Oke, daar komt-ie dan, act 5 (waarna iedereen natuurlijk ook kan posten hoe de top 5 er eigenlijk uit had moeten zien).
Allereerst: sorry. Sorry voor wie zat te wachten op Mogwai, My Bloody Valentine of Men I Trust. Ook sorry voor wie zat te wachten op een rammelpunk-Cashbah-bandje; daar ben ik zelf wat minder in thuis. Sorry voor wie Dressed Like Boys wat lager had gezet omdat je die altijd nog wel ergens kan zien. Sorry staat dit jaar al op de line-up en waar we nog maar moeten zien of er überhaupt één van de vorige vier acts geboekt gaat worden, kunnen we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat deze vijfde act er wel weer zal staan.
Sorry voor een eventuele anti-climax dus, maar ik koos deze vijfde act niet slechts als flauwe grap. Ik ben daadwerkelijk benieuwd: waar ranken we deze man ten opzichte van vier middle- en undercardnamen die een kwartier of drie mogen vullen t.o.v. dit niet-weg-te-denken onderdeel van Best Kept Secret? Is dit een kwestie van 'you'll never miss the water untill it's gone' (mensen uit Amersfoort-zuid hier?), of is het hoog tijd dat dit aspect van BKS eens wordt vernieuwd? En wat zou er eigenlijk eerder stoppen: Best Kept Secret zelf, of The Floor Hoster by St. Paul?
Want ja, dat is act 5: St. Paul.
Het gaat me dan echt specifiek om St. Paul. Hoe zou je het vinden als The Floor wel blijft, maar dat iemand anders dat podium mag invullen?
Zelf ben ik op alle edities van BKS geweest m.u.v. 2018, maar volgens mij ben ik nooit langer dan vijftien minuten aaneengesloten bij The Floor geweest. Toch vind ik het best een leuk podium om langs te lopen en soms even kort te blijven hangen, en sinds die podcast van BKS een paar jaar geleden waarin hij mocht vertellen over zijn stage, kijk ik ook met nog wat meer interesse naar wat daar mag draaien. Om er vervolgens uiteindelijk amper te belanden. Zoals Owen Wilson in Zoolander zei over Sting:
Waar belandt St. Paul bij jullie?