Dour 2026

Weg kapen is niet de juiste verwoording…
Nee ok, snap ik. Maar dit jaar (voor mij persoonlijk dan he) was wel het moment geweest een van hen op PKP/RW te zien. Een beetje zoals vorig jaar met Twigs.

Maar goed, we houden wat te goed voor volgend jaar.

Ja, op zijn zachtst gezegd zouden de meeste mensen best gechoqueerd zijn met wat ze daar hadden aangetroffen. 😅 Al was ik dat ook wel de eerste keer dat ik op de camping verbleef en er bijna elk uur wel een dealer langskwam. Of toen ik iemand heroïne zag spuiten voor zijn tent. Aan de andere kant was ik dan wel meer meteen enthousiast over hoe ik elke dag bij andere mensen voor hun tent een biertje zat te drinken, de vele knuffels die ik kreeg, of de honderden willekeurige gesprekken die ik had. Je moest het ene erbij nemen voor het andere, maar de familiale sfeer die daar hing heb ik toch zelden ergens anders meegemaakt. En ondanks er zoveel niches aan bod kwamen (ook in de programmering), kon iedereen het met elkaar vinden en net die diversiteit appreciëren.

Jammer genoeg groeide het festival nadien wel steeds meer, waardoor het enerzijds professioneler werd, maar ook steeds minder gezellig en tolerant. Eens de drugshonden verschenen en de willekeurige politie razzia's op de camping (waardoor ik ook eens ben getroffen), was ik er snel klaar mee. Gelukkig dat je dat niet heb moeten meemaken dan, want doet toch pijn om je favoriete festival langzaam te zien sterven/veranderen.
Ja je voelde toen al dat er verandering in kwam. Ik denk ook twee edities waar ik bij was dat er ook een dode te betreuren viel. Maar ik onthou ook vooral (zoals je zelf zei) dat familiale. Toch ook een aantal keer in een andere tent wakker geworden dan de mijne🤣

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: koolket en DJ_Tjorre
Ja je voelde toen al dat er verandering in kwam. Ik denk ook twee edities waar ik bij was dat er ook een dode te betreuren viel. Maar ik onthou ook vooral (zoals je zelf zei) dat familiale. Toch ook een aantal keer in een andere tent wakker geworden dan de mijne🤣
Ja, denk dat die drugsdoden (in 2014 en 2016 denk ik) inderdaad wel voor een enorme ommezwaai hebben gezorgd. Ging ook gepaard met enorm veel media-aandacht in Wallonië waardoor er steeds meer inmenging kwam vanuit de overheid en de politie. Achja, toch vooral nog steeds dankbaar dat ik de hoogdagen van Dour wel heb mogen meemaken.

Je zag vroeger van alles passeren, zoals een ambulance 1 uur nadat de camping geopend werd, maar voor de rest heb ik nooit last gehad van andere mensen. Er is maar 1 editie geweest waar ik last had van buren. De tent langs mij werd bewoond door een koppel waarvan de dame duidelijk de dominante was. Ze was niet enkel dominant, ze zaagde ook als de pest. Van 08u 's ochtends tot 05u 's nachts zat ze met monotone stem in het Frans te zagen dat de bonnetjes duur waren, dat het lang aanschuiven was voor de douches, dat de sla van de wraps niet vers was, dat Wiz Kalifa niet live heeft gezongen, dat de keien van de Red Bull Elektropedia niet ergonomisch waren, etc. Het vriendje zat haar constant te troosten, te masseren en ja te knikken.

Laten we wel zeggen dat ik veel te leren had de eerste edities. Er kwamen mensen om karton vragen bij mijn tent. Ik wou netjes de tray van mijn krat cara geven, maar blijkbaar bedoelden ze met karton LSD. Ze zijn teleurgesteld afgedropen.

Haha, lessen vanop de Dour zou wel een hilarische rubriek zijn.
Ik heb geleerd dat je niet zomaar drank mag aanvaarden van mensen die er net iets te hard lachen wanneer je er van drinkt.
Wat daarna volgde was op zijn minst geestverruimend te noemen. Vraag me nog altijd af wat ik precies naar binnen heb gespeeld die dag.
Of dat als je vrienden wil maken met de Franstaligen dat je gewoon lange blaadjes moet bij je hebben (zelfs als je niet rookt). Of dat je na een uurtje in de dubtent waarschijnlijk een halve pak sigaretten naar binnen speelt (inclusief wat ze erbij gooien op hun lange blaadjes). Of dat het een goed idee is om iets makkelijk herkenbaar aan je tent te kleven, want anders vind je de 1ste avond misschien je weg wel niet meer terug.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en koolket
Ja, denk dat die drugsdoden (in 2014 en 2016 denk ik) inderdaad wel voor een enorme ommezwaai hebben gezorgd. Ging ook gepaard met enorm veel media-aandacht in Wallonië waardoor er steeds meer inmenging kwam vanuit de overheid en de politie. Achja, toch vooral nog steeds dankbaar dat ik de hoogdagen van Dour wel heb mogen meemaken.
Dour had in die tijd, gedeeltelijk terecht natuurlijk, een slecht imago. De organisatie wou daar ook wel van af lijkt me. Die oude edities werd je echt non stop aangesproken of je drugs wou kopen of verkocht. Nu komt dat ook nog wel voor, vooral op de camping, maar toch wat meer stiekem en minder frequent.

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
Dour had in die tijd, gedeeltelijk terecht natuurlijk, een slecht imago. De organisatie wou daar ook wel van af lijkt me. Die oude edities werd je echt non stop aangesproken of je drugs wou kopen of verkocht. Nu komt dat ook nog wel voor, vooral op de camping, maar toch wat meer stiekem en minder frequent.
Ja, klopt wel. Veel vrienden van me beschouwden me toen als een gek, omdat ik naar een 'marginaal drugsfestival' ging.
Nu is die reputatie denk ik wel een beetje verbeterd, ook al is er nog steeds veel druggebruik (maar meer verdoken).
En eigenlijk zou ik ondanks de veranderde sfeer nog steeds gaan, moesten de line-ups nog maar half zo goed zijn als 10 jaar geleden. Maar voor mij zijn ze dat gewoon niet meer, dus ga ik liever ergens anders heen.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Nee ok, snap ik. Maar dit jaar (voor mij persoonlijk dan he) was wel het moment geweest een van hen op PKP/RW te zien. Een beetje zoals vorig jaar met Twigs.
Ja precies. Naar mijn gevoel was er vorig jaar een stuk meer urgentie rond Twigs.

Maar goed, we houden wat te goed voor volgend jaar.

Als je de volledige Dour line up ziet is het voor mij logisch dat ze daar staan. Bij RW was het geschikter maar elk ding om toch wat extra mensen naar daar te lokken hebben ze duidelijk geprobeerd. Het is verder al geen vetpot.

• Leuk
Waarderingen: JP5
Een tijd geleden boden ze een pakket aan voor dagtickets+camping, nu komen ze af met speciale weekendtickets voor enkel zaterdag en zondag...

Het is precies harken om mensen op de wei te krijgen.

En je kunt er ook een dagje naartoe met de shuttle bus, maar enkel op vrijdag en zaterdag.
Begrijpe wie begrijpen kan... 🤷‍♂️

Users who are viewing this thread