Festileaks CropTop100

@daily niet te lang wachten met je lijst. Gisteren toevallig heel de dag onderweg geweest en dus niks verwerkt, maar vandaag vrij dus er wordt weer veel verwerkt. Als ik helemaal bij ben, dan ben je te laat ;)

• Leuk
Waarderingen: daily
Oei; had hier graag veel meer tijd ingestoken, maar werk roept.

• Lana Del Rey – Video Games
  • Regina Spektor – Samson
  • Lykke Li – Little Bit
  • Florence and the Machine – Never Let Me Go
  • Taylor Swift – Willow
  • Imogen Heap – Hide and Seek
  • The XX – Crystalised
  • Lykke Li – Breaking It Up
  • No Doubt – Just a Girl
  • Lana Del Rey – Without You
  • The Beaches – Edge of the Earth
  • Zaho de Sagazan – Dis-moi que tu m’aimes
  • Lorde – Buzzcut Season
  • Billie Eilish – You Should See Me in a Crown
  • Garbage – When I Grow Up
  • Alanis Morissette – Hands Clean
  • Gwen Stefani – Used to Love You
  • Angus & Julia Stone – Big Jet Plane
  • Charli XCX – Guess
  • Vanessa Da Mata – Boa Sorte
  • Robyn – With Every Heartbeat
  • Maria Mena – Our Battles
  • Paris Paloma – It’s Called Free Fall
  • Sia – Breathe Me
  • Tegan and Sara – I Know, I Know
  • Robyn – Honey
  • Miley Cyrus – Jolene
  • Birdy – Skinny Love
  • Beyoncé – If I Were a Boy
  • Lana Del Rey – National Anthem
  • Halsey – Strange Love
  • Tove Lo – Scream My Name
  • Ellie Goulding – Dead in the Water
  • A Fine Frenzy – Almost Lover
  • The Cardigans – If You Were Less Like Me
  • Nouvelle Vague – Ophélie
  • Rachel Yamagata – Reason Why
  • The Cardigans – My Favourite Game
  • Merol – Salmari en Kreeft
  • Kelis – Millionaire
  • Garbage – Breaking Up the Girl
  • Nelly Furtado – All good things come to an end
  • Girl in Red – we fell in love in October
  • Skunk Anansie – Hedonism
  • Linde Schon – Liefde van de Vloer
  • Benthe – Jan van Galenstraat
  • Wies – Soms is het te laat
  • Alicia Keys – Try Sleeping with a Broken Heart
  • Lana Del Rey – Radio
  • The Beaches - Blame Brett
  • Dua Lipa – Training Season
  • Terra Naomi – Not Sorry
  • Amy Winehouse – Valerie
  • Icona Pop – I Love It
  • Lana Del Rey – This Is What Makes Us Girls
  • Doechii – Denial Is a River
  • Lorde – Ribs
  • Tove Lo – This Is Not a Game
  • Sugababes – Hole in the Head
  • Alessia Cara – Wild Things
  • The Veronicas – In My Blood
  • King Princess – Let Us Die
  • Rihanna – Rehab
  • Emeli Sandé – Heaven
  • Sabrina Carpenter – Good Graces
  • Mallrat – Charlie
  • Petite Miller – Baby Love
  • Chappell Roan – My Kink Is Karma
  • Suki Waterhouse – Devil I Know
  • Yaeji – Raingurl
  • Amanda Blank – Leaving You Behind

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong en AngieH
Oei; had hier graag veel meer tijd ingestoken, maar werk roept.

