Album van het jaar 2024

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Veel mooie dingen die er niet zijn ingeraakt, ga ze ook niet allemaal ordenen.
Na even hard uitstellen als het schoolwerk dat ik nu zou moeten gedaan hebben ipv een lijstje te maken, op de valreep:
  1. The Cure - Songs Of A Lost World
  2. Fontaines D.C. - Romance
  3. Imminence - The Black
  4. Dvne - Voidkind
  5. Hippotraktor - Stasis
  6. Opeth - The Last Will And Testament
  7. Wunderhorse - Midas
  8. The Last Dinner Party - Prelude To Ecstasy
  9. Doodseskader - Year Two
  10. Sprints - Letter To Self
  11. Winterfylleth - The Imperious Horizon
  12. Jack White - No Name
  13. Borknagar - Fall
  14. Fat Dog - Woof.
  15. Big Special - Postindustrial Hometown Blues
  16. Blood incantation - Absolute Elsewhere
  17. High Vis - Guided Tour
  18. Zeal & Ardor - GREIF
  19. Idles - TANGK
  20. Nick Cave & The Bad Seeds - Wild God

En daar is-t-ie dan, de lijst waar iedereen op zat te wachten:

1. Kacey Musgraves - Deeper Well
2. Jlin - Akoma
3. Charli XCX - Brat
4. Vampire Weekend - Only God Was Above Us
5. CCL - A Night In The Skull Discotheque
6. Actress - Даррен Дж. Каннінгем
7. Civilistjävel! - Brödföda
8. Hammok - Look How Long Lasting Everything Is Moving Forward For Once
9. Ice Spice - Y2K!
10. Tierra Whack - World Wide Whack
11. Sprints - Letter To Self
12. Allie X - Girl With No Face
13. Gurriers - Come and see
14. Not Waving & Romance - Wings of Desire
15. Cakes Da Killa - Black Sheep
16. DJ Lucky Teklife - Triple 7
17. Ducks Ltd. - Harm's Way
18. SosMula - Sleez Religion
19. Anitta - Funk Generation
20. DJ Abux - Junebug

En nog wat EP-tjes op alfabetische volgorde:

aya - Lip Flip
Comeback Kid - Trouble
Kreggo - Swaying
Six Sex - Satisfire
Slikback - Forza
Toupaz - Rabatanto

Zoals ik al eerder heb aangegeven vond ik het een erg mooi jaar, al ben ik lang nog niet aan alles wat ik wilde beluisteren toegekomen. Bij dezen de top 20 van albums die ik wel heb kunnen luisteren:
  1. Thou - Umbilical
  2. REZN - Burden
  3. Laudare - Requiem
  4. Aurora - What Happened to the Earth
  5. Ihsahn - Ihsahn
  6. Borknagar - Fall
  7. Caligula's Horse - Charcoal Grace
  8. Blood Incantation - Absolute Elsewhere
  9. Dool - Shape of Fluidity
  10. Leprous - Melodies of Atonement
  11. Dvne - Voidkind
  12. Múr - Múr
  13. Kanaan, Ævestaden - Langt, langt vekk
  14. Jack White - No Name
  15. Aquilus - Bellum II
  16. Xiu Xiu - 13" Frank Beltrame Italian Stiletto with Bison Horn Grips
  17. Dödsrit - Nocturnal Will
  18. Godspeed You! Black Emperor - "NO TITLE AS OF 13 FEBRUARY 2024 28,340 DEAD"
  19. Hippotraktor - Stasis
  20. Froukje - Noodzakelijk Verdriet
Hier nog 20 albums op alfabetische volgorde die wat mij betreft net zo goed in de top 20 hadden kunnen staan:

