Groot Protest (Klein Orkest, Groot Protest?) hebben we een rijtje namen gezet met iconische protestsongs, of het nou de volledige discografie van Bob Dylan is, de anti-oorlog songs van Doe Maar, Nena en Klein Orkest of het boerenprotest van Normaal, je vindt het allemaal op deze stage.

De derde stage heeft als namen Twisted Sister, a-ha, Earth, Wind & Fire, Johnny Marr en Woodkid. Op het eerste oog misschien een onsamenhangend geheel, maar dit is waar de eigen twist tevoorschijn komt. Maatschappijkritiek en protestsongs zijn er natuurlijk in allerlei vormen en maten en wij hebben er voor gekozen om dit podium niet zo zeer vol te gooien met artiesten bekend om hun kritieken, maar om een vijftal artiesten te boeken die kritiek geuit hebben op het gebruik van hun songs door de heer Trump (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Musicians_who_oppose_Donald_Trump's_use_of_their_music). Daarom dopen we deze stage tot de Twisted Trump stage.

Zo hebben we de maatschappijkritische toon van Teun, de nog steeds zeer actuele klassieke anti oorlog songs van weleer en de anti-Trump stages.

Zoals inmiddels gewoonlijk vind deze editie plaats op Kroondomein het Loo. Ditmaal tijdens het jachtseizoen van de koning, als protest tegen het jachtseizoen.

Clashfinder: https://clashfinder.com/s/baspopxvii/

1748685552212.jpeg

Leuke draft, ook nog wel voor herhaling vatbaar ooit, halverwege bedacht ik nog allerlei geinige concepten, maar wie weet gooi ik dat er wel gewoon tegenaan bij de volgende draft als extraatje. @teunajax dank voor de namen, @WesleyNoH dank voor de organisatie, @InsaniTiny dank voor de poster!

LION_SANITY
Wat als je jouw favoriete artiest nog één keer kon zien?

We worden allemaal een dagje ouder. En de muziek waar wij mee zijn opgegroeid begint langzaam te verdwijnen. Als een artiest is overleden dan is dat nog wel te begrijpen. Maar er zijn zo veel bands en artiesten die er op een gegeven moment mee ophouden! Of ze nou met pensioen gaan, verder gaan met een ander project, of in de bak zitten, het resultaat is steeds hetzelfde. Jij kan jouw favoriete muziek nooit mee live horen.

Of toch wel?

Bij LION_SANITY hebben we een grote groep artiesten bereid gevonden om weer bij elkaar te komen,
Voor één laatste optreden!
_ In samenwerking met @Lion _

IN-SANITY-Poster.jpg

📅 Datum: 13-09-2025
🏰 Locatie: Kasteel Hoekelum, Bennekom - een historische locatie voor muziek van vroeger
💵 Tickets: Te koop in Café De Dorpsherberg in Bennekom, of online via @WesleyNoH
🕒 Tijdschema: Plan jouw route op dit festival

Het programma

🦁Lion's Den🦁

Genesis _ LCD Soundsystem _ The Knife _ Slint _ Gorki

Bij dit podium sta je te genieten van pop-artiesten die eigenlijk nooit hadden moeten stoppen. We genieten er simpelweg té veel van. Oké, in het geval van LCD Soundsystem zijn ze ook weer doorgegeaan, maar daar hebben we het even niet over. Bij de Lion's Den kijk je naar de koningen en koninginnen van de muziekwereld. Goed oppassen, want voor je het weet grijpt hun muziek je bij de keel.

☀️Lucidity☀️

Nightwish _ Edguy _ After Forever _ The Gathering
De symfonische metal heeft een flink aantal grote namen die niet meer optreden. Dus speciaal voor mij iedereen die wil blijven genieten van hun muziek, heeft de tweede mainstage enkel en alleen grote namen uit de symfonische metal. Lucidity laat iedereen het licht zien: symfonische metal is gewoon het beste muziekgenre op aarde.

