Zo, dat was weer een hoeveelheid luisterwerk gisteren en vandaag:
Sleep Token – Even In Arcadia: Jaren geleden in Trix gezien. Ik vond het toen zeer vet. Tuurlijk is het ook een act met hun maskers en aparte kleding, maar muzikaal was het zeer prettig. Dat was in de tijd van ‘Sundowning’. Het nieuwe album is min of meer vergelijkbaar en veel van hetzelfde. Ook qua opbouw. ‘Look To Windward’, ‘Even In Arcadia’ en ‘Gethsemane’ zijn wel aardige nummers.
Preoccupations – Ill At Ease: Ik moet zeggen dat ik postpunk uit de UK gemiddeld genomen toch een slag beter vind dan dit. Ik word niet echt warm van dit album, maar ieder zijn ding.
The Wonder Years – Burst And Decay (Vol III): Een heel leuk indierock/emo plaatje. ‘Junebug’ en ‘I Don’t Like Who I Was Then’ vind ik de lekkerste nummers.
Counting Crows - Butter Miracle, The Complete Sweets!: Gewoon weer een prima album van Counting Crows. Verwacht geen spectaculaire veranderingen ten opzichte van hun vorige werk. ‘Spaceman In Tulsa’ en ‘Under The Aurora’ zijn de lekkerste nummers.
The Kooks – Never Know: The Kooks heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Ook dit album niet echt. Is wel aardig, maar niet meer dan dat. ‘If They Could Only Know’ en ‘Compass Will Fracture’ zijn nog wel aardige nummers.
mclusky - the world is still here and so are we: Ruim 20 jaar na hun laatste fatsoenlijke album is Mclusky terug. En hoe! Wat een fantastisch album is dit zeg! Mijn favorieten: ‘unpopular parts of a pig’, ‘the battle of los angelsea’ en ‘kafka-esque novelist franz kafka’.
Chapterhouse – White House Demos (EP): De shoegaze-band uit de jaren ’90 brengt nu een EP uit met de eerste 4 nummers die ze ooit geschreven hebben. Wat een knaller van een EP is dit zeg! Heerlijk! ‘See That Girl’ is het enige nummer dat nog nooit eerder op plaat is verschenen.
The Amazons – 21st Century Fiction: Goddomme, dit is ook gewoon een meer dan prima rockalbum. ‘Living A Lie’, ‘Pitch Black’, ‘Wake Me Up’ en ‘The Heat! Pt.2’ zijn toch wel mijn favorieten.
Spacey Jane – If That Makes Sense: aardig indierockalbum, niet heel bijzonder. ‘Whateverrr’, ‘I Can’t Afford To Lose You’ en ‘Ily The Most’ zijn evenwel prima nummers.
Moin – Belly Up (EP): Hele aparte muziek. Gitaarrock, techno, van alles wat. Maar vooral heel asymmetrisch en experimenteel. ‘I’m Really Flagging (or I Trusted U)’ vind ik het lekkerste nummer.
Adult Mom – Natural Causes: Een prima indierockplaat. ‘Burned Off’ en ‘Headline’ vind ik vooralsnog de leukste nummers.
Peter Murphy – Silver Shade: Oude rot in het vak en ex-Bauhaus-zanger maakt nog prima muziek. Dit is ook weer een heerlijke (bombastische) plaat. Zijn eerste soloalbum in 11 jaar. ‘Hot Roy’, ‘Silver Shade’ en ‘Let the Flowers Grow’ (met gastzanger Boy George) zijn wel heel lekkere nummers.
Provoker – Mausoleum: Postpunk uit de USA. Best wel een aardig album. ‘Prisoner Of Love’ , ‘Gun2myhead’ en ‘Mausoleum’ vind ik de aardigste nummers.
Alien Chicks – Forbidden Fruit (EP): Door het drukke verkeer helaas ooit gemist op Sniester. Maar sjezus, wat is dit een fantastische EP zeg! Post-punk met vleugjes jazz en rap. Ieder geval is het resultaat pure chaos met af en toe een rustmomentje. ‘Donkeyhead’, ‘Babe’ en ‘Say Fish’ zijn heerlijke knallers.
Our Last Night – Left Alone: Ik weet niet wat de bedoeling van Our Last Night is, maar wat mij betreft slaan ze met dit album de verkeerde weg in. Wat een matig niemendalletje. Vrijwel alle voorgaande albums kon ik waarderen. Post hardcore is nu verworden tot post pop ofzo?
Unwed Sailor – Cruel Entertainment: Instrumentale combi van postrock, dreampop, shoegaze en ambient. Best een aardige plaat. Opener ‘Rock Candy’ vind ik ook gelijk het beste nummer. ‘Love Zoo’ is ook nog wel aardig.
Alien Boy – You Wanna Fade: Een prima shoegaze/alternatieve rock-album. ‘Changes’, ‘Cold Air’, ‘Everything Stays’ en ‘Bleeding in Yr Pocket’ zijn heerlijke nummers.
Basht. – Bitter And Twisted (EP): Door kenners wordt Basht. in het rijtje geplaatst met landgenoten Fontaines D.C., KNEECAP en Gurriers. Met ‘Vain’ gaat deze EP gelijk los. Het titelnummer ‘Bitter And Twisted’ is ook erg lekker. Het is gewoon een prima EP en ik snap de kenners wel. Basht. heeft de potentie om in het genoemde rijtje terecht te komen. Ze zullen vast wel zitten bij de volgende LotD-namen.
TVOD – Party Time: Een heerlijke mix van postpunk en krautrock. Party Time is een erg lekker album. ‘Car Wreck’ kenden we natuurlijk al, maar ook ‘Uniform’, ‘Empty Boy’, ‘MUD’, ‘Alcohol’ en het titelnummer ‘Party Time’ vind ik heerlijke nummers.