Album releases 2026

Ik ben eigenlijk wel te spreken over die nieuwe DEADLETTER. De afgelopen jaren in ons land nogal overkill en erg vaak gezien waardoor de liefde een beetje minder werd. Ook het vorige album vond ik wat minder urgent aanvoelen dan wat het daarvoor was. Ik vond ze namelijk voor het eerst in Rotown in 2023 wel écht fenomenaal.

Dit album voelt weer wat urgenter aan, heeft weer wat meer 'hoekigheid' en dreigende baslijntjes, naast ook nog zwevende saxpartijen. Vocaal ook weer interessanter, of wat meer menens. It Comes Creeping vind ik bijvoorbeeld echt top.

= de moeite.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en B0G5
Ik ben eigenlijk wel te spreken over die nieuwe DEADLETTER. De afgelopen jaren in ons land nogal overkill en erg vaak gezien waardoor de liefde een beetje minder werd. Ook het vorige album vond ik wat minder urgent aanvoelen dan wat het daarvoor was. Ik vond ze namelijk voor het eerst in Rotown in 2023 wel écht fenomenaal.

Dit album voelt weer wat urgenter aan, heeft weer wat meer 'hoekigheid' en dreigende baslijntjes, naast ook nog zwevende saxpartijen. Vocaal ook weer interessanter, of wat meer menens. It Comes Creeping vind ik bijvoorbeeld echt top.

= de moeite.
De eerste keer live was op Sniester 2024, onverwachts indrukwekkend en dreigend met Ian Curtis-achtige performance, naast zelfs wat lookalike.
De nieuwe plaat lijkt op eerste gehoor prima, misschien toch nog maar eens naar de AB.

• Leuk
Waarderingen: Nelios

= de moeite.
Je hebt het over dat het vorige album minder urgent aanvoelde dan wat het daarvoor was. Maar het vorige album (Hysterical Strenght) was toch hun debuut album? EDIT: zie dat ze voor hun debuut een aantal singles hebben uitgebracht, dus denk dat je die dan bedoelt.

Vind het trouwens echt een hele fijne band, dus ben ook van dit album weer aan het genieten.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Je hebt het over dat het vorige album minder urgent aanvoelde dan wat het daarvoor was. Maar het vorige album (Hysterical Strenght) was toch hun debuut album? EDIT: zie dat ze voor hun debuut een aantal singles hebben uitgebracht, dus denk dat je die dan bedoelt.

Vind het trouwens echt een hele fijne band, dus ben ook van dit album weer aan het genieten.
Je hebt trouwens helemaal gelijk. Zat er zo diep in dat ik inderdaad alle singles en teasers in mijn hoofd tot een album heb gebundeld.

Je hebt trouwens helemaal gelijk. Zat er zo diep in dat ik inderdaad alle singles en teasers in mijn hoofd tot een album heb gebundeld.
Die Heat EP voelt wel een beetje als een officieus debuutalbum. Hoewel ik überhaupt nooit Deadletter fan ben geweest, voelde dat in ieder geval een stuk urgenter dan het daadwerkelijke debuutalbum ja.

• Leuk
Waarderingen: Nelios
Birtawil - Dua Min (one-man, experimental, ambient, electronic, industrial , post-rock)
--> bandcamp

Bruecken - years tha answer (post-rock, atmospheric, instrumental)
--> bandcamp

JeGong- Gomi Kuzu Can (krautrock, experimental, instrumental, Pelagic Records)
--> bandcamp

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Gezeik. Wel al verknocht aan de nieuwe van Archive!

And Also the Trees - The Devil's Door (artrock, gothicrock)
Archive - Glass Minds (artrock, triphop)
Bill Callahan - My Days of 58 (singer-songwriter, americana)
Bill Frissel - In My Dreams (jazz)
Caspar Auwekerken - Figuring Out My Horizons (folk)
Deadletter - Existence Is Bliss (post-punk, artpunk)
deathcrash - Somersaults (slowcore, emo)
Fågelle - Brann min jord (artpop, indietronica)
Gorillaz - The Mountain (artpop, neo-psychedelica)
Gráinne Ní Choinn - Do Shorcha (Ierse folk)
Heksproces - Dejlig er jorden (progressieve metal, sludgemetal)
JeGong - Gomi Kuzu Can (krautrock, post-rock)
Mammal Hands - Circadia (kamerjazz)
Maria BC - Marathon (psychedelische folk, singer-songwriter)
Matador - Above, Below and So (post-metal)
Mitski - Nothing's About to Happen to Me (singer-songwriter, americana)
Motorpsycho - The Gaia II Space Corps (psychedelische rock, heavy psych)
Nothing - A Short History of Decay (shoegaze, indierock)
Pil & Bue - You Have Chosen Darkness (alternatieve rock)
Quinsin Nachoff - Patterns From Nature (avant-gardejazz)
Rob Zombie - The Great Satan (industriële metal, groovemetal)
Station Model Violence - Station Model Violence (post-punk, artpunk)
Stephen O'Malley - Spheres Collapser (drone)
The Neal Morse Band - L.I.F.T. (progressieve rock, symfonische prog)
The Sheepdogs - Keep Out of the Storm (southern rock)
Vadim Nesolovskyi - Perseverantia (modern-klassiek)
Wille and the Bandits - Salt Roots (bluesrock)

Inmiddels al een paar weken uit maar Ratboys staat hier vaak aan, geweldige zang en songs.

