Alcatraz Open Air 2026

Maar de techniek is maar de helft van mijn antipathie voor dat direct betalen. Met coins breng je mee voor iemand anders, met direct betalen trakteer je. En op een show 's avonds in een venue met vier of vijf vrienden is dat geen probleem. Maar op een festival van vier volle dagen, met een vriendengroep van 15 à 20 man , plus de toevallig tegengekomen vrienden/collega's/... van ene of gene zou ik mijzelf fincieel ruïneren als ik telkens voorschiet als ik drank ga. Nu kan ik gewoon zeggen : "Voor wie moet ik iets meepakken? Cointje aub!" - simpel.

Mocht ge digitale coins kunnen overzetten naar de drankhaler door bandjes tegen elkaar te houden, dan komt het in de buurt van iets werkbaar ...

Mocht ge digitale coins kunnen overzetten naar de drankhaler door bandjes tegen elkaar te houden, dan komt het in de buurt van iets werkbaar ...
Daar zijn genoeg handige apps voor, zoals Wie Betaalt Wat.

Het valt me wel op dat je de handelingen met coins allemaal afdoet als supersnel en feilloos, en de cashless handelingen als onhandig, supertraag en gebrekkig. 😁
Die systemen zijn tegenwoordig juist heel snel en overzichtelijk, voor zowel klant als barpersoneel.

Terwijl je je bestelling opnoemt, staat degene achter de bar al alles in te voeren.
Terwijl die vervolgens direct aan de slag gaat met je bestelling, staat het bedrag al gelijk klaar op de betaalterminal en kun je betalen. Meestal is er ook een scherm waarop je eerst nog je bestelling kunt controleren.

Als degene achter de bar terugkomt met je bestelling is de betaling al afgehandeld en kun je gelijk weglopen.
Met coins heb je dan juist nog een extra interactie/handeling.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Daar zijn genoeg handige apps voor, zoals Wie Betaalt Wat.

Het valt me wel op dat je de handelingen met coins allemaal afdoet als supersnel en feilloos, en de cashless handelingen als onhandig, supertraag en gebrekkig. 😁
Die systemen zijn tegenwoordig juist heel snel en overzichtelijk, voor zowel klant als barpersoneel.

Terwijl je je bestelling opnoemt, staat degene achter de bar al alles in te voeren.
Terwijl die vervolgens direct aan de slag gaat met je bestelling, staat het bedrag al gelijk klaar op de betaalterminal en kun je betalen. Meestal is er ook een scherm waarop je eerst nog je bestelling kunt controleren.

Zo'n scherm heb ik dan toch nog nooit gezien.
En ik wil niet per drankje een app moeten openen. Gewoon, coin uit mijn zak, hup klaar.

Dat het minder gedoe is voor het barpersoneel versta ik wel, en als je alleen of met twee de festivals doet kan dat perfect werken voor jou. Maar wij zijn met veel, en daar is dat digitale nog niet op afgestemd.

Mwah, ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om de Wie Betaalt Wat app erbij te pakken op festivals waar cashless betaald wordt, ook al zijn wij ook vaak met grote groepen van wisselende samenstellingen. Zolang je niet op een biertje meer of minder kijkt en iedereen elkaar wat afwisselt in rondjes halen levert dat eigenlijk nooit problemen op. Het zal, zoals met meer veranderingen het geval is, van te voren spannender lijken dan het is, en na een korte periode van gewenning wil je niks anders meer.

Ik wil op een festival met zo weinig mogelijk apps bezig zijn, eerlijk gezegd.

Ik druk mijn uurschema ook af op papier ipv de Alcatraz app. Gaan we ook de eenvoud en overzichtelijkheid van uurschema op papier vs. gsm-scherm bediscussiëren?

Een uurschema mag iedereen voor zichzelf uitmaken hoe die dat het liefst raadpleegt. Maar betaalwijze kan je helaas niet kiezen ee...

Maar bon, ik heb mijn voorkeur uitgesproken en mijn argumenten op tafel gelegd.

Het zou mij straf lijken dat die doordringen tot op hoger niveau. Maar het zou mij diep bedroeven mochten de fysieke coins verdwijnen...