• Lana Del Rey – Video Games
  • Regina Spektor – Samson
  • Lykke Li – Little Bit
  • Florence and the Machine – Never Let Me Go
  • Taylor Swift – Willow
  • Imogen Heap – Hide and Seek
  • The XX – Crystalised
  • Lykke Li – Breaking It Up
  • No Doubt – Just a Girl
  • Lana Del Rey – Without You
  • The Beaches – Edge of the Earth
  • Zaho de Sagazan – Dis-moi que tu m’aimes
  • Lorde – Buzzcut Season
  • Billie Eilish – You Should See Me in a Crown
  • Garbage – When I Grow Up
  • Alanis Morissette – Hands Clean
  • Gwen Stefani – Used to Love You
  • Angus & Julia Stone – Big Jet Plane
  • Charli XCX – Guess
  • Vanessa Da Mata – Boa Sorte
  • Robyn – With Every Heartbeat
  • Maria Mena – Our Battles
  • Paris Paloma – It’s Called Free Fall
  • Sia – Breathe Me
  • Tegan and Sara – I Know, I Know
  • Robyn – Honey
  • Miley Cyrus – Jolene
  • Birdy – Skinny Love
  • Beyoncé – If I Were a Boy
  • Lana Del Rey – National Anthem
  • Halsey – Strange Love
  • Tove Lo – Scream My Name
  • Ellie Goulding – Dead in the Water
  • A Fine Frenzy – Almost Lover
  • The Cardigans – If You Were Less Like Me
  • Nouvelle Vague – Ophélie
  • Rachel Yamagata – Reason Why
  • The Cardigans – My Favourite Game
  • Merol – Salmari en Kreeft
  • Kelis – Millionaire
  • Garbage – Breaking Up the Girl
  • Nelly Furtado – All good things come to an end
  • Girl in Red – we fell in love in October
  • Skunk Anansie – Hedonism
  • Linde Schon – Liefde van de Vloer
  • Benthe – Jan van Galenstraat
  • Wies – Soms is het te laat
  • Alicia Keys – Try Sleeping with a Broken Heart
  • Lana Del Rey – Radio
  • The Beaches - Blame Brett
  • Dua Lipa – Training Season
  • Terra Naomi – Not Sorry
  • Amy Winehouse – Valerie
  • Icona Pop – I Love It
  • Lana Del Rey – This Is What Makes Us Girls
  • Doechii – Denial Is a River
  • Lorde – Ribs
  • Tove Lo – This Is Not a Game
  • Sugababes – Hole in the Head
  • Alessia Cara – Wild Things
  • The Veronicas – In My Blood
  • King Princess – Let Us Die
  • Rihanna – Rehab
  • Emeli Sandé – Heaven
  • Sabrina Carpenter – Good Graces
  • Mallrat – Charlie
  • Petite Miller – Baby Love
  • Chappell Roan – My Kink Is Karma
  • Suki Waterhouse – Devil I Know
  • Yaeji – Raingurl
  • Amanda Blank – Leaving You Behind
Leuk om op de valreep nog Tegan & Sara te zien! Was groot fan vroeger (en zou nog steeds blind een concertkaartje kopen)

• Leuk
Mocht iemand nog een top10 voorspelling willen doen, nu kan het nog met een berichtje in m'n inbox!

Begonnen met verwerken van lijsten 58-60. Onderaan de top100 bungelen nu nog twee nummers vanuit de Lage Landen, het zal erom hangen of ze binnen de eerste 100 nummers blijven of niet!

Ben echt wel benieuwd naar de top 100 hiervan. Zoveel geweldige nummers in al die lijstjes dat een langere lijst wat mij betreft ook mag.

En zou het ook niet leuk zijn om naast de Top 100 van de nummers ook een Top 100 van vermelde artiesten te maken? Heel wat artiesten komen met verschillende nummers voor.

• Leuk
Waarderingen: Martijn76 en daily
Ben echt wel benieuwd naar de top 100 hiervan. Zoveel geweldige nummers in al die lijstjes dat een langere lijst wat mij betreft ook mag.

En zou het ook niet leuk zijn om naast de Top 100 van de nummers ook een Top 100 van vermelde artiesten te maken? Heel wat artiesten komen met verschillende nummers voor.

Top50 of 100 artiesten komt er ook aan na afloop. En ik begin inderdaad nog even met een klein stukje bulk-lijst van nummers die de top100 niet gered hebben, ben nog even aan het kijken hoeveel exact.

• Geweldig
Waarderingen: Martijn76 en Bubba
Nu aangekomen bij de laatste 2 lijsten die nog na de deadline erbij zijn gekomen, dat betekent dat andere laatkomers nu écht te laat zijn. @Bubba en @daily hebben daarmee nog geluk gehad dat ik nog bezig was bij eerdere lijsten.