🌑Obscurity🌑

Demons & Wizards _ LMFAO _ The Stone Roses _ Diablo Blvd _ Neutral Milk Hotel _ Birth Of Joy
Sommige bands komen beter tot hun recht in een tent. Geen zonlicht in jouw ogen, geen afleiding van de mainstages, geen geschreeuw van de bar, gewoon pure focus op de allerlaatste keer dat je deze artiesten live ziet. In Obscurity gaat het licht uit, en staat er niets meer tussen jou en de muziek.

Nog één kans. Nog één festival. LION_SANITY.

Daar is ie dan: ZingDansPogoPitZitBekhouwe! Het festival dat nog meer schizofreen de namen boekt dan Pinkpop.
Het begon allemaal met Gojira (metal), Lamme Frans (carnaval), Pommelien Thijs (pop), Tori Amos (klassiek) en The Chainsmokers (elektro), waarvoor dank @Brian .
De organisatie wilde hierop voortborduren door ver uiteenlopende artiesten en genres te boeken. Madness zal het bal openen op de Pogo & Pit stage met hun vrolijke Ska nummers waarbij de vroege vogels zich voorzichtig aan een eerste pogo'tje kunnen wagen. Daarna mag Tori Amos in alle rust aftrappen op de Zit & Bekhouwe stage. Bij deze stage zijn alleen zitplekken en praten (en telefoons) zijn strikt verboden. Hierna volgt er al een clash van heb ik jou daar. Wordt het meezingen (lallen) met Lamme Frans of uit je pan gaan op de up tempo jazz van The Comet is Coming? De Engelse rapper Kae Tempest zal de Zit & Bekhouwe stage met spoken word met de mond (bek) vol tanden doen achter laten. Pommelien Thijs is daarna aan de beurt om prachtige popliedjes op je af te vuren. Wil je liever hossen, beuken, springen, zweten en weer door gaan dan is de gypsy-punk van Gogol Bordello daar waar je moet zijn!
In een diepe trans raken bij de folk van Heilung staat er dan op het menu. Een magistraal fijn rustmoment voordat je wel móét bewegen want The Chainsmokers gaan hun kunstje laten zien terwijl tegelijkertijd de drum and bass klanken van Pendulum de bezoekers figuurlijk de tent uit blazen.
Michael Kiwanuka gaat hierna uit zijn tenen laten zien en horen wat soul is. Dan zijn we al bij de laatste clash, en wat voor één, aanbelandt. De Franse metalhelden van Gojira staan als laatste op de Pogo & Pit stage geprogrammeerd. Daar tegenover staat wel iets heel bijzonders. De stagiaires op vliegbasis Leeuwarden zijn de instrumenten van Blossoms kwijt geraakt en daarom zullen zij samen met Rick Astley het podium betreden en een setlist met covers van The Smiths spelen. Het slotakkoord is aan een legende. De duitse componist Hans Zimmer gaat zijn geweldige oeuvre aan filmmuziek ten gehore gaan brengen voordat De Groene Ster weer terugkeert naar de kenmerkende rust van het recreatiegebied.

IMG-20250601-WA0000.jpg

With Woman Wings

Een festival met enkel vrouwelijke artiesten, nou @Dante geen probleem! Want

Mainstage = Who Run
2de stage = This World?
tent stage = Girls!

1748787006672.png

Daarnaast hebben we natuurlijk ook een clashfinder: https://clashfinder.com/s/withopenwings/?excl-day=none&excl-stg=none&

Op de Who Run stage zie je de grootste vrouwelijke artiesten met als toppunt een artiest die op de top van haar kunnen zitten, Lorde! Op This World zie je artiesten die met gemak een veld vol trekken. Helene Fischer verruilt de Gelredome een keertje in voor een festivalweide, waarna KI/KI haar genadeloos afbreekt. Op Girls! is er plek voor breekbaarheid in de sterkste vorm van het woord. Dames als Japanese Breakfast, Blondshell, The Big Moon en Greentea Peng pakken je bij de strot.

