Festileaks CropTop100

Voordat de lijst net-nieters komt, eerst nog even stilstaan bij de verwerkingswijze, schrijfwijzes en foutjes. Ik heb me er goed mee vermaakt, dus hopelijk jullie ook.

(TLDR: scroll naar onder voor de nummers net buiten de top100)

Ik heb uiteindelijk alles handmatig zitten verwerken met daarnaast nog een meer geautomatiseerde controle wel ernaast, want ik heb ook een leger aan fouten gemaakt in de verwerken (die er allemaal uit zijn gehaald, geen paniek). De fouten die ik veelvuldig heb gemaakt, zijn bij het markeren van nummers uit stemlijsten die al eerder gekozen zijn, niet alles markeren (ik geef de schuld aan google spreadsheets), waardoor sommige nummers ineens vaker erin staan dan de bedoeling is. Dan zie je ineens dat aan het eind van een pagina (per 3 lijsten) er 10 stemmen te veel zijn met 327 punten extra, om maar even met willekeurige getallen te slingeren.

Het vervelendste is dan als dat niet de enige fout blijkt te zijn en ik daarnaast ook nog een hele reeks aan nummers te veel of te weinig heb gekopieerd en geplakt. Dan ontbreekt bijvoorbeeld de hele reeks aan nummers die op dat moment 18 punten hebben, of staan ze er dubbel in... Bij deze fout kan ik de schuld helaas niet bij google leggen, hier was ik zelf echt te snel. Geen enkel tabblad (21 tabbladen) heb ik in één keer foutloos verwerkt... Maar elke fout is uiteindelijk elke keer gewoon gevonden en gecorrigeerd.

Dan over naar jullie lijsten. Iedereen heeft zo zijn eigen manier om de lijst in te dienen. Zo zijn er mensen die vermoedelijk hun lijst ook in spreadsheets hebben gemaakt en deze als tabel hebben gepost. Dat waren de handigste lijsten, want deze kon ik gewoon zonder verdere verwerking kopiëren en plakken. De meeste mensen hebben een lijst geplaatst in het format 1. <artiest> - <nummer>. Maar er waren ook mensen die er dan nog een jaartal achter plakten, of bij de artiest wie de zangeres was. En er was ook nog één iemand die als eerste het nummer vermeldde en daarna pas de artiest. Qua verwerking maakte dat gelukkig niet veel uit.

Fouten bij artiestennamen maakten vooralsnog niks uit (dat komt pas bij de verwerking van de top-zoveel artiesten), terwijl fouten bij de songtitels wel verschil kunnen maken in de lijst. Bij de automatische controle telt hij ze dan namelijk als verschillende nummers. En dan komt er nog eens bij dat er ook op erg veel nummers is gestemd, die ik zelf niet ken of waar ik de schrijfwijze niet van weet, dus dan vallen fouten ook al minder op.

De moeilijkste artiestennaam is Sinéad O'Connor gebleken. Er zijn uiteindelijk een stuk of 5 verschillende manieren geweest waarop deze naam is geschreven. Met streepje op de e, zonder streepje, Connor en Conner. Je kan het zo gek niet verzinnen, of het is geschreven. Ook het gebruik van de apostrof had google spreadsheets moeite mee, want die werd soms ook gezien als twee verschillende symbolen (lettertype of iets dergelijks, geen idee). Dus O'Connor kon er nog wel zo mooi staan, het was toch anders geschreven dan O'Connor... London Grammar is ook op 4 verschillende schrijfwijzes aan bod gekomen: London Gramar, London Grammer, London Grammar en London Gramamr.

Datzelfde apostrof probleem van Sinéad had bijvoorbeeld ook Talkin' Bout A Revolution van Tracy Chapman. De apostrof was al twee verschillende versies (wat dus niet echt een fout was, maar google vond van wel), maar de plaatsing van de apostrof was logischerwijs ook een probleem: Talkin' Bout, Talkin 'Bout, Talking 'Bout. Het kan allemaal.

Leestekens waren sowieso een terugkerend probleem. Amyl and the Sniffers of Amyl & the Sniffers; Florence and the Machine, Florence + the Machine, Florence & the Machine. Maar ook soms een simpele komma kon ervoor zorgen dat de systemen op hol sloegen: Death, Come Near Me van Draconian met of zonder komma. Kate Bush met Running Up That Hill is ook een nummer waar veel op is gestemd en de ene helft liet het hierbij, maar de andere helft ging voor de volledige titel met nog het tussen haakjes deel erbij. De leukste in de categorie leestekens vond ik dat iemand per ongeluk de komma en slash had omgewisseld bij Black Country, New Road - Turbines/Pigs.

Featuring artiesten en samenwerkingen zijn ook op duizenden verschillende manieren geschreven. Sommigen hebben bewust ervoor gekozen om de vrouw als eerste te noemen. Anderen zetten de featuring bij de songtitel in plaats van de artiest. Maar ook hier weer de &, and en en opties. Featuring of ft., en tussen haakjes of niet.

Ik zal verder niet alle fouten gaan opsommen, dat wordt na een tijd dan alleen maar een flinke lap tekst waar niet meer door te komen is, maar onderstand nog de leukste typo's:
- Little Sims
- Cockteau Twins
- Total Eclipse of the Hard
- Peace of my Heart
- Fleetwood - Mac <nummer>
- Sweat Dream (Are Made Of This)
- Teardorp
- Slave Tot The Rhythm

Goed, genoeg over de typo's. Dan nu de nummers die het net niet hebben gehaald. Aan het eind vielen er nog meerdere nummers vanuit onze eigen landen buiten de boot, met nog 6 nummers net buiten de top100 (dikgedrukt). Maar gelukkig zijn er nog wel een goed aantal nummers uit zowel Nederland als België die wél de lijst hebben gehaald. Meer daarover later, nu eerst de net-nieters:

148. Fleetwood Mac - Little Lies (99pt - 3 stemmers)
148. Björk - Hyperballad (99pt - 3 stemmers)
148. Maaike Ouboter - Dat Ik Je Mis (99pt - 3 stemmers)
148. Houle - Sur Les Braises Du Foyer (99pt - 2 stemmers)
148. Slowdive - Alison (99pt - 3 stemmers)
146. Wolf Alice - Smile (100pt - 3 stemmers)
146. Patti Smith - Gloria (100pt - 3 stemmers)
144. Skunk Anansie - Hedonism (101pt - 4 stemmers)
144. Dusty Springfield - Son Of A Preacher Man (101pt - 3 stemmers)
142. Carole King - You've Got A Friend (103pt - 3 stemmers)
142. The Sundays - Here's Where The Story Ends (103pt - 3 stemmers)
139. RAYE - Escapism. (104pt - 5 stemmers)
139. Boygenius - Souvenir (104pt - 3 stemmers)
139. No Doubt - Don't Speak (104pt - 7 stemmers)
138. CHVRCHES ft. Robert Smith - How Not To Drown (105pt - 3 stemmers)
135. Anna von Hausswolff - The Mysterious Vanishing of Electra (106pt - 3 stemmers)
135. Santigold - Disparate Youth (106pt - 4 stemmers)
135. The Pogues & Kirsty MacColl (106pt - 3 stemmers)
131. Regina Spektor - Samsom (107pt - 3 stemmers)
131. Portishead - Sour Times (107pt - 4 stemmers)
131. Florence + The Machine - Shake It Out (107pt -3 stemmers)
131. PJ Harvey - The Words That Maketh Murder (107pt - 3 stemmers)
129. Taylor Swift - All Too Well (10 minute version) (108pt - 4 stemmers)
129. The XX - Intro (108pt - 3 stemmers)
128. Messa - Rubedo (110pt - 3 stemmers)
125. Oklou - Harvest Sky (111pt - 3 stemmers)
125. S10 - Adem Je In (111pt - 3 stemmers)
125. Lana del Rey - Mariners Apartment Complex (111pt - 6 stemmers)
122. Beach House - Elegy To The Void (112pt - 3 stemmers)
122. London Grammar - Wasting My Young Years (112pt - 5 stemmers)
122. Guano Apes - Lords Of The Boards (112pt - 5 stemmers)
120. Linkin Park - Heavy Is The Crown (113pt - 6 stemmers)
120. First Aid Kit - My Silver Lining (113pt - 5 stemmers)
118. Siouxsie and the Banshees - Spellbound (114pt - 5 stemmers)
118. Froukje - Niets Tussen (114pt - 4 stemmers)
117. Trixie Whitley - Breathe You In My Dreams (116pt - 3 stemmers)
116. Paramore - All I Wanted (117pt - 3 stemmers)
115. Charlotte Gainsbourg - Deadly Valentine (119pt - 5 stemmers)
114. The Cranberries - Ode To My Family (120pt - 4 stemmers)
113. Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made Of This) (121pt - 6 stemmers)
111. Sonic Youth - Tunic (Song For Karen) (122pt - 3 stemmers)
111. Enya - Only Time (122pt - 6 stemmers)
109. Patti Smith - Because The Night (123pt - 6 stemmers)
109. Siouxsie and the Banshees - Happy House (123pt - 4 stemmers)
108. Skunk Anansie - Weak (125pt - 7 stemmers)
107. Within Temptation - Mother Earth (126pt - 6 stemmers)
106. This Mortal Coil - Song To The Siren (127pt - 3 stemmers)
104. Tash Sultana - Jungle (128pt - 5 stemmers)
104. Within Temptation - Faster (128pt - 4 stemmers)
103. Froukje - Ik Wil Dansen (129pt - 5 stemmers)