De twee eerder aangehaalde nummers uit de Lage Landen zijn inmiddels net buiten de top100 gevallen en zijn ook niet terug te vinden in deze laatste twee te verwerken lijsten. Helaas dus iets minder nummers uit onze eigen landen. Morgen en overmorgen vermoedelijk alle nummers verwerkt en dan nog het een en ander aan statistieken verzamelen. Nog even geduld dus!

Mijn plan is om voor de variatie het om het jaar te doen. Nu de CropTop, volgend jaar een Featuring Festileaks Top100 met alleen maar samenwerkingen, featurings en duetten (als men dat ook leuk lijkt).

In de CropTop kwamen er ook al een paar samenwerkingen voorbij, dus ben ook wel benieuwd wat zo’n lijst zou opleveren. En daardoor pas weer in 2028 een nieuwe CropTop, waardoor men er hopelijk weer zin in heeft.
Eerst was ik niet zo enthousiast over een lijst met featurings, maar ik heb er intussen even over nagedacht en als ik dat voor mezelf wat uitbreid naar zoals gezegd duetten, of breder nog: bands met een vrouwen- en een mannenstem, dan opent dat wel heel veel mogelijkheden. Dan kan Nick Cave & Kylie natuurlijk wel in mijn lijst, of PJ & Nick, of Johnny Cash & June Carter, Marvin Gaye & Tammi Terrell/Kim Weston, Isobel Campbell & Mark Lanegan, Frank Zappa & Moon Zappa...maar ook The XX, Civil Wars etc.
Nu al zin in eigenlijk :LOL:
Maar eerst deze CropTop. Heel benieuwd naar de uiteindelijke top-100.

• Leuk
Eerst was ik niet zo enthousiast over een lijst met featurings, maar ik heb er intussen even over nagedacht en als ik dat voor mezelf wat uitbreid naar zoals gezegd duetten, of breder nog: bands met een vrouwen- en een mannenstem, dan opent dat wel heel veel mogelijkheden. Dan kan Nick Cave & Kylie natuurlijk wel in mijn lijst, of PJ & Nick, of Johnny Cash & June Carter, Marvin Gaye & Tammi Terrell/Kim Weston, Isobel Campbell & Mark Lanegan, Frank Zappa & Moon Zappa...maar ook The XX, Civil Wars etc.
Nu al zin in eigenlijk :LOL:
Maar eerst deze CropTop. Heel benieuwd naar de uiteindelijke top-100.

Ben benieuwd inderdaad, in deze top100 staan ook al enkele kanshebbers voor in die lijst. En daarna een jaar geduld!

Alle lijsten zijn samengevoegd. Tijd om wat statistieken te verzamelen, onder andere:
- wie heeft de meeste invloed op de lijst gehad en wie de minste?
- jaartallen en decennia
- wie hebben de lijst net niet gehaald (in bulk) en welke nummers hebben veel stemmers maar weinig punten?
- een top-zoveel artiesten.

En als bonus nog een stukje over de verschillende schrijfwijzes en spelfouten dat het soms even een puzzel maakte waarom het bij de controle-meting niet uitkwam. Zaten best wat leuke dingen tussen.

Edit: Wie overigens nog een voorspelling van de top10 wil doen, mag dat nog steeds doen! Tussen de huidige 6 voorspellingen heeft nog niemand een 100% score weten te halen.

Morgen gaan we beginnen. We beginnen met de statistieken rondom meeste en minste overlap tussen de verschillende lijsten en de verschillende schrijfwijzes en hoe dat impact had op het handmatig verwerken van alles (deel van de statistieken ben ik nog aan het verwerken, maar dat gaat mij wel morgen lukken).

Ook volgt dan later op de dag het overzicht aan nummers buiten de top150 met minimaal 4 stemmen. De nummers 148 t/m 102 (gelijke standen) volgen op maandag, om dan op dinsdag te beginnen met de daadwerkelijke top100.

Statistieken voor wie de meeste nummers uit de top100 in de eigen stemlijst had en nummers per decennium volgen dan tussen de top100 en de artiesten top zoveel in.