Just Want You To Know The Truth en Burn It Down springen er voor nu bovenuit.

Paar jaar terug verrassend sterk op BKS. Zin om ze dit voorjaar in het Paard te zien, op zondag dus leuk te combineren met een dagje Den Haag.

Uit de hoek vergeten te benoemen screamo/skramz-releases (week 1):

House of the Blood Choir - Mom’s Anxiety 07/01
---> bandcamp
Closed Hands - The Affliction Without (EP) 02/01
---> bandcamp

NIN heeft ook een remix album van de Tron soundtrack uitgebracht, met oa versies van Arca, Boys Noize, The Dare....

Het blijft wel wachten op een remix album met de Boys Noize versies van Closer, Sin, Came Back Haunted,... die ze in 2025 en 2026 speelden op de Peel It Back tour.

Even weer een recapje uit mijn lijst:

Archive – Glass Minds: Archive blijft maar mooie albums maken. Daarbij zijn ze live ook nog eens steengoed. Dit is ook weer een prima, typisch Archive album. Wel wat rustiger en ingetogener, maar prima. 30 maart staan ze voor de 7e keer op het programma voor mij en mijn vriendin. ‘Glass Minds’, ‘So Far From Losing You’, ‘The Love The Light’ en ‘Shine Out Power’ zijn heerlijke nummers..

Bleakness - Blurred Visions: Dit is wel een heel fijne postpunk-plaat van deze Fransen en dan met name de nummers ‘Artificial Answers’, ‘Dead Of Night’, Spinning Around’, ‘Numbering Machine’ en ‘Break The Cycle’.

deathcrash – Somersaults:
En nog zo’n fijne plaat. Nu in de slowcore/emohoek. Vooral de nummers ‘Triumph’, ‘The Thing You Did’ en ‘Stay Forever’ vind ik heel erg aangenaam.

Landowner – Assumption: ‘Typisch Engelse’ postpunk, maar dan uit Amerika. Heel aangename plaat dit en dan vooral ‘Assumption’, Linear Age’, ‘Rival Males’ en ‘Bow To Your Superior’.

Seima - In Posti Remoti Ho Seppellito Il Rimpianto (EP): Screamo/skramz zoals alleen Italianen die lijken te kunnen maken. Denk aan de iconische bands als Raein en La Quiete. Lekker dus, als je ervan houdt. ‘Atto Di Fede’, ‘Ti Porterò Dei Fiori’ en ‘Di Futuri Incerti, Rette Incidenti’ zijn oprecht heerlijk.

Slagmaur - Hulders Ritual: Normaal niet perse mijn ding, maar deze avantgarde-metalplaat kan mij zeker wel bekoren. En dan vind ik vooral ‘Ritual Dogs’, ‘Hexen Herjer’ en ‘Warlok’ wel heel erg prettig.

Unverkalt – Héréditaire: En nog zo’n heel fijne avantgarde rock/post-metalalbum. Uit Berlijn dit keer en meer dan prima te doen. ‘Oath Ov Prometheus’, ‘Ænae Lithi’, ‘Penumbrian Lament’, ‘Introjects’ en ‘Death Is Forever’ knallen er wat mij betreft bovenuit. Voor de combi van cleane zang/grunt/brul vind ik heel erg prettig. Deze gaat bij mij denk ik hoog eindigen.

Als tips wil ik nog de volgende albums meegeven: Dog Chocolate - So Inspired, So Done In, Matador - Above, Below and So, Nothing – A Short History of Decay en TVAM – Ruins.

• Leuk
Waarderingen: Parfex en johanra
Ik vind die nieuwe plaat weinig uitstekers hebben qua nummers (Delirium en The Manifesto zijn wel echt heerlijk). Als geheel klinkt de plaat wel echt lekker. Die gaat nog wel eens aan hier!

• Leuk
Waarderingen: JP5
Archive – Glass Minds: Archive blijft maar mooie albums maken. Daarbij zijn ze live ook nog eens steengoed. Dit is ook weer een prima, typisch Archive album. Wel wat rustiger en ingetogener, maar prima. 30 maart staan ze voor de 7e keer op het programma voor mij en mijn vriendin. ‘Glass Minds’, ‘So Far From Losing You’, ‘The Love The Light’ en ‘Shine Out Power’ zijn heerlijke nummers..
De laatste jaren/albums waren ze mijn aandacht wat verloren maar is toch weer op niveau(y)

• Leuk
Unverkalt – Héréditaire: En nog zo’n heel fijne avantgarde rock/post-metalalbum. Uit Berlijn dit keer en meer dan prima te doen. ‘Oath Ov Prometheus’, ‘Ænae Lithi’, ‘Penumbrian Lament’, ‘Introjects’ en ‘Death Is Forever’ knallen er wat mij betreft bovenuit. Voor de combi van cleane zang/grunt/brul vind ik heel erg prettig. Deze gaat bij mij denk ik hoog eindigen.
Vind deze ook heel goed, komt zeker in mijn jaarlijst.

• Leuk

Users who are viewing this thread