Kom op de mooie nazomerse 30 augustus naar het prachtige Twente om je onder te dompelen in wat Female Power!

🎟️ Tickets kopen kan als volgt:
  • Maximaal 3 dagtickets per persoon
  • Tickets zijn verkrijgbaar via een DM aan mij (vanaf maandag 2 juni 00:00 uur)
  • Deadline: zondag 8 juni om 23:59 uur

• Geweldig
Waarderingen: BlackwaterPark
Tijd voor de eerste uitslagen

We hadden natuurlijk twintig deelnemers en die hebben allemaal tickets gekocht. Daarnaast zijn er ook vijf anderen die tickets hebben aangekocht. Hierdoor zijn er 75 dagtickets verdeeld geweest.
Waar er winnaars zijn, daar zijn er natuurlijk ook verliezers. Jammer genoeg was er ook één festival die straks geen bezoekers heeft.

20. Sunset Riot: A Day of Reckoning (@BlackwaterPark) - 0 tickets

Op dit festival moest er verder gebouwd worden op de Glam & Powermetal samengesteld door Koekdoos met namen als Sixx:A.M., Beast in Black, Great White, Richie Sambora & Dynazty. Als grote namen kwamen daar nog Ghost & Dream Theater bij maar dat kon dus niemand overtuigen.

16. Amsterdam Vibes (@WesleyNoH) - 1 ticket

Hier moest er verder gebouwd worden op Pop-namen als Robbie Williams, Goldband, HAIM, Roxy Dekker en Maan dus meteen ook erg Nederlands getint. Er kwam een stadsfestival in Amsterdam uit met nog nieuwe namen als Anouk & Anne-Marie. Het wist echter maar één iemand overtuigen.

16. Shadows Over Blackwater (@warriorandweirdo) - 1 ticket

Wat is dat nu allemaal zo genres met een G? Dat is in ieder geval wat warriorandweirdo cadeau kreeg met namen Alice in Chains, Steel Panther, Gutalax, Pantera en Villagers of Ionnina City. Bovenaan de affiche zagen we daar nog namen toegevoegd worden als Joost, Evanenscence en Paradise Lost. Opnieuw kon er maar één ticket verkocht worden.

16. Royke's MegaMeezingfestijn (@Royke) - 1 ticket

Toppers, De Dijk, Froukje, The Opposites en Bazart waren de namen die Royke doorkreeg van JK79 en dan moest het meezingen wel als thema gebruikt gaan worden. Het werden uiteindelijk een Nederlandse stage met ook nog Snollebollekes, een Belgische stage met verder nog Clouseau en dan de Next Gen met S10 & De Bankzitters. Weinigen hadden hier blijkbaar zin in.

16. ProtestPop (@BeWario) - 1 ticket

Tijd voor het laatste festival dat jammer genoeg niet verder kwam dan het verkoop van één ticket. Oasiss zette aan met de protest-namen met Green Day, Pussy Riot, Macklemore, Public Enemy en Sophie Straat. Tel daar nog namen bij als Prophets of Rage & IDLES en dan ging het protest nog een pak verder. Op het forum had er maar één iemand zin in dit protest.

Te weinig

14. Baspop (@Koekdoos) - 2 tickets

De top tien halen kan al fijn zijn want dan doe je het beter dan de helft maar dat lukte dus niet met twee verkochte tickets voor Koekdoos. Hij moest verder bouwen op namen met maatschappijkritiek met Kneecap, Lambrini Girls, Zwart Licht, NOFX! en Zwangere Guy. Deze namen kwamen op één stage terecht met verder dan nog stages als 'Groot Protest' en 'Twisted Trump'. Op die laatste allemaal artiesten die het niet fijn vonden dat Donald Trump hun muziek gebruikten.