AlcestLes Chants de L'Aurore
BongripperEmpty
Cobra the ImpalerKarma Collision
GaereaComa
IOTUNNKinship
KanonenfieberDie Urkatastrophe
Kendrick LamarGNX
London GrammarThe Greatest Love
Luck Won't Save YouThrough The Mountains of Melancholia
Monkey3Welcome to the Machine
OpethThe Last Will and Testament
Oranssi PazuzuMuuntautuja
PallbearerMinds Burn Alive
PanzerfaustThe Suns of Perdition IV
Piah MaterUnder the Shadow of a Foreign Sun
The CureSongs of a Lost World
Thy CatafalqueXII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
VerwoedThe Mother
Weather SystemsOceans Without A Shore
WinterfyllethThe Imperious Horizon

En nog 40 die mij niet zo wisten te raken als de 40 hierboven, of waar ik simpelweg te weinig tijd aan heb kunnen besteden, maar die wel het vermelden waard zijn voor mij:

40 Watt SunLittle Weight
A Place To Bury StrangersSynthesizer
ArðUntouched By Fire
Aum ZorionAum Zorion
BismarckVourukasha
Chelsea WolfeShe Reaches Out to She
Crippled Black PhoenixThe Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
Crypt SermonThe Stygian Rose
David GilmourLuck and Strange
Dua LipaRadical Optimism
Fat DogWOOF.
Father John MistyMahashmashana
Five the HierophantApeiron
Floating PointsCascade
Geordie GreepThe New Sound
GurriersCome and See
Hidden MothersErosion / Avulsion
High on FireCometh The Storm
ImminenceThe Black
In AphelionReaperdawn
Inter ArmaNew Heaven
Kamasi WashingtonFearless Movement
Magdalena BayImaginal Disk
My Dying BrideA Mortal Binding
O.WeirdOs
Oceans of SlumberWhere Gods Fear To Speak
Rotting ChristPro Xristou
SchammashThe Maldoror Chants: Old Ocean
Sear BlissHeavenly Down
SliftIllion
SlomosaTundra Rock
SólstafirHin helga kvöl
SpinvisLutke Krub en zeven kerstliedjes
Taylor SwiftThe Tortured Poets Department
The SmileCutouts
The SmileWall of Eyes
The VirginmarysThe House Beyond The Fire
UlcerateCutting the Throat of God
VOLAFriend of a Phantom
Zeal & ArdorGREIF

En tot slot een speciale shout-out naar Night Verses - Every Sounds has a Color in the Middle of the Night, wat zeker in mijn top 20 was geëindigd als het niet half in 2023 was uitgebracht.

Stemmen en lijstjes zijn geteld. Dank allen! Het is een mooie lijst geworden van intotaal 438 albums. Ik ga me focussen op de bovenste 50, maar zal het hele lijstje erna onder een spoilertag hier toevoegen. De eerste vandaag, de volgende 4 updates verspreid over de komende 3 dagen. Bij een gelijke stand wint het album met de meeste stemmen. Is dat ook gelijk, dan wint het album met de hoogste individuele beoordeling. We trappen af!

50. Sylvie Kreusch - Cosmic Trip (71 pt. - 9 stemmers)
49. Arooj Aftab - Night Reign (71pt. - 10 stemmers)
48. Knocked Loose - You Won't Go Before You're Supposed To (72 pt. - 6 stemmers)
47. DOOL - The Shape Of Fluidity ( 75 pt. - 7 stemmers)
46. Godspeed You Black Emperor - No title as of 13 February 2024 28,340 dead (76 pt. - 9 stemmers)
45. Froukje - Noodzakelijk Verdriet (80 pt. - 7 stemmers)
44. St. Vincent - All Born Screaming (83 pt. - 8 stemmers)
43. Amyl & The Sniffers - Cartoon Darkness (84 pt. - 8 stemmers)
42. Pearl Jam - Dark Matter (87 pt. - 8 stemmers)
41. Jessica Pratt - Here in the Pitch (88 pt. - 8 stemmers)

Leuk, ben benieuwd. En enorm bedankt voor alle inspanning, wordt zeer gewaardeerd!👌🙏

• Geweldig
Waarderingen: Brian
Vandaag 1 update en weer een korte. Morgen vanaf positie 30 een kleine beschrijving erbij.

