Best Kept Secret 2026

Voorlopig spoorboekje gemaakt. Dikgedrukt zijn de must see's. Nog hier en daar wat inluisteren van dingen die ik niet goed genoeg ken, misschien dat ik bijv Madra Salach er wel tussendoor fiets ondanks dat ik er eerst wat anders heb staan.

Vr:
Ão - NewDad - Femi Kuti/Pacifica/Sudan Archives - Curtis Harding - De La Soul/Model/Actric - Blood Incantation/Ata Kak/Jack White - Merol/supermodel* - Kijk wel waar ik de dag afdans.

Vrijdag minder must sees, maar wel echt goed gevuld programma met nog wat dingetjes die ik echt nog niet weet. Pacifica wil ik wel zien, maar kan ook de combi Femi Kuti en Sudan Archives helemaal doen. De La Soul zijn natuurlijk iconisch, maar ik heb die muziek meestal na een kwartiertje wel gehad. Misschien laatste helft set meepikken voor de hits. Goede plek voor Jack White is wel een must, maar ik heb hier vaker gelezen dat je echt niet heel ver van tevoren hoef te zijn voor nog een mooie plek.

Za:
Mark William Lewis - Hiqpy - Naïka - Zo Opgelost (Podcast) - Sef - Aldous Harding - Hayley Williams - Nation of Language/Tropical Fuck Storm/Wolf Alice - Ghostwoman - Nick Cave & The Bad Seeds - Dame Area - En het afdansen zien we wel weer.

Heel veel dingen die ik wil zien, maar ook heel veel wat ik nog niet vest heb liggen. Kan zomaar heel anders worden, maar sterke dag.

Zo:
Etella - Anna von Hauswolff - TBA/Skullcrusher - Don West - Ethel Cain - Yard Act - Mac De Marco/Genesis Owusu - Gelli Haha (stukje) - Gorillaz - St. Paul

Iets minder drukke dag, maar zeker geen vervelende!

Best tevreden met de timetable. 2 clashes die ik jammer vind, maar waar ik best mee kan leven: Tropical Fuck Storm vs. Wolf Alice en Mac DeMarco vs. Genesis Owusu. De moeilijkste keuzes liggen voor mij op zaterdag. Bij het vierluik Aldous -> Hayley -> NoL -> Wolf Alice. Bij wie ga ik vroeger door of kom ik later toe.

VR: Croithe - Pacifica - Curtis Harding - Militarie Gun - Jack White - Supermodel*
ZA: Mark William Lewis - Grote Geelstaart - Aldous Harding - Hayley Williams - Nation Of Language - Wolf Alice - Ghostwoman - Nick Cave
ZO: ∑tella - Dressed Like Boys - Men An Tol - Good Flying Birds - Getdown Services - Yard Act - Mac Demarco - Joey Valence & Brae - Gorillaz

Good Flying Birds staat op mijn lijstje, dus ik lig niet wakker van wie de TBA word. Wat potentiële namen die me toch richting de ONE kunnen trekken op dat moment: The Notwist, Babyshambles, Big Thief, Father John Misty, Melody's Echo Chamber en Alex G.

Dit is best bijzonder, omdat het beide bands zijn die je onmogelijk kan missen dit jaar. Hoe geraak je op die mooie zaterdag dan juist alleen aan deze twee must sees?
Beide nog nooit gezien en staan ook niet op andere festivals waar ik naar toe ga dit jaar.
Als je nog tips hebt voor de zaterdag, dan hoor ik het graag 😊

• Leuk
Waarderingen: elo
Voorlopig spoorboekje:

Vrijdag

Ão > Croithe > Pacifica > Curtis Harding > De La Soul > Blood Incantation > Jack White.

Ik vind het best een leuke en gevarieerde dag dit, met 2 stevige afsluiters om het weekend te openen! Jack White voor mij het hoogtepunt van het weekend. Misschien nog supermodel* na Jack White meepakken maar dat zal afhangen van het energiepeil. Croithe wint het van NewDad en Blood Incantation van Militarie Gun.

