Best Kept Secret 2026

Wat toch wel weer vervelend is in deze timetable is dat er tijdens Nick Cave zowel een rave/jungle-set is op the Floor en dat er ook op dat Not Nothing een dj-set staat. Weer een hoop geluid dus tijdens de rustige delen van Cave.
Goede reden voor mij om meer vooraan te gaan staan bij Nick. Daar is het gebabbel meestal ook minder.

Ik heb heel veel in de Casbah gepland het hele weekend. Maar is de Casbah te vergelijken met de x-ray op LL? Want dat vind ik echt een verschrikkelijke stage. Klein, als het druk is kan je van buiten niks zien, laag podium en slecht geluid
Het is geen prettig podium voor mensen die wat ruimte om zich nodig hebben (zoals ik). Het ziet er wel ontzettend gaaf uit en het is altijd packed, dus vanuit dat perspectief al jaren een geslaagd concept. Het balkon/terras aan de linkerkant geeft iets meer adem, maar ook daar vaak erg druk.

Gisteren door werk niet kunnen reageren op de timetable en op sommige reacties hier.

Wat ik niet echt goed snap, is hoe men hier kan zeggen dat het maar een magere line-up is. Als het timetable-gewijs kon, zou ik 52 van voorlopig 76 acts die op de One, Two, Secret en Casbah-podia staan willen zien. Gelukkig zijn er wat clashes, of ik zou het niet overleven.

Ben ook wel teleurgesteld dat sommige acts er niet staan en natuurlijk kijk je vergelijkend met andere festivals naar wat er niet staat, maar als je kijkt naar wat er wel staat. en genoeg inluistert, zonder oogkleppen, dan is dit een geweldige affiche.

Best Kept Secret blijft binnen het Nederlands en Belgisch landschap van grote en middelgrote festivals voor mij het festival met de meest boeiende, breed opgezette programmatie vol ontdekkingen. en doet zijn naam zo eer aan.

Wat de vrijdag betreft, zou je hen kunnen verwijten dat er wat meer acts zouden mogen geprogrammeerd worden. Maar eigenlijk is hun keuze van acts voor die dag wat mij betreft vooral heel mooi gevarieerd, maar ook met net voldoende wat ik wil zien en dit ook op elk moment van de dag. Het toevoegen van bands zou alleen maar meer clashes zou veroorzaken. Ik heb toch een stevig gevuld, haast aaneensluitend programma die dag. (De enige dag eigenlijk waarop ik even niets wil zien op een moment van de dag is zondag.)

Wat mij betreft weer een droom van een Best Kept Secret-lineup. Breed samengesteld zoals we van hen gewend zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar welke vrouwelijke artiesten er allemaal staan. Als je die onder elkaar zet... dit is fenomenaal!

Hayley Williams
Aldous Harding
Ethel Cain
Sudan Archives
Amaarae
Anna von Hausswolff
Naïka
Maddie Ashman
Gelli Haha
The Zawose Queens
Etta Marcus
Σtella
Skullcrusher
...

Of wat staat er aan gitaarmuziek, in al haar verscheidenheid:
Jack White
Yard Act
Model/Actriz
Militarie Gun
Tropical Fuck Storm
Blood Incantation
Sorry
Crows
DYGL
GHOSTWOMAN
Good Flying Birds
Croìthe
mark william lewis
Madra Salach
SERVO
Grote Geelstaart
C'est Qui
...

Of Global sounds:
Femi Kuti & The Positive Force
Amaarae
BCUC
Sudan Archives
Genesis Owusu
Ata Kak
Naïka
Ão
The Zawose Queens
Bruno Berle
...

De 52 acts die ik zou willen zien:

Vrijdag​
Zaterdag​
Zondag​
Jack White
De La Soul
Amaarae
Blood Incantation
Curtis Harding
Femi Kuti & The Positive Force
NewDad
Sudan Archives
Ão
Ata Kak
Croíthe
Militarie Gun
Model/Actriz
Supermodel*
Nick Cave & The Bad Seeds
Hayley Williams
Aldous Harding
Naïka
Nation of Language
Weval (live)
BCUC
Bruno Berle
Crows
Dame Area
Etta Marcus
GHOSTWOMAN
Grote Geelstaart
Kumo 99
Maddie Ashman
Madra Salach
mark william lewis
Sorry
The Zawose Queens
Tropical Fuck Storm
Gorillaz
Ethel Cain
Mac DeMarco
Anna von Hausswolff
Joey Valence & Brae
Yard Act
Σtella
Another Country $$$$
C'est Qui?
Dressed Like Boys
DYGL
Genesis Owusu
Gelli Haha
Good Flying Birds
Lime Garden
SERVO
Skullcrusher

+ mogelijk de TBA

Een luisterlijst van enkele unusual suspects die me recent bevielen:
Maddie Ashman - Her Side EP (helemaal luisteren)
Gelli Haha - Switcheroo
BCUC - The Road Is Never Easy
Femi Kuti - Journey Through Life
Good Flying Birds - Talulah's Tape
Naïka - ECLESIA
Kumo 99 - PULL!
Sorry - COSPLAY

Wat de clashes betreft, valt het met de uiteindelijke echte voorkeuren die ik heb uit deze 52 wel mee. Een of twee acts die ik ook graag had gezien, ga ik (quasi zeker) missen. Soms wordt het een stukje missen van het ene om ook iets van het andere te zien. Op meerdere dagen zag ik ook al gaat het weer heel wat heen en weerlopen van THE SECRET naar de TWO worden.