40. Geordie Greep - The New Sound (89 pt. - 8 stemmers)
39. Opeth - The Last Will & Testament (91 pt. - 6 stemmers)
38. JPEGmaffia - I Lay Down My Life for You (91 pt. - 8 stemmers)
37. Warhaus - Karaoke Moon (91 pt. - 12 stemmers)
36. Abel & Sef - IJSLAND (93 pt. - 8 stemmers)
35. Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She (94 pt. - 9 stemmers)
34. Tyler The Creator - Chromakopia (95 pt. - 10 stemmers)
33. SLIFT - Ilion (98 pt. - 7 stemmers)
32. Yard Act – Where’s My Utopia (104 pt. - 9 stemmers)
31. Father John Misty - Mahashmashana (107 pt. - 9 stemmers)

30. The Smile - Cutouts (107 pt. - 9 stemmers)
Je album Cutouts noemen en daarmee 30ste worden, betekent gewoon dat het materiaal hiervoor al behoorlijk goed was. Stel je voor dat ze een album afgelopen jaar hadden gemaakt wat niet bestond uit nummers die de andere platen net niet hadden gehaald, waar zouden ze dan zijn geëindigd?

29. Nilüfer Yanya - My Method Actor (107 pt. - 13 stemmers)
3 platen met 107 punten, maar die van Nilüfer Yanya werd het meest gedragen.

28. Bring Me The Horizon - POST HUMAN: NeX GEn (108 pt. - 7 stemmers)
BMTH heeft er al een headlinetour opzitten rondom deze plaat. Wie daarvan overtuigd was en nog een keer wil heeft maar 2 opties. Afreizen naar Duitsland of Duitsland, want op Rock am Ring en Rock In Park staan ze dit jaar exclusief. (In Europa toch? Of toch in de EU? Dus vasteland Europa? En hoe werkt dat dan met Ierland? Zoveel vragen bij de woorden combinatie exclusief, festival en Europa.)

27. Tramhaus - The first exit (109 pt. - 10 stemmers)
Rotterdammers die ineens op Primavera Sound Barcelona staan. Hoe dan? Met zo'n album is het in ieder geval gegund.

26. Michael Kiwanuka - Small Changes (121 pt. - 12 stemmers)
Zijn we al Michael Kiwanuka moe na DTRH en Werchter vorig jaar? Of na Het Paard Amare en de AFAS? Op BKS waarschijnlijk nog niet, want het is het eerste festival waarop hij zijn laidback plaat Small Changes voorstelt.

25. SPRINTS - Letter to Self (127 pt. - 13 stemmers)
Het was natuurlijk niet het eerste album dat is uitgebracht van vorig jaar, maar wel het eerste album van 2024 wat serieuze kritieken kreeg en werd opgepikt. Zo hebben we het er een jaar - 1 dag later nog steeds over, ook best knap.

24. Linkin park - From Zero (128 pt. - 10 stemmers)
Zou deze lijst gepaard gaan met awards (idee voor in de toekomst?), dan zou Linkin Park aan de haal gaan met de Comeback-award. Een woord waarvan ik vind dat het onterecht in gebruik toeneemt. Komt een artiest na een krap jaar met nieuwe muziek, dan hoor je vast en zeker iemand zeggen "de comeback van ....". Maar in dit geval is die term natuurlijk helemaal op de plek.

23. Justice - Hyperdrama (130 pt. - 14 stemmers)
Invlieg headliners die dit jaar hun ..... maakten. Wat een lichtshow he mensen. En die samenwerkingen met Tame Impala, wat een anthems zijn dat meteen geworden. Neverender was in ieder geval mijn meest gehoorde track op de festivals van 2024 (als je Europapa negeert en dat doe ik best vaak ;) ).

22. Waxahatchee - Tiger Blood (136 pt. - 10 stemmers)
Mooiste duet van het jaar (he, weer een award) staat niet garant voor een plek in de top 10. Maar dat duet, man. Prachtig gewoon.

21. Eefje de Visser - Heimwee (142 pt. - 13 stemmers)
Oeh, spannend. Is dit de hoogste genoteerde Nederlandse plaat van 2024? Nee, niet spannend. En ja, dit is de hoogste genoteerde NLse plaat. Sorry lieve Belgische vrienden, ook jullie komen hier niet meer overheen.

20. Blood Incantation - Absolute Elsewhere (144 pt. - 11 stemmers)
Metal met Pink Floyd invloeden. Dook veel op tijdens de eindejaarslijsten en zo ook bij ons.

19. Jack White - No Name (146 pt. - 11 stemmers)
Eigenwijze en eigengereide muzikant. Blijkbaar rijdt hij altijd rond in zijn auto nadat die een plaat heeft gemaakt. Hij zendt dan zijn plaat via zijn eigen zender in de studio uit op een open fm kanaal. Hij wil zodoende horen hoe het album klinkt op de radio. Wil je dus altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwe muziek van Jack White, dan weet je waar je naartoe moet verhuizen.

18. Adrianne Lenker - Bright Future (149 pt. - 13 stemmers)
Het andere album (Tucker Zimmerman - Dance of Love) waar de frontvrouw van Big Thief een groot aandeel op heeft staat op plek 55, helaas net buiten dit lijstje. Met haar soloplaat weet ze zich er gelukkig wel tussen te vechten.

17. Jamie XX - In Waves (162 pt. - 15 stemmers)
Dichter bij een The XX reünie zijn we jaren niet geweest! De soloplaat van Jamie XX verenigt ze iig voor 1 nummer. Smaakt naar meer?

16. MJ Lenderman - Manning Fireworks (171 pt. - 17 stemmers)
Alternatieve country klinkt weer lekker. Fijn om te weten dat we de opvolger van Wilco al hebben zonder dat Wilco aan vervanging toe is.

15. Gurriers - Come and See (175 pt. - 13 stemmers)
Dit is zo'n band die voor mij in de categorie herriebandje valt. Lekker inpluggen en rammen. Doe ik ze daar tekort mee? Misschien wel.

14. Fat Dog - WOOF (176 pt. - 14 stemmers)
Waar de een is, kan de ander nooit ver zijn. Heuse live sensatie van afgelopen jaar. Overal was het een beestenbende. Volgende stop, songfestival?

13. Kendrick Lamar - GNX (181 pt. - 15 stemmers)
Het jaar van de beef tussen K-Dot en Drake. Overduidelijk gewonnen door de eerste. Had op dit album wat uit het niks kwam de disstracks gestaan, dan was die vast hoger geëindigd. Maar die staan er niet op en dan is et alsnog een heuse prestatie om een album zonder poespas ineens uit te brengen richting het einde van het jaar zo hoog te laten eindigen.

12. English Teacher - This Could be Texas (191 pt. - 15 stemmers)
Kijk, nu zijn we goede stappen in de punten aan het maken. En dat mag ook wel, want we zitten nog niet op de helft van de punten van de nummer 1 (of 2..... of 3). Samen met de band van nr 25 hebben ze menig poppodia onveilig gemaakt dit jaar.

11. IDLES - TANGK (197 pt. - 15 stemmers)
Laatste voor de top 10. Mannen die altijd boos zijn en live hun publiek meenemen in een fysieke ontmoeting. Sta je van een afstandje zonder geluid te kijken lijkt het alsof 2 groepen rivaliserende voetbalhooligans elkaar hebben gevonden. Zet je het geluid aan, dan kun je nog heel goed hetzelfde denken.

Dark Matter toch lager dan verwacht, dacht dat iedereen lyrisch was over dat album. Aan de andere kant zegt dat wellicht meer over de rest van het muziekjaar.

Dark Matter toch lager dan verwacht, dacht dat iedereen lyrisch was over dat album. Aan de andere kant zegt dat wellicht meer over de rest van het muziekjaar.
Was wel leuk toen het uitkwam, maar is absoluut niet blijven hangen toen het uit kwam.
Blijf PJ een fantastische live band vinden en ze blijven boeien door wisselende setlists, maar van hun nieuwe werk loop ik persoonlijk niet zo warm meer.