Zaterdag

Mark William Lewis > Hiqpy > Sorry > Hayley Williams/ Radio Free Alice > Nation of Language > Wolf Alice > GHOSTWOMAN > Nick Cave & The Bad Seeds.

Komt wat traag op gang maar het avondprogramma is goed gevuld. Hayley Williams wint het normaal wel van Radio Free Alice, Wolf Alice van Midrift. Zoals anderen al aanhaalden wel jammer dat GHOSTWOMAN stopt op het moment dat Nick Cave begint. Dat wordt een spurtje, maar ik begrijp dat de afstanden best te doen zijn.

Zondag

Anna von Hausswolff > Servo > Getdown Services/ Another Country $$$$ > Yard Act > Mac DeMarco > Gorillaz.

AvH als fantastische opener van de dag, al had ze ook een latere spot verdiend. Daarna vooral enkele acts om te overbruggen naar de avond. Ik hoop alleszins nog op een mooie TBA op de ONE. Voor het overige weinig tot geen clashes op zondag. Yard Act, Mac DeMarco en Gorillaz zijn perfect geprogrammeerd voor mij.

Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij of voelt Tramhaus op de Two zo vlak voor Nick Cave als magertjes? Aan de andere kant zet BKS graag NL’e artiesten op een hogere spot dan normaal (zie Eefje).

Na flink wat inluisteren en met mijn maatje te bespreken wat voor ons allebei de must-sees zijn, wordt dit waarschijnlijk de route:

Vrijdag: Ão - NewDad - Femi Kuti & The Positive Force - Curtis Harding - De La Soul - Blood Incantation/Militarie Gun - Jack White - supermodel*

(Ambitieuze) zaterdag: Madra Salach - Any Young Mechanic - Grote Geelstaart - Sorry - Aldous Harding - Radio Free Alice - Nation of Language - Tropical Fuck Storm - Ghostwoman - Nick Cave & The Bad Seeds - Dame Area

Zondag: Anna von Hausswolff - Mên An Tol - Skullcrusher/TBA - Getdown Services - Yard Act - Mac DeMarco - Joey Valence & Brae - Gorillaz - Parker Fans/op tijd naar bed

- Dit jaar gelukkig voor mij niet enorm veel clashes. Ook weinig overlap waarbij je een kwartier eerder weg moet om een andere act volledig te zien.
- Bij de laatste lichting zaten met DYGL, Crows, Any Young Mechanic en Maddie Ashman nog wat leuke ontdekkingen.
- Vrijdag valt in de breedte een beetje mager uit, bijv. in het stukje van 7 tot 8 is de keuze niet reuze.
- Jammer dat de voetbalwedstrijd de afsluiter is in de Casbah. Vorig jaar Split System als nabrander was een hoogtepunt van het weekend.

In ieder geval heel erg veel zin in deze editie!

Benieuwd wanneer we de vervanger van Sharon van Etten krijgen en daarmee een strik kunnen doen om de line-up. Wat mogelijkheden die ik wel zou pruimen zijn:
- Alabama Shakes
- Pixies
- Perfume Genius
- Alex G
- Lykke Li

Benieuwd wanneer we de vervanger van Sharon van Etten krijgen en daarmee een strik kunnen doen om de line-up. Wat mogelijkheden die ik wel zou pruimen zijn:
- Alabama Shakes
- Pixies
- Perfume Genius
- Alex G
- Lykke Li
Of, realistisch, iets lokaals? Zoals Personal Trainer, My Baby of Triggerfinger.

