Best Kept Secret 2026

Na de voorpret en het festival zelf komt het nagenieten. Dat heerlijke lome gevoel, zonder haast om terug te keren naar de dagelijkse sleur. Alle recensies nalezen en terugluisteren naar bands die ik heb moeten missen.

Even een persoonlijke ontboezeming. Sinds mei ben ik gevangen in het universum van Aldous Harding en haar band. Intrigerend, griezelig en begeerlijk.
Train on the Island is een verslavende plaat die onder je huid gaat zitten. Haar optreden zaterdag was, als je vooraan stond, onvergetelijk.
Mijn dagelijkse menu bestaat nu uit filmpjes van 3voor12, kexp, jools, tiny desk, en zo.
Op 11 juli is zij weer terug in de Benelux. Ik kan niet wachten.
Inderdaad, het breekt mijn hart dat het blijkbaar in de rest van de tent zo rumoerig is geweest, maar vooraan is het een optreden geweest dat mij ook niet meer heeft losgelaten sinds zaterdag.

• Leuk
Waarderingen: hanam0t0 en 1-2-3-4
Hier nog gouden ontbijt-/lunchtips die verder gaan dan de standaard. Als er dingen minder goed bevielen hoor ik dat ook graag natuurlijk ;)
Bevroren knijp fruit en/of breaker/yoghurt dingen. Houdt je koelbox koud én je hebt ontbijt meteen!

Wij maken ook altijd een ochtend pannekoeken als we gas mogen meenemen of wraps met kikkererwten en groenten (op Werchter)

• Leuk
Waarderingen: EdsjeFCB
Ik vind het toch wel bijzonder hoe iedereen Gorillaz zo hoog plaatst in de lijstjes. De band was goed, de gastoptredens waren vet, maar de desinteresse van een dronken Damon laat toch wel een bittere smaak na. Ik vind het behoorlijk respectloos naar het publiek en naar je band dat je niet eens meer echt uit je woorden komt en met moeite je nummers kan zingen en spelen. Zeker na de toewijding van de andere 2 headliners dit weekend
Zegt ook veel over hoe goed die band was. Vond dat Albarn de nummers nog aardig speelde, gezien zijn toestand tussen de nummers door.

Gelachen om dit interview met Kartje Kilo over de wedstrijd van het Nederlands elftal. Vooral omdat ze zelf ook niet begrijpen waarom je zou kiezen voor voetbal in plaats van de Gorillaz

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Mimi en BelugaBob
Vooral genoten van Nation of Language. Alles klopte wat mij betreft: sound, liedjes, performance - en de drie artiesten zelf waren ook een genot om naar te kijken. Fijn ook dat het publiek zo enthousiast reageerde en elke keer een ovationeel applaus gaf.
Ik vond het ook best leuk, maar ik vond juist de performance niet zo top. Ze genoten zichtbaar en dat was aanstekelijk, maar ik miste wel de live beleving. Ik snap bv niet goed dat er geen live drums waren; dat zou de live beleving voor mij al zoveel sterker maken. Bij die synths vraag ik me sterk af wat er daadwerkelijk live gebeurt en dan heb je feitelijk alleen de zang en gitaar die live waren. Ik vind dat wel wat afbreuk doen aan de beleving.

Ik herken dit totaal niet. We liepen elke dag in no time door beide ingangen heen. Duurde amper een minuut, inclusief wachten en controle van het tasje van mijn vriendin.
Chill, misschien heb ik net pech
gehad dan met de timing
Denk dat dit specifiek voor BKS sowieso moeilijk wordt, omdat je twee stukken camping hebt, die behoorlijk uit elkaar liggen. Maar bij bijvoorbeeld DTRH is er toch ook geen aparte entree voor niet-campinggasten?
Oké dat wist ik niet dat de twee stukken camping ver uit elkaar liggen. Voor de vrijdag was eerder open gaan iig een oplossing geweest en de rijen beter coördineren want er stonden alsnog meerdere mensen met grote backpacks bij de fastlane voor mij. Maar ik reken voor een eventuele volgende keer een uur extra en dan komt dat ook helemaal goed.