Ik ga verder niet elke keer iedereen taggen, dus vanaf morgen goed het topic in de gaten houden:

@WTTNightMare @InsaniTiny @AngieH @RubenFrusciante @Inaaaa @won666 @Brian @Matjes @gesp @Jamel @Yannick @Pommer @jonasvh @Joslittel @MetalLimbo @Paddy @BlackwaterPark @Davidd @PimSp @Martijn @vdb44 @Oasiss @MadMandra27 @nikita @Chimme @Joe @spongebobsong @Evert7 @Joss @jarne @mattman @gmm033 @jonveras @Steve @RubenJS @Rellie80 @Lion @Everyknight @JK79 @Elisa Day @Blommie @WesleyNoH @reaper @abzurd @Matthijs @JP5 @wenteldave @Parfex @Sjakie de Wit @warriorandweirdo @Royke @rocktailerr @Martijn76 @Blobje @JB. @Virp @Mark's Kal @Fluxion @Bubba @daily

Goed! Daar gaan we:

Er zijn 62 lijsten ingezonden, waarvan er 4 lijsten een top25 waren. Daarmee zijn er in totaal 3.000 stemmen uitgebracht (en 76.550 punten).
Van deze 3.000 stemmen is er op 1.665 unieke nummers gestemd.

Om de top100 te behalen heeft een nummer minimaal 3 stemmen nodig, maar er is slechts 1 nummer in de top100 die maar 3 stemmen heeft, de rest heeft allemaal 4 of meer stemmen gekregen. Daarom volgt later vandaag de lijst met alle nummers buiten de top150 met minimaal 4 stemmen.

Het nieuwste nummer in de top100 komt uit 2025 en is pas een paar maanden oud, terwijl het oudste nummer al meer dan 60 jaar mee gaat en uit 1961 komt. Het volledige overzicht van nummers per decennium volgt later.

Wie heeft de meeste en minste invloed gehad op de totale lijst? (invloed op de top100 volgt naderhand)
De meeste overlap met anderen:
1. @jonveras 45
2. @Virp 44
3. @BlackwaterPark 42
3. @spongebobsong 42
3. @Yannick 42

De lijsten met 25 nummers heb ik omgerekend alsof ze 50 nummers hadden. Virp had in zijn lijst van 25 nummers 22 nummers met overlap en staat zodoende in verhouding op de tweede plaats, kort gevolgd door een gedeelde derde plek.

De minste overlap met anderen:
1. @WTTNightMare 10
1. @Bubba 10
3. @daily 15
3. @won666 15

Aan de onderkant van de lijst niet veel bijzonders. @Matthijs en @Davidd hadden met respectievelijk 10 en 14 gedeelde nummers uit hun top25 ook in dit lijstje kunnen staan, maar met de omrekening naar een lijst met 50 nummers, staan ze toch net iets hoger op de ranglijst.

Bij alle overlap tussen de lijsten heb ik ook nog gekeken naar hoeveel punten de overlap waard was. Als je dat toepast op de bovenkant en onderkant van de lijst, dan zie je daarin dat de lijst van @BlackwaterPark het beter deed dan de andere lijsten met 42 nummers aan overlap en zelfs (met omrekening) ook beter dan die van @Virp. @jonveras was zowel bij het aantal nummers als aantal punten de onbetwiste nummer 1.

Als we dit toepassen onderaan de lijst, dan doet @Bubba het net iets beter dan @WTTNightMare en @won666 schiet een paar plekjes nog omhoog en doet het dus beter dan @daily.

De mensen die het omgerekend significant beter doen met het aantal punten ten opzichte van het aantal nummers zijn:
@Everyknight plek 36 -> 20
@Koekdoos plek 54 -> 41
@JB. plek 12 -> 5

Bij dit drietal staan de nummers met overlap gemiddeld gezien dus hoger in hun top50.

Bij het onderstaande drietal stonden de nummers met overlap vooral onderin hun lijst:
@gmm033 plek 27 -> 57
@Royke plek 38 -> 50
@Parfex plek 11 -> 21

Nog niet bij stil gestaan bij de vorige post en inmiddels ook nageteld in de lijst. Ik benoem het ook al wel eens in andere topics, zo ook de Hurt/Heal spellen, dat we vaak extra kritisch zijn op nummers en artiesten van eigen bodem, maar in de uiteindelijke top100 zijn toch wel gewoon 11 nummers terug te vinden vanuit de Benelux (inclusief artiesten met alleen de zangeres uit de Benelux). Daarnaast zijn er ook nog eens 6 nummers die het net niet gehaald hebben, maar toch wel binnen de beste 150 nummers zitten, welke nummers dit zijn, zien jullie morgen!