Nieuwe week, nieuw podium, deze keer donderdag Helldorado:
Capture.JPG
Openers zijn Aeveris, Belgische metalcore.
Zouden klinken als Lamb of God, Killswitch Engage en Slipknot volgende de Alcatraz website.
Lijkt me zo’n typische opener band. Ben niet zeker of ik al op het terrein zal zijn.

Facebook: https://www.facebook.com/Aeveris/
Spotify: Aeveris | Spotify

Funeral Dress is dan weer een van de iconische Belgische punkbands.
Heeft zeker zijn plaats op Alcatraz, hoewel ik niet weet of er iemand echt op zit te wachten…

Facebook: www.facebook.com/funeraldressofficial
Spotify:

Heidevolk, Nederlands folkmetal. Zullen de Nederlanders hier ongetwijfeld meer kunnen over vertellen? Hadden ze eerder in La Morgue moeten staan, zou dat beter voor de sfeer geweest zijn? Lijkt me wel een leuke om mee te pikken. Zet ik bij op het lijstje.

Heidevolk | Rheden | Facebook
Heidevolk | Spotify

Imminence, Zweedse metalcore.
Voor mij een must-see, maar zal waarschijnlijk samenvallen met Alestorm, waardoor het voor velen een skip zal worden. Metalcore met net dat beetje extra. Ben zelf metalcore fan, maar begrijp dat niet iedereen tevreden zal zijn met het aantal metalcore (een metalhead moet altijd klagen, nietwaar). Kijk ik naar uit, maar vrees dat het geluid wat minder zal zijn. Helldorado was afgelopen jaar nu niet indrukwekken qua geluid. Heb Imminence al eens eerder gezien op Jera on Air en ook daar wat het geluid erbarmelijk.

Imminence | Facebook
Imminence | Spotify

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Heidevolk! Altijd goed voor een leuk feestje. Ik zal er niet perse voor omlopen maar als het even kan wil ik er wel naartoe.

Imminence afgelopen december gezien met een bijzondere show in 013. Deze show zal daar niet aan gaan tippen en zal hen dus vermoedelijk wel overslaan.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
Ik zal normaal niet in een van de twee tenten te zien zijn. Heidevolk enkele jaren geleden op Graspop meegepikt, zeker een goed feestje inderdaad! De voorkeur gaat hier echter naar Channel Zero hun laatste optreden.

Funeral Dress vond ik de vorige keer op Alcatraz dan weer een van de slechtste optredens die ik gezien heb. Die ga ik dus skippen.

Imminence laat ik links liggen voor Alestorm, maar lijkt me wel een mooie opener voor de liefhebbers

En over La Morgue kan ik kort zijn: Left To Die en Enthroned ken ik niet (ga zeker nog wel eens luisteren) en voor Der Weg Einer Freiheit zijn er hier op het forum beter geplaatst om de anderen te overtuigen.

imminence is de grootste must see van heel alcatraz voor mij, jammer dat dit samenvalt met alestorm maar ik zal op de afspraak zijn. super strakke liveshow ook trouwens dus ik probeer toch iedereen die ik ken te overhalen om toch naar imminence te gaan ipv alestorm.

• Leuk
Waarderingen: Reislustig en Joslittel
Ah Helldorado en La Morgue op de donderdag!

Helaas heeft Helldorado zijn must see voor mij alweer kwijtgespeeld, wetende Alien Weaponry. Die wilde ik graag toch eens een keer live gaan zien, maar helaas... Heidevolk is een redelijke vervanger, best een toffe band, maar veel meer dan een vermakelijke show gaat dat nooit worden. Afhankelijk van de clashfinder ga ik wellicht wel even kijken.

Imminence net als Jos gezien in hun (naar mijn mening) ultieme vorm met een orkest in de 013. Wel fan van de band, maar of ik er op Alcatraz naar ga kijken dat ligt eraan of er tegen die tijd al nieuwe muziek is, zo ja: hoe me dat bevalt en of ze er veel live van gaan spelen. Kan ze inderdaad wel aanraden aan hen die ze nog niet eerder hebben gezien.

De andere twee bands in Helldorado heb ik geen interesse in.