Ik vond het ook best leuk, maar ik vond juist de performance niet zo top. Ze genoten zichtbaar en dat was aanstekelijk, maar ik miste wel de live beleving. Ik snap bv niet goed dat er geen live drums waren; dat zou de live beleving voor mij al zoveel sterker maken. Bij die synths vraag ik me sterk af wat er daadwerkelijk live gebeurt en dan heb je feitelijk alleen de zang en gitaar die live waren. Ik vind dat wel wat afbreuk doen aan de beleving.
Zang en bas.
Ik had er dus geen last van, zag haar ook redelijk veel partijen spelen op haar Moog Subsequent en ander mooi speelgoed, maar het klopt in algemene zin zeker dat de live beleving achteruit gaat wanneer veel meeloopt op tape (wat natuurlijk in werkelijkheid altijd een digitaal bestand is).

Voor de vrijdag was eerder open gaan iig een oplossing geweest en de rijen beter coördineren want er stonden alsnog meerdere mensen met grote backpacks bij de fastlane voor mij. Maar ik reken voor een eventuele volgende keer een uur extra en dan komt dat ook helemaal goed.
Toen ik aankwam was de ingang nog niet open voor mensen zonder camping en begreep ik wel dat de fastlane ook gebruikt werd voor mensen met grote tassen, anders hadden ze daar niks te doen. Maar als de mensen zonder campingspul beginnen te komen, moet je dat gewoon niet meer doen. Blijkbaar konden jullie ook pas een half uur later je kaartje laten scannen dan vooraf was aangegeven? Dat is gewoon niet goed geregeld dan.

Inmiddels ook weer langzaam aan het bijkomen hier...

Eerste keer een heel weekend BKS dus. Afstand naar de camping en die security was even taai. Op de camping mochten we nog niet op het pad naar rechts en zijn toen links helemaal aan het achterste hoekje beland. Daardoor lang lopen met de tassen en vervolgens lang iedere keer naar de toiletten etc. Beetje jammer gezien we er gewoon vrij vroeg waren, maar geen problemen gaat had verder, dus zeker tevreden hoor.

Gelukkig rustig aan kunnen doen om op tijd te komen bij NewDad. Missen nog wat variatie voor een echt goede setlist, maar hebben wel gewoon erg fijne nummers, spelen goed, en met een bak charisma. Gewoon lekker dus.

Toen stond de Casbah al bomvol voor Pacifica dus besloten ons te laten verassen door Sudan Archives. Dat pakte leuk uit. Goed feestje en originele act.

Vervolgens daar ook nog een stuk Pommelien Thijs gezien die ik ook verbazend sterk vond, maar toch de planning gevolgd en op tijd gegaan naar Model/Actriz. Na al eens het slot van hun show te zien had ik hoge verwachtingen maar ondanks dat het bij vlagen heel goed was konden die voor de hele set toch niet helemaal worden waargemaakt.

Door naar Militairie Gun. Lekkere meezingers, energiek gebracht. Ik heb genoten!

Weer iets ieder weg voor een mooie plek bij Jack White. Natuurlijk een briljante gitarist met een goede lading topnummers. Bij het middenstuk werd het gitaarwerk me een beetje ene oor in andere uit. Was zelfs dus uiteindelijk wel blij dat die toch nog afsloot met zijn hitjes.

Zaterdag eerst het middenstuk van mark william lewis kunnen zien. Die hadden een veel vollere tent verdient. Wisten met een paar nummers (gelukkig ook precies Petals) te overtuigen. Heel mooi.

Maar ik moest natuurlijk sowieso weer op tijd door, naar Madra Salach. Mijn God, ik ging er op basis van de singles al van uit dat het mooi ging worden maar dat het live nog zo sensationeel veel beter overkomt verassde me alsnog. For the man seeks pleasure is a man who seeks pain!! Voor het eerst dit festival met tranen in mijn ogen tijdens HET moment van dit weekend.

Beetje blijven hangen rond the secret, een stukje van Maddie en en stuk van Sorry. Die laatste wist echt helemaal niets los te maken terwijl ik de platen best wel leuk vind. Zonde!

Optijd dus vooraan staan bij Hayley Williams. Stelde weer niet telleur. Top performer, lekker energiek maar ook bij vlagen zeer emotioneel. Verdient meer lof dan ik tot nu toe gezien heb.

Daarna Wolf Alice een kans gegeven maar de eerste helft van de set wist me niet te grijpen. (Volgens mij werd het precies interessanter toen ik weg ging) Daarom toch besloten voor de volle show van Tramhaus te gaan. Stelt nooit telleur en ook nu weer niet. Nieuwe nummers klonken ook goed.