102. Blondie - Atomic (130pt - 5 stemmers)

En zoals jullie kunnen zien hebben we geen top100, maar een top101, want nummer 100 wordt gedeeld door twee nummers met dezelfde score. Meer daarover morgen! Dan gaan we écht beginnen.

Prachtig om lezen! Wel funny dat je nu zelf ook een typo hebt gemaakt met "Samsom" van Regina 😅 En ohja, Trixie Whitley is ook Belgisch naar mijn info!

Dan moet ik even kijken of dat een eigen typo is, of dat ik het van iemand anders heb overgenomen :LOL:

Trixie Whitley ken ik niet, dus had ik op basis van de naam nooit als Belgisch opgemerkt…

200.gif

Wat ik voor me zie als ik de naam Trixie Whitley lees

Zal ik je volgend jaar even wat uitleg geven over AI en verwerken in Excel?
Gaat wel wat verwerkingstijd schelen denk ik :D.

Heb wel een automatische controle eroverheen gehaald en had in principe die ook wel kunnen gebruiken zonder de handmatige verwerking, maar vind het juist ook leuk om de lijst te zien veranderen. Kan er met oneindig enthousiasme aan werken!

Zo zijn er nummers die heel vroeg piekten en langzaam wegzakten, maar ook artiesten als Taylor Swift die pas ergens in de tweede helft een opmars maakten.

Prachtig om lezen! Wel funny dat je nu zelf ook een typo hebt gemaakt met "Samsom" van Regina 😅 En ohja, Trixie Whitley is ook Belgisch naar mijn info!

Blijkt een eigen typo te zijn inderdaad. In m'n bestand staat wel gewoon Samson. Geeft het geheel in ieder geval een minder "haha zie jullie fouten"-vibe.

• Metal!
Waarderingen: MadMandra27
Nu komt voor mij het lastigste onderdeel. Hoe ga ik een tekstje schrijven bij alle nummers die ik niet ken... (Dat zijn er genoeg, zo ook deze onderstaande 4 nummers). We speuren het forum af, zoeken op wikipedia en proberen er wat creatiefs van te maken, succes ermee!

Gelukkig zijn er ook nog de mensen die op de nummers hebben gestemd. Velen van jullie hebben inmiddels een berichtje gehad in de vorm van een copy-paste bericht met de vraag of ze bij hun persoonlijke nummer 1, 2 of 3 willen uitleggen waarom zij vinden dat dit nummer bovenaan de lijst zou moeten eindigen.

Iedereen heb ik maar één nummer gevraagd en als aan jou bijvoorbeeld jouw nummer 3 is gevraagd, betekent dat niet automatisch dat jouw nummer 1 of 2 niet in de lijst staat, dan had iemand anders dat nummer hoger in hun lijst staan, of had jij meerdere opties voor een nummer en iemand anders maar één optie. Het doel was om zoveel mogelijk mensen een bericht te kunnen sturen.

Bij het laatste nummer van deze post is het als eerste de beurt aan de bijdrage van @wenteldave met zijn persoonlijke nummer 1, helaas voor hem wel op plek 98... Maar! Toch in de lijst.

100. Lamb - Gorecki (131pt - 6 stemmers)

Dit nummer komt van het debut album van Lamb en is als laatste single van dat album uitgebracht. Er schijnen samples in te zitten van Henryk Górecki's derde symfonie. Daarom zal het nummer ook wel zo heten! Naast vele films en series waarin dit nummer is afgespeeld, zou je het ook kunnen kennen van de game Tomb Raider: Underworld.

100. Weyes Blood - Andromeda (131pt - 5 stemmers)

De lead single van het vierde album van Weyes Blood. Het nummer werd zeer goed ontvangen en ontving lovende berichten in de media, maar ook hier op het forum is men groot fan van Weyes Blood. Zo hoopt stemmer @JP5 nog op een aankondiging voor Rock Werchter 2026 na een betoverende show als Barn opener in 2023. Iets dat, gezien de likes, op goedkeuring kan rekenen van medestemmers @reaper en @Everyknight (al heeft Everyknight er verder niet op gestemd, wel op Gorecki)

98. Black Country, New Road - Turbines/Pigs (133pt - 4 stemmers)

Dan een nummer van één van de meest geliefde bands hier op het forum. In menig draftspel wordt deze naam als een van de eerste namen gekozen. Hieronder het nummer met de uitvoering op Glastonbury 2023, een editie waar @Thisso bij aanwezig was, ook bij dit optreden, al miste hij wel het eerste deel vanwege een circusact (alles kan op Glastonbury). Dat wat hij wel had gezien was bloedmooi en vermoedelijk zo ook dit nummer richting het einde van de set. Destijds begon het mede door deze verslaglegging van Thisso te kriebelen bij @Joslittel om ook eens naar Glastonbury te gaan en afgelopen jaar was het dan eindelijk zover. En je raad het al: Black Country, New Road verscheen dat jaar ook op Glastonbury. Hoe was die show, Jos?

98. Etta James - I'd Rather Go Blind (133pt - 4 stemmers)

I'd Rather Go Blind is sinds het uitbrengen in 1967 uitgegroeid tot een heerlijke blues- en soulklassieker. Het feit dat I'd Rather Go Blind is gecoverd door o.a. Beth Hart & Joe Bonamassa en Rod Stewart zegt al genoeg. Het nummer klinkt op het eerste gehoor simpel, maar daar zit ook de enorme kracht van het nummer. Etta James' stem doet het meeste werk en instrumentaal zit het, al simpel, zo goed in elkaar. Het thema, liefdesverdriet blijkt ook toen al een goede inspiratiebron te zijn. Dat zorgt ervoor dat er de uithalen heerlijk rauw en net op of over het randje zijn. Ik heb eigenlijk geen idee of het een autobiografisch nummer is, maar desondanks ervaar je pure emotie van het verdriet ook als luisteraar. Al met al bewijst I'd Rather Go Blind dat alle opsmuk helemaal niet nodig is en er ook retesterke nummers kunnen ontstaan door het zo klein mogelijk te houden.

Morgen de volgende reeks nummers!

Destijds begon het mede door deze verslaglegging van Thisso te kriebelen bij @Joslittel om ook eens naar Glastonbury te gaan en afgelopen jaar was het dan eindelijk zover. En je raad het al: Black Country, New Road verscheen dat jaar ook op Glastonbury. Hoe was die show, Jos?
Ha, mooie link. Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik stond bij 1 van 300 andere opties op dat moment.

En toch even opgezocht. Toen zij begonnen stond ik te kijken hoe Rod Stewart met Ronnie Wood een Faces reünie deden om daarna weg te zwijmelen bij Sailing als afsluiter. Tja..

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
dus nu ik getagged ben samen met andere over Weyes vblood @Koekdoos moet ik iets zeggen over dit nummer?

Nee, ik heb iedereen via een PM gevraagd om iets te schrijven over een nummer op voorhand al. Als ik je nu nog geen bericht hebt gestuurd, betekent dat dat ik bij iemand anders de vraag heb neergelegd of dat je persoonlijke top3 de lijst niet heeft gehaald! Als je nu getagd worden, tijdens een post, dan is het gewoon puur vanwege een verhaaltje waarin ik je heb verwerkt.

Edit: de tekst bij Etta James is bijvoorbeeld aangeleverd door wenteldave, en hoe verder we in de lijst komen hoe vaker er een bijdrage van anderen nog gaat volgen!