14. Blommie Festival (@Blommie) - 2 tickets

Ik begon zelf namen te bedenken in het future & pop genre en die kreeg Blommie cadeau met SZA, Rina Sawayama, Troye Sivan, Conon Gray en Caroline Polachek. Zelf kocht ik hier dan ook een ticket. Er kwamen nog namen bij als Yungblud, The Last Dinner Party en Gracie Abrams. Heel simpel verdeeld over twee stages en lekker opbouwen naar de grote namen... desondanks te weinig voor de gemiddelde stemmer hier.

13. The Great Redneck Riot Festival (@Joris) - 3 tickets

We zitten nu bij een festival dat alvast drie anderen wel kon overtuigen om een ticket te kopen. Joris bouwde verder op namen Nickelback, Five Finger Death Punch, Hardy, Godsmack en Shinedown. Het werd gedoopt onder 'Redneck Metal'. Alleen al voor de prachtige affiche zou je bijna een ticket kopen. De belangrijkste naam die hij zelf nog toevoegde was Mötörhead.

1749640063926.png

Eigenlijk al heel blij met mijn score :). Was erg moeilijk hier mee verder te gaan omdat alle namen compleet buiten mijn straatje lagen. Maar leuke ervaring

• Leuk
Waarderingen: Dante
Ah wist niet dat ik ook kaartjes kon kopen.
Zal eens even kijken of dat nog zin heeft.

Vier tickets

7. Sjaakie's Loud Noises (
@Sjakie de Wit) - 4 tickets

Het was voor dit festival meteen duidelijk, Metal. Dat begon door Royke met de volgende namen: Dødheimsgard, Metallica, Fleddy Melculy, AMENRA en Throwing Briks & Ontaard performing Something to Lose. Sjakie gooide daar nog KORN, Mastodon en zelfs een metal set bij van King Gizzard & The Lizard Wizar. Het was totaal uit de comfort zone van de organisator maar toch hiermee vier tickets de deur uit.

7. Slaappop (@Martijn) - 4 tickets

Het zou weinig mensen mogen aanspreken, een festival met de titel 'slaappop'. Echter krijg je heel wat comfort dankzij de samenwerking met Centerparcs en dient de muziek vooral om daarna heerlijk te slapen. Het begon allemaal met The Lumineers, Guus Meeuwis, Niels Destadsbader, Owl City en James Blunt en werd nog verder gewiegd met namen als Cigarettes after Sex, Khruangbin en natuurlijk Sleep. Vier mensen werden overtuigd om het in slaap te laten brengen.

7. From the Lions Mouth (@Lion) - 4 tickets

InsaniTiny had alvast BABYMETAL, Florence + the Machine, Tarja, Marina en Charlotte Wessels klaargezet. Het verbindende element vonden de organisatie in krachtige vrouwelijke frontvrouwen. Florence komt de Symphony of Lungs-setlist spelen met orkest. De organisatie bepaalde zelf al twee mogelijke looproutes:

Kies je voor de route Marina - Weyes Blood - Chelsea Wolfe - Siouxsie - PJ Harvey - Florence + The Machine? (stacked) Of ga je voor Phantom Elite - Ad Infinitum - Charlotte Wessels - Tarja - Visions of Atlantis - Blackbriar - Babymetal - Seven Spires - Hanabie? (ook stacked)

Het verkocht hiermee dus eveneens vier tickets.

7. LION_SANITY (@InsaniTiny) - 4 tickets

Het vorige festival was nog begonnen door InsaniTiny en deze werd dan weer verder afgemaakt uit de namen van Lion (een wisselwerking dus). Het moest gedaan worden met LCD Soundsystem, The Knife, Slint, Neutral Milk Hotel en LMFAO ofwel één voor één reunies. Alle artiesten komen opnieuw samen voor één laatste optreden. Het gegeven werd duidelijk gesmaakt en er kwamen nog namen bij als Genesis & Nightwish.