Nu nog op zondag my bloody valentine of The Notwist erbij.

1777117880445.png

Zaterdag: Hiqpy - Grote Geelstaart
Dit is best bijzonder, omdat het beide bands zijn die je onmogelijk kan missen dit jaar. Hoe geraak je op die mooie zaterdag dan juist alleen aan deze twee must sees?

Toch maar een ticket gehaald voor de zondag, buiten festivals voor 3 dagen is niet echt mijn ding meer. Misschien missen er wel echt de exclusieve namen die weinig in NL hebben gestaan maar zelfs dan diverse dag zo. Mijn schema is dan ook bomvol;

Σtella
Anna von Hausswolff
Mên An Tol of Servo
Sophie Straat
Tba of Good Flying Birds, Skullcrusher is erg tof maar vrees ervoor op een buiten festival
Ethel Cain een stuk ieder geval en/of Another Country $$$$, de mensen waar ik mee ben kennende beland ik denk wel bij Getdown Services ergens rond die tijd ook
Yard Act
Genesis Owusu
Joey Valence & Brae(perfect voor festivals, wil het graag zien maar hoef ook niet perse een vol uur)
Erg jammer dat ik Gelli Haha moet missen maar die zal wel terug komen
Gorillaz

Voor mij wat clashes waar ik mee worstel.

Zaterdag:
Tramhaus en Ghostwoman overlappen.
Ik neig dan toch naar Ghostwoman.
(Tramhaus al eens meegemaakt👍🏻)
Echter sluit Ghostwoman dan weer naadloos aan met Nick Cave waar ik toch ook wel een plekje redelijk vooraan ambieer.
En vind het Jammer dat Nymfo tijdens Nick cave draait.
Had mooi geweest als dit een uurtje later had gekund.
Dan is het geen stoor element tijdens Nick cave en kon ik na cave nog uit mijn plaatje gaan op dnb van Nymfo.

Zondag:
Another Country $$$$ lijkt me bijzonder om mee te maken.
Echter overlapt dit met de jolige positieve vibes van Getdown services.

Lastig lastig lastig.

Mn schema voor nu:

Vrijdag: Ao -> NewDad -> Rimini Express -> Model/Actriz -> Blood Incantation -> Jack White
Zaterdag: Mark William Lewis -> Hiqpy -> Weval/Grote Geelstaart -> Sorry -> Aldous Harding -> Hayley Williams -> Nation of Language -> Wolf Alice -> Tramhaus
Zondag: Stella -> Dressed Like Boys/Anna von Hausswolff -> Jungle by Night -> Getdown Services/Ethel Cain -> Yard Act -> Mac DeMarco -> Gorillaz -> Parker Fans

Vrijdag wel zwak (als iemand tips heeft voor tussen NewDad en Model/Actriz, laat t weten), zaterdag en zondag sterk. Ook opvallend dat bepaalde acts de One hebben gehaald, waarvan ik toch dacht dat die in de Two zouden staan. Twijfel daardoor over Ethel Cain. Weval om 14:45 is een keuze die ik nooit ga begrijpen.

En mn hart breekt toch een beetje dat Sharon van Etten er niet staat.

Die vrijdag is echt wel ijzersterk de hele dag door. Sudan Archives gaat ook gewoon een 5 sterren show geven.

Alleen tussen 19:15 en 20 heb ik niks. Misschien toch even bij de primus dj set kijken;)

Die vrijdag is echt wel ijzersterk de hele dag door. Sudan Archives gaat ook gewoon een 5 sterren show geven.

Alleen tussen 19:15 en 20 heb ik niks. Misschien toch even bij de primus dj set kijken;)
En even een hapje eten misschien.
Dat lijken al deze muziekliefhebbers op dit festival niet te hoeven doen, lijkt het.

• Leuk
Waarderingen: swami en yannickd
En even een hapje eten misschien.
Dat lijken al deze muziekliefhebbers op dit festival niet te hoeven doen, lijkt het.
Ja absoluut. Af en toe even zitten en de rug stretchen is zeer belangrijk. Al heb ik nog niet helemaal helder hoe ik dat op vrijdag en zaterdag ga doen…

Users who are viewing this thread