30. The Smile - Cutouts (107 pt. - 9 stemmers)
Je album Cutouts noemen en daarmee 30ste worden, betekent gewoon dat het materiaal hiervoor al behoorlijk goed was. Stel je voor dat ze een album afgelopen jaar hadden gemaakt wat niet bestond uit nummers die de andere platen net niet hadden gehaald, waar zouden ze dan zijn geëindigd?
29. Nilüfer Yanya - My Method Actor (107 pt. - 13 stemmers)
3 platen met 107 punten, maar die van Nilüfer Yanya werd het meest gedragen.
28. Bring Me The Horizon - POST HUMAN: NeX GEn (108 pt. - 7 stemmers)
BMTH heeft er al een headlinetour opzitten rondom deze plaat. Wie daarvan overtuigd was en nog een keer wil heeft maar 2 opties. Afreizen naar Duitsland of Duitsland, want op Rock am Ring en Rock In Park staan ze dit jaar exclusief. (In Europa toch? Of toch in de EU? Dus vasteland Europa? En hoe werkt dat dan met Ierland? Zoveel vragen bij de woorden combinatie exclusief, festival en Europa.)
27. Tramhaus - The first exit (109 pt. - 10 stemmers)
Rotterdammers die ineens op Primavera Sound Barcelona staan. Hoe dan? Met zo'n album is het in ieder geval gegund.
26. Michael Kiwanuka - Small Changes (121 pt. - 12 stemmers)
Zijn we al Michael Kiwanuka moe na DTRH en Werchter vorig jaar? Of na
Het Paard Amare en de AFAS? Op BKS waarschijnlijk nog niet, want het is het eerste festival waarop hij zijn laidback plaat Small Changes voorstelt.
25. SPRINTS - Letter to Self (127 pt. - 13 stemmers)
Het was natuurlijk niet het eerste album dat is uitgebracht van vorig jaar, maar wel het eerste album van 2024 wat serieuze kritieken kreeg en werd opgepikt. Zo hebben we het er een jaar - 1 dag later nog steeds over, ook best knap.
24. Linkin park - From Zero (128 pt. - 10 stemmers)
Zou deze lijst gepaard gaan met awards (idee voor in de toekomst?), dan zou Linkin Park aan de haal gaan met de Comeback-award. Een woord waarvan ik vind dat het onterecht in gebruik toeneemt. Komt een artiest na een krap jaar met nieuwe muziek, dan hoor je vast en zeker iemand zeggen "de comeback van ....". Maar in dit geval is die term natuurlijk helemaal op de plek.
23. Justice - Hyperdrama (130 pt. - 14 stemmers)
Invlieg headliners die dit jaar hun ..... maakten. Wat een lichtshow he mensen. En die samenwerkingen met Tame Impala, wat een anthems zijn dat meteen geworden. Neverender was in ieder geval mijn meest gehoorde track op de festivals van 2024 (als je Europapa negeert en dat doe ik best vaak
).
22. Waxahatchee - Tiger Blood (136 pt. - 10 stemmers)
Mooiste duet van het jaar (he, weer een award) staat niet garant voor een plek in de top 10. Maar dat duet, man. Prachtig gewoon.
21. Eefje de Visser - Heimwee (142 pt. - 13 stemmers)
Oeh, spannend. Is dit de hoogste genoteerde Nederlandse plaat van 2024? Nee, niet spannend. En ja, dit is de hoogste genoteerde NLse plaat. Sorry lieve Belgische vrienden, ook jullie komen hier niet meer overheen.