• Leuk
Waarderingen: Tinus101
Ligt het aan mij of voelt Tramhaus op de Two zo vlak voor Nick Cave als magertjes? Aan de andere kant zet BKS graag NL’e artiesten op een hogere spot dan normaal (zie Eefje).
Sowieso zit Tramhaus in de stal van Friendly Fire, dus het is ook in het belang van FF om Tramhaus een goede spot te geven. Maar daarnaast, als je kijkt naar de acts op dezelfde plek of vr/za, dat zijn Joey Valence & Brae en Blood Incantation. Onder het BKS-publiek doet Tramhaus niet onder voor die twee qua bekendheid/populariteit. Twee jaar geleden stond Tramhaus eind van de middag op de TWO, dat was toen ook volle bak, en toen was hun debuutplaat nog niet uit. Eerder kun je zeggen, zoals ook al gezegd is hier, dat de de artiesten op de TWO voor de headliner allemaal wat magertjes zijn dit jaar.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en Matthijs
Vraag al 2 keer aan BKS gesteld, maar geen reactie ontvangen. Ik ga er dus vanuit dat het niet kan, maar wellicht heeft iemand op dit forum hier ervaring mee.

Ik rijd met een vriend mee in zijn camper, maar slaap zelf gewoon op de camping. Kan ik met hem via de camperingang mee naar binnen en op die manier mijn bandje krijgen of moet ik gewoon in de rij via de reguliere camping ingang?

We zijn er wel redelijk uit gekomen en dit zal 'm waarschijnlijk gaan worden. Heerlijk afwisselend. Zin in.

Vr Ão (kleine bang voor de vrijmibo) - NewDad - Sudan Archives - Curtis Harding - Model/Actriz - Blood Incantation - Jack White - Supermodel*
Za Mark William Lewis - Madra Salach - Grote Geelstaart - Aldous Harding - Nation of Language/Trop Fuck Storm/Midrift (TFS was weliswaar een must see maar die hebben een voor mij hele beroerde plek in de timetable gekregen) - GHOSTWOMAN - Nick Cave - Dame Area
Zo Σtella - Dressed Like Boys/Anna von Hauswolf (waarschijnlijk the latter) - Servo - Skullcrusher - Ethel Cain - Genesis Owusu - Gorillaz - Parker Fans

• Leuk
Waarderingen: Bubba en yeaghi
Afhankelijk van je persoonlijke smaak, voor mij is Tramhaus één van de absolute highlights van dit jaar.

• Metal!
Waarderingen: noid
Of, realistisch, iets lokaals? Zoals Personal Trainer, My Baby of Triggerfinger.
Oprechte vraag, is het zo onrealistisch om een internationale act te verwachten zo anderhalve maand voor het festival?

Heb ook moeite om een nederlandse/belgische band te vinden die in het zelfde straatje zit als Sharon van Etten, je niet al 20x gezien kan hebben en ook een beetje past qua grote en vibe bij een onoverdekte ONE.

Als ik in het wilde wat namen mag noemen, doe maar een Roosbeef of De Toegift dan.

Eerder kun je zeggen, zoals ook al gezegd is hier, dat de de artiesten op de TWO voor de headliner allemaal wat magertjes zijn dit jaar.
Vroeger klaagde men vooral dat de ONE namen wat te min waren om zo'n grote spot te vullen. Ik denk dan aan La Femme, Parcels, Tamino, Goldband, Leon Bridges, L'Impératrice, Glass Beams,...
Nu voelt het aan alsof ze proberen die leegte op te vullen en de grotere TWO namen daar wat sneller durven zetten. Bijvoorbeeld Ethel Cain, Wilco, (oorspronkelijk) TV On The Radio,...

Het is natuurlijk het een of het ander. We kunnen niet verwachten dat ze naast de ONE headliner in de TWO acts als PJ Harvey, Interpol en Wilco hebben om dan ook nog op de ONE sub-namen van het kaliber King Gizzard, Mac DeMarco, Wolf Alice, Deftones,... neer te zetten

Zij gaan als geen ander weten dat Ethel Cain beter in de TWO past en dat Tramhaus wat "klein" aanvoelt voor zo'n hoge spot. En denk ook dat niemand hier gaat ontkennen dat die spots dit jaar wat klein aanvoelen, maar vroeger waren er edities dat ik persoonlijk maar 2 optredens op het hele weekend op de ONE zag. Dus ik ben blij dat er wat meer boeiends te zien is op dat unieke strand dat ze hebben. In plaats van in die grote tent die je op elk festival kan vinden.

Users who are viewing this thread