Dan La Morgue. Die is al een stuk interessanter! Te beginnen met Left to Die, waar ik me nog eens serieus in moet gaan verdiepen. Het is me vooralsnog niet gelukt om geheel en al overtuigd te raken van de muziek van Death en Chuck Schuldiner zijn legacy. Maar het intrigeert me wel degelijk! Al meen ik te hebben begrepen dat Death to All de interessantere Death tribute act is, maar dat weet ik niet zeker. En dus ook niet of Left to Die de moeite is.

Enthroned is zo'n naam die ik al heel lang ken, waar ik ook weleens naar geluisterd heb, maar die ik nog nooit live heb gezien. Ik vind hun nieuwste album, Ashspawn, wel de moeite waard en van Black Metal in La Morgue word ik in de regel altijd wel bij, dus grote kans dat ik hier bij ga zijn. Wel tzt eens checken hoe de setlists er doorgaans uit zien en ook even afwachten hoe het tijdschema zich precies gaat ontvouwen.

Over Black Metal in La Morgue gesproken, bij de laatste band aldaar maakt het me een stuk minder uit hoe de setlists er doorgaans uit zien (want dat weet ik eigenlijk al) en ook niet hoe het tijdschema zich gaat ontvouwen, want bij Der Weg Einer Freiheit sta ik hoe dan ook! Ik ben een onwijs bewonderaar van deze band. Ik durf zelfs te zeggen dat ze door hun meesterwerk 'Innern' (mijn favoriete album van 2025) inmiddels mijn favoriete band van dit moment zijn. Hun show in Patronaat, Haarlem vorig jaar vond ik verbluffend goed. De sound was zo intens! Op Samhain Antwerpen in de grote zaal van Trix anderhalve week geleden vond ik het ook heel goed, maar mede door niet optimaal geluid niet zo overweldigend als in de veel kleinere tweede zaal van Patronaat. Dus ik heb automatisch weer hele hoge verwachtingen van hun set in mijn geliefde La Morgue.

Ik kan die band echt niet genoeg aanraden aan iedereen die iets heeft met melancholiek en creativiteit in harde muziek. Want ja: DWEF is een black metalband. En dat hoor je op elk van hun albums meer dan voldoende terug. Maar daarnaast is hun songwriting onwijs uniek, met volop ruimte voor nuances, verrassende wendingen en (ja ik kan niet anders zeggen) intense schoonheid. Een werkelijk waar sublieme band, die zichzelf steeds weer opnieuw uit blijft vinden zonder al te ver af te dwalen van hun roots. En die steeds maar weer goede albums blijft produceren.

• Geweldig
  • Winning
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
Ik ben in de war of we nu twee podiums bespreken of één maar goed ik ga maar gewoon voor beiden dan
Mijn drie favorieten van de dag zijn Der Weg, Imminence en Alestorm maar die alle drie zien wordt lastig
Alestorm vorig jaar nog op Graspop gezien, maar lijkt me best tof om daar een headline show van te zien maar denk toch niet dat de piraten het gaan winnen van de andere twee opties. Imminence heb net als Jos en Jamel ook al gezien in de 013 met een bijzondere show en verwacht ook niet dat dit daar overheen gaat maar toch altijd veer verleidelijk om die nog een keer te gaan zien.
Der Weg Einer Freiheit luister ik de laatste tijd wel het meest en begin ik ook steeds naar uit te kijken. ook is het de enige band die ik nog niet eerder live heb gezien, dus eigenlijk wel mijn grootste must see van die donderdag. helemaal top dat het ook nog in la morgue is, dat heeft toch wel heel veel potentie.
Heidevolk lijkt me ook best grappig om eens mee te pakken, niet eerder gezien maar zou ook kunnen dat ik dan nog goed zit op de camping met een speciaalbiertje.
Al met al zal het een mooie eerste avond worden.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
Ik ben in de war of we nu twee podiums bespreken of één maar goed ik ga maar gewoon voor beiden dan
@MetalLimbo is de initiatiefnemer en zijn oorspronkelijke voorstel was om op donderdag twee podia tegelijk te bespreken, vanwege het mindere aantal bands per podium ivm de andere dagen. Dus ik stel voor dat we dat gewoon volgen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread