Festileaks Draft XIX: Wat gaat 2026 ons brengen?

Mandra’s MultiGen Madness 2026
De een is een band uit Zweden die in het Engels zingt, de ander een act uit de VS die soms ook in het Spaans zingt. De een is lekker rustig, de ander net wat harder. Maar vooral beiden voor de boomers en te zien op ons festival: The Cardigans & Sublime!

Next: @WesleyNoH @Paddy

• Leuk
Waarderingen: JP5
Spectrum Sound (7).png

Halsey is een van de meest uitgesproken stemmen van haar generatie. Met haar genre-overstijgende songs, scherpe teksten en intense podiumprésence brengt ze een show die zowel groots als persoonlijk aanvoelt. Ze schakelt moeiteloos tussen rauwe emotie en krachtige popmomenten, en weet daarmee een breed publiek te raken. Een optreden dat binnenkomt en blijft hangen.

Spectrum Sound (8).png

Japanese Breakfast combineert indiepop met een subtiele melancholie en een sterke gevoel voor melodie. De songs zijn gelaagd, eerlijk en vaak verrassend licht van toon, terwijl ze inhoudelijk diep snijden. Live creëert de band een warme, open sfeer waarin elk detail telt. Een act die je langzaam maar zeker helemaal meeneemt.

Reeds Aangekondigd
Shakira - Queens of the Stone Age - Chappell Roan - The Offspring
RAYE - Nothing But Thieves - Volbeat
Jorja Smith - Halsey - Paul Kalkbrenner - Barry Can't Swim - Miles Kane
Ben Howard - Mastodon - Benjamin Clementine - Purple Disco Machine - The Blaze - Altin Gün
Patti Smith - Peter Hook & The Light - Flogging Molly - Japanese Breakfast
Tropical Fuck Storm - Frank Turner - Gabriels - High Vis - Jalen N'Gonda

@Paddy @BlackwaterPark

• Leuk
Waarderingen: warriorandweirdo
We voegen Emma Ruth Rundle en Emmy d’Arc toe aan zaterdag op Sunset Riot 2026

Emma Ruth Rundle bouwt al jaren een reputatie op als een van de meest indringende artiesten binnen het alternatieve spectrum. Haar muziek beweegt tussen alternatieve rock, doom en folk, maar voelt live vooral als een ervaring die je niet naast je neerlegt. Spanningsvol, meeslepend en compromisloos een set die zich langzaam vastzet en pas loslaat wanneer het echt gedaan is.

Emmy d’Arc staat voor een nieuwe generatie emotionele rock die niet verstopt zit achter ironie of afstand. Haar songs zijn direct, eerlijk en geladen, met melodieën die blijven hangen en teksten die meteen raken. Klein in schaal, groot in effect en exact het soort artiest dat op een podium als Sunset Riot volledig tot zijn recht komt.

@Koekdoos -> @Oasiss

Sunset Riot XIX (7).jpgSunset Riot XIX (6).jpg

• Leuk
In de op een na laatste ronde kondigen we twee namen aan die geen introductie nodig hebben (lees: toch nog een keer onder werktijd):

Danny Vera & Krezip

@Oasiss en daarna @Martijn

• Leuk
Een na laatste ronde alweer? Jeetje, laten we dan nog maar even een Ziggo Dome vullende artiest aankondigen.

Voor dag twee, noem het co headliner met FKA Twigs, of gewoon twee fantastische namen aan de bovenkant. Pak je Thiago Silva shirt maar uit de kast, voor:

Dave

En dan blijven we in die richting voor de op twee na laatste exclusieve naam:

Harry Mack

@Martijn
@JP5

Hoeveel tijd zit er meestal tussen de draft en definitieve presentaties?

Ik moet na deze laatste ronde echt nog flink aan de bak om nog 70 namen toe te voegen voor een realistisch en uitgebalanceerd festival. Dat blokkenschema wordt een flinke klus, alleen al het checken wie er wel/niet toert. En zeker in de Slope namen ben ik nog veel te slecht thuis.

Hoeveel tijd zit er meestal tussen de draft en definitieve presentaties?

Ik moet na deze laatste ronde echt nog flink aan de bak om nog 70 namen toe te voegen voor een realistisch en uitgebalanceerd festival. Dat blokkenschema wordt een flinke klus, alleen al het checken wie er wel/niet toert. En zeker in de Slope namen ben ik nog veel te slecht thuis.
Goh meestal 1-2 weken denk ik.

Users who are viewing this thread