Ook net nog niet benoemd zijn de voorspellingen van de top10 door verschillende gebruikers. Uiteindelijk hebben er 6 mensen een voorspelling gedaan en de exacte resultaten daarvan deel ik pas aan het eind om het voor hen ook spannend te houden, maar wel wat algemene vaagheden rondom de voorspellingen:
- Door alle lijsten heen zijn in totaal 9 van de 10 nummers een keer benoemd.
- De lijst met de meeste nummers exact goed voorspeld heeft er 2 goed.
- De lijst met de meeste nummer in ieder geval in de top10 heeft er 7 goed.
- Of deze twee lijsten dezelfde lijst betreffen, komen we achteraf pas achter.

En als laatste voor vandaag dus de nummers buiten de top150 met 4 of meer stemmers:

Hierin nog een extra speciale vermelding voor het nummer Phantom of the Opera dat in twee versies in de lijst staat. Je hebt de versie van Nightwish (met Tarja als zangeres en Marko Hietala als mannelijke tegenhanger) met 2 stemmen en 98 punten in de lijst, maar ook de versie die Floor Jansen met Henk Poort heeft gezongen in Beste Zangers staat in de lijst met 3 stemmen en 88 punten. Als deze 5 stemmers even wat meer hadden gecoördineerd, dan had één van beide versies ergens halverwege de top100 kunnen staan.

157. Lola Young - Messy (98pt - 4 stemmers)
157. Chappell Roan - Good Luck, Babe! (98pt - 4 stemmers)
162. Nelly Furtado - All Good Things (96pt - 4 stemmers)
164. Olivia Dean - Man I Need (94pt - 5 stemmers)
170. Dido - White Flag (92pt - 6 stemmers)
171. Lana del Rey - A&W (90pt - 4 stemmers)
180. Robyn - With Every Heartbeat (88pt - 6 stemmers)
182. Courtney Barnett - Pedestrian At Best (86pt - 4 stemmers)
186. Tori Amos - Cornflake Girl (84pt - 4 stemmers)
187. My Bloody Valentine - Only Shallow (83pt - 4 stemmers)
187. Alanis Morissette - Ironic (83pt - 5 stemmers)
198. Hooverphonic - Eden (80pt - 4 stemmers)
206. Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U (78pt - 6 stemmers)
210. Janis Joplin - Me And Bobby McGee (77pt - 4 stemmers)
214. No Doubt - Just A Girl (76pt - 6 stemmers)
217. Delain - The Gathering (75pt - 4 stemmers)
220. Patti Smith - Dancing Barefoot (73pt - 4 stemmers)
220. Fleetwood Mac - Rhiannon (73pt - 4 stemmers)
239. Heart - Alone (69pt - 4 stemmers)
239. Billie Eilish - bad guy (69pt - 4 stemmers)
250. Whispering Sons - Alone (67pt - 4 stemmers)
275. Fleetwood Mac - Everywhere (63pt - 4 stemmers)
292. Hole - Celebrity Skin (58pt - 4 stemmers)
292. Macy Gray - I Try (58pt - 4 stemmers)
328. Wet Leg - Chaise Longue (54pt - 4 stemmers)
345. Jinjer - Pisces (52pt - 5 stemmers)
376. Intergalactic Lovers - Delay (49pt - 4 stemmers)
591. AURORA - Running With The Wolves (40pt - 5 stemmers)
713. Selah Sue - This World (36pt - 4 stemmers)

Morgen de bulklijst van nummers 102 t/m 148 en dan ook nog het verhaal over schrijfwijzes en spelfouten.

Laatst bewerkt:
Nelly Furtado met All good things zie ik nu pas hier voorbij komen. Dat was de soundtrack op mijn laatste schooldag op de middelbare (plusminus 18 jaar geleden..).

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Koekdoos en MadMandra27

Users who are viewing this thread