Was wel leuk toen het uitkwam, maar is absoluut niet blijven hangen toen het uit kwam.
Blijf PJ een fantastische live band vinden en ze blijven boeien door wisselende setlists, maar van hun nieuwe werk loop ik persoonlijk niet zo warm meer.
Precies. Eerste indruk was zeer positief, maar songs bleven totaal niet hangen. Geen hoogtepunten vooral.
Live blijft 't 'n must see voor mij. Op plaat luister ik eigenlijk alleen Ten en Vs.

• Leuk
Waarderingen: Novis95
10. Nick Cave & The Bad seeds - Wild God (239 pt. - 23 stemmers)
We trappen de top 10 af met een artiest die we ook al hoog zagen in de live acts van 2024, Nick Cave. Ik sluit zeker niet uit dat het live voorstellen van het album heeft meegeholpen aan de top 10 notering.

9. Magdalena Bay - Imaginal Disk (240 pt. - 18 stemmers)
Een popplaat die niet alleen heel lekker is, maar ook nog bol staat van de ambitie. Gevaar is altijd dat het plan de uitvoering voorbij holt, maar dat is juist hier perfect in balans.

8. Beth Gibbons - Life Outgrown (254 pt. - 19 stemmers)
Frontvrouw van Portishead? Nee! Beth Gibbons heeft nu bewezen solo een gevestigde waarde te worden.

7. Vampire Weekend - Only God Was Above Us (256 pt. - 21 stemmers)
Terug naar de sound van weleer zonder de innovaties van de afgelopen platen te vergeten. Er worden weer meerdere stijlen in een plaat en meestal nummer gepropt zonder dat het slordig wordt.

6. The Last Dinner Party - Prelude to Ecstacy (296 pt. - 25 stemmers)
Tja, je kunt op verschillende manieren debuteren. Een debuut waardoor je meteen gevestigde waarde bent en ook nog steeds potentie vanaf druipt. Zeer netjes.

5. The Smile - Wall of Eyes (372 pt. - 27 stemmers)
Je zal het maar kunnen maken om doodleuk 2 albums de wereld in te slingeren in een jaar. Dit is allang geen zijproject meer.

4. Wunderhorse - Midas (372 pt. - 28 stemmers)
Nog zo'n heerlijke band waarvan nummers enkel maar blijven groeien en groeien hoe vaker je ze opzet. Op Lowlands nog last van apparatuur, als voorprogramma bij Fontaines D.C. meer dan goed gemaakt. Nu wachten op de volgende wonderplaat van deze werkpaarden.

3. Charli XCX - Brat (449 pt. - 29 stemmers)
Dat het in deze lijst staat is anders dan brat maar het is ook gewoon nog steeds heel brat.

2. The Cure - Sonds Of A Lost World (560 pt. - 40 stemmers)
Lang op een plaat moeten wachten van Robert Smith en de zijnen. Gelukkig loont het wachten. Een album vol meeslepende en spannende nummers. Typisch the Cure en toch eigentijds.

1. Fontaines D.C - Romance (772 pt. - 49 stemmers)
De nummer 1 van 2024 staat ook bovenaan de live artiesten, Fontaines D.C.. Zichzelf opnieuw uitgevonden. Iets meer weg van de postpunk, maar niet helemaal. beetje meer indierock, dan weer shoegaze, dan weer ..... Ach, plak er maar een label op. Het is gewoon een heerlijk (en ik gok tijdloos) album geworden.

De volgende afspraak staat voor de nieuwe releases van 2025, zie ik jullie daar?

Super in elkaar gewerkt weer Brian, dank! Altijd leuk als je eigen hoge noteringen van een verhaaltje voorzien worden hier.

• Leuk
Ik heb nog zo m'n best gedaan om dat album zo laag mogelijk te houden, maar helaas ;) Tegen 49 man valt niet op te boksen. Verder wel een mooi lijstje, die top tien is een waardige afspiegeling van afgelopen jaar!

• Leuk

Users who are viewing this thread