Tot slot moest er echt weer even pauze gehouden worden. Ik heb helemaal geen klik met Cave en kon die volle twee uur even niet voor me zien. Daarom op afstand wat gegeten en hij wist me niet dichter bij het veld te trekken. Besluit dus genomen om nog even een mooie plek te bemachtigen bij BCUC gelukkig was dat ook helemaal geen slechte keuze. Bak energie was precies een kwestie van juiste act op de juiste plaats op de juiste tijd. Wat een feest. Ook één van de hoogtepunten van het weekend.

Zondag na de auto weer te hebben ingepakt, gestart met Jungle By Night . Zeker onderhoudend maar met mijn vermoeidheid begonnen de oogjes af en toe een beetje dicht te vallen.

Toen de Casbah even ingedoken voor Good Flying Birds. Vind de plaat erg leuk, maar dit maakte niet echt indruk zo. Had halverwege het idee alles wel te hebben gezien wat ze te bieden hadden en merkte dat ik echt even rustig aan moest gaan doen als ik het einde van de dag wilde halen.

Toen dus op de heuvel bij The Secret gelegen. Helaas ten kosten van veel moois tijdens dit blok besloten te blijven en van afstand The Getdown Services gezien. Wauw, wat hebben die dat veld vol gekregen. Zag er wel uit als een zeer geslaagd feest.

Toen weer tot leven gekomen en vooraan gaan staan bij Genesis Owusu. Absoluut het hoogtepunt van de dag. Wat een plaat wat een performance. Zoveel energie komt er uit hem en toch zie je hem niet happen naar adem.

Toen we zagen hoe vol het was bij Joey Valance, en hoe hard het veld vol liep bij Gorillaz meteen door gegaan naar de One. JVB al gezien en zijn natuurlijk top gasten.

Snap de haat op Gorillaz helemaal niet. Had het idee dat Damon op DTRH echt vele malen meer aan het brabellen was. Toen liep ie met van alles te slingeren en maakte die tal van fouten en moesten nummer herstart worden.

Vond hem zelfs juist, hoewel zeker niet nuchter, leuk en vrolijk naar de mensen en zijn band. Had juist het idee dat die lekker lol aan het trappen was. Van mij hoeft niet elke show zo doodserieus als Nick of virtuoos als Jack. Dit leverde mij iig juist een grote glimlach op. Echte Feel Good! ;)

Daarbij gewoon een top band, geweldige gastenlijst. (Joe Talbot WTF?!) Heerlijke setlist bomvol hits en nieuwe klassiekers, en ongeëvenaarde visuals.
Ik heb genoten.

Verder had ik inderdaad zaterdag helemaal geen druk gevoel gehad en dit zondag juist wel. Zal toch echt net aan je schema liggen.

Als DTRH ganger heb ik het nooit als te druk ervaren. Met namen het eten ging heel vlot, maar als je de WC s handig uitkoos daar eigenlijk het hele weekend nauwelijks voor in de rij gestaan.

Grootste drukte heb ik dan vooral ondervonden op sommige looproutes of een aantal acts waar je wel echt al te vroeg moest gaan staan.

Tot slot op aanraden o.a. de Bombay Curry, Libanese Tsjak en Broodje Merguez op. Podverdorie dat was lekker hoor. Iedere keer bomvol van en kwaliteit waar je in een restaurant meer dan blij mee zou zijn. Dan vind ik die 15 euro eigenlijk niet eens zo gek deze dagen.

Top weekend gehad hoor!!

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Ik vind ook de kritiek op Damon (vooral ook op instagram) ietwat overdreven. Hij leek inderdaad niet zo fris, maar het is niet alsof hij daardoor grote steken liet vallen. Krijg op instagram ook vooral het idee dat het niet de meest ervaren concertgangers zijn die er iets van vonden. Ik heb Julian Casablancas en Matt Berninger meer onder de invloed gezien op datzelfde podium, om over Sky Ferreira maar niet te spreken. Ergens zou je je zorgen kunnen maken over het soort artiesten die elk optreden zichtbaar onder de invloed zijn en zo'n 3 á 4 keer per week optreden, maar het is toch ook wel weer een vak waar dit zeker niet de uitzondering is.

Users who are viewing this thread