Vreemd dat ze acts toevoegen zonder aankondiging? En deze zullen wel in de tent belanden ben ik bang....Beach Boys Best zijn toegevoegd op de zaterdag.
Vreemd dat ze acts toevoegen zonder aankondiging? En deze zullen wel in de tent belanden ben ik bang....Beach Boys Best zijn toegevoegd op de zaterdag.
Ik had het artikel ook al gelezen. Herkenbaar, droevig voor het originele product van muziek maken, maar wellicht ook wel passend in de tijd zoals ook al in het artikel staat. Mensen gaan niet naar dergelijke concerten voor de muzikaliteit op zich, maar voor het hebben van een leuke avond waarbij ze onder het genot van een biertje/wijntje mee kunnen zingen en dansen. En van dat type publiek gaan ook genoeg mensen naar festivals, waardoor een Bospop ook juist weer dit type publiek probeert te bedienen met coverbands.Band van The Voice-finalist vermorzeld door coverbands, popzaal walgt van ‘tribute-explosie veroorzaakt door SBS6’
![]()
Band van The Voice-finalist vermorzeld door coverbands, popzaal walgt van ‘tribute-explosie veroorzaakt door SBS6’
Kleinere Nederlandse bands die het podium beklimmen met eigen werk hebben het zwaar. Ze worden aan alle kanten voorbijgestreefd door de immense populariteit van tributebands. De in 2011 opgerichte Brabantse rockband Voltage treedt nu naar buiten met een dappere bekentenis: het is steeds lastiger...www.ad.nl
Ik weet niet of het nog zo negatief is. Denk dat het voor een groot deel een andere doelgroep is die hierdoor wel naar een concertzaal gaan. En hiermee hebben ze wel extra inkomsten waardoor ze juist wat budget hebben om de toko ook een keer te openen voor een niet rendabele avond met beginnende bands.Ik had het artikel ook al gelezen. Herkenbaar, droevig voor het originele product van muziek maken, maar wellicht ook wel passend in de tijd zoals ook al in het artikel staat. Mensen gaan niet naar dergelijke concerten voor de muzikaliteit op zich, maar voor het hebben van een leuke avond waarbij ze onder het genot van een biertje/wijntje mee kunnen zingen en dansen. En van dat type publiek gaan ook genoeg mensen naar festivals, waardoor een Bospop ook juist weer dit type publiek probeert te bedienen met coverbands.
Niet eens, want poppodia raken zo in een vicieuze cirkel. Je publiek verwen je teveel door slechts hits te brengen, waardoor deze niet meer op zoek zijn naar nieuwe muziek. Vers bloed moet stromen.Ik weet niet of het nog zo negatief is. Denk dat het voor een groot deel een andere doelgroep is die hierdoor wel naar een concertzaal gaan. En hiermee hebben ze wel extra inkomsten waardoor ze juist wat budget hebben om de toko ook een keer te openen voor een niet rendabele avond met beginnende bands.
Helemaal eens.Niet eens, want poppodia raken zo in een vicieuze cirkel. Je publiek verwen je teveel door slechts hits te brengen, waardoor deze niet meer op zoek zijn naar nieuwe muziek. Vers bloed moet stromen.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik zie het echt als twee verschillende doelgroepen die je als zaal bedient.Niet eens, want poppodia raken zo in een vicieuze cirkel. Je publiek verwen je teveel door slechts hits te brengen, waardoor deze niet meer op zoek zijn naar nieuwe muziek. Vers bloed moet stromen.
Ja dat idee heb ik ook echt als ik op mij heen kijk. Hier zijn heel optredens van coverbands in de omgeving, in het lokale kroegje, de lokale festival, of de "grote" coverbands die in de poppodia staan. Hierdoor gaan deze voorbij aan bands die beginnen, en wel creativiteit proberen te brengen. Waardoor deze soms ook wel eens denken waarom ze nog tijd moeten steken in hun eigen muziek, want coveren verdiend meer en je speelt voor meer publiek. Het werkt in ieder geval niet stimulerend.Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik zie het echt als twee verschillende doelgroepen die je als zaal bedient.
De één brengt goed geld in het laatje en de ander zorgt voor het verse bloed.
Of denk jij dat de gemiddelde muziekliefhebber nu opeens alleen nog maar naar coverbands gaat? Volgens mij blijft er een even grote groep die juist nieuwe bandjes wil ontdekken.
Ik denk eerder dat het effect heeft op de stadionshows die een veelvoud duurder zijn dan een coverband.
Hoe denk je over coverbands als Purpendicular of The Dire Straits Experience (in beide speelt een lid van de originele band geregeld mee) en zo zijn er nog een aantal te vinden.Ja dat idee heb ik ook echt als ik op mij heen kijk. Hier zijn heel optredens van coverbands in de omgeving, in het lokale kroegje, de lokale festival, of de "grote" coverbands die in de poppodia staan. Hierdoor gaan deze voorbij aan bands die beginnen, en wel creativiteit proberen te brengen. Waardoor deze soms ook wel eens denken waarom ze nog tijd moeten steken in hun eigen muziek, want coveren verdiend meer en je speelt voor meer publiek. Het werkt in ieder geval niet stimulerend.
Als er coverbands staan zou er altijd minimaal 1 band tegenover moeten staan die wel hun eigen muziek spelen.
En wat ik helemaal een schandalige vertoning vind, is dat er soms festivals zijn met affiches als dit:
![]()
![]()
Als je het hebt over de Bosuil, dat is een van de meest treurige zalen van heel het land. Kijk voor de grap eens naar die programmering en dan kun je echt niet spreken van "een goede mix". De Muziekgieterij (als we ff naar Limburg kijken) heeft een goede mix.Als ik kijk op het poppodium waar ik zelf werk , er staan genoeg coverbands ja maar jonge talenten krijgen ook een kans : Ise stond er in 2021 voor het eerst later op o.a. Bospop , Pukkelpop en Sziget. Een paar weken geleden stond lokale band Tommy Gazer in een lekker gevulde zaal. Ook Weert hard met een aantal lokale bands. Ik geloof dat een goede mix het beste is voor het podium en ik heb niks tegen tribute bands en hun eigen festivals op die manier kunnen mensen die een kaart van 300 euro niet kunnen/willen betalen voor een concert/festival wel genieten van de muziek (die regelmatig beter dan het orgineel is uitgevoerd)
Ook vreemd. Hij neemt een pauze. Zal wel wat meer achter zitten dan dat.Neil Young dus gecanceld voor de pre-party.
Tommy Gazer is ook wel rijp voor een spot op Bospop overdag. Vreemd dat ze wel lokale carnavalsacts uitnodigen maar zo'n band dan passeren.Hoe denk je over coverbands als Purpendicular of The Dire Straits Experience (in beide speelt een lid van de originele band geregeld mee) en zo zijn er nog een aantal te vinden.
Dream Theater heeft ook meerdere albums van hun helden integraal vertolkt , Primus heeft dit met Rush gedaan.
Er zijn niet genoeg bands met genoeg eigen en goed werk om de de pop podia iedere week minimaal 2 dagen te vullen , ik denk persoonlijk dat het meer komt door de media die alleen de grote geplugde artiesten draaien dan de podiums , daar draait het uiteindelijk erom dat ze de kop bovenwater houden zodat er ook ja de kleinere bands kunnen spelen. Als ik kijk op het poppodium waar ik zelf werk , er staan genoeg coverbands ja maar jonge talenten krijgen ook een kans : Ise stond er in 2021 voor het eerst later op o.a. Bospop , Pukkelpop en Sziget. Een paar weken geleden stond lokale band Tommy Gazer in een lekker gevulde zaal. Ook Weert hard met een aantal lokale bands. Ik geloof dat een goede mix het beste is voor het podium en ik heb niks tegen tribute bands en hun eigen festivals op die manier kunnen mensen die een kaart van 300 euro niet kunnen/willen betalen voor een concert/festival wel genieten van de muziek (die regelmatig beter dan het orgineel is uitgevoerd)
Die hebben een goede mix voor die omgeving.Als je het hebt over de Bosuil, dat is een van de meest treurige zalen van heel het land. Kijk voor de grap eens naar die programmering en dan kun je echt niet spreken van "een goede mix". De Muziekgieterij (als we ff naar Limburg kijken) heeft een goede mix.
Een paar belegen blues (en metal) namen en de rest tributes? Meh, daar moet toch meer te halen zijn met ook België naast de deur, niet?Die hebben een goede mix voor die omgeving.
Die gaan naar Eindhoven/Tilburg. De programmering lijkt toch vooral gericht te zijn op bezoekers die specifiek geïnteresseerd zijn in de genres die in de Bosuil aan bod komen. Blijkbaar trekt dat ook voldoende locals (al heb ik wel vaker in een redelijk lege zaal daar gestaan, zoals bij CCC inc.).Een paar belegen blues (en metal) namen en de rest tributes? Meh, daar moet toch meer te halen zijn met ook België naast de deur, niet?
Dan ben je dus niet bekend met club donder en Maastricht is een studentenstad dus niet vergelijkbaar met Weert.Als je het hebt over de Bosuil, dat is een van de meest treurige zalen van heel het land. Kijk voor de grap eens naar die programmering en dan kun je echt niet spreken van "een goede mix". De Muziekgieterij (als we ff naar Limburg kijken) heeft een goede mix.
Ja fair enough. En MaastrichtDie gaan naar Eindhoven/Tilburg.
Jawel hoor, maar ook dat wil nog niet echt vlotten. Maar alright, wat Mark zegt klopt wel: voor Weert is de combi oké, al heb ik het idee dat Volt en Nieuwe Nor in Limburg soms net wat scherpere namen hadden dan. Al lijkt dat ook wat stil te vallen.Dan ben je dus niet bekend met club donder en Maastricht is een studentenstad dus niet vergelijkbaar met Weert.
Boh ja, vooral bij Volt. Nieuwe Nor met de grote zaal had ik ook net iets meer van verwacht. Ik denk dat er in Zuid-Limburg maar plek is voor één grote zaal. Nu nog een goed nachtnet (of een eerdere curfew).Jawel hoor, maar ook dat wil nog niet echt vlotten. Maar alright, wat Mark zegt klopt wel: voor Weert is de combi oké, al heb ik het idee dat Volt en Nieuwe Nor in Limburg soms net wat scherpere namen hadden dan. Al lijkt dat ook wat stil te vallen.