7. ZingDansPogoPitZitBekhouwe (@EdsjeFCB) - 4 tickets

Als we punten moesten geven voor namen van festivals was dit een mogelijke winnaar. De namen leek een samenraapsel van alles met Pommelien Thijs, Gojira, The Chainsmokers, Lamme Frans en Tori Amos (toch Brian?). De organisatie borduurde naar eigen woorden verder door ver uiteenlopende artiesten en genres te boeken. Rick Astley, Blossoms, Hans Zimmer, Michael Kiwanuka... kwamen er allemaal nog bij. Het is een festival geworden voor de brede smaak en zo werden er toch vier tickets verkocht.

7. With Woman Wings (@Brian) - 4 tickets

We sluiten de lange top zeven af met een volgend festival waar ik persoonlijk een ticket voor kocht. Met stage podia als 'Who Run', 'This World?' & 'Girls' kan je altijd scoren. Een festival die de vrouwen duidelijk in het licht zet. Dante bracht al deze dames aan: Lorde, ATARASHII GAKKO!, Sugababes, KI/KI en Helena Fischer. Daar kwam bovenaan de affiche nog Doechii bij. Verder zagen we namen opduiken als Sugababes en boygenius. In Twente laten vier forumleden zich onderdompelen in Female Power!

1749645750193.png

Hiermee toch bewezen dat de tweede plaat/editie toch altijd een stuk lastiger is na een geweldige eerste ronde.

Volgende keer meer geluk haha

• Leuk
Waarderingen: Dante
7. Sjaakie's Loud Noises (@Sjakie de Wit) - 4 tickets

Het was voor dit festival meteen duidelijk, Metal. Dat begon door Royke met de volgende namen: Dødheimsgard, Metallica, Fleddy Melculy, AMENRA en Throwing Briks & Ontaard performing Something to Lose. Sjakie gooide daar nog KORN, Mastodon en zelfs een metal set bij van King Gizzard & The Lizard Wizard. Het was totaal uit de comfort zone van de organisator maar toch hiermee vier tickets de deur uit.
Ja, hier was ik natuurlijk als de kippen bij! Mijn twee andere andere aankopen zitten er nog in, spannend :)

• Leuk
Waarderingen: Royke en Sjakie de Wit
13. The Great Redneck Riot Festival (@Joris) - 3 tickets

We zitten nu bij een festival dat alvast drie anderen wel kon overtuigen om een ticket te kopen. Joris bouwde verder op namen Nickelback, Five Finger Death Punch, Hardy, Godsmack en Shinedown. Het werd gedoopt onder 'Redneck Metal'. Alleen al voor de prachtige affiche zou je bijna een ticket kopen. De belangrijkste naam die hij zelf nog toevoegde was Mötörhead.
Dit was een van mijn drie tickets, inderdaad mede door de prachtige poster! Zelfgemaakt?
Mijn andere tickets zijn nog in de race, spannend!

Dit was een van mijn drie tickets, inderdaad mede door de prachtige poster! Zelfgemaakt?
Mijn andere tickets zijn nog in de race, spannend!
Hahaha, oepsie. Is dit het moment dat ik toegeef dat mijn aankondiging is geschreven met ChatGPT? Ja ik doe het gewoon. Heel veel respect aan de mensen die creatief genoeg zijn om dit allemaal zelf te doen, maar ik was het niet :)

Voor als je mijn 'creatieve' proces in wilt kijken:

• Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en Dante
Hahaha, oepsie. Is dit het moment dat ik toegeef dat mijn aankondiging is geschreven met ChatGPT? Ja ik doe het gewoon. Heel veel respect aan de mensen die creatief genoeg zijn om dit allemaal zelf te doen, maar ik was het niet :)

Mijn concept zelf bedacht, met de aankondiging heb ik wat hulp gehad :)

Dit soort smeerpijperijtjes hadden we nog niet toen we begonnen met de drafts...

Users who are viewing this thread