Nee, ik heb iedereen via een PM gevraagd om iets te schrijven over een nummer op voorhand al. Als ik je nu nog geen bericht hebt gestuurd, betekent dat dat ik bij iemand anders de vraag heb neergelegd of dat je persoonlijke top3 de lijst niet heeft gehaald! Als je nu getagd worden, tijdens een post, dan is het gewoon puur vanwege een verhaaltje waarin ik je heb verwerkt.

Edit: de tekst bij Etta James is bijvoorbeeld aangeleverd door wenteldave, en hoe verder we in de lijst komen hoe vaker er een bijdrage van anderen nog gaat volgen!
ok helemaal mee!
top idee

Op veler verzoek een tweede post voor vandaag met onder andere het eerste nummer uit de top100 dat ik wél ken (en de rest van de nummers luister ik tijdens het typen van de posts)!

94. FKA Twigs - Cellophane (134pt - 5 stemmers)

Jullie zien het goed. We springen in één keer naar plek 94 waar maar liefst vier nummers te vinden zijn. De eerste in de rit is niemand minder dan FKA Twigs met het nummer Cellophane. Voor de liefhebbers heeft ze begin juni een korte Europese tour met onder andere een show in de Ziggo Dome, maar ook later zal ze op Rock Werchter te zien zijn. Genoeg liefhebbers op het forum te vinden en ook @mattman lijkt van de partij te zijn in de Barn.

94. Sylvie Kreusch - Walk Walk (134pt - 6 stemmers)

Ook op de 94ste plek staat de eerste notering uit de Benelux met Sylvie Kreusch. Iets dat ik niet als Belgisch had opgemerkt zonder het forum. Dit nummer stond op haar debuutalbum en scoorde ook erg goed bij het thuisfront. Bij De Afrekening van Studio Brussel kwam het nummer terecht op de eerste plek. Ze zal komende zomer onder andere te zien zijn op Rock Herk.

94. Avantasia ft. Candice Night - Moonglow (134pt - 3 stemmers)

We gaan niet teveel stil staan bij Avantasia, want deze lijst draait om de vrouwen. Waarom staat dit nummer dan in de lijst? Een betoverend nummer met in ieder geval één betoverende stem, die van gastartiest Candice Night. Dit nummer is haar eerste en volgens mij ook enige gastoptreden bij Avantasia. Het is de tweede single van het album met dezelfde naam. Het eerste symfonische metal nummer in de lijst, maar zeker niet de laatste.

94. Low - Lullaby (134pt - 4 stemmers)

En dan zijn we alweer aangekomen bij de laatste van de vier nummers op plek 94, namelijk Low met het nummer Lullaby. Een nummer dat zeer onheilspellend begint met een trage opbouw en nu ga ik iets raars zeggen, ik vind het wel wat Metallica-achtigs hebben. Richting de 6 minuten begint het nummer dan flink op stoom te komen, iets dat misschien wel menig progliefhebber van het forum goed weet te raken?

93. Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes (135pt - 4 stemmers)

Voor dit laatste nummer hebben we weer een bijdrage vanuit jullie gekregen, namelijk die van @gmm033:

Bij mij thuis was het vroeger klassiek wat de klok sloeg en 'The Kick Inside' was een van de weinige popplaten die er tussendoor kwam. Dit nummer viel direct op, door de melodie en de melancholie (of zo je wil: zelfs een beetje somberheid). Dat valt op, ook als je nog geen tien bent in de tijd dat je het nummer het meest hoort.

Later ben ik het nummer weer opnieuw en nog meer gaan waarderen, bijvoorbeeld toen ik me bedacht hoe piepjong Kate Bush was toen ze met de melodie kwam. Heel bijzonder.

Niet heel lang geleden kwam ik erachter dat het nummer geschreven is in e-Mineur, ook heel vaak in gebruik bij metalbands. Laat metal (en dan vooral de wat meer sombere varianten ervan) mijn favo genre zijn. The Man With The Child In His Eyes is wat mij betreft dus gewoon stiekem een metalballad.

----

Morgen eigenlijk heel de dag onderweg, dus ga even zien hoe ik dat ga aanpakken, maar het moet lukken om morgenavond de volgende update te plaatsen!

Users